Advies offerte 40x 380 Wp Hanwha Q.Cells Q.PEAK DUO ML-G9

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478829

Topicstarter
Ik heb een offerte ontvangen voor onderstaande PV installatie maar heb weinig kennis van de verschillende opties. Zijn er dingen die jullie alarmeren of alternatieven waar ik voor moet informeren?

knip, alles onder template gezet met toevoeging van oppervlakte

[mbr]Voor goed advies is meer info wenselijk, zie Tips bij openen offerte topic zonnepanelen. Dan graag deze post aanpassen met de aanvulling[/mbr]
Foto's
Gaat over een woning in L vorm met zadeldak
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hVqFXhJ/DJI-0018-2.jpg
Beschikbare (dak)ruimte
Woning is 22,63*7,09 + 8,13*5,80 = 207 m2
Totale dak is (ongeveer) 2*5,00*22,63 + 2*4,10*8,13 = 292 m2
Schaduw
Foto is de woning met het Noorden bovenaan. Foto rond 10:00 gemaakt maar zon zit al hoog. De zon gaat dus van rechts op de foto naar links en belicht zo over de dag de binnenkant van de L.
Jaarverbruik
Ons totale maandelijks verbruik schommelt tussen 1000 en 1500 kWh. Voornamelijk door EV, verwarmen doen we voorlopig nog op gas.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x230V
Budget en doel
max 20k, drukken kost verbruik elektriciteit.

We hebben nu 2 EV, vanaf volgend jaar 3. Ene heeft accu van 90 kWh bruikbaar die we 3x per week leeg rijden. Andere heeft 16 kWh aanspreekbaar en rijden we 2 tot 3 keer per week leeg.

De derde zal iets van 80 kWh hebben maar voornaamste is dat er altijd wel een voertuig aan het laden is, ook overdag. Daarom zouden we geen thuisaccu nemen. We hebben een smappee laadpaal 1 fasig aangesloten dus max 7 kW maar kan wel opbrengst monitoren.
Wie gaat het project uitvoeren
aannemer
Bijhouden van data
Niet belangrijk voor ons maar via de smappee laadpaal met load balancing en solar kunnen we dit sowieso wel opvolgen desgewenst.
Reeds verkregen offertes
1 offerte van 40 panelen waarvan details hier besproken voor 14k waar ik een goed gevoel bij had, die veel info vroeg en tijd nam
Voorlopig 1 andere met 30 panelen voor 15k maar deze gaf geen goede indruk
Nog 1 offerte in afwachting van afronding.

Systeemoverzicht
---
20 x Hanwha Q.Cells GmbH Q.PEAK DUO BLK ML-G9 380 (07/2020) (Gebouw 1: Oppervlak 1 (Zuidoost))
Azimut: -52 °, Helling: 47 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 7.60 kWp

20 x Hanwha Q.Cells GmbH Q.PEAK DUO BLK ML-G9 380 (07/2020) (Gebouw 2: Oppervlak 3 (Zuidwest))
Azimut: 37 °, Helling: 49 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 7.60 kWp

2 x SMA STP5.0-3AV-40

Aantal PV panelen: 40
Piekvermogen: 15.20 kWp
Aantal PV omvormers: 2
Nominaal AC-vermogen van PV-omvormers: 10.00 kW
Werkelijk AC vermogen: 10 kW
Verhouding werkelijk vermogen: 65.8 %
Jaarlijkse opbrengst: 14,054 kWh
Regio
Wallonië/België

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 478829 op 16-08-2022 17:09 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 478829 op 17-08-2022 12:31)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:04
De belgische norm heeft het letterlijk over
quote: Synergrid Technisch Voorschrift C10/11
De som van het maximale vermogens van alle elektriciteitsproductie-eenheden mag niet hoger zijn dan de limieten bepaald in Tabel 2 hieronder.
En de tabel begrenst tot 10kva voor 3-fase aansluitingen

Die regels gelden als je in de categorie "Kleine productie-installatie" wilt vallen zonder aanvraagtraject. Maar wellicht zijn er installateurs die een aanvraagtraject voor je kunnen doen? Dat moeten je mede-belgen maar beantwoorden voor je.
Ik heb mij voor het werk toevallig verdiept in europese netnormen een tijdje terug en deze begrenzing was mij ook opgevallen.

