• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:08
In een paar vertrekken gebruik ik speedcomfort radiator ventilatoren. Buiten het stookseizoen doen die uiteraard niets en daarom heb ik dit weekend een speedcomfort op de omvormer van mijn solar installatie geplaatst. De breedtes komt perfect overeen.
De omvormer hangt in de garage en ondanks dat dit een relatief koele ruimte is, wordt hij behoorlijk heet als de zon volop schijnt. Het is dan ook niet uit te sluiten dat koeling levensduur verlengend zal werken en omvormers zijn duur. De komende dagen wordt het zeer heet en ben ik benieuwd hoe groot het koeleffect is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNL9FU1DHOG1wmmh522ys-_S2fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYtq1y5LKX1gUWRwk6PqjQgg.jpg?f=fotoalbum_large

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

leuk idee, je laat de warme lucht afzuigen of blaas je van boven naar beneden?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Rocketman
Lucht gaat van beneden naar boven. (ik wil fout in titel corrigeren, maar dat lukt niet)

[ Voor 44% gewijzigd door Rocketman op 17-07-2022 21:48 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Denk dat het niet veel uitmaakt, die 3000S is binnen de gehele temperatuur (-25 ℃ to +60 ℃) reeks is die ~97% efficient.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 17-07-2022 21:48 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rocketman
DukeBox schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:47:
Denk dat het niet veel uitmaakt, die 3000S is binnen de gehele temperatuur (-25 ℃ to +60 ℃) reeks is die ~97% efficient.
Het gaat mij niet zo zeer om de efficiëntie, maar meer om het mogelijke rekken van de levensduur.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

*titlefix :)

Wise enough to play the fool

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11 22:27

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Rocketman schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:53:
[...]

Het gaat mij niet zo zeer om de efficiëntie, maar meer om het mogelijke rekken van de levensduur.
Levensduur verleng je door hem rond de 10-30 graden te houden.

• Rocketman
Luchtbakker schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:15:
[...]

Levensduur verleng je door hem rond de 10-30 graden te houden.
Zinloze actie dus?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Rocketman schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:53:
Geleidelijk opwarmen/afkoelen is beter dan extra grote verschillen genereren wanneer er bijv. een wolk overkomt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De door mijn GW5000D-NS gemeten "binnentemperatuur" gaat met geforceerde ventilatie via een kleine 92 mm ventilator al met ca. 8-9°C omlaag - bijvoorbeeld van 42 °C- > 33°C, ik ga de temperatuurverlaging van de behuizing en de koelvinnen nog met een IR-thermometer checken, maar de temperatuurdaling is reeds met de hand goed voelbaar. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:10
Ik denk het niet.
Maar ik zou 's middags eens meten met een IR thermometer als je die hebt met en zonder de fans.
Of misschien dat je temperatuur kan uitlezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 17-07-2022 22:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rocketman
Ik heb inderdaad zo'n thermometer, ik ga morgen eens meten met en zonder speedcomfort.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-11 09:26
De vraag is achteraf altijd hoeveel langer gaat je omvormer mee en hoeveel korter je speedcomforts.

[ Voor 3% gewijzigd door alwind op 17-07-2022 22:54 ]

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11 22:27

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

alwind schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:52:
De vraag is achteraf altijd hoeveel langer gaat je omvormer mee en hoeveel korter je speedcomforts.
Ik denk zelf dat het verwaarloosbaar is. Je zult sowieso nooit exact kunnen achterhalen waarom een omvormer eventueel stuk is gegaan. En vaak hebben ze toch al een levensduur dat zo lang is dat de kans groter is dat je hem zult vervangen ivm efficiëntie en nieuwe panelen.

