Maden groene container

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:33

Agent47

I always close my contracts.

Topicstarter
Goedemorgen,

Sinds een maand heb ik maden in de groene container.
Nu heb ik een keer de vuilniswagen gemist 6 weken terug dus had ik 4 weken geleden een wat grotere lading erin ( tuin opgeruimd)

De vorige keer dat de groene container is meegenomen, waren de meeste maden wel weg. Hierna heb ik de container met bleek en de hoge druk helemaal uitgespoten.

Nu moet hij morgen weer aan de weg, nu keek ik toevallig weer bij de container en de maden zaten zelfs op de hendel en bovenop de container :/

Ik ga de container elke 2 weken aan de weg zetten ( dat is hoe vaak de vuilniswagen hier komt) maar ik word er toch wel een beetje gek van.

De container staat in mijn schuur in de tuin, dus uit zonlicht. Ik heb er wel een stok tussen gedaan. Bleek/ glorix helpt niet. Iemand nog ideeën ?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:57

Sharky

Skamn Dippy!

Maden komen van vliegeneitjes en vliegen leggen die eitjes bij voorkeur in rottend vlees. Als jij vleesresten in de groene container gooit zullen daar maden op verschijnen bij deze temperaturen, helemaal als je er een stok tussen doet. Gebeurt bij ons ook wel eens, ik maak me er niet zo druk om eerlijk gezegd. Weet ook niet wat je eraan kunt doen.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:45
Misschien eens kijken wat je allemaal in je container gooit... en waar die staat.
Is er een plekje in de schaduw mogelijk? dan wordt het minder broeinest in die container.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sharky schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:06:
Weet ook niet wat je eraan kunt doen.
Geen vleesresten in de groene bak, daar is-ie niet voor.
(GFT, niet GVT ;) )

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:08:
Misschien eens kijken wat je allemaal in je container gooit... en waar die staat.
Is er een plekje in de schaduw mogelijk? dan wordt het minder broeinest in die container.
Hij staat in de schuur in de schaduw :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
anandus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:09:
[...]

(GFT, niet GVT ;) )
Dan zou ik ze toch in de grijze container ook moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
madeneitjes kunnen ook in (onbespoten) rauw groenteresten zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

anandus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:09:
[...]

(GFT, niet GVT ;) )
https://www.afvalscheidingswijzer.nl/?u=vleesafval

Toch? :)

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:07
(jarig!)
Lijkt me dat alles wat snel kan vergaan in de GFT bak gaat. Alles wat dat niet kan gaat in de rest.
Op internet worden wel genoeg dingetjes genoemd - luchtverfrisser met lavendel, lavendel, zout, zand, klimop..
Je vlees in biologisch afbreekbare zakken weggooien zal ook helpen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34
Dit zijn de belangrijkste tips tegen meur en maden in de kliko:
  • Voorkom stank en maden door een oude krant of stro onderin de kliko te leggen, zodat afvalresten niet aankoeken.
  • Als er al maden zijn, is het handig om een tak klimop (Hedera) in de container te leggen. Klimop is namelijk giftig voor maden.
  • Maden houden ook niet van kokend heet water met een scheut azijn of groene zeep.
  • Lavendel bestrijdt de stank, maar ook de maden. die hebben een hekel aan de geur van lavendel en gaan er aan dood. Verse lavendel helpt, maar een luchtverfrisser met lavendelgeur ook.
  • Gemeente Duiven adviseert om een pantysokje met mottenballen in de container te hangen. Wel het pantysokje even weghalen, als de container wordt geleegd.
  • Vlees of vochtig afval weggooien is vragen om problemen. De gemeente Doetinchem geeft de tip om over dit soort afval gips of kalk te gooien. Of dit ook in de groene container voor groente- en fruitafval mag, is niet duidelijk.
  • Vlees of vis niet los in de container gooien, maar in een biologisch afbreekbare zak of in een stuk krant doen, is de tip van de gemeente Duiven. "Op deze manier kan de vlieg niet bij het vlees om er eitjes in te leggen.'
  • Beide gemeenten geven het advies om de container zo nu en dan op een kier te zetten of open te doen. 'Maden houden niet van licht en houden van vochtige plekken. Daarom kan de container openzetten een hoop schelen. U kunt dat doen door bijvoorbeeld een stokje onder de rand van de deksel van de container te leggen.' Wellicht handig om deze tip op te volgen in combinatie met de mottenballen- of lavendeltip (zie hierboven).
toon volledige bericht
Afbeeldingslocatie: https://imgg.rgcdn.nl/8eae6052dd014b14b876ff5f6d27dec4/opener/Niet-te-lang-naar-kijken-Maden-in-de-kliko-Foto-haandejordy-via-Twitter.jpg?v=cbUUn4zWGAoiaml1X_LW8w2

Klimop en lavendel dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

Nibbz

Postmaster General

Een stukje hout tussen de deksel doen (dat de deksel open blijft/kiertje staat), dat het kan drogen. Dan word het heel snel minder met alle beesten.

