soort UTP kabel Telenet accesspoint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexusPc
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-11-2023
Beste

hieronder de huidige situatie

we gaan binnenkort verhuizen en zouden gaan voor een Telenet aansluiting.
Deze aansluiting komt binnen in de garage en er zijn geen lege buizen in de muren. Ook moeten er geen zware verbouwingen gebeuren dus kabels naar overal in het huis beginnen leggen is geen optie.

Een kabel leggen naar de woonkamer is wel nog haalbaar en aangezien we vooral tv kijken via internet, zou ik wel verkiezen dit te doen.
Om boven een access point te installeren zullen we moeten gaan voor powerlines.

Nu vraag ik me af wat de beste optie is van UTP kabel. Ik lees verschillen van stug vs soepel, min cat6,.. waardoor ik de weg beetje kwijt raak

Welk soort UTP kabel moet ik nemen om mijn woonkamer te verbinden met mijn Nvidia Shield (en eventueel een access point als de wifi vanuit de garage niet stabiel genoeg blijkt te zijn) ?

alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Opzet klinkt bijna exact hetzelfde als in powerline max speed en daar werd zowel een professional alsmede Cat6 aangeraden.

Overigens stonden in dat topic goede opmerkingen over wireless werken; allicht dat die nog steeds van toepassing zijn, meetbaar zijn en/of toch een oplossing gaan worden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 06:37

SambalBij

We're all MAD here

Telenet is kabel toch? Dan loopt er waarschijnlijk ook een coax antennekabel vanuit je garage (waar je het modem plaatst) naar je woonkamer/tv hoek?
Je zou om daar netwerk heen te brengen gebruik kunnen maken van moca adapters. Zelfde is misschien wel mogelijk voor naar boven? Als er vanuit die garage ook een antennekabel naar een slaapkamer ligt?

Ik gebruik zelf 2 van dergelijke adapters om ethernet naar mijn TV hoek te brengen. Daar ligt wel een buis heen vanuit mijn meterkast, maar durf daar niet echt een kabel bij te trekken.

Over die moca adapters haal ik voor wat ik heb gemeten gewoon gigabit, naast het TV signaal wat ook op de coax staat.

Dit zijn de adapters waar ik het over heb: https://www.hirschmann-mu...020564/inca-1g-white-shop

Voor de rest qua kabel; simpele cat6/6a U/UTP is voor thuis meestal wel voldoende. Ga je de boel netjes afwerken met een patchpaneel en muurdoosjes (met keystones) neem dan solid installatiekabel. Ga je er aan het uiteinde simpelweg meteen een netwerksteker aanknijpen, dan kun je beter stranded kabel hebben.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexusPc
MAX3400 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:15:
Opzet klinkt bijna exact hetzelfde als in powerline max speed en daar werd zowel een professional alsmede Cat6 aangeraden.

Overigens stonden in dat topic goede opmerkingen over wireless werken; allicht dat die nog steeds van toepassing zijn, meetbaar zijn en/of toch een oplossing gaan worden?
Bedankt voor het antwoord.
Voor zover ik alles volg, is dit topic vooral goed voor de powerline opstelling. Waar ik nu vooral vragen over had is welke soort UTP kabel ik best gebruik. Ik lees verschillen tussen stug en soepel maar het is me niet helemaal duidelijk welke in mijn situatie aan te raden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexusPc
SambalBij schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:21:
Telenet is kabel toch? Dan loopt er waarschijnlijk ook een coax antennekabel vanuit je garage (waar je het modem plaatst) naar je woonkamer/tv hoek?
Je zou om daar netwerk heen te brengen gebruik kunnen maken van moca adapters. Zelfde is misschien wel mogelijk voor naar boven? Als er vanuit die garage ook een antennekabel naar een slaapkamer ligt?

Ik gebruik zelf 2 van dergelijke adapters om ethernet naar mijn TV hoek te brengen. Daar ligt wel een buis heen vanuit mijn meterkast, maar durf daar niet echt een kabel bij te trekken.

Over die moca adapters haal ik voor wat ik heb gemeten gewoon gigabit, naast het TV signaal wat ook op de coax staat.