Ik denk namelijk niet dat veel mensen hun panelen veel langer dan 15 jaar zullen laten liggen. Maar goed, alle beetjes helpen natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Luchtbakker op 17-07-2022 23:00 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
In de maanden dat ik boven de 60% van de max output van mijn panelen zit laat ik 2,5 uur na zonsopgang de ventilatoren aanspringen. In mijn geval blazen ze vanaf beneden naar boven. Bij de onderzijde van de koelvinnen merk niet direct veel verschil maar boven gaan ze van te heet om vast te houden maar hand warm. Lijkt mij dat dit een evenredig effect heeft op de interne temperatuur. In hoeverre dit werkelijk de levensduur verlengd is altijd maar weer de vraag

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 15:08
Vanuit ervaring met schermen voor extreme toepassingen, kan ik zeggen dat een goed design vaak langer meegaat dan dat het in productie zit. De electronica is goed gekoeld en blijft leven, wat verslijt zijn de optische elementen in het scherm (plastic folies), en de backligt die slijt.

Wil je electronica kapot krijgen, moet je zo snel mogelijk opwarmen en afkoelen, over een zo groot mogelijke temperatuursrange, zoveel mogelijk cyclussen, en liefst ondertussen ook nog zware trillingen en schokken geven.

Wat je met je fans doet, is de opwarmtijd vertragen en temperatuursrange verlagen ten voordele van de levensduur; en afkoelsnelheid verhogen ten nadele van de levensduur (cyclussen blijft imho gelijk). Mijn inschatting is dat je dus wel levensduur wat zal verlengen.

Then again, als de microcontroller van 12,2jaar naar 12,21 jaar verlengt, en de IGBT van 30 jaar naar 40 jaar met je koeling, win je netto niks.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rocketman
Ik hoef eigenlijk geen thermometer te gebruiken. Voorheen werd het koellichaam van de omvormer gloeiend heet op 30+ dagen. Nu blijft hij gewoon lauw en dat vind ik echt een verbetering.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rocketman schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:47:
Lucht gaat van beneden naar boven. (ik wil fout in titel corrigeren, maar dat lukt niet)
Ik zou het toch echt andersom doen: van onder naar boven en zonder die spleet. Warme lucht gaat immers omhoog. Het is dan makkelijker om koude lucht er aan de onderkant in te blazen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Rocketman
Microkid schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:04:
[...]

Ik zou het toch echt andersom doen: van onder naar boven en zonder die spleet. Warme lucht gaat immers omhoog. Het is dan makkelijker om koude lucht er aan de onderkant in te blazen.
Helaas lukt dat niet door de constructie van mijn omvormer, maar het gaat eigenlijk wel prima zo.

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Rocketman
Nog bedankt voor dit slimme idee. Ik heb het ook zo toegepast. Past perfect en gaat mooi aan en uit met de thermostaat die erbij zit.

Leuk dat een product wat bedoelt is voor verwarmen, zo goed kan worden gebruikt om te koelen!

Of het nodig is weet ik niet, maar het geeft mij een beter gevoel dat de omvormer niet zo heet wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door MP3-Junky op 22-07-2022 19:05 ]

• Rocketman
MP3-Junky schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:04:
@Rocketman
Nog bedankt voor dit slimme idee. Ik heb het ook zo toegepast. Past perfect en gaat mooi aan en uit met de thermostaat die erbij zit.

Leuk dat een product wat bedoelt is voor verwarmen, zo goed kan worden gebruikt om te koelen!

Of het nodig is weet ik niet, maar het geeft mij een beter gevoel dat de omvormer niet zo heet wordt.
Mooi dat jij er ook plezier van hebt. Ik vind de werking ook uitermate effectief. De Speedcomfort gaat alleen draaien als het nodig is en de koelende werking is enorm goed.

