Overschot zonnepanelen gebruiken voor sanitair warm water

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_vdb
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-01-2024
Hoi,
Sinds ik (in België) een digitale teller heb, heb ik enerzijds niet meer het plezier van de terugdraaiende teller, maar heb nu wel via de P1-meter, enkele Shelly stroomklemmen en Home assistant een duidelijk beeld van m'n stroomverbruik en overschot.
Ik heb wat rondgezocht rond het gebruiken van zonnepanelen-overschot om sww aan te maken.
Echter vind ik geen overeenkomstige situaties met de mijne.
In ons huis verwarmen we met gas : Er is een condensatieketel (De dietrich MCA 25) die zorgt voor zowel SWW als voor de vloerverwarming beneden als klassieke verwarming boven.
Het SWW wordt opgeslagen in een buffervat (boiler) van 130L (De dietrich SR130).
(De ketel heb ik via de RS485 servicepoort al succesvol aan Home Assistant kunnen hangen, waardoor ik deze "smart" heb kunnen maken).
Ik vraag me nu af hoe ik het SWW elektrisch zou kunnen verwarmen op het moment ik met Home Assistant zie dat ik overschot aan energie heb, om zo minder gas te gebruiken. De boiler heeft immers geen elektrisch weerstandselement.
Moet ik hier een apart elektrische boiler voorzien? Ik las hier dat niet aan te raden is. Ik hoopte dat ik de installatie kon aanpassen ipv een installatie bij te kopen.
Ik ben niet bang om zelf een en ander aan te passen, maar ben geen sanitair-man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is je overschot niets waard, of alleen weinig?

Kan je een installatie handleiding vinden van de SR130? Daar vind je in of er een 1.5" of 2" plek is voor een insteek element.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
https://www.ta.co.at/news...fuer-heizstaebe-und-aton/
eddi van zappi
Fronius ohmpilot

1e heb ik al een paar jaar in een rvs DJG 450 ltr hygiene buffer en bevalt prima

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Overschot zonnepanelen bestaat niet. Dat is grof geld waard: Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic

Dus lomp affikken is niet slim

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
In Belgie gelden andere regels

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@AUijtdehaag Zelfs daar moet je niet blind affikken, maar eerst nadenken wat het waard is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:56
HIer zitten we ook al op 0,30 cent per kwh,

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_vdb
Ronald schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:32:
Overschot zonnepanelen bestaat niet. Dat is grof geld waard: Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic

Dus lomp affikken is niet slim
Gas is erg duur geworden, dus als ik op gas kan besparen met overcapaciteit zonnepanelen, lijkt dit toch interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_vdb
AUijtdehaag schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:16:
https://www.ta.co.at/news...fuer-heizstaebe-und-aton/
eddi van zappi
Fronius ohmpilot

1e heb ik al een paar jaar in een rvs DJG 450 ltr hygiene buffer en bevalt prima
Interessant. Ik bekijk dit eens ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_vdb
Proton_ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:55:
Is je overschot niets waard, of alleen weinig?

Kan je een installatie handleiding vinden van de SR130? Daar vind je in of er een 1.5" of 2" plek is voor een insteek element.
Heb hier de handleiding:
https://www.manualslib.co...r-130.html?page=13#manual

Maar vind niet onmiddellijk extra aansluitingsmogelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:32
Thomas_vdb schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

Gas is erg duur geworden, dus als ik op gas kan besparen met overcapaciteit zonnepanelen, lijkt dit toch interessant...
1m3 gas komt overeen met 9 a 10 kWh stroom. Dus als een kuub gas minder kost dan 9kWh aan stroom terugleveren dan is het interessanter om gas te kopen en stroom het net op te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Thomas_vdb schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

Stroom is ook duur, ook voor elektriciteit leveranciers. Wat krijg je voor je teruglevering, wat krijg je bij andere leveranciers.

Hoeveel meer kost het gas.

Zelf gegenereerde stroom heeft ook in België dus gewoon een marktwaarde. Inkomsten derven is ook gewoon iets waar je mee moet rekenen. Bepaal het complete plaatje. Zelf opgewekte stroom is niet gratis, opfikken is niet kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Uszka schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

1m3 gas komt overeen met 9 a 10 kWh stroom. Dus als een kuub gas minder kost dan 9kWh aan stroom terugleveren dan is het interessanter om gas te kopen en stroom het net op te duwen.
9,7 puur theoretisch bij laag calorisch NL type gas. Voor SWW haal je dat bij lange na niet.
Als je met 8 rekent zit je dichter in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Thomas_vdb schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Heb hier de handleiding:
https://www.manualslib.co...r-130.html?page=13#manual

Maar vind niet onmiddellijk extra aansluitingsmogelijkheid.
Inderdaad. Deze boiler opwarmen met elektriciteit gaat lastig worden.
Het beste is dus even sparen voor een (warmtepomp)boiler en deze gasgestookte afdanken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_vdb
Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1