Welke kabeldikte gebruiken voor een 4kw 3 fasen omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoppieTien
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 20:14
Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een solar pergola in mijn tuin. De vergunning is goedgekeurd dus ik ben meteen maar begonnen met bouwen.

Het systeem gaat bestaan uit 12 longi panelen van 410wp. De omvormer is een Solax 4kw 3 fasen uitvoering.
De panelen komen onder een hoek van 18 graden zuid zuidwest.

De omvormer wordt aangesloten op een onderverdeler in mijn schuur, kabellengte 30m.
De onderverdeler in de schuur zit met een 10 meter lange 5x6mm2 op de hoofdmeterkast in huis.

Ik wil eventuele spanningsverliezen minimaal houden, dus mijn vraag is hoe dik de kabel van omvormer naar onderverdeler dient te zijn. Met alle calculatietools op internet kom ik er niet uit.
Is het spanningsverlies in een 3 fasen systeem sowieso al minder dan in een 1 fasig systeem?

De kabel komt in een mantelbuis in de grond te liggen. Er komt nog 1 kabel meer bij in voor een beregeningspomp en een stopcontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQOA_yhmiAsYxs-yGfEzML9bSX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Nq4Z7dB0cxialrHYUP4fMhM.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via DoppieTien op 19-09-2022 22:04)

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:52
een omvormer van 4Kw 3-fase is ca 1,3Kw per fase dus ca 6A
de spanningsval over 25m is bij 2,5mm2 1,05V en bij 4mm2 0,65V

2,5mm2 lijkt mij dan genoeg kwa dikte voor 4mm2 ben je ca 60% meer (€8 tov €5 per m) kwijt aan kabelkosten

[ Voor 74% gewijzigd door peter-rm op 19-09-2022 17:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@DoppieTien spanningsverlies op driefase is 1/6 van eenfase.
De 6mm² is alvast prima, voor die laatste 30 meter voldoet 2.5mm² voor een spanningsval van een nette 0.6%.

Wat is 0,5V minder spanningsverlies je waard? Meer koper is minder verlies, maar ergens is het goed genoeg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoppieTien
Dat valt dan reuze mee. Ik wist niet dat het verschil tussen 1 en 3 fasen zo groot was.

Ik moet de kabel nog bestellen en dan ga ik misschien wel voor de 5x4mm2. Ook met het oog op mogelijke uitbreidingen in de toekomst. (Ik was al bang dat ik een 10mm2 moest gaan kopen dus dat valt dan weer mee)

Het prijsverschil tussen de 2 kabels is nog wel te overzien en het gaat me in eerste instantie niet zozeer om het zo snel mogelijk terug verdienen van de investering. Ik wilde sowieso een overkapping bouwen op die plek dus nu sla ik twee vliegen in één klap.

Bedankt voor je reactie,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Je kan een tool van de netbeheerder gebruiken om je spanningsverliezen te berekenen (https://www.fluvius.be/nl...val-pv-installatie-3N400v). Ik zou in elk geval rekening houden met toekomstige uitbreidingen en moest je tot 10 kVA omvormervermogen willen gaan dan kan je best een kabel van 6mm2 nemen. Je gaat straks bij de mooie eiken constructie vast nog een zwembad met warmtepomp plaatsen dus dan ben je op alles voorzien :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
4 kW is ongeveer 6 ampère per fase. Dat kan theoretisch met 5 x 1,5 mm2 ... Je zou bijna denken dat kabeldikte niet van belang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoppieTien
Wat een mooie reacties allemaal, daar kan ik wel wat mee.
Ik zal binnenkort nog even een paar foto’s van de bouw posten. Het moet allemaal in de avonduren dus het gaat best wel langzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoppieTien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SXMTpfVXrY6HZ0AcGp_kcZ99Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5R2qfB5UiRzdx606i3NNNfm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DoppieTien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjEHTFO4o_EWDpdIvhS2Q3EfM8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BkrEllTbYZ4dLKjnM41Y6Ml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VTFMTGuX5R410zHvSDluQnKjM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omjpGxOfEnQZBoOdQtmpa1U0.jpg?f=fotoalbum_large