• Tempelman
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-02-2023
Hallo Rocketman, heel leuk idee, en jouw idee is helemaal correct en... effect is zeker niet verwaarloosbaar.
Voor elk stuk elektronica hanteren wij de regel dat bij elke 10 graden verhoging de levensduur halveert. Het is wel een beetje een 'over de duim' regel; ongetwijfeld kan iemand dat theoretisch onderbouwen; het komt in elk geval overeen met mijn lange ervaring als ontwerper van elektronica en besturingssystemen.
Ik zeg altijd maar gekscherend, als je een televisie wilt ontwerpen op een levensduur van 10 jaar (want je wilt een nieuwe verkopen), dan zorg je ervoor dat er een paar onderdelen (voeding) inzitten die 'lekker onnodig heet' worden. Dat hoeft dus niet het hele apparaat te zijn, het gaat hierbij om de heetste delen; de zogenaamde hotspots. Ga gewoon een paar weerstanden onderdimensioneren of plaats een net iets te kleine heatsink op die transistor.
Elke reparateur weet dat het altijd de hete componenten zijn die stuk gaan.
Als je in zo'n apparaat een circulatiefan zou plaatsen, dan zal de gemiddelde temperatuur hetzelfde blijven. Maarrr... de hotspots worden koeler en het apparaat als geheel zal langer meegaan.
Dus nu jij de gemiddelde temperatuur hebt weten te verlagen van 42 naar 33 graden, mag je er van uitgaan dat statistisch gesproken de omvormer nu (bijna) twee keer langer mee gaat. Maar je kunt pech hebben dat ie morgen overlijdt; garantie tot aan de deur :).
Als die ventilator nou ook nog een beetje door de behuizing lucht kan laten stromen, dan heb je ook nog minder hotspots. Als die dan ook nog eens 10 graden koeler worden dan kun je zo nog een factor 2 winnen. Dus geen levensduur van 10 jaar, maar 40 jaar!
Een maar: die ventilator zal het voor die tijd begeven, dus die zul je na een tijdje moeten vervangen.

Als ik naar de foto kijk kun je de efficiëntie nog wel wat verbeteren door de gaten links/rechts met wat duck-tape dicht te maken.

Al met al d:)b

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 15:08
Wel, temperatuur alleen is niet het enige. @Tempelman Ben je bekend met ESS screening? Navy heeft daar het nodige onderzoek naar gedaan; en ze komen er op uit dat je qua stress door temperatuur moet kijken naar verschil tussen maximale en minimale temperatuur, de stijg- en daalsnelheid van die temperatuur, en het aantal cyclussen.
Dus continue 70° is minder belastend dan cycleren tussen 20° en 30°.
Dan gaat het natuurlijk niet om consumentenelektronica als een TV, maar high reliability apparatuur.

Maar als je met die fans snelle afkoeling geeft, dan ben je wel extra stress aan het introduceren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rocketman
Tempelman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:05:
Hallo Rocketman, heel leuk idee, en jouw idee is helemaal correct en... effect is zeker niet verwaarloosbaar.
Voor elk stuk elektronica hanteren wij de regel dat bij elke 10 graden verhoging de levensduur halveert. Het is wel een beetje een 'over de duim' regel; ongetwijfeld kan iemand dat theoretisch onderbouwen; het komt in elk geval overeen met mijn lange ervaring als ontwerper van elektronica en besturingssystemen.
Ik zeg altijd maar gekscherend, als je een televisie wilt ontwerpen op een levensduur van 10 jaar (want je wilt een nieuwe verkopen), dan zorg je ervoor dat er een paar onderdelen (voeding) inzitten die 'lekker onnodig heet' worden. Dat hoeft dus niet het hele apparaat te zijn, het gaat hierbij om de heetste delen; de zogenaamde hotspots. Ga gewoon een paar weerstanden onderdimensioneren of plaats een net iets te kleine heatsink op die transistor.
Elke reparateur weet dat het altijd de hete componenten zijn die stuk gaan.
Als je in zo'n apparaat een circulatiefan zou plaatsen, dan zal de gemiddelde temperatuur hetzelfde blijven. Maarrr... de hotspots worden koeler en het apparaat als geheel zal langer meegaan.
Dus nu jij de gemiddelde temperatuur hebt weten te verlagen van 42 naar 33 graden, mag je er van uitgaan dat statistisch gesproken de omvormer nu (bijna) twee keer langer mee gaat. Maar je kunt pech hebben dat ie morgen overlijdt; garantie tot aan de deur :).
Als die ventilator nou ook nog een beetje door de behuizing lucht kan laten stromen, dan heb je ook nog minder hotspots. Als die dan ook nog eens 10 graden koeler worden dan kun je zo nog een factor 2 winnen. Dus geen levensduur van 10 jaar, maar 40 jaar!
Een maar: die ventilator zal het voor die tijd begeven, dus die zul je na een tijdje moeten vervangen.

