Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-01 07:57
Ik ga een nieuwe (klik PVC) vloer leggen in 4 kamers. Er ligt nu tapijt in alle 4. Gister in eerste kamer alles er af getrokken, en er komen dikke lagen bruine lijm onder vandaag. Niet alleen langs de rand, maar gehele vloer zit onder.

Bij de gamma middeltje voor gehaald, maar is dramatisch; alleen de bovenste 1/10mm wordt zacht (zelfs na een uur intrekken), en dan is het een soort kauwgom-achtige substantie die er totaal niet goed afgaat. 1 klein hoekje 4 keer ingesmeerd en uren zitten krabben en het is nog niet helemaal weg.

Nou heb ik dus gelezen dat je het ook met een betonslijpmachine weg kan halen. Ik heb totaal geen ervaring met zo iets, dus een paar vragen:
  1. Is een slijper niet eerder is om mee te zagen dan de schuren?
  2. Als je er mee kan schuren, gaat het dan werken op deze lijm?
  3. Ik zou er een met stofafzuiging willen. Past daar een gewone stofzuigerslang op, of moet ik dan een speciale stofzuiger hebben?
  4. Heb ik genoeg aan een ding van +/-100 euro van de gamma, of gaat het alleen lukken met zwaardere/duurdere varianten?
  5. Eventueel andere/betere suggesties?
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Geen ervaring mee, maar is een vloer stripper geen idee?

Haalt met een mes de lijm weg

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Afbranden en een koolstofmasker als pbm gebruiken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
LuisjeNL schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:59:
Geen ervaring mee, maar is een vloer stripper geen idee?
Nog niet uitgebreid naar gekeken, maar van wat ik nu zie wegen die dingen 100kg. Het betreft hier de bovenverdieping, dus dat wordt een heel gedoe om dat ding boven te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
digifun schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:03:
Afbranden en een koolstofmasker als pbm gebruiken.
Had ik nog niet aan gedacht. Is dat een serieuze optie? Klinkt inderdaad wel behoorlijk ongezond. Gaat dat gewoon met een verf fohn?
Het is ook geen houten ondergrond; kan je uberhaubt afbranden over iets anders dan hout?

[ Voor 13% gewijzigd door RobinVeer op 15-08-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:59
Ik ben zelf gewoon met een scherp plamuurmes aan de gang gegaan. Gaat langzaam maar zonder geknoei en gedoe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Je krijgt die lijm wel weg als je werkt met een heteluchtpistool in combinatie met een steekmes. Het heteluchtpistool op de zwaarste stand zetten en het toestel van redelijk dichtbij op de lijm laten blazen. Dan steek je de lijm los met het steekmes en vervolgens schuif je het heteluchtpistool weer wat op. Als je even bezig bent maak je er een vloeiende beweging van. Het materiaal kost nieuw nog geen 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Vloerstripper machine lichtgewicht dan hè :+

Tapijtstripper bij de gamma huren, dan gaat het volgens mij dusdanig goed eraf dat je direct de ondervloer (zo'n groene mat) erop kunt leggen

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Draad- of staalborstel, hetzij als handmodel, hetzij als boorkom? :)

/edit: nog in de +50%-kortingsaanbieding ook :o

[ Voor 63% gewijzigd door Thijsmans op 15-08-2022 22:07 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een betonslijper zou ik niet doen. Die gaat dichtzitten met die kleverige troep, daar heb je na een paar rondjes draaien dus weinig meer aan. Die schijven zijn ook gemaakt voor beten, dat brokkelt lekker en is prima af te zuigen. Lijm is klooien...

Ik zou eens kijken naar een betonschraper. Zo'n ding met een lange stok zodat je niet de hele dag op je knieën hoeft te zitten of je rug aan gort helpt.

