Correct uitschakelen omvormer na hitte en stank (veiligheid)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:41
Mijn omvormer begon vanmiddag te stinken, steeds erger en hij werd vrij heet. Toen ik me afvroeg wat te doen, schakelde hij over op een rode foutmelding, koelde niet meer af, en de PV-verdeler begon ook te "knetteren". Toen schrok ik en heb de wisselschakelaars van de verdeler (zonnepanelen, stroomsymbool en de stekker van de wasmachine) uitgezet. Daarna heb ik voor de zekerheid ook de GoodWe uitgezet omdat iemand dat zei in het zonnepanelen-topic.

Is het het veiligst om ze voorlopig in deze toestand te laten (gezien de zon schijnt en ik niet weet wat die panelen nu wel en niet doen)? Ik neem morgenochtend meteen contact op met mijn installateur, en wil gewoon zeker weten dat er geen verdere schade aan het systeem kan ontstaan. Ik neem aan dat er iets mis is met de GoodWe of de manier waarop het is aangesloten.

Beste antwoord (via ap3nr0ts op 14-08-2022 15:39)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Je zou nog de DC-schakelaar om de omvormer even om kunnen zetten. Installateur er direct laten kijken.

Systeem is in principe veilig als je alles hebt uitgeschakeld. Je zou ook nog de groep naar de PV-verdeler in de groepenkast in de meterkast kunnen uitschakelen, maar dat is denk ik niet nodig.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Je zou nog de DC-schakelaar om de omvormer even om kunnen zetten. Installateur er direct laten kijken.

Systeem is in principe veilig als je alles hebt uitgeschakeld. Je zou ook nog de groep naar de PV-verdeler in de groepenkast in de meterkast kunnen uitschakelen, maar dat is denk ik niet nodig.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@Mojo

Thanks. Dan heb ik alles gedaan volgens mij inderdaad. De DC onderaan de omvormer uitgezet is wat ik bedoelde met GoodWe uitzetten (en deed ik na tip van andere tweaker). Vriendin had het ook al over de meterkast zelf inderdaad, maar ik gok dat dat niks uitmaakt. De groep heeft of alleen die zonnepanelen achter zich (en de drie schakelaars van de verdeler staan op uit) of het gaat volgens mij om die groepen heen zodat je aardlek in de meterkast niet omspringt bij hoge spanning opeens.

Maar dan laat ik het voor nu zo. Panelen oververhitten nu niet of iets dergelijks omdat ze geen energie kwijt kunnen? Was niet van plan het dak op te gaan, maar dat is dan weer iets waar ik om stress. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Die panelen doen nu hetzelfde als je dakpannen: warm worden. Geen effect op slijtage ofzo, kunnen ze gewoon tegen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Dank. Gerustgesteld. Niet in de kunde van mijn installateur, maar dat is een zorg voor morgen. :P (Ze moesten ook al de bevestiging aan mijn gevel fixen, kwam los, en er was iets met de aansluiting waardoor soms mijn aardlek heel soms omsloeg, nu niet meer). Iets te veel op recensies en een InstallQ-keurmerkje vertrouwd misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@Mojo @naftebakje

Is het veilig om de boel nu het zo bewolkt is even aan te zetten en te zien of het weer gebeurt en ik dan wel de foutcode opschrijf? Mijn installatietoko neemt nog niet hard op, en ik heb ook geen zin in dagen vraagtekens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 23:22
Kort geleden heb ik nog een topic gestart over het koelen van omvormers. De meeste tweakers vonden koelen niet noodzakelijk, maar als ik dit lees dan ben ik blij met mijn extra koeling op de omvormer.
Speedcomfort op omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Rocketman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:26:
Kort geleden heb ik nog een topic gestart over het koelen van omvormers. De meeste tweakers vonden koelen niet noodzakelijk, maar als ik dit lees dan ben ik blij met mijn extra koeling op de omvormer.
Speedcomfort op omvormer
Jij gokt dus dat het gewoon oververhitting was? Dat lijkt mij ook, maar ik ben dan wel bang dat het blijvende schade heeft opgeleverd. Mijn washok is ook de koelste ruimte in mijn huis. Het kan daar nooit meer dan 25 graden zijn geweest max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
ap3nr0ts schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Jij gokt dus dat het gewoon oververhitting was? Dat lijkt mij ook, maar ik ben dan wel bang dat het blijvende schade heeft opgeleverd. Mijn washok is ook de koelste ruimte in mijn huis. Het kan daar nooit meer dan 25 graden zijn geweest max.
Het is denk ik een optelsom van langdurig grote productie bij een hoge omgevingstemperatuur en een eventueel slechte natuurlijke ventilatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rocketman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:26:
Speedcomfort op omvormer
Ik zou afraden om te ventileren bij brand.