Als ik naar de foto kijk kun je de efficiëntie nog wel wat verbeteren door de gaten links/rechts met wat duck-tape dicht te maken.

Al met al d:)b
Tempelman, fijn om te lezen dat mijn idee nog zo gek niet is. De voorheen bloedhete omvormer kan je nu op zonnige zomerdagen gewoon beetpakken, dit is inderdaad een nuttige toevoeging en die ventilator is in de zomer toch al werkloos!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Hier een zelf bouw projectje 2x 120mm fan en een instelbare temperatuur sensor.
Grote voordeel is dat je hem kan laten aan gaan bij een gewenste temperatuur.
En uit is regelbaar door de verschil temperatuur in te geven. Hierdoor kan je vaak in en uitschakelen voorkomen. De snelheid is regelbaar d.m.v. een instelbare voeding.

Scheelt behoorlijk in de warmteontwikkeling :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaOm9CWQNwN3fuwiyAhUGxg20q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKFpuuFqDi5gVGJtA9CxY1FV.jpg?f=fotoalbum_large

Had eerst iets gemaakt met 80mm fans maar dat maakte toch wat teveel geluid.

[ Voor 13% gewijzigd door DeHollander op 17-04-2023 17:02 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Rocketman
DeHollander schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:02:
Hier een zelf bouw projectje 2x 150mm fan en een instelbare temperatuur sensor.
En uit is regelbaar door de verschil temperatuur in te geven. Hierdoor kan je vaak in en uitschakelen voorkomen. De snelheid is regelbaar d.m.v. een instelbare voeding.

[Afbeelding]

Mooie constructie!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:06

TAA

Liever IRC

DeHollander schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:02:
Hier een zelf bouw projectje 2x 150mm fan en een instelbare temperatuur sensor.

[Afbeelding]

Ben zelf inmiddels ook op zoek naar koeling voor m'n Growatt 7000. SpeedComfort is een optie maar daarvoor zitten we niet op Tweakers he? }:O

Zou je wat meer informatie willen delen over je zelfbouwproject en dan met name de gebruikte onderdelen?

Er zijn zoveel wegen naar Rome en hier bijvoorbeeld een Domotica project voor starten is misschien een beetje overkill (alhoewel wel leuk).

• DeHollander
TAA schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:50:
[...]

Ben zelf inmiddels ook op zoek naar koeling voor m'n Growatt 7000. SpeedComfort is een optie maar daarvoor zitten we niet op Tweakers he? }:O

Zou je wat meer informatie willen delen over je zelfbouwproject en dan met name de gebruikte onderdelen?

Er zijn zoveel wegen naar Rome en hier bijvoorbeeld een Domotica project voor starten is misschien een beetje overkill (alhoewel wel leuk).
Ik heb je een privé bericht gestuurd.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook al jaren m'n omvormer van extra fans voorzien, temperatuur is echt stukken lager en dat zal de levensduur zeker te goede komen.
TAA schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:50:
[...]

Ik gebruik oude 80mm fans icm https://verstraten-elektr...mperatuur-controller.html.

Maar in weze kan je ook gewoon een tijdklok gebruiken, gewoon de fans aanzetten overeenkomstig met je opwektijden. In de winter helemaal uitlaten. KISS ;)

• DeHollander
Aikon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:33:
Ik heb zelf ook al jaren m'n omvormer van extra fans voorzien, temperatuur is echt stukken lager en dat zal de levensduur zeker te goede komen.

[...]

Ik gebruik oude 80mm fans icm https://verstraten-elektr...mperatuur-controller.html.

Maar in weze kan je ook gewoon een tijdklok gebruiken, gewoon de fans aanzetten overeenkomstig met je opwektijden. In de winter helemaal uitlaten. KISS ;)
80mm had ik eerst ook maar dat maakte mij teveel herrie.

Temperatuur regelaar is toch KISS aan als het te warm wordt en uit als het niet nodig is.......