@RobinVeer Zou je eens een foto van die lijmlaag kunnen plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 15-08-2022 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Mijn lijmresten bleken na veel geploeter met enge middelen wateroplosbaar te zijn. Al een nat doekje geprobeerd?
Zeker als je zegt dat dat Gamma-middeltje niks lijkt te doen kun je het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had zo'n zware schuurmachine gehuurd bij Boels om resten te verwijderen.
Wel even voorzichtig uitproberen voordat je in het rond wordt geslingerd.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiftyhillswest
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:55
Familie van me had laatst de trapbekleding verwijderd waar ook een dikke lijmlaag onder vandaan kwam. Niks werkte, behalve cola(!). Geen idee of het hier ook kan werken maar is redelijk goedkoop dus misschien het proberen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
@sypie hier wat foto’s. Het spul is alleen kleverig op het stuk dat ik heb ingesmeerd, de rest is droog en hard. Dus dat ingesmeerde stuk inderdaad gaat niet met slijper, rest misschien wel?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YV339uoQbNsMPPizIHksZ5olSZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJTvsRDAHTDeejv9WXULqMG0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xb7TKY8rG8TJ-QyVZyohcrULscc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkYoXSwVsUnF8J9NoHMgAcoo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
Thijsmans schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:06:
Draad- of staalborstel, hetzij als handmodel, hetzij als boorkom? :)

/edit: nog in de +50%-kortingsaanbieding ook :o
Goede tip, ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
@RobinVeer ze hebben het wel goed gelijmd zo te zien :+ wel een klusje om het weg te halen ik zou ook een
heetluchtpistool proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:43
Bij mij was het minder egaal gelijmd en hadden ze alleen maar dikke stroken om de 50 cm gemaakt en langs de randen.

Ik heb overal de restanten van de vloerbedekking (dus niet de lijm) weggehaald met een groot plamuurmes. Vervolgens de grote happen waar de vloerbedekking ook een deel van dekvloer had weggetrokken weer opgevuld.

En hier gewoon mijn ondervloer overheen gelegd, eerst een stukje geprobeerd bij het meest niet-egale stukje qua lijmresten en daar kon ik niks van voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
S-te-fan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:46:
Bij mij was het minder egaal gelijmd en hadden ze alleen maar dikke stroken om de 50 cm gemaakt en langs de randen.

Ik heb overal de restanten van de vloerbedekking (dus niet de lijm) weggehaald met een groot plamuurmes. Vervolgens de grote happen waar de vloerbedekking ook een deel van dekvloer had weggetrokken weer opgevuld.

En hier gewoon mijn ondervloer overheen gelegd, eerst een stukje geprobeerd bij het meest niet-egale stukje qua lijmresten en daar kon ik niks van voelen.
Had je ook geen problemen op de rand van de lijmlaag met hoogte verschil tussen vloer en lijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 12:23

MrG

Hier hebben we de boel met een tuinslang goed gesproeid. Net alsof je de tuin aan het sproeien bent :) Nacht laten intrekken en de volgende ochtend/middag konden we het met een schep zo weghalen.
Wellicht heb je er wat aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbig
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-08 07:29
Onderstaande heeft goed gewerkt in mijn woning:

Plantenspuit vullen met een paar flessen cola. Oude lijmresten erg goed nat spuiten (ja je krijgt een pikbende) en vervolgens een uur of 3 à 4 in laten trekken. Hierna met een grote betonschraper de lijm van de vloer verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat was in mijn eerste huurhok ook.

Hoop gedoe, ging voor geen meter. Toen maar een pot Alabastine gehaald om die lijmresten weg te halen.
Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5237103/s01/424x424/origin.webp
±16 euro

Insmeren, begint bijna gelijk te borrelen. En dan niet op je knieen in die drap gaan zitten en met een plamuurmes/spacmes het afsteken dan ben je ook wel even bezig, en je broek kan je weggooien.

Die bende heb ik met een spa er zo vanaf gekregen, zonder te bukken of op mn knieeen te zitten.

Werkte echt perfect. En nee, ik heb geen aandelen in het merk dus niet TR'en als spam :P

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 16-08-2022 11:35 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
RaZ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:21:
Dat was in mijn eerste huurhok ook.

Hoop gedoe, ging voor geen meter. Toen maar een pot Alabastine gehaald om die lijmresten weg te halen.
[Afbeelding]
±16 euro

Insmeren, begint bijna gelijk te borrelen. En dan niet op je knieen in die drap gaan zitten en met een plamuurmes/spacmes het afsteken dan ben je ook wel even bezig, en je broek kan je weggooien.

Die bende heb ik met een spa er zo vanaf gekregen, zonder te bukken of op mn knieeen te zitten.