Dit zijn de adapters waar ik het over heb: https://www.hirschmann-mu...020564/inca-1g-white-shop

Voor de rest qua kabel; simpele cat6/6a U/UTP is voor thuis meestal wel voldoende. Ga je de boel netjes afwerken met een patchpaneel en muurdoosjes (met keystones) neem dan solid installatiekabel. Ga je er aan het uiteinde simpelweg meteen een netwerksteker aanknijpen, dan kun je beter stranded kabel hebben.
toon volledige bericht
bedankt voor je antwoord
Telenet maakt inderdaad gebruik van een coax kabel. Er liggen Coax kabels in de woning maar weet eigenlijk niet of ze ook echt werken of aangesloten zijn (ik veronderstel uiteraard van wel)
Hoe zou dit dan werken in mijn situatie?

In de garage komt een coax kabel binnen van Telenet. Deze moet aangesloten worden op de modem die daar komt te hangen.
Hoe komt de moca adapter hiertussen?
in de ruimte waar een coax aansluiting is, moet dan gwn een coax kabel verbonden worden met zo ene moca adapter en vervolgens via een utp kabel naar een accesspoint?
Kan je verschillende van deze adapters gebruiken of moeten deze zoals powerlines gelinkt worden met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 06:37

SambalBij

We're all MAD here

Je zou zo te zien dan aan de garagekant een splitter/versterker kunnen plaatsen, samen met zo'n moca adapter. Dan op de uitgangen van die versterker komen het kabelmodem, en de kabels naar plekken in het huis (TV hoek woonkamer, slaapkamer etc) waar dan ook weer zo'n moca adapter komt voor het weer afsplitsen van het netwerksignaal.

Blijkbaar heeft Hirschmann (wat in Nederland door Ziggo wordt geadviseerd/goedgekeurd) ook een huisversterker specifiek gericht op Telenet/België -> https://www.hirschmann-mu...l/artnr/695021020/ghv-51m
Daar wordt ook gelinkt naar een PDF met een aansluitschema hoe je dat zou kunnen aansluiten in huis.

Hoe dat daarmee in de praktijk werkt weet ik niet; ik gebruik zelf slechts twee van die adapters aan weerszijden van een enkele coaxkabel.

Ik weet wel dat Hirschmann ook een versterker heeft, waar direct een moca module op geklikt kan worden waarna je dat op alle downlink poorten ook kunt gebruiken.
(Versterker https://www.hirschmann-mu...tnr/695004725/hmv-41-shop in combinatie met https://www.hirschmann-mu...0581/inca-1g-plug-in-shop)
Ik weet echter niet in hoeverre de setup (qua frequenties enzo) overeenkomt en compatible is tussen Ziggo en Telenet. Ik heb als Nederlander alleen ervaring met de eerste :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nexusPc schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:34:
[...]
Hoe komt de moca adapter hiertussen?
Afbeeldingslocatie: https://www.tikilive.com/manual/wp-content/uploads/2018/05/moca-adapter.jpg
Zoiets?

Je zal toch echt iets zelf kunnen / mogen Googlen; want in het plaatje zie je dus ook dat je (mogelijk) je coax al kan "aftappen" en dus naar verschillende ruimtes doorlussen.

/edit: wat @SambalBij zegt dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 16-08-2022 13:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 17:23
maak eens een plaatje van wat je wel allemaal hebt ?
kan me niet bedenken dat er bv geen oude telefoondraad aanwezig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexusPc
ijske schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:09:
maak eens een plaatje van wat je wel allemaal hebt ?
kan me niet bedenken dat er bv geen oude telefoondraad aanwezig is
In de garage hangt dit allemaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur5sMX9tKUwGbIORLz9s2nMlKhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2Ylf1QMmYqG90tN3AW29gvo.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zover ik het zie is het als volgt:
Zwarte coax komt binnen en gaat via bakje in midden naar een splitter(?). Vandaar vertrekken 2 coaxen naar kamers in het huis. We hebben een coax aansluiting in de living en een in elke slaapkamer boven (jammer genoeg niet in de bureau). Er vertrek nog een 3de coax in de garage (van een van de kamers vermoedelijk) maar deze is niet aangesloten op de splitter. (deze zie je hangen op volgende foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9FpVi_TwaNOGtbSPDoKQ5UMPS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUaK7fCyZYMMk9WhJLe3F9i0.jpg?f=fotoalbum_large