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DeHollander schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:33:
[...]

80mm had ik eerst ook maar dat maakte mij teveel herrie.
Ik draai ze idd niet op 12v maar op 7 meen ik, dan hoor je ze amper.
Temperatuur regelaar is toch KISS aan als het te warm wordt en uit als het niet nodig is.......
Ja, zeker, ongeveer net zo KISS als een tijdschakelaar, maar bedoel maar te zeggen dat je niet perse op temperatuur hoeft te sturen.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:52
Zelf heb ik onder de Solis 5K en de 1K een 80mm fan hangen op 5 volt. Ik monitor de temperatuur van de omvormers in Home Assistant en laat een fan inschakelen als de temperatuur boven de 45 graden komt. Onder de 40 graden gaan ze weer uit.

Voorheen merkte ik dat de Solis al bij 55 graden flink ging inhouden. Even kort een fan er onder en je zag het vermogen direct weer omhoog springen. Soms wel van 3000 watt output naar 4500. Dus dat is een serieuze hap uit je opbrengst. Dit was op de zomerse dagen dat de temperatuur hier op zolder en in de schuur ook een stuk hoger was. Maar ook nu gaan de fans al behoorlijk vaak aan.

In een andere setting heb ik een 12 volt zonnepaneeltje gekocht en deze op een klein zolderraampje geplakt. Daarop vervolgens een oude 8cm fan aangesloten. Weinig zon = fan langzaam, veel zon = fan snel. En zonder zon is hij natuurlijk uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyETSoS4WSHF88OrVldCNO6iyZU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kQ9M0x0GHGAIkxoLn8aqgfcA.jpg?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Headshot_NL op 18-04-2023 14:02 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• TAA

TAA

Liever IRC

Uiteindelijk voor een niet heel sexy tweaker oplossing gegaan maar wat kant en klare dingen bij elkaar geklikt op Amazon zodat het vanavond gewoon draait zonder er al te veel tijd in te steken ;)

KETOTEK Digitaal Thermostaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzX8gK6RSrjhRetcRIDwhPjFXWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oQmfGZS1rowdcVYFcYRvyDG2.png?f=user_large

ELUTENG Dubbele pc-ventilator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EnnwUsYy2PLLYwLpFtGRcecMas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2INt7YpojX5ZVwYvtDkWkR0Z.png?f=user_large

Er zijn inderdaad veel leukere oplossingen maar snelle uitvoering zonder veel gedoe was nu even het belangrijkst.

Dank voor de reacties!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:02
Interessant om te lezen dat niet alleen de levensduur verbeterd wordt, maar blijkbaar ook output.

Als ik (met mijn handen) voel aan mijn 2 omvormers (2x solar edge), heb ik niet het idee dat deze warm zijn. Ook kan ik nergens in de monitoring portal van SE iets zien van temperatuur. Iemand een idee of dit mogelijk is. Ben dus ook aant denken om een speedcomfort eronder te hangen, maar zou wel zo handig zijn als ik het verschil zou kunnen zien/meten.

• supermlt
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
TAA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:56:
Uiteindelijk voor een niet heel sexy tweaker oplossing gegaan maar wat kant en klare dingen bij elkaar geklikt op Amazon zodat het vanavond gewoon draait zonder er al te veel tijd in te steken ;)

KETOTEK Digitaal Thermostaat

[Afbeelding]

ELUTENG Dubbele pc-ventilator
[Afbeelding]

Er zijn inderdaad veel leukere oplossingen maar snelle uitvoering zonder veel gedoe was nu even het belangrijkst.

Dank voor de reacties!
Erg benieuwd hoe je e.e.a. nu netejs bij de omvormer geinstalleerd hebt.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:52
danny.s schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:25:
Interessant om te lezen dat niet alleen de levensduur verbeterd wordt, maar blijkbaar ook output.
Dat de levensduur verbeterd wordt, is eerder een aanname dan dat dat werkelijk zo is. De aanname is dat electronica niet goed tegen hitte kan en een omvormer wordt warm dus dat