GFT container en maden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Met dit warme weer heb ik vrijwel altijd last van maden in de GFT container. Nu lees ik online eigenlijk 2 tegenstrijdige verhalen. Een is bak dicht houden, zodat er geen vliegen in komen en er dus geen eitjes gelegd worden = geen maden. Andere adviezen geven juist aan om de bak open te houden, want maden houden van de donkere broeierige omgeving in zo'n GFT bak. Als je dan het deksel op een kier open zet zou dit het op moeten lossen.

Nu heb ik dus altijd de deksel gesloten, maar toch zaten er weer maden in. Kan een vlieg wellicht door een kleine opening heen? Of leggen ze al eitjes op eten o.i.d. voor je het er überhaupt in hebt gegooid? Daarna deksel open met een latje, maar het lijkt nu schiphol airport wel met alle vliegen die in de bak zitten. Heel soms gooi ik er dan een flinke schep zand overheen om alles te bedekken. Gelukkig wordt ie a.s. donderdag geleegd en kan ik hem weer ff schoon spuiten. Maar heeft iemand de gouden tip om het in de eerste plaats te voorkomen?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:05
Alleen afgesloten bio-zakken erin gooien.
Hedera bovenop GFT-afval.
Na elke leging schoonmaken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tenzij je bak luchtdicht is (wat vrijwel nooit het geval is) houdt die deksel echt geen vliegen tegen.
De kans dat ze er in kruipen zal kleiner worden, maar ze komen er toch wel in.

Wat voor dingen zitten er in je GFT bak? Wij gooien er echt alleen groenafval in en eigenlijk nooit last van vliegen. Wel in het andere deel van de duobak als we daar bijv. vleesresten in gooien die met dit warme weer lekker gaan rotten, maar verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 13:13
Herkenbaar probleem met deze warmte, ik ken ook beide verhalen, maar we houden de bak altijd dicht.
Wat voor ons goed helpt om de maden onder controle te houden is een paar handen keukenzout over het GFT te gooien bij maden overlast.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Nu online
Oon schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:32:
Tenzij je bak luchtdicht is (wat vrijwel nooit het geval is) houdt die deksel echt geen vliegen tegen.
De kans dat ze er in kruipen zal kleiner worden, maar ze komen er toch wel in.

Wat voor dingen zitten er in je GFT bak? Wij gooien er echt alleen groenafval in en eigenlijk nooit last van vliegen. Wel in het andere deel van de duobak als we daar bijv. vleesresten in gooien die met dit warme weer lekker gaan rotten, maar verder niet.
Dank voor je antwoord, wij gooien er ook wel etensresten in, met die hitte vaak in zo'n afbreekbaar zakje. Maar ik heb het idee dat ze er alsnog mee aan de haal gaan. Alternatief is om het afgesloten in het restafval te doen, maar dat vind ik zonde met het oog op de afvalscheiding waar men zo op stuurt en ten tweede hebben wij diftar en probeer ik de restafvalcontainer zo weinig mogelijk aan de weg te zetten. Ik moet betalen per lediging. Het is ook niet heel fris als daar veel etensresten tussen zitten welke er dan 2 maand in liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

weebl

YARR!

Ook wel eens gehad. Deksel open laten staan, helpen vogels ook een handje mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:37