13:37

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 23:51
of een dagje in je (voor)tuin met de klep open. De vogels smullen er van!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:30
Wij doen met warme temperaturen de etensresten in een composteerbare afvalzak en gooien het dan in de groene container. Werkt hier al jaren meer dan prima. Klep openzetten werkt ook, maar liever voorkomen dan genezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
lolgast schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:41:
Wij doen met warme temperaturen de etensresten in een composteerbare afvalzak en gooien het dan in de groene container. Werkt hier al jaren meer dan prima. Klep openzetten werkt ook, maar liever voorkomen dan genezen :)
Gekocht waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:30
Vroeger bij de Action maar die heeft ze niet meer (nog niet misschien?) Momenteel bij de Big Bazar
Deze zijn het: https://www.dumil.nl/nl/producten/afval/biozakken.

Om te voorkomen dat ze 'afbreken' in de container knopen we hem dicht, vouwen we hem om zichzelf heen en knopen hem dan nogmaals dicht waardoor een dubbele laag ontstaat. Geen idee of een enkele laag ook werkt maar dit is een kleine moeite en voelt slim :+

[ Voor 44% gewijzigd door lolgast op 15-06-2020 10:45 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, ik heb nieuws: :+
De GFT bak zit hier al maanden iedere keer weer erg vol, omdat we de tuin aan het opruimen zijn.

En ondanks hele ladingen aan hedera (klimop dus), tieren de maden ook welig, zodra er maar iets van vleesresten (kippenbotjes o.i.d.) inzit.

Maar so what? Is goed vogelvoer; die pikken ze allemaal weer op.
En na de volgende leging is de boel zo weer weg. Die maden hebben maar een hele korte verblijfsduur.

Je gaat toch ook niet alle wormen/pissebedden/en andere kruipsels in je tuin verdelgen?

BTW: een bak die bestemd is voor composteerbaar materiaal, 'dood' maken met bleek is natuurlijk ook de omgekeerde wereld. De composteerinstallatie wil juist 'levend' materiaal, geen dood... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 15-06-2020 10:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
Wij ook. Zak even dichtknopen voordat je hem weggooit. Hadden ook veel last van maden, maar met deze zakken+ dichtknopen + zoveel mogelijk legen gaat het aardig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
ehtweak schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:46:
Nou, ik heb nieuws: :+
De GFT bak zit hier al maanden iedere keer weer erg vol, omdat we de tuin aan het opruimen zijn.

En ondanks hele ladingen aan hedera (klimop dus), tieren de maden ook welig, zodra er maar iets van vleesresten (kippenbotjes o.i.d.) inzit.

En na de volgende leging is de boel zo weer weg. Die maden hebben maar een hele korte verblijfsduur.

Je gaat toch ook niet alle wormen/pissebedden/en andere kruipsels in je tuin verdelgen?
Tuurlijk, heb je ook gelijk in , alleen wat minder smakelijk als ik de handvaten moet vast houden met die krengen er aan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Precies dit. Wij doen dit altijd, ook in de winter. Wordt de bak ook niet zo smerig.

@lolgast Bij de Action hier zijn ze (nog?) gewoon te koop. Enkele laag werkt ook. Wij knopen ze niet eens dicht. Gewoon beetje bovenkant “dicht draaien” en met enig beleid in container zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 15-06-2020 11:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:27
Biologisch afbreekbare plastic afvalzakken (EN-13432) kunnen in Nederland niet biologisch afgebroken worden. Het composteerproces is namelijk te kort om dit plastic te kunnen composteren. Kortom gebruik die zakken niet.
ehtweak schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Agree! Wat mij betreft hoort dit bij het composteerproces.

[ Voor 8% gewijzigd door reddevil001 op 15-06-2020 19:09 ]

None

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 16:00
Ik doe er altijd lavendel bij als ik hier last van heb. Dan is het snel klaar. En bij ons staat de bak niet in de tuin maar achter de schuur dus veel last hebben we er anders ook niet van.

