nexusPc schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:58:
Dag iedereen
ik heb weinig verstand van netwerken, vandaar de vraag hier
Hier thuis hebben we internet van telenet. Omdat de modem in de garage hangt, hebben we een powerline netwerk om het internet overal in het huis te krijgen.
We hebben hier thuis een combinatie van 2 tl-wpa4220 kits
Deze zijn op verschillende momenten gekocht waardoor er AV500 en AV600 modelen door elkaar gebruikt worden.
Wanneer ik een sneldheidstest gebruik krijg ik 30 Mbps.
Ik lees dat er powerlines zijn die hogere snelheden kunnen halen maar dat in werkelijkheid natuurlijk nooit de theoretische snelheden gehaald worden.
Nu is mijn vraag: Kan ik de snelheid van mijn netwerk verhogen door betere powerlines te kopen of gaat de limiet op 30Mbps blijven aangezien deze limiet door mijn bedrading en dergelijke thuis bepaald wordt
Je gaat zeker sneller kunnen. Of het zinnig/lonend is, is een tweede. Om te begrijpen wat (on)mogelijk is moet je even door de marketing heen prikken. PLC heeft drie variabelen die snelheid bepalen. Een en ander wordt bemoeilijkt doordat er een flink gat gaapt tussen wat vastgelegd is in standaarden en wat practisch geimplementeerd is - en dat dat beide kanten op werkt (AV 1.1 500 bestaat bijv niet als standaard, het is AV 1.1 200, met proprietary extensions. Zelfde geldt voor AV 2 1000/2000, die voldoen aan zelfde standaard als 600/1200).
1) spectrum, hoeveel MHz het gebruikt. AV1.1 200 gebruikt 2-30MHz, AV1.1 500, AV2 (600/1000/1200/2000) en G.hn wave 1 gebruiken 2-68MHz (ondanks dat spec tot 80 resp 86MHz voorschrijft), en G.hn wave 2 gebruikt 2-80MHz.
2) modulatie. Dit is nog onduidelijker doordat er zoveel boven officiele spec geimplementeerd en gecommuniceerd wordt, maar kort door de bocht zijn er twee opties: "oud" AV1.1 (traag ongeacht signaal), en "nieuw" AV2.0 en G.hn (sneller bij zeer goed signaal, anders identiek aan AV1.1)
3) wel of geen MIMO: als je stopcontacten met randaarde hebt, kun je met MIMO een tweede datastroom opzetten. Aangezien die over het - schonere - aarde-nulpaar gaat levert dit meer dan een verdubbeling op. MIMO vind je bij AV2 "1200Mbps" en "2000Mbps" en G.hn wave 1 en 2 ("2400Mbps" bij die laatste)
Wat je nu hebt, gebruikt dus allemaal 2-68MHz spectrum, de ene moduleert oud, de andere nieuw, en geen van beide bieden ze MIMO.
Nu, je noemt niets over verschil in prestaties tussen de paren ondanks verschil in standaard. Dat zegt mij dat signaalkwaliteit dermate laag is dat modulatie "nieuw" nul voordeel biedt. Op factor 2 kun je dus niets winnen. Factor 3 hangt af van of je wel of geen randaarde in huis hebt op locaties waar je deze meuk gebruikt. Zo ja kun je daar factor 2.5 winnen, dus ongeveer 75Mbps waar je nu 30Mbps haalt. Op factor 1 valt sowieso te winnen, dat levert vrij strak een verdubbeling op als je 2-80MHz pakt tov 2-68MHz. Dus dan kom je uit op 150Mbps.
Nu, G.hn wave 2 met MIMO heb je vooralsnog in NL maar in een smaak: Devolo Magic 2 (in alle smaken van single/kit van 2/kit van 3/zonder WiFi/met WiFi). Kost behoorlijk wat, maar dan heb je ook wat. Heb je geen randaarde? Dan kun je kijken naar G.hn wave 2 met SISO, wat ook maar in enkel smaakje te krijgen is: Devolo Magic 1. Kost iets minder, maar nog steeds EUR 50 per adapter. Daar kun je waarschijnlijk dus 60-65Mbps halen op plek waar je nu 30Mbps haalt.
Hou daarbij in het achterhoofd dat je voor ~ EUR 100 (zelfde prijs dus als een paar van die G.hn wave 2 SISO adapters) een professional in kunt huren om Cat6 UTP te trekken voor je. Dat doet nu 1Gbps en zodra je aangesloten apparatuur het aankan is het ook goed voor 2.5Gbpe, 5Gbps en 10Gbps. Dat gaat dus nog komende >15 jaar mee, waar 60Mbps over een paar jaar al te traag is.
Mbt dat laatste: 4k TV komt eraan. Een enkele broadcast-quality 4k stream met HEVC kost ongeveer 15Mbps, met HDR kun je daar nog een beetje bovenop plakken. Reken 20Mbps per apparaat waarop een videostream gebruikt wordt. Misschien niet nu, wel tegen 2026. Reken ook 10Mbps per online vergadering, en je komt in gezin van twee volwassenen en twee kinderen uit op piekverbruik van ~120Mbps. Als je randaarde hebt kun je dat met de duurste bestaande PLC-oplossing *net* bolwerken als je randaarde in huis hebt (lees: huis is van na 1997). Met Ethernet kun je nog vooruit als het ooit 1Gbps per stream wordt.... (en vind je dat onrealistisch, bedenkt dat streaming video van 20 jaar terug doorgaans bitrates van <500kbps hadden terwijl nu 8Mbps gangbaar is, dat is en factor 16 hoger, dus nog eens 16 keer hoger in 20 jaar is allerminst ondenkbaar)
Mixen AV1.1 en 2 kan, maar is onzinnig: je haalt max snelheid van laagste van de twee. Mixen G.hn en AV kan niet, ze zijn ruis voor elkaar, dus als je G.hn wilt nemen moet je alle vier je adapters vervangen.
[Voor 14% gewijzigd door dion_b op 20-02-2021 22:08]