Werkte echt perfect. En nee, ik heb geen aandelen in het merk dus niet TR'en als spam :P
Zal die ook nog eens proberen, had nu huismerk spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:36
Allereerst, succes met de klus! Ik had voor onze trap destijds van alles geprobeerd, ook cola. Ik weet nog dat het met deze wel aardig lukte:

https://www.toolstation.n...jmverwijderaar-eco/p10224

Ook een verfkrabber + fohn werkte goed, zoals in dit filmpje van Schildersbedrijf Edens wordt gedemonstreerd

YouTube: LIJMRESTEN VERWIJDEREN/trap schoonmaken van lijmresten. Schildersbed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

RobinVeer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:51:
Bij de gamma middeltje voor gehaald, maar is dramatisch; alleen de bovenste 1/10mm wordt zacht (zelfs na een uur intrekken),
Tip hier is om dat middel af te dekken met folie, anders is het oplosmiddel aan de bovenkant al verdampt voordat het naar beneden toe in de lijm kan inwerken. Maar gezien de oppervlakte is dat misschien geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
RobinVeer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Had je ook geen problemen op de rand van de lijmlaag met hoogte verschil tussen vloer en lijm?
Ik heb het nog even opgezocht, maar mijn vloerbedekking was toch egaal verlijmd zoals bij jouw.

Zulke plekken als in de blauwe cirkel heb ik opgevuld met een beetje Alabastine Muurglad. (dat had ik staan voor de muren) Voor de rest alle plukjes vloerbedekking wel weggehaald uiteraard, vervolgens de ondervloer eroverheen, klikpvc eroverheen. Ligt er inmiddels al bijna een jaar over de hele 1e verdieping.

Heb ook getwijfeld over egaline eroverheen te laten vloeien, maar mijn hele bovenverdiepingsvloer zakt naar het midden bijna een cm door waardoor ik dit dan had moeten doen over de gehele bovenverdieping.

Geen spijt van gehad, probeer het eens met een stukje ondervloer. Over het algemeen genomen is die lijmlaag best wel egaal waardoor de planken icm de ondervloer die ribbels wel opvullen/overbruggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5wIDxw1bb10LKVTarvIAhyylqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT3gisj4HT08ioOesyGMrVnd.jpg?f=fotoalbum_large
Toen maar een pot Alabastine gehaald om die lijmresten weg te halen.
[Afbeelding]
±16 euro
Mooi spul, hiermee de hele houten trap ontdaan van lijmresten! Maar voor een grote vloer ben je wel aardig wat potten nodig (denk ik). Ik heb 1 pot erdoorheen gehaald voor 1 enkele trap.

[ Voor 14% gewijzigd door S-te-fan op 16-08-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
S-te-fan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Ik heb het nog even opgezocht, maar mijn vloerbedekking was toch egaal verlijmd zoals bij jouw.

Zulke plekken als in de blauwe cirkel heb ik opgevuld met een beetje Alabastine Muurglad. (dat had ik staan voor de muren) Voor de rest alle plukjes vloerbedekking wel weggehaald uiteraard, vervolgens de ondervloer eroverheen, klikpvc eroverheen. Ligt er inmiddels al bijna een jaar over de hele 1e verdieping.

Heb ook getwijfeld over egaline eroverheen te laten vloeien, maar mijn hele bovenverdiepingsvloer zakt naar het midden bijna een cm door waardoor ik dit dan had moeten doen over de gehele bovenverdieping.

Geen spijt van gehad, probeer het eens met een stukje ondervloer. Over het algemeen genomen is die lijmlaag best wel egaal waardoor de planken icm de ondervloer die ribbels wel opvullen/overbruggen.
Ik begin eigenlijk steeds meer naar deze aanpak te neigen. Ik heb 0 ervaring met vloeren leggen, en lees overal dat egale ondergrond zzo belangrijk is, maar kan me ook moeilijk voorstellen dat als er nog een ondervloer tussen komt, je die onregelmatigheden nog ziet of merkt. Thx voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

S-te-fan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Mooi spul, hiermee de hele houten trap ontdaan van lijmresten! Maar voor een grote vloer ben je wel aardig wat potten nodig (denk ik). Ik heb 1 pot erdoorheen gehaald voor 1 enkele trap.
Met 1 pot een slaapkamer van 14m2 gedaan. was 1,5 a 2 uurtjes werk. Als je een sneeuwschuiver hebt gaat het nog sneller dan met een schep of een spa :P

En tijd is geld, je wil ook niet dat je een week lang bezig bent om het eraf te peuteren. :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
RobinVeer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Ik begin eigenlijk steeds meer naar deze aanpak te neigen. Ik heb 0 ervaring met vloeren leggen, en lees overal dat egale ondergrond zzo belangrijk is, maar kan me ook moeilijk voorstellen dat als er nog een ondervloer tussen komt, je die onregelmatigheden nog ziet of merkt. Thx voor de suggestie!
Denk dat het een kwestie is van hoe definieer de fabrikant egaal in dit geval.