Als je eens in de warme maanden veel vleesafval hebt kan je dit ook in de plastic vuilniszakken van je rest afval doen... die knoop je dicht en dan heb je er ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
caspar M schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:16:
Ik doe er altijd lavendel bij als ik hier last van heb. Dan is het snel klaar. En bij ons staat de bak niet in de tuin maar achter de schuur dus veel last hebben we er anders ook niet van.

Als je eens in de warme maanden veel vleesafval hebt kan je dit ook in de plastic vuilniszakken van je rest afval doen... die knoop je dicht en dan heb je er ook geen last van.
Ik wil ze wel achter mijn schuur zetten maar dan staat die in het pad waar de rest van de buren doorheen loopt of fietst, dan staat die toch wat in de weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Na legen en reinigen,kun je lege eierdozen op de bodem leggen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:19:
Na legen en reinigen,kun je lege eierdozen op de bodem leggen.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan je hier iets meer over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Agent47 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:20:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan je hier iets meer over vertellen?
Voorkomt vieze smurrie onderin, en bij volgende leging makkelijker schoonmaken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25
Je keukenmeukafval in een plastic zak bij het restafval lost dit prima opvoorkomt dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41
Rukapul schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:31:
Je keukenmeukafval in een plastic zak bij het restafval lost dit prima opvoorkomt dit.
Zo doen wij het ook. Plastic zakje bij het koken voor schillen, etensresten, verpakkingen, etc. De groene bak komt toch wel vol door tuinsnoeisel. Nog nooit maden gehad in de bakken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 12:35
Bij mij in huis doen hebben we binnen een klein (afgesloten) vuilnisbakje staan voor GFT afval, waar een biologisch afbreekbaar zakje in zit, deze wordt dagelijk dichtgeknoopt en in de groene kliko gegooid.
Sindsdien hebben wij geen last meer van vliegjes en/of maden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:58
Ik gebruik hiervoor een composteerbare zak. Die zak mag namelijk wel bij het gft en dat zorgt ervoor dat de container minder stinkt en het afval niet los in de container zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
reddevil001 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:16:
Biologisch afbreekbare plastic afvalzakken (NEN-13432) kunnen in Nederland niet biologisch afgebroken worden. Het composteerproces is namelijk te kort om dit plastic te kunnen composteren. Kortom gebruik die zakken niet.
dutchmartin schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:41:
[...]

Ik gebruik hiervoor een composteerbare zak. Die zak mag namelijk wel bij het gft en dat zorgt ervoor dat de container minder stinkt en het afval niet los in de container zit.
Interessant, maar wat klopt er nou? Die link van dutchmartin zegt "vervaardigd op basis van aardappelzetmeel en 100 % composteerbaar" en tegelijk "Gecertificeerd vogens de EN 13432"... Maar volgens reddevil001 klopt dat dus niet?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat hoort wel bij gft-afval?
Bloemen, planten, onkruid, gras, klein snoeiafval en bladeren
Schillen en resten van groenten, fruit, aardappelen
Etensresten, eierschalen, pinda- en notendoppen
Koffiefilters, koffiedik, theebladeren en theezakjes
Vlees- en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes)
Stro, mest van kleine huisdieren

Dus niet in plastic zak bij restafval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Composteerbaar is niet altijd composteerbaar...

https://demonitor.kro-ncr...e-composteerbare-plastics

Alles heeft te maken met tijd...of liever gezegd, het gebrek er aan. :|

https://www.milieucentraa...lk-afval-waar/bioplastic/

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 15-06-2020 11:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
posttoast schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:45:
[...]

[...]

Interessant, maar wat klopt er nou? Die link van dutchmartin zegt "vervaardigd op basis van aardappelzetmeel en 100 % composteerbaar" en tegelijk "Gecertificeerd vogens de EN 13432"... Maar volgens reddevil001 klopt dat dus niet?
https://www.milieucentraa...e-fruit-en-tuinafval-gft/

Punt 3:
Plastic hoort niet bij het gft en moet er dus eerst uitgehaald worden. Lukt dat niet, dan vervuilt het de compost. Ook bioplastic hoort niet in de gft-bak: het duurt namelijk te lang voordat het composteert. Alleen speciale gft-zakken met het Kiemplantlogo of OK-Compostlogo zijn toegestaan, omdat ze ervoor zorgen dat mensen hun gft-bak gebruiken.
Edit:
ehtweak schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:50:
Composteerbaar is niet altijd composteerbaar...

https://demonitor.kro-ncr...e-composteerbare-plastics

Alles heeft te maken met tijd...of liever gezegd, het gebrek er aan. :|

https://www.milieucentraa...lk-afval-waar/bioplastic/
Dat gaat over bioplastic. Die gft zakken zijn niet per definitie niet compesteerbaar bioplastic.