Recht is de telefoon lijn. Deze gaat ook via de leiding naar verschillende kamers in het huis (we hebben telefoon aansluiting, zo die 'ronde' stekker met 5 gaatjes, in elke kamer van het huis.
Vanuit het rechtse bakje ligt er ook nog een kabel getrokken naar de living (achteraf bijgelegd). Deze komt uit in het meest linkse kastje op volgende foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFTpH39dLsAXUIrn2FdT9rPQAKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRC3u49caNJo6574PeB1G7I7.jpg?f=fotoalbum_large

hopelijk is dit duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
oke.. aan die coax kabels kan je dus al een MOCA hangen, das al je backupplan

bij die proximus NTP (dat proximus bakje) ,
daar komt een kabel uit die naar links draait.. is dat een UTP kabel ? (lees is wat voor opschrift daar opstaat)
en die kabel die naar rechts loopt, dat lijkt op een telefoondraad ... kan je die volgen ?

edit : je schrijft dat je in elke kamer een 5-polige telefoonstekker hebt..
trek het deksel van de electragoot er eens af... als het goed is ga je dan een aantal telefoonkabels zien , die aan elkaar zijn gezet dmv een lusterklem ...

dat zou perfect zijn, want telefoondraad is snel en gemakkelijk vervangen door UTP kabels

[ Voor 49% gewijzigd door ijske op 17-08-2022 17:51 ]

• nexusPc
ijske schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:22:
oke.. aan die coax kabels kan je dus al een MOCA hangen, das al je backupplan

bij die proximus NTP (dat proximus bakje) ,
daar komt een kabel uit die naar links draait.. is dat een UTP kabel ? (lees is wat voor opschrift daar opstaat)
en die kabel die naar rechts loopt, dat lijkt op een telefoondraad ... kan je die volgen ?

edit : je schrijft dat je in elke kamer een 5-polige telefoonstekker hebt..
trek het deksel van de electragoot er eens af... als het goed is ga je dan een aantal telefoonkabels zien , die aan elkaar zijn gezet dmv een lusterklem ...

dat zou perfect zijn, want telefoondraad is snel en gemakkelijk vervangen door UTP kabels
Ik ben zonet eens langs geweest om alles nog eens dubbel te bekijken en een antwoord te kunnen geven op je vragen.

Ik kon jammer genoeg op geen enkele plek het opschrift van de kabel uit het proximus bakje dat naar links gaat volledig lezen. Aan het uiteinde van het bakje staat op de kabel: "200Mhz TSO/TEC 11801 SGS certified". Aan de zijde waar hij in de kabelgoot verdwijnt staat er "IRCE-UT" maar verder kan ik het niet lezen.

EDIT: Hier een foto van de binnekant van het proximus bakje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0YQR083AJAHOGOPGQYUOFvOSDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ed1O9XUljHjf6pw1r84mx8C.jpg?f=fotoalbum_large

De kabel die naar rechts loopt is een kabel die achteraf geplaatst lijkt te zijn, deze loopt tegen de muur, over de garagepoort, naar de andere zijde van de garage om daar via een gat naar de woonkamer te gaan. Hier eindigt deze kabel in het meest linkse bakje van de laatste foto mijn vorige post.
Op deze kabel staat te lezen: BCAB TTKS VVT-F2 1x4x0 . 6 ROHS

EDIT: hierbij een foto van hoe deze kabel toekomt in dit bakje. Het lijkt alsof de telefoonstekker die ernaast zit, op niks aangesloten is. De zwarte kabeltjes dat je ziet zijn audiokabels die naar verschillende locaties in de woonkamer gaan, waar boxen kunnen hangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poPzActzV57ChkV7ic-hFR9KXLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjNouoh8BFObtmdrQ1ofDwFs.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik foute info gegeven. Ik vertelde dat er in elke kamer een telefoonstekker aanwezig is. Dit is niet het geval, in de 2 slaapkamers is er een coax verbinding (vandaar de 2 coax kabels die naar boven gaan) en in de bureau is er een telefoonstekker. Ik vermoed dus dat de kabel die we vanuit Proximus bakje naar links de kabelgoot zien ingaan, verbonden is met deze stekker

je zegt: telefoondraad is snel en makkelijk te vervangen door utp kabels. Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Dat het eenvoudig is om de telefoondraad uit de kabelgoot te trekken en er een UTP kabel door te trekken of dat je de telefoondraad op een manier gaat gebruiken als een UTP kabel?