Mijn passief gekoelde omvormer gaat pas in derating bij 80°C. Elektronica heeft vaak een maximum temperatuur van 150°C of zelfs 175°C. Het lijkt me eerder dat er iets mis was met de omvormer of stekkers.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 15-08-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:38
ap3nr0ts schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Bij stank uit de omvormer is blijvende schade gegarandeerd. Er is iets gesmolten. En met zulke vermogens kan je het je niet permiteren dat de isolatie ergens minder is geworden.

Dus vervangen/repareren is de enige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20
ap3nr0ts schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:19:
@Mojo @naftebakje

Is het veilig om de boel nu het zo bewolkt is even aan te zetten en te zien of het weer gebeurt en ik dan wel de foutcode opschrijf? Mijn installatietoko neemt nog niet hard op, en ik heb ook geen zin in dagen vraagtekens. :)
Afblijven!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@t14wo @Glenfiddich

Dank! Dat is duidelijk. Het stonk echt duidelijk. Dan laat ik me niet van reparatie/vervanging af praten door mijn installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:38
Dre schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Mijn passief gekoelde omvormer gaat pas in derating bij 80°C. Elektronica heeft vaak een maximum temperatuur van 150°C of zelfs 175°C. Het lijkt me eerder dat er iets mis was met de omvormer.
Op de een of andere manier onstaat er een soort idee dat wanneer je het zelf heet vindt, dat het voor je omvormer ook te heet is. Dus als je de omvormer aanraakt en die 60 graden is, dat dit automatisch betekent dat je omvormer er schade van ondervindt. Dat is natuurlijk een onzin gedachte. Een automotor draait ook graag op temperaturen waar wij onze handen aan branden. Lager is juist nadelig.

Mijn omvormer zit op zolder in een afgesloten ruimte waar de WTW ventilatie ook staat. Ik zie hem regelmatig rond de 70 graden zitten. (zeker met dit weer). De specsheet van de omvormer (GoodWe) noemt een ambience temperature van 0 tot +40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Dre schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Mijn passief gekoelde omvormer gaat pas in derating bij 80°C. Elektronica heeft vaak een maximum temperatuur van 150°C of zelfs 175°C. Het lijkt me eerder dat er iets mis was met de omvormer.
De kans bestaat dat je juist brand voorkomt door actieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

t14wo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Op de een of andere manier onstaat er een soort idee dat wanneer je het zelf heet vindt, dat het voor je omvormer ook te heet is. Dus als je de omvormer aanraakt en die 60 graden is, dat dit automatisch betekent dat je omvormer er schade van ondervindt. Dat is natuurlijk een onzin gedachte. Een automotor draait ook graag op temperaturen waar wij onze handen aan branden. Lager is juist nadelig.

Mijn omvormer zit op zolder in een afgesloten ruimte waar de WTW ventilatie ook staat. Ik zie hem regelmatig rond de 70 graden zitten. (zeker met dit weer). De specsheet van de omvormer (GoodWe) noemt een ambience temperature van -30 tot +60 graden.
Zou het ons natuurlijke instinct zijn. Dat we hitte van bijvoorbeeld een bosbrand niet in willen lopen :)

Die automotor kunnen we met onze vingers niet zo makkelijk aankomen, zou dat het verschil zijn?

[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Rocketman zou je willem stoppen met het offtopic trekken van dit topic? Thanks!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

hier stond een offtopic bericht

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 15-08-2022 16:28 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Ik was extra koeling zeker niet van plan, om het maar weer on-topic te trekken. :P Vanmiddag komt gelukkig wel een installateur langs. Als meteen het euvel bekend is (als dat er is), laat ik dat hier wel weten. Misschien komt iemand hetzelfde tegen ergens in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20
Ben benieuwd of de oorzaak ook nog achterhaald wordt. Mijn buren hadden onlangs ook zoiets: beide DC draden waren “losgebrand” van de connectors op de omvormer, en de connectors zelf waren vastgesmolten aan de omvormer. Erg creepy, oorzaak niet te achterhalen (al vermoed ik zelf verkeerde connectors, of connectors met verkeerde tang gemonteerd ofzo). Datzelfde bedrijf had de installatie bij ons ook aangelegd (al hebben de buren SMA en wij SolarEdge).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:04
Glenfiddich schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:09:
Ben benieuwd of de oorzaak ook nog achterhaald wordt. Mijn buren hadden onlangs ook zoiets: beide DC draden waren “losgebrand” van de connectors op de omvormer, en de connectors zelf waren vastgesmolten aan de omvormer. Erg creepy, oorzaak niet te achterhalen (al vermoed ik zelf verkeerde connectors, of connectors met verkeerde tang gemonteerd ofzo). Datzelfde bedrijf had de installatie bij ons ook aangelegd (al hebben de buren SMA en wij SolarEdge).
Bij een omvormer word altijd een setje connectoren bijgeleverd.
Dit zijn namelijk dezelfde connectoren als op de omvormer.
Je moet nooit andere gebruiken.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:03
Glenfiddich schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:09:
Ik snap niet helemaal waarom een verkeerde connector het zaakje kan doen smelten. Kun je met een slechte krimp/connector dan een hogere weerstand krijgen? (en dus meer warmte)
Of vlamboog bij slecht contact?
Ik zie deze bewering/waarschuwing wat betreft connectoren/krimpen wel vaker voorbij komen, maar ik kan me er zo 1.2.3. niets bij voorstellen wat daar aan mis kan gaan.