De panelen liggen erop. Ik heb een 6mm2 kabel op de kop kunnen tikken dus voor de toekomst ben ik dan alvast klaar. Een jacquzie komt er zeker niet maar toch.
De omvormer wil ik vlak onder de panelen hangen, in het midden van de overkapping. Dat is wel een warme plek maar omdat de constructie aan alle kanten open is denk ik dat het wel meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:36

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Mooie robuuste schans 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:03

Nikeo

Jawelles

Mag ik vragen wat je in totaal kwijt was ongeveer? En hoe het vergunningstraject verliep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoppieTien
Ik ben nog niet helemaal klaar maar grofweg de volgende kosten tot nu toe.

Panelen plus 3 fasen omvormer 4kw €3100
Constructie €2000
Kabels, aanpassen onderverdeler, mantelbuis en diversen €750

Dus zeg maar €6000.

Voor later nog de kosten voor aanplanting en straatwerk.

In principe is dit in onze gemeente vergunningvrij. Echter staat dit bouwwerk op een stuk grond met agrarische bestemming en was wel een vergunning nodig.
Omdat we een struweelhaag hebben aangeplant 4 jaar geleden en over een paar jaar vanaf openbaar terrein de pergola niet te zien is is de vergunning toegekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:35

twain4me

DoppieTien schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:44:
Ik ben nog niet helemaal klaar maar grofweg de volgende kosten tot nu toe.

Panelen plus 3 fasen omvormer 4kw €3100
Constructie €2000
Kabels, aanpassen onderverdeler, mantelbuis en diversen €750

Dus zeg maar €6000.

Voor later nog de kosten voor aanplanting en straatwerk.

In principe is dit in onze gemeente vergunningvrij.
Dit is eigenlijk een lessenaars dak geworden en volgens mij op deze manier niet vergunningsvrij. ik zou even bijlage 2 van de bor doornemen en/of langs de gemeente gaan voor de zekerheid @Nikeo :)

@DoppieTien erg tof ding geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoppieTien
De vergunning is reeds verleent door de gemeente, Ik heb zelfs een bouwtekening ingediend en conform die tekening gebouwd.

Aangezien het ruim onder de 5 meter hoogte blijft is voor het bouwwerk geen vergunning nodig. Dit word ook in de bevestiging van de gemeente vermeld. Er is wel vergunning verleent voor het bouwen op agrarische grond. Dit mag doorgaans niet zonder vergunning.

Dus wel vergunningvrij, maar niet regelvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:00
Mooi bouwwerk, je zou haast kunnen zeggen dat dit een carport is? (met zonnedak) :+

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe heb je die panelen bevestigd en is het waterdicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
DoppieTien schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De panelen liggen erop. Ik heb een 6mm2 kabel op de kop kunnen tikken dus voor de toekomst ben ik dan alvast klaar. Een jacquzie komt er zeker niet maar toch.
De omvormer wil ik vlak onder de panelen hangen, in het midden van de overkapping. Dat is wel een warme plek maar omdat de constructie aan alle kanten open is denk ik dat het wel meevalt.
als je het over verliezen hebt is het beter om de omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast te zetten en de solarkabels lekker lang te maken. (wel een mantelbuisje gebruiken of zoals ik het op een buitenkabel aansluiten).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Powrskin schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:52:
[...]
of zoals ik het op een buitenkabel aansluiten).
Wat bedoel je hier mee?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ik heb op buitenkabel mc4 connectors gezet en deze op de solarkabels aangesloten.
zo hoefde ik ook geen mantelbuis door de tuin te leggen, alleen een 6mm buitenkabel.

Nukezone FTW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoppieTien
Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:53:
Hoe heb je die panelen bevestigd en is het waterdicht?
Ik heb metalen profielen laten maken op het werk. Deze zijn voor de bevestiging en tevens een mooi gootje voor waterafvoer. De korte zijde van de panelen zit celrubber tussen. Of dit goed gaat werken is even afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TULSzbt2ZG99erM3BNiXcQiKl6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yo9l7vgriFYgYZFaUQRJlTp0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Powrskin schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:44:
[...]