Ik had nog wat foto's gemaakt maar kan deze om eens of andere reden niet uploaden (krijg steeds een "CSRF check failed" error)
Ik zal morgen nog eens proberen deze foto's alsnog toe te voegen
EDIT: foto's toevoegen is gelukt

[ Voor 18% gewijzigd door nexusPc op 18-08-2022 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 00:08
nexusPc schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:11:
Nu vraag ik me af wat de beste optie is van UTP kabel. Ik lees verschillen van stug vs soepel, min cat6,.. waardoor ik de weg beetje kwijt raak
Ik versimpel het onderstaande:

Er zijn verschillende dingen waarop je dient te letten:
De "shielding": U/UTP (UTP), F/UTP (FTP), S/UTP (SFTP), SF/UTP (SF/FTP).
Voor de thuis situatie is Unscreened Twisted Pair (UTP) goed genoeg. Kabels met shielding zijn voor sommige industriële toepassingen nodig. Daarnaast zijn kabels met shielding vaak dikker en stugger.

De certificering: CAT5, CAT5E, CAT6, CAT6A.
CAT5 is max 100 Mbps over 100 meter; CAT5E is max 1 Gbps (100 Mhz) over 100 meter; CAT6 is max 10 Gbps (250 MHz) over 50 meter; CAT6A is max 10 Gbps (500 MHz) over 100 meter. Voor de thuissituatie is CAT6 op dit moment toekomstbestendig genoeg.

Het materiaal: Copper Clad Aluminium (CCA), Copper Clad Steel (CCS), pure zuurstofvrije copper (CU)
CCA en CCS zijn goedkoper, maar hebben nadelen tov CU. Neem dus CU!

De soort kern: Vaste of flexibele kern.
Vaste kern is bedoeld voor het leggen in buizen van een installatie. Deze kabels kunnen er goed tegen om door een buis getrokken te worden. Ze dienen afgemonteerd te worden op een LSA aansluiting, die je vind op netwerk wandcontactdoosjes en bijvoorbeeld keystone. Kabels met vaste kern kunnen niet goed tegen herhaaldelijk buigen.
Flexibele kern is bedoeld als netwerkkabel tussen wandcontactdoosje/keystone en een apparaat. Hierop zitten al netwerkstekkers of deze dienen er op geknepen te worden (doe jezelf een lol, koop ze met stekkers. Erop knijpen kan mis gaan en dan werkt de kabel niet/niet goed/onbetrouwbaar).

• ijske
ik ben vrij zeker dat die kabel die naar het bureau loopt al een cat5E UTP kabel is, welke als telefoondraad is aangesloten...
een UTP Kabel heeft 4 ader-paren (Orange, Blauw, Groen & Bruin), maar voor telefonie word enkel het blauwe paar gebruikt.
Gooi in het bureau dat doosje maar eens open...

de VVT kabel naar de woonkamer kan je niks mee... die moet vervangen worden.
als die achteraf is bijgelegd, is dat grote kans slechtst een gat door de vloer , en kan je gemakkelijk de oude VVT kabel aan een nieuwe UTP kabel knopen , en deze opnieuw doortrekken.

Verders ken ik de indeling van je huis niet, maar is er dan minima op elk verdiep een mogelijkheid om BEKABELD aan te sluiten ? zoniet .. , worden er bv nog zonnepaneel collectoren geplaatst op zolder / vraag aan die jongens of ze een UTP tot in de zolder kunnen aanleggen ?
Als dat over kleine stukjes gaat , check dan zeker 2ehands.be
zoiets bv is vaak prima, alleen kabel uit de preflex uittrekken .. https://www.2dehands.be/v...09-preflex-utp-kabel-cat6

[ Voor 9% gewijzigd door ijske op 18-08-2022 18:04 ]

• nexusPc
ijske schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:00:
ik ben vrij zeker dat die kabel die naar het bureau loopt al een cat5E UTP kabel is, welke als telefoondraad is aangesloten...
een UTP Kabel heeft 4 ader-paren (Orange, Blauw, Groen & Bruin), maar voor telefonie word enkel het blauwe paar gebruikt.
Gooi in het bureau dat doosje maar eens open...

de VVT kabel naar de woonkamer kan je niks mee... die moet vervangen worden.
als die achteraf is bijgelegd, is dat grote kans slechtst een gat door de vloer , en kan je gemakkelijk de oude VVT kabel aan een nieuwe UTP kabel knopen , en deze opnieuw doortrekken.