[/hereToLearn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Ik vermoed ook dat het zoiets is. Het bedrijf heeft een keurmerk dat ik wel vertrouw(de), maar de 2 gastjes die het kwamen aanleggen, vertrouw ik iets minder, haha. Ze moesten laatst dus ook al iets aanpassen omdat mijn aardlek af en toe triggerde. Bleek dat de omvormer niet achter de PV-verdeler zat qua aardlek maar juist de meterkast (als ik het goed begreep). En er kwam ook al een keer een stukje bedrading los van mijn gevel (in pvc-buis, alweer vastgezet). Ze komen het gratis fixen, want ja, installatiegarantie, maar ik mag hopen dat ze niet bij iedere klus zoveel nawerk hoeven doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

https://solarmagazine.nl/...llende-merken-connectoren

https://hollandsolar.nl/n...-mc4-connectoren-staeubli

Combineren van verschillende merken kan een dingetje zijn, maar het gebruiken van gereedschap voor merk A op merk B is een veel groter probleem.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Euvel bij mij: de hoofdschakelaar van de PV-verdeler was zwart aan de achterkant. De installateur had het erover dat hij het met de leverancier gaat bespreken, en zei niet dat het aan zijn werk ligt. Ik kan dat niet beoordelen, en vind het allemaal prima als het morgen weer werkt met wat vervangingen. :P

Omvormer is niks mee, aldus hijzelf. Vraag ik morgen nog een keer ter bevestiging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPQK7qv3gwN_3R-vJ-5ZK7MTFgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWCoWn6r6teBC5D2CiUgpXLu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door ap3nr0ts op 15-08-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Blijf ik toch een risico vinden van al die aansluitingen ertussen. Ik snap wel al die werkschakelaars, PV-verdelers, etc , maar is toch vaak iemand die dat 'op gevoel' vastschroeft. Allemaal risico voor brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:04
Laat de installateur gelijk alle automaten vervangen van dit waardeloos merk. Dit is echt low budget spul namelijk.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
zonnepaneelxl schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:49:
Laat de installateur gelijk alle automaten vervangen van dit waardeloos merk. Dit is echt low budget spul namelijk.
Zolang er nog Chinese troep wordt toegepast houd je zwarte automaten en branden. Ik heb er al zoveel mogen wisselen voor normaal spul (Eaton/ABB/Hager) Dat is trouwens amper duurder.

Verder zie ik spanningsafhankelijke alamats, die zijn sowieso verboden.

[ Voor 26% gewijzigd door hesselbeertje op 15-08-2022 21:35 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
@ap3nr0ts Die PV verdeler is neem ik aan geleverd door de installateur. Dus gewoon onder zijn verantwoording. Elders ingekocht of niet... Dus hij kan de boom in wat betreft 'Niet zijn werk' 8)7

Op die hoofdschakelaar is iets aangesloten door de installateur (waarschijnlijk bovenin de automaat).
Op de PV alamat is iets vastgezet door de installateur (waarschijnlijk onderin de automaat).

Waar is het zaakje zwart?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@Ronald Het stuk dat nu mist in de foto. De achterkant van de hoofdschakelaar dus. Links en rechts zit er nog in.

@hesselbeertje En wat bedoel je met verboden? Ik heb een partij gekozen met InstallQ om hier niets van te hoeven snappen in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
ap3nr0ts schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:32:
@Ronald Het stuk dat nu mist in de foto. De achterkant van de hoofdschakelaar dus. Links en rechts zit er nog in.
Detail is alles, dit is vager dan ik hoopte ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Hij liet het zien en heeft het ook meegenomen. Het was in ieder geval niet de voorkant, dus de achterkant of onderkant waar de draden aangesloten worden. En de stop van de hoofdschakelaar dus. Als jullie nog vragen weten die ik morgen expliciet moet stellen, hoor ik het graag hoor. Ik wilde alleen nog even dubbelchecken of hij de omvormer niet extra moet controleren.
Pagina: 1