joker1977

Tweakert

Even een flats bleekwater eroverheen. Of keukenzout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:34
Alle etensresten in kleine gesloten bio-zalkjes werkt bij ons. Tevens wordt in onze gemeente met dit warme weer de GFT kliko elke week geledigd (ipv om de week) dat werkt ook wel fijn.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
weebl schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:35:
Ook wel eens gehad. Deksel open laten staan, helpen vogels ook een handje mee :)
Dit inderdaad. Wij hebben een stok/tak tussen de deksel liggen zodat hij op een kier blijft. Heb sinds we dat doen nooit meer maden gezien. Container stinkt ook minder heb ik het idee. En hij staat vol in de zon op het zuiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wij mogen "groen en biologisch" afval gratis wegbrengen naar de milieustraat; dus als inderdaad de GFT-container te lang / langzaam gevuld wordt, is het allicht een idee dat je je afval wegbrengt? Nou is er wel een redelijk grijs gebied in wat "biologisch" afval is maar tijdje geleden gewoon het tuin-afval (snoei) en huisdierenafval (beukenhout en zaagsel) in meerdere zakken netjes afgestort.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hedera en lavendel zijn giftig voor maden, als je die in de bak gooit zijn ze snel weg. Ik heb in m'n kleine gft bakje in de keuken ook altijd wat takjes lavendel aan de rand hangen. Werkt perfect.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:42
SmurfLink schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:11:
Hedera en lavendel zijn giftig voor maden, als je die in de bak gooit zijn ze snel weg. Ik heb in m'n kleine gft bakje in de keuken ook altijd wat takjes lavendel aan de rand hangen. Werkt perfect.
Wilde net aangeven dat wij altijd klimop in de bak gooide, werkte behoorlijk. Blijkbaar is dat (Latijn?) hetzelfde als Hedera.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Nu online
Dank allemaal voor de adviezen. De buurman heeft een privacy scherm van klimop welke ook in het achterpad hangt, ik zal daar eens wat takjes af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 23:25
Een boterham met azijn in de container leggen schijnt goed te helpen tegen vliegen heb ik gelezen. Niet zelf geprobeerd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jimster schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:23:
Een boterham met azijn in de container leggen schijnt goed te helpen tegen vliegen heb ik gelezen. Niet zelf geprobeerd overigens.
Dat had ik ook gelezen, en geprobeerd, helpt voor geen meter. :P (wel schoonmaakazijn gebruikt overigens)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:33
joker1977 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:39:
Even een flats bleekwater eroverheen. Of keukenzout.
Dus, eerst afvalscheiden waarbij je een paar kilo keukenafval in de GFT container gooit, wat waarschijnlijk een zeer marginale milieuimpact heeft ten opzichte van gewoon met het restafval mee doen in de afvalzak. Om er daarna zout en bleek overheen te gooien? |:(

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, dat viel me nog mee, pas na 8 reacties de milieupolitie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Laatst online: 07:33
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:51:
Ah, dat viel me nog mee, pas na 8 reacties de milieupolitie :P
Haha, valt mee hoor. Maar hier gaat met warm weer keukenafval gewoon in de bak die het eerste bij de weg gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mij een keer laten vertellen dat alles toch weer op 1 grote hoop komt. Maar dat heb ik nooit geverifieerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:36

PB-powell

Mr. Laziness

Geen idee waar jouw container staat in de tuin, maar is er niks aan doen ook een optie? Want voor die ene keer per dag (als je dat al haalt) dat je er last van hebt omdat je er iets in moet gooien is mij (persoonlijk) de moeite niet waard.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 10:08
Hier moet je betalen voor elke keer dat je restafval aan straat zet, maar niet voor GFT. Alles wat dus enigszins biologisch afbreekbaar is gaat dus echt wel in de GFT bak, wordt anders een duur grapje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@NoepZor Waarschijnlijk gooi je ook vleesproducten in die GFT-bak. Dat trekt die vliegen aan, vinden ze lekker. Wanneer je alleen groente-, fruit- en tuinafval in die bak doet valt het met de vliegen best mee. Je krijgt dan alleen een zwerm fruitvliegjes in je gezicht wanneer je de bak open doet. Probeer maar eens een poosje geen vlees in die bak te doen en kijk wat dat oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:17
Oplossing is simpel door er niks aan te doen en de klep dicht laten, of heb je er zoveel last van dat je GFT-bak iederkeer op een ander plek staat vanwege de hoeveelheid ongedierte erin?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-09 12:55
Sinds wij cavia's hebben gooi ik wekelijks het oude zaagsel uit het hok bij de GFT en sindsdien heb ik ook geen last meer van maden. Zaagsel neemt veel vocht op en mijn vermoeden is dat maden het daardoor niet goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:54:
Ik heb mij een keer laten vertellen dat alles toch weer op 1 grote hoop komt. Maar dat heb ik nooit geverifieerd.
GFT-afval komt zeker niet op dezelfde hoop terecht als restafval. Dat wordt (industrieel) gecomposteerd.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Nu online
sypie schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:23:
@NoepZor Waarschijnlijk gooi je ook vleesproducten in die GFT-bak. Dat trekt die vliegen aan, vinden ze lekker. Wanneer je alleen groente-, fruit- en tuinafval in die bak doet valt het met de vliegen best mee. Je krijgt dan alleen een zwerm fruitvliegjes in je gezicht wanneer je de bak open doet. Probeer maar eens een poosje geen vlees in die bak te doen en kijk wat dat oplost.
Ik kan dit ook wel eens proberen. Er belanden wel eens resten eten met vlees er in verwerkt (denk aan macaroni) of restjes zoals botten in de bak. Dit probeer ik wel zoveel mogelijk in die biozakjes te doen, maar hier kwamen alsnog maden uit voort, waardoor ik het er afgelopen week maar gewoon in heb gegooid.
mr_evil08 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:31:
Oplossing is simpel door er niks aan te doen en de klep dicht laten, of heb je er zoveel last van dat je GFT-bak iederkeer op een ander plek staat vanwege de hoeveelheid ongedierte erin?
Dit kan ook nog een oplossing zijn, gewoon negeren, bij de volgende lediging is het weer weg. En dan de bak verder goed schoon houden (anders krijg je zo'n rottende koek onderin de bak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Inderdaad, mijn ervaring is ook dat vooral vleesresten maden aantrekt, en dan met name kippenbotjes. Ook al staat de container op een kier.