Let erop dat je omvormer geschikt moet zijn voor 3x230V delta.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Vertel eens meer over de situatie, want een reden voor 2 omvormers zie ik niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is de woning met het Noorden bovenaan. Foto rond 10:00 gemaakt maar zon zit al hoog. De zon gaat dus van rechts op de foto naar links en belicht zo over de dag de binnenkant van de L.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hVqFXhJ/DJI-0018-2.jpg

10 kW is sowieso wel maximum dat we via privé mogen opwekken in Wallonië/België. Ik vergat nog te vermelden dat we een 3x230V net aansluiting hebben. Je ziet de lijnen onderaan over straat lopen.
Ronald schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:06:
Vertel eens meer over de situatie, want een reden voor 2 omvormers zie ik niet.
Ik dacht zelf dat de opsplitsing er vooral was voor wanneer de zon 's morgens enkel op het linkse deel zit en 's avonds enkel op het rechtse deel. Dat de omvormers dus onafhankelijk van elkaar kunnen leveren. Maar opnieuw ik ken er niet veel van.

Is het verder mss handig voor als 1 van de 2 stuk is dat we alsnog een deel in gebruik hebben ipv alles plat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
Zonde dat de omvormer grootte “begrenst” is op 10kW in belgie, want dit elektra verbruik en dak vragen om een grotere installatie. Dynamische begrenzing mag zeker niet? Dat je het huis en de EV’s laadt overdag op zonne energie en max 10kW teruglevert?

Zie ook niet de reden om 2x5kW te kiezen, 1x 10kW zou prima zijn. Omvormers kunnen twee dakdelen onafhankelijk van elkaar opwekken.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat_Doc schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:09:
Zonde dat de omvormer grootte “begrenst” is op 10kW in belgie, want dit elektra verbruik en dak vragen om een grotere installatie. Dynamische begrenzing mag zeker niet? Dat je het huis en de EV’s laadt overdag op zonne energie en max 10kW teruglevert?
Ik zal eens informeren of zoiets bestaat of mag. Er zijn zeker genoeg dagen dat er 2 EV's thuis staan om dat te consumeren. Een tweede laadpaal komt er waarschijnlijk ook wel aan de buitenkant (oprit moet nog aangelegd worden zoals je kan zien op de foto).

Het is wel zo dat onze laadpaal 1 fasig aangesloten is dus max 7 kW kan laden en ook nog eens van load balancing voorzien is voor wanneer we koken of beide ovens tegelijk gebruiken bv. Ik ging er altijd van uit dat als we een tweede laadpunt voorzien die dan beiden zouden balanceren om samen 7 kW te verbruiken omdat onze netaansluiting niet veel meer aan kan.

Ik vrees dus dat dat, die netaansluiting, eerder de bottleneck is. En 3x400V + N is geen optie hier.
Dat_Doc schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:09:
Zie ook niet de reden om 2x5kW te kiezen, 1x 10kW zou prima zijn. Omvormers kunnen twee dakdelen onafhankelijk van elkaar opwekken.
Goed om weten dat 1x 10 kW dus ook perfect mogelijk moet zijn. Ik vermoed dat ze gewoon veel 5 kW in stock hebben voor de kleinere installaties en voor grotere er dan 2 plaatsen. Commercieel dus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:04
quote: Synergrid Technisch Voorschrift C10/11
De som van het maximale vermogens van alle elektriciteitsproductie-eenheden mag niet hoger zijn dan de limieten bepaald in Tabel 2 hieronder.

Die regels gelden als je in de categorie "Kleine productie-installatie" wilt vallen zonder aanvraagtraject. Maar wellicht zijn er installateurs die een aanvraagtraject voor je kunnen doen? Dat moeten je mede-belgen maar beantwoorden voor je.
Ik heb mij voor het werk toevallig verdiept in europese netnormen een tijdje terug en deze begrenzing was mij ook opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jeroen3 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

We hebben op adres wel hoofdzetel firma staan, ik zal eens informeren of dat voldoende is voor die aanvraag. De laatste in rij om een offerte te bezorgen gaf dit ook al aan.
jeroen3 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:03:
Dat komt denk ik wel goed, nu begrijp ik waarom de ene daar meerdere keren bevestiging van vroeg :D. Het voordeel van dit allemaal uit te besteden is wel dat het aan hen is dit soort details goed te doen, of indien fout, recht te zetten.
Pagina: 1