[ Voor 23% gewijzigd door cryptapix op 15-06-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
Nou, dat staat Albert Heijn netjes dan.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hackus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:50:
Wat hoort wel bij gft-afval?
Bloemen, planten, onkruid, gras, klein snoeiafval en bladeren
Schillen en resten van groenten, fruit, aardappelen
Etensresten, eierschalen, pinda- en notendoppen
Koffiefilters, koffiedik, theebladeren en theezakjes
Vlees- en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes)
Stro, mest van kleine huisdieren

Dus niet in plastic zak bij restafval.
Erm, de groene bak puilt al uit van takken, onkruid en andere meuk. Ik ga niet moedwillig een madenfabriek beginnen. In dat zakje zit ook bv het alu gecoate zakje van de pastasaus, het vleesbakje en $instert_ander_keukenafval. Dan blijft de prullenbak in de keuken ook stankvrij en die hoef je ook nog eens minder vaak te legen.

Ik snap dat er mensen zijn die uit eigen afweging een halve sorteerstraat zijn begonnen in hun huis, ieder zijn ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25
Señor Sjon schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Zo doen wij het ook. Plastic zakje bij het koken voor schillen, etensresten, verpakkingen, etc. De groene bak komt toch wel vol door tuinsnoeisel. Nog nooit maden gehad in de bakken.
Wel ons geheimpje houden want anders wordt de micromanagende GroenLinks wethouder en zijn aanhang erg verdrietig.

Het gaat immers om de intentie en moral high ground, niet of het praktisch of doelmatig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 15-06-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:47

Onbekend

...

De groene bak gebruik ik alleen maar voor (droog) tuinafval.

Etensresten zoals botjes en aardappelschillen doe ik in zo'n plastic zak waar brood in heeft gezeten, die knoop ik dicht en gaat bij het restafval. Dat is tot nu toe de enige manier om maden, vliegen, fruitvliegjes en andere insecten tegen te gaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Señor Sjon schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Erm, de groene bak puilt al uit van takken, onkruid en andere meuk. Ik ga niet moedwillig een madenfabriek beginnen. In dat zakje zit ook bv het alu gecoate zakje van de pastasaus, het vleesbakje en $instert_ander_keukenafval. Dan blijft de prullenbak in de keuken ook stankvrij en die hoef je ook nog eens minder vaak te legen.

Ik snap dat er mensen zijn die uit eigen afweging een halve sorteerstraat zijn begonnen in hun huis, ieder zijn ding.
Jij niet dus, welke reden je ook hebt, het hoort niet. Verder hoort verpakking in weer een andere zak/container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-06 11:30
Wat heel goed werkt tegen maden is een (klein) beetje klimop een takje van circa 10cm met Paar blaadjes eraan doet wonderen.
Dit zelf wel eens geprobeerd. Last van maden, takje/paar takjes erin & 5 min later kruipt er niets meer over de wand/deksel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Rukapul schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Wel ons geheimpje houden want anders wordt de micromanagende GroenLinks wethouder en zijn aanhang erg verdrietig.

Het gaat immers om de intentie en moral high ground, niet of het praktisch of doelmatig is.
Classy. Goeie argumenten ook.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
posttoast schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:55:
Nou, dat staat Albert Heijn netjes dan.
De biozakken die wij van de AH en de Jumbo hebben staat keurig het Kiemplantlogo of OK-Compostlogo op.
Dus dat lijkt me verder geen probleem, aangezien die wel gewoon mogen via de aangehaalde links.

Sinds we die zakken gebruiken blijft de groene bak schoner, geen last van maden en stinkt het minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hackus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Jij niet dus, welke reden je ook hebt, het hoort niet. Verder hoort verpakking in weer een andere zak/container.
Ik ga meer voor volksgezondheid dan de mileulobby, jeweetwel, de oorspronkelijke reden van afvalinzameling. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
mlormans schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:08:
Wat heel goed werkt tegen maden is een (klein) beetje klimop een takje van circa 10cm met Paar blaadjes eraan doet wonderen.
Dit zelf wel eens geprobeerd. Last van maden, takje/paar takjes erin & 5 min later kruipt er niets meer over de wand/deksel.
Dat wil ik wel eens ff proberen. Ff kijken waar ik klimop vandaan haal. Bak staat nu even open, hopen dat er wat vogeltjes op af komen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-06 11:30
Agent47 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:36:
[...]