Daarna hedera/klimop toevoegen vind ik matig werken, het leed is dan al geschied.

Met groente, fruit en tuinafval en de kliko op een kier heb ik geen maden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
wat bij mij helpt, eerst een bodem van wat tuinafval zoals gras, bladeren of takken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Tsja, kook-GFT is zo weinig, dat gaat hier in een afgesloten plastic zakje met de overige kooktroep (zakjes/bakjes) de gewone bak in. Nooit last van maden gehad. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:09
Ik gooi enkel groen- en tuinafval in de groene container. Geen restjes vlees/vis, om die reden.
Vlees- en visresten verpak ik altijd in een extra zakje voordat deze in de afvalzak gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Dicht en gaat het gisten. Dat is tenminste mijn ervaring met de vuilnisbak.
Ik vervang mijn vuilniszak nu om de 3 dagen.

Maar een GFT bak zet je gewoon in de schuur en niet in je huis dus maakt het veel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Ora et Labora schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:31:
Alleen afgesloten bio-zakken erin gooien.
Hedera bovenop GFT-afval.
Na elke leging schoonmaken.
Dit is het enige juiste.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Hier mijn topic van 2 jaar terug:

Maden groene container

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:38
Er is een speciale deksel daarvoor; https://www.klikologisch..../klikodeksel/klikodeksel/

*foto verwijderd*

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 06-10-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ook hardnekkig last van gehad.

Onderin container krant doorweek met azijn. Na iedere keer legen een containerzak erin en zout.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 06:51

krvabo

MATERIALISE!

Stalensnuitje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:49:
Sinds wij cavia's hebben gooi ik wekelijks het oude zaagsel uit het hok bij de GFT en sindsdien heb ik ook geen last meer van maden. Zaagsel neemt veel vocht op en mijn vermoeden is dat maden het daardoor niet goed doen.
Dit ^

Ik had ook altijd last van maden, vaak al binnen 4 dagen nadat ik de container volledig schoon had gemaakt. Sinds een paar maanden doe ik er een bodem met stro in (Enorme zak voor een paar euro waar je meer dan een jaar mee doet) en de klep open. Nu nul maden, volle zuiderzon.

Ik weet niet hoe het bij anderen hier is, maar de deksel van de container sluit niet helemaal af bij de handvatten, daar is een gat waar prima vliegen doorheen kunnen. Door de bak open te laten gaat het inderdaad niet broeien.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:36
SmurfLink schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:11:
Hedera werkt bij ons voor geen meter, de bak was voor 3/4 gevuld met hedera (had de erfafscheiding bijgewerkt) en daarna etensresten erop. Bak vol met maden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:36
Jimster schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:23:
Dit werkt bij ons ook niet, ook geprobeerd toen tevens de bak dus voor 3/4e vol zat met hedera (en dan etensresten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qet
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-10-2022

Qet

*snip* zie Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Laatst online: 28-09 21:40
Lavendel(spray) werkt als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of je wacht gewoon ff en de maden zijn weer weg; probleem opgelost.
't Is tevens voer voor allerlei vogeltjes die die maden weer komen wegpikken. d:)b

Ik maak me er niet meer druk over. :|

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1