Verders ken ik de indeling van je huis niet, maar is er dan minima op elk verdiep een mogelijkheid om BEKABELD aan te sluiten ? zoniet .. , worden er bv nog zonnepaneel collectoren geplaatst op zolder / vraag aan die jongens of ze een UTP tot in de zolder kunnen aanleggen ?
Als dat over kleine stukjes gaat , check dan zeker 2ehands.be
zoiets bv is vaak prima, alleen kabel uit de preflex uittrekken .. https://www.2dehands.be/v...09-preflex-utp-kabel-cat6
eerst en vooral al super bedankt voor de tijd en moeite. Ik heb al een veel beter beeld en alweer veel bijgeleerd!

Een UTP kabel trekken naar de woonkamer is op zich inderdaad geen grote moeite. Ik zal hier kijken voor een cat6 UTP. Een stugge versie zodat ik er een wanddoosje kan hangen.

Ik heb de stekkerdoos op de bureau eens open gedaan en je hebt helemaal gelijk. 4 aderparen waarvan enkel de blauwe aangesloten waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wsNjCJgSQai0YJhZrlXa9yICaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0fRJ0C4FRnR2QGco5qtlI9K.jpg?f=fotoalbum_large

De woning is van 2001 en ik lees online dat cat 5e pas in 2001 op de markt is gekomen. Is de kans dan niet groot dat het om een cat 5 gaat? :/
Het abonnement dat we nemen heeft 300 mbps, met een cat 5 kabel zouden we dan wel een probleem hebben veronderstel ik aangezien dit maar tot 100mbit gaat? Of zie ik dit verkeerd?
Ook lees ik online dat een UTP kabel die lange tijd geleden gelegd is met het oog op telefonie, vaak te scherpe bochten maakt of 'misbruikt' is bij de plaatsing waardoor deze bijna onbruikbaar zijn als betrouwbare datakabel. Is hier iets van aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
In een van je eerdere posts sprak je ergens over het opschrift 200...
Ik ben vrij zeker dat het over 200Mhz Cat5E gaat, en das zeker genoeg voor 1Gbps

Enige is dat je qua afwerking gaat moeten kijken... die Niko PR20 afwerking bestaan niet meer, dus ik knip wel is een groot hoekje uit de afwerkframe, zodat ie zonder knikken naar buiten kan komen.

Je wil namelijk aan beide kanten een Keystone of opbouwdoos hebben , en dan heb je wel +- 10cm kabel extra nodig ..
deze kan je misschien wel even doortrekken (als iemand de kabel in de buis invoert, kan iemand anders de kabel boven er verderdoor uittrekken?) (edit : 10cm eruittrekken, niet de ganse kabel he ! )

[ Voor 4% gewijzigd door ijske op 19-08-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexusPc
ijske schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:00:
In een van je eerdere posts sprak je ergens over het opschrift 200...
Ik ben vrij zeker dat het over 200Mhz Cat5E gaat, en das zeker genoeg voor 1Gbps

Enige is dat je qua afwerking gaat moeten kijken... die Niko PR20 afwerking bestaan niet meer, dus ik knip wel is een groot hoekje uit de afwerkframe, zodat ie zonder knikken naar buiten kan komen.

Je wil namelijk aan beide kanten een Keystone of opbouwdoos hebben , en dan heb je wel +- 10cm kabel extra nodig ..
deze kan je misschien wel even doortrekken (als iemand de kabel in de buis invoert, kan iemand anders de kabel boven er verderdoor uittrekken?) (edit : 10cm eruittrekken, niet de ganse kabel he ! )
Dat zou super zijn. Dan hoef ik al geen kabel meer naar boven te trekken _/-\o_

Ik was van plan om in de garage een opbouwdoosje te plaatsen ipv de proximus stekker. In de bureau zou ik gwn nieuwe stekkers halen zodat ik hem als inbouw kan aansluiten. Dan zou ik wel genoeg kabel moeten hebben veronderstel ik

Super bedankt voor de info en moeite!
Pagina: 1