Dat wil ik wel eens ff proberen. Ff kijken waar ik klimop vandaan haal. Bak staat nu even open, hopen dat er wat vogeltjes op af komen :9
Deze tip al een tijde terug gekregen/gehoord op een verjaardag.
Echter wij hebben 2 zijde van onze tuin afgeschermd d.m.v. klimop dus hadden eigenlijk nooit last van maden. (want vaak toch wel een stukje klimop in de container)
Toen 1x wel last van gehad. wat klimop erin gegooid en bij ons werkte dat toen wel.

Wellicht dat een van de buren wat klimop heeft? het scheelt dat spul groeit dus elke week 2 stukjes van 10 cm mist niemand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

cryptapix schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:52:
[...]

https://www.milieucentraa...e-fruit-en-tuinafval-gft/

Punt 3:

[...]

Edit:

[...]

Dat gaat over bioplastic. Die gft zakken zijn niet per definitie niet compesteerbaar bioplastic.
De grap is dat de afvalboer welke hier o.a. de GFT container leegt gewoon aangeeft dat de composteerbare zakjes gebruikt kunnen worden (bij kopje tips) : https://www.hvcgroep.nl/over-afval-energie/gft-etensresten

composteerbaar servies en bestek hoort daar dus niet bij....

Wellicht hangt het af van de verwerker van je afval?

[ Voor 4% gewijzigd door Den the Man op 15-06-2020 13:50 . Reden: servies en bestek ]

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Kleine update:

Ik heb 2 uurtjes terug 2 klimop takken er in gedaan. Maden lijken weg :)
Ik zag er nog 2 kruipen op de bodem. Langs de rand alleen nog witte puntjes?

Ik ga hem morgen nadat die is opgehaald in ieder geval even uitspuiten en dan leg ik er steeds klimop takjes in. Ik hou jullie op de hoogte. Ga vooral verder met discussieren hier zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:03
En gewoon de klep dichthouden, zonder stok dus?
Maden zou ik mij niet zo druk om maken in de container, aan de buitenkant van de klep en de hendel is vervelender natuurlijk maar dat voorkom je met de klep dicht lijkt mij.

Bij het openen even je adem inhouden en een stap achteruit doen en/of heel vlot je afval erin kieperen en de klep weer dichtgooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
mlormans schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Deze tip al een tijde terug gekregen/gehoord op een verjaardag.
Echter wij hebben 2 zijde van onze tuin afgeschermd d.m.v. klimop dus hadden eigenlijk nooit last van maden. (want vaak toch wel een stukje klimop in de container)
Toen 1x wel last van gehad. wat klimop erin gegooid en bij ons werkte dat toen wel.

Wellicht dat een van de buren wat klimop heeft? het scheelt dat spul groeit dus elke week 2 stukjes van 10 cm mist niemand :)
Tenzij je naast @_Christiaan_ zou wonen ;)
Wat is de erfgrens, buurman gaat ineens verbouwen
Agent47 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:00:
Kleine update:

Ik heb 2 uurtjes terug 2 klimop takken er in gedaan. Maden lijken weg :)
Ik zag er nog 2 kruipen op de bodem. Langs de rand alleen nog witte puntjes?

Ik ga hem morgen nadat die is opgehaald in ieder geval even uitspuiten en dan leg ik er steeds klimop takjes in. Ik hou jullie op de hoogte. Ga vooral verder met discussieren hier zou ik zeggen :)
Maar de hamvraag is dan
Waar zijn ze naartoe ...
Het zijn geen toverstokjes, die de boel zomaar op laten lossen

[ Voor 30% gewijzigd door FreshMaker op 15-06-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:28
Bij een hoop gemeentenen vanaf dit jaar de onze ook, zijn ze op het belachelijke plan gekomen om kleinere restbakken te verstrekken en 1x in de 4 weken op te halen.

Heb nu keuze uit 80/120/240 liter rest en die wordt 1x in de 2 weken opgehaald.
Straks kan ik kiezen uit 80 of 140 liter, 1x per 4 weken.