De lijmresten merkte ik niks van, dat de vloer over de gehele verdieping gezien een kuil bevat gaf nog de meeste moeite met het leggen. Ik heb dan ook op sommige lengtes de plint aan de onderzijde moeten bijschaven zodat die aangesloten aan de vloer lag ipv dat die als een brug over de kuil (en dus de pvc vloer) heen stond.

Als ik jouw was wist ik het wel, maargoed je wilt achteraf ook geen spijt krijgen als je er toch last van hebt en je niet alles geprobeerd hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jponsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Wij hebben het met Alabastine Supervloerlijmafbijt gedaan, maar je hebt wel redelijk wat van dat spul nodig als je een dikke laag hebt. Wij hebben het met een blokkwast aangebracht en vervolgens bedekt met huishoudfolie, daarna prima 2 - 4 uur in laten trekken en je steekt het zo weg (zonder de vloer al te erg te beschadigen).

Zorg wel voor goede ventilatie, want je hele huis ruikt chemisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:54
[Afbeelding]
±16 euro

Diezelfde smurrie heb ik ook gebruikt om de lijm op een trap (waar eerst vloerbedekking op zat) te verwijderen. Ik bevestig je ervaring: dit spul werkte supergoed bij mij. :)
Insmeren, laten inwerken en daarna wegvegen. Ik heb dan wel op m'n knieën met een plamuurmes gewerkt, maar het was totaal niet moeilijk meer om weg te halen. Wel zal de geur van die verwijderaar wat hersencellen hebben gedood, gok ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Met cola laten inweken schijnt ook goed te helpen. Zelf nooit geprobeerd maar valt te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Wel eens pindakaas geprobeerd?
Nootjes of niet dat maakt niks uit de olie uit de nootjes laat de lijm oplossen maar nu een
Pindakaasvloer als het conceptueel kunstwerk uit 1969 van de Nederlandse kunstenaar Wim T. Schippers te maken is misschien wel nutteloos.

Voor kleine stukjes gaat het prima (net als verwijderen van van kauwgom)

Wikipedia: Pindakaasvloer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:54
Lijkt wel of je bij mij in huis zit. Hetzelfde tapijt met dezelfde lijmresten.

Alabastine potten gehaald, uren laten inweken (vershoudfolie erover leggen) en krabben maar. Niet te lang want dan wordt ‘t weer hard. Gooi alle ramen maar open want het stinkt behoorlijk. Kamer voor kamer doen. Hele bovenverdieping moeten doen, wat een gezeik. Maar vloer is wel veel egaler nu dan eerst.

Succes. Het is echt even wat werk als je gaat krabben, maar het was in ons geval wat goedkoper dan gewoon egaliseren.

[ Voor 11% gewijzigd door Iva Wonderbush op 16-08-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
Iva Wonderbush schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:19:
Lijkt wel of je bij mij in huis zit. Hetzelfde tapijt met dezelfde lijmresten.

Alabastine potten gehaald, uren laten inweken (vershoudfolie erover leggen) en krabben maar. Niet te lang want dan wordt ‘t weer hard. Gooi alle ramen maar open want het stinkt behoorlijk. Kamer voor kamer doen. Hele bovenverdieping moeten doen, wat een gezeik. Maar vloer is wel veel egaler nu dan eerst.

Succes. Het is echt even wat werk als je gaat krabben, maar het was in ons geval wat goedkoper dan gewoon egaliseren.
Heb je dan heel je vloer afgedekt met die folie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:54
RobinVeer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:44:
[...]

Heb je dan heel je vloer afgedekt met die folie?
Grotendeels wel ja. Vooral bij de zijkanten daar ging het moeizamer met krabben en folie erop hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3ucMMXnUyYHE70HjciG1OzlQ9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/shwMqC1k8XwQeISirtg9rod0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ymJEd5-jbOaYANWZpk6TGkZ00U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5T6Iy0K7Z2EeCtljMtZOn8sa.png?f=fotoalbum_large

Die setjes kosten 50-100 euro. Volgens mij ideaal voor dit soort klussen?
Pagina: 1