Hallo Rocketman, heel leuk idee, en jouw idee is helemaal correct en... effect is zeker niet verwaarloosbaar.
Voor elk stuk elektronica hanteren wij de regel dat bij elke 10 graden verhoging de levensduur halveert. Het is wel een beetje een 'over de duim' regel; ongetwijfeld kan iemand dat theoretisch onderbouwen; het komt in elk geval overeen met mijn lange ervaring als ontwerper van elektronica en besturingssystemen.
Ik zeg altijd maar gekscherend, als je een televisie wilt ontwerpen op een levensduur van 10 jaar (want je wilt een nieuwe verkopen), dan zorg je ervoor dat er een paar onderdelen (voeding) inzitten die 'lekker onnodig heet' worden. Dat hoeft dus niet het hele apparaat te zijn, het gaat hierbij om de heetste delen; de zogenaamde hotspots. Ga gewoon een paar weerstanden onderdimensioneren of plaats een net iets te kleine heatsink op die transistor.
Elke reparateur weet dat het altijd de hete componenten zijn die stuk gaan.
Als je in zo'n apparaat een circulatiefan zou plaatsen, dan zal de gemiddelde temperatuur hetzelfde blijven. Maarrr... de hotspots worden koeler en het apparaat als geheel zal langer meegaan.
Dus nu jij de gemiddelde temperatuur hebt weten te verlagen van 42 naar 33 graden, mag je er van uitgaan dat statistisch gesproken de omvormer nu (bijna) twee keer langer mee gaat. Maar je kunt pech hebben dat ie morgen overlijdt; garantie tot aan de deur

.
Als die ventilator nou ook nog een beetje door de behuizing lucht kan laten stromen, dan heb je ook nog minder hotspots. Als die dan ook nog eens 10 graden koeler worden dan kun je zo nog een factor 2 winnen. Dus geen levensduur van 10 jaar, maar 40 jaar!
Een maar: die ventilator zal het voor die tijd begeven, dus die zul je na een tijdje moeten vervangen.
Als ik naar de foto kijk kun je de efficiëntie nog wel wat verbeteren door de gaten links/rechts met wat duck-tape dicht te maken.
Al met al