Gft word in het vervolg wel gewoon 1x per 2 weken opgehaald heel het jaar door.

Wij hebben die 240 liter rest niet voor niks (2 kids in de luiers) dus die zit elke keer nokkie vol.

Dus alles wat in de gft erbij kan gaat straks gewoon in een (blijkbaar niet composteerbare) biologisch afbreekbare zak.
Hoop dat ze dat veel extra tijd en geld kost dat ze die onzin snel weer terugdraaien.

Het gaat om 24 euro per jaar per huishouden wat het kost om 2x zo vaak (huidige situatie) te komen.
Maar het tarief gaat niet met 24 euro omlaag omdat ze nu minder komen.

Om even terug te komen op de maden, ik ben bang dat ik daar straks ook last van heb als die stront 4 weken in die rest bak staat te broeien.

Gemeente gaf als oplossing wasbare luiers :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
In BE krijgen we ons brood in papieren broodzakken.
Die gebruiken wij om het groenafval in te doen in de keuken en dan kan alles, zak incluus, in de groencontainer.
Die papieren zakken zijn veel eenvoudiger (lees sneller) te composteren dan die zogezegd composteerbare plastiek zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

FRANQ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:47:
[...]
Wij hebben die 240 liter niet voor niks (2 kids in de luiers) dus die zit elke keer nokkie vol.
[...]
Dit volg ik niet helemaal? Waarom heb je meer GFT-afval met 2 kinderen in de luiers?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:28
Harrie_ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Dit volg ik niet helemaal? Waarom heb je meer GFT-afval met 2 kinderen in de luiers?
Sorry dat is rest.
Als reactie op zijn bericht dat je je keukenafval bij rest doet. Wilde aangeven dat je daar niet bij alle gemeenten de ruimte voor hebt.

Die luiers is zodat jullie niet zo milieuonvriendelijk ben dat ik 240L nodig heb omdat ik weiger te scheiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:12
[...]
Wij hebben die 240 liter niet voor niks (2 kids in de luiers) dus die zit elke keer nokkie vol.

Om even terug te komen op de maden, ik ben bang dat ik daar straks ook last van heb als die stront 4 weken in die bak staat te broeien.

Offtopic TIP: Die poep-luiers kunnen ze blijkbaar ook recyclen. In sommige gemeentes kan je ze gratis inleveren bij o.a. het milieu-centrum en de kinderboerderij. En gratis speciale zakken ophalen om ze in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

FRANQ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Sorry dat is rest.
Als reactie op zijn bericht dat je je keukenafval bij rest doet. Wilde aangeven dat je daar niet bij alle gemeenten de ruimte voor hebt.

Die luiers is zodat jullie niet zo milieuonvriendelijk ben dat ik 240L nodig heb omdat ik weiger te scheiden.
En die laatste zin die snap ik ook niet helemaal? Geef je nu aan dat je de luiers bij het restafval gooit?

Edit: ik lees nu de post van @bitjeverkeerd hierboven. Ik was in de veronderstelling dat je in iedere gemeente gewoon de luiers in kunt leveren bij de milieustraat of in zo'n ondergrondse container speciaal voor luiers. Wij hebben hier zo'n ondergronds ding speciaal voor luiers en kunnen ze ook inleveren bij de milieustraat. De 2 naburige gemeenten waar ik vrienden heb wonen hebben dat ook. Dacht dat een algemeen goed was?

[ Voor 30% gewijzigd door Harrie_ op 15-06-2020 15:42 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
bitjeverkeerd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Offtopic TIP: Die poep-luiers kunnen ze blijkbaar ook recyclen. In sommige gemeentes kan je ze gratis inleveren bij o.a. het milieu-centrum en de kinderboerderij. En gratis speciale zakken ophalen om ze in te doen.
Je wil niet weten hoe luiers meuren na korte tijd. Maar goed, mag ik een ieder erop wijzen dat we Afvalinzameling gemeentes hebben voor afvalbeleid? Dit topic verder over de kruipende maden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
Hedera bij in gooien, is giftig voor maden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 16:49
Klimop is giftig voor maden, dus die erin gooien dood de boel.
Openzetten van de container helpt ook, dan kan ie luchten en wordt het geen vochtig broeinest.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

FreshMaker schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:21:
[...]

Tenzij je naast @_Christiaan_ zou wonen ;)
Wat is de erfgrens, buurman gaat ineens verbouwen

[...]