Ik heb op buitenkabel mc4 connectors gezet en deze op de solarkabels aangesloten.
zo hoefde ik ook geen mantelbuis door de tuin te leggen, alleen een 6mm buitenkabel.
Zijn de MC4 connectoren geschikt voor massieve kern? En is de grondkabel geschikt voor 1000VDC? Wel interessant….

Maar zie het voordeel niet helemaal, gleuf graven moet je toch, of daar nu een kabel of mantelbuis in gaat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:45

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Powrskin schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:52:
[...]

als je het over verliezen hebt is het beter om de omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast te zetten en de solarkabels lekker lang te maken. (wel een mantelbuisje gebruiken of zoals ik het op een buitenkabel aansluiten).
Qua verliezen zal het allemaal wel meevallen dit verschil. verlies is evenredig met de stroom (Ampere) die door je kabels gaat. dus of er nu 6A door elke fase gaat zoals nu, of ~5A door elke string maakt niet gek veel verschil.

Wat wel veel verschil maakt: door de kabellengte moet de omvormer een hogere spanning leveren en als dat kritisch wordt, dan slaat hij uit op overspanningbeveiliging. Dat is de voornaamste reden dat de kabels aan de AC zijde van een omvormer zo dik moeten: je wilt zo weinig mogelijk spanningsval om te zorgen dat je niet teveel moet verhogen. Dat lukt met dikke en/of met korte kabels..
Spanningsval aan de DC (zonnepaneel) zijde is veel minder kritisch, dan pakt je MPPT gewoon een wat lagere werkspanning..

Al met al zal het wel gaan werken zo. hoe lang is de kabel van de onderverdeler naar de hoofdaansluiting? als dat 100m is wordt het (wellicht) alsnog kritisch..

[ Voor 6% gewijzigd door prein2 op 19-09-2022 09:43 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:59:
[...]

Zijn de MC4 connectoren geschikt voor massieve kern? En is de grondkabel geschikt voor 1000VDC? Wel interessant….

Maar zie het voordeel niet helemaal, gleuf graven moet je toch, of daar nu een kabel of mantelbuis in gaat…
YMVK kabels zijn geschikt voor laagspanningsvoedingen en stuurstroom tot 1kV.
door de dikte van de kabel zat deze al ongeveer klem in de huls, dus neem aan dat dat wel goed connectie maakt. Ik heb in elk geval nog geen weerstandsmeldingen vanuit de omvormer.

verder maakt het inderdaad niet veel uit.

Nukezone FTW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:52
een omvormer van 4Kw 3-fase is ca 1,3Kw per fase dus ca 6A
de spanningsval over 25m is bij 2,5mm2 1,05V en bij 4mm2 0,65V

2,5mm2 lijkt mij dan genoeg kwa dikte voor 4mm2 ben je ca 60% meer (€8 tov €5 per m) kwijt aan kabelkosten

[ Voor 74% gewijzigd door peter-rm op 19-09-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Mooi gedaan zeg. Buiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:34

Septillion

@Powrskin Bij 1-fase heb je op zich gelijk, de DC stroom is lager. Maar dan zou ik toch wel de kabel afzekeren als je hem langer maakt en onder de grond doet. En dat is ook niet gratis.

Maar met 3-fase zal de stroom per fase lager zijn en heb je ook nog eens geen nul-verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:35

twain4me

DoppieTien schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:30:
De vergunning is reeds verleent door de gemeente, Ik heb zelfs een bouwtekening ingediend en conform die tekening gebouwd.

Aangezien het ruim onder de 5 meter hoogte blijft is voor het bouwwerk geen vergunning nodig. Dit word ook in de bevestiging van de gemeente vermeld. Er is wel vergunning verleent voor het bouwen op agrarische grond. Dit mag doorgaans niet zonder vergunning.

Dus wel vergunningvrij, maar niet regelvrij.
onder de 5 meter is niet de enige eis een andere eis is 2 dakvlakken, ik denk dat ze zich vergist hebben, maar er ook niet goed naar gekeken hebben aangezien het hoe dan ook vergunningsplichtig is in jouw geval. :)
Pagina: 1