Maar de hamvraag is dan
Waar zijn ze naartoe ...
Het zijn geen toverstokjes, die de boel zomaar op laten lossen
Hier valt nog wel wat klimop te halen als de buren het weg gaan halen :P

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 19:55
Hier zit altijd een latje tussen de klep zodat deze op een kiertje staat. Helpt super goed want de eitjes verdrogen voordat ze uitkomen. Ook kunnen maden niet tegen hitte en droogte . Al een tijdje geen maden meer gezien. Met warme dagen geen vleesresten erin gooien en om de kliko zelf een beetje schoon te houden is een papieren kliko zak wel een aanrader.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Gewoon wat lampolie gebruiken en de fik erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:56
Decis werkt ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-06 20:41
FRANQ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Sorry dat is rest.

Dat verschilt per gemeente (om het makkelijk te houden) hier moeten luiers in de groenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:52
Ik heb al jaren twee compost vaten staan en heb in al die jaren nog geen enkele made gezien. Het enigste is dat, als je fruitafval erin gooit, er een dag of twee fruitvliegjes zijn.
En alle GFT vliegt daar in, zolang het geen "bereiding" heeft ondergaan.

Het hangt er dus voor een groot deel van af wat je er allemaal in gooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Kenhas schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:37:
Ik heb al jaren twee compost vaten staan en heb in al die jaren nog geen enkele made gezien. Het enigste is dat, als je fruitafval erin gooit, er een dag of twee fruitvliegjes zijn.
En alle GFT vliegt daar in, zolang het geen "bereiding" heeft ondergaan.

Het hangt er dus voor een groot deel van af wat je er allemaal in gooit
Mensen vergeten inderdaad dat bereide GFT vaak de gewenste sporen van dierlijke vetten bevatten.
Groenten gekookt met bouillion, of het stukje vlees / de gebruikte (bak)boter.

De vliegen/maden komen niet op de groentedelen af, maar op de rest-sporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 10:00
Ons keukenafval gooien wij altijd in een klein bakje met daarin zo'n afbreekbaar zakje. Dagelijks in de GFT bak, dichtgeknoopt op de eerder gedeelde dubbele inpak methode :+ . Gemaaid gras laat ik een dag staan, voor ik het in de GFT bak gooi (maden schijnen van vocht te houden) en onderin leg ik na iedere leging altijd wat kranten of lege eierdozen.

Ondanks deze maatregelen, met regelmaat zo'n krioelende bende aanwezig in de bak, die vooral 's nachts naar buiten lijken te kruipen. Ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen om het voor te zijn, maar waar ik wél achter ben, is dat ze echt niet van hedera (klimop) houden. Vanmorgen een takje erin gegooid, vanmiddag bijna geen made meer te zien, nog wel in de bak, maar die zien er aardig levenloos uit _/-\o_ . Wat er nog wel uit kwam, is opgegeten door de vele jonge vogels in de buurt, ik had een bierdopje onder de rand gedaan zodat er een kiertje was.

TL;DR Maden haten klimop en zorgt ervoor dat je tuin er 's nachts niet uit ziet als een slechte B horror film met kruipende maden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
[...]

Bij een hoop gemeentenen vanaf dit jaar de onze ook, zijn ze op het belachelijke plan gekomen om kleinere restbakken te verstrekken en 1x in de 4 weken op te halen.

Heb nu keuze uit 80/120/240 liter rest en die wordt 1x in de 2 weken opgehaald.
Straks kan ik kiezen uit 80 of 140 liter, 1x per 4 weken.

Gft word in het vervolg wel gewoon 1x per 2 weken opgehaald heel het jaar door.

Wij hebben die 240 liter rest niet voor niks (2 kids in de luiers) dus die zit elke keer nokkie vol.

Dus alles wat in de gft erbij kan gaat straks gewoon in een (blijkbaar niet composteerbare) biologisch afbreekbare zak.
Hoop dat ze dat veel extra tijd en geld kost dat ze die onzin snel weer terugdraaien.

Het gaat om 24 euro per jaar per huishouden wat het kost om 2x zo vaak (huidige situatie) te komen.
Maar het tarief gaat niet met 24 euro omlaag omdat ze nu minder komen.

Om even terug te komen op de maden, ik ben bang dat ik daar straks ook last van heb als die stront 4 weken in die rest bak staat te broeien.

toon volledige bericht
4 weken! In wat voor achtergesteld gebied woon je dan? Hier breng ik om de dag een afvalzak naar de ondergrondse container. Geen gedoe meer met vieze zakken op straat en vergeten het vuilnis buiten te zetten, gewoon op je eigen tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Hier al jaren rest, papier en plastic 1x per 4 weken, en GFT 1x per 2 weken. Nog nooit maden gehad. Goed scheiden werkt blijkbaar wel, plastic zit altijd aardig vol :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Zijkanten van je bak bestrooien met droge stof. Bijvoorbeeld zaagsel of gips. Dan kunnen ze niet omhoog kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:37
Codeoranje schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:05:
Hier zit altijd een latje tussen de klep zodat deze op een kiertje staat. Helpt super goed want de eitjes verdrogen voordat ze uitkomen. Ook kunnen maden niet tegen hitte en droogte . Al een tijdje geen maden meer gezien. Met warme dagen geen vleesresten erin gooien en om de kliko zelf een beetje schoon te houden is een papieren kliko zak wel een aanrader.
Dit is de beste tip. Zo doen wij dat ook en nooit meer last van gehad.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

Nibbz

Postmaster General

Waarom zijn maden erg in de groene container... bedoel de groene container is geen chanel flesje..laat die maden lekker alvast beginnen om de rotzooi op te ruimen..

en hierboven... plastic bakjes van het vlees in de groene container? WTF? Dat sorteren doen we voor ons milieu... tis niet om ons te pesten ofzo.

Sorteer je afval gewoon fatsoenlijk.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Als je voorzichtig wilt zijn met vleesafval in de GFT-bak. Wat ze in warmere landen veelal doen is het afval in een bakje in de vriezer stoppen. De dag/avond voordat GFT wordt opgehaald gooi je vervolgens de inhoud van het bakje in de GFT-bak. Geen stank en kleinere kans op maden. Bovendien neemt het doorgaans vrij weinig ruimte in beslag in de vriezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:52
Raek schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:32:
Ons keukenafval gooien wij altijd in een klein bakje met daarin zo'n afbreekbaar zakje. Dagelijks in de GFT bak, dichtgeknoopt op de eerder gedeelde dubbele inpak methode :+ . Gemaaid gras laat ik een dag staan, voor ik het in de GFT bak gooi (maden schijnen van vocht te houden) en onderin leg ik na iedere leging altijd wat kranten of lege eierdozen.
Denk je dat, met gemaaid gras een dag te laten staan, het gras gedroogd is? Gras houdt nog dagen zijn vochtigheid en vormt een rottend pak omdat er geen lucht door kan. Daarom ook dat gras wordt afgeraden voor compostvaten, tenzij gemengd met takken en zo. Dan kan er geen "rottende koek" ontstaan.
Gooi je gras in zo'n container, zou je eigenlijk moeten mengen met de rest van het afval.
Nibbz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:38:
Waarom zijn maden erg in de groene container... bedoel de groene container is geen chanel flesje..laat die maden lekker alvast beginnen om de rotzooi op te ruimen..

en hierboven... plastic bakjes van het vlees in de groene container? WTF? Dat sorteren doen we voor ons milieu... tis niet om ons te pesten ofzo.

Sorteer je afval gewoon fatsoenlijk.
Tja, maden geven natuurlijk een massa vliegen.
Punt is ook wel een beetje dat, als zo'n container (en compostvat) correct wordt gebruikt, er helemaal geen maden hoeven te zijn. Als ik mijn compostvat open, is het enigste wat ik ruik een zeer licht teeltaarde geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:36
Ik gebruik ook composteerbare zakken maar die knoop ik nooit dicht. Wel heb ik huisdieren waardoor een aanzienlijk deel van de bak bestaat uit droog zaagsel. Ik heb het idee dat ik nooit last heb van beesten in de container omdat het vochtgehalte een stuk lager wordt door het zaagsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 10:00
Kenhas schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:24:

Denk je dat, met gemaaid gras een dag te laten staan, het gras gedroogd is? Gras houdt nog dagen zijn vochtigheid en vormt een rottend pak omdat er geen lucht door kan. Daarom ook dat gras wordt afgeraden voor compostvaten, tenzij gemengd met takken en zo. Dan kan er geen "rottende koek" ontstaan.
Gooi je gras in zo'n container, zou je eigenlijk moeten mengen met de rest van het afval.
Thanks voor het geven van een argument zodat ik de vrouw des huizes kan overtuigen van kunstgras! _/-\o_
Verder klinkt het wel logisch inderdaad, misschien is hiermee dan ook de oorzaak gevonden.
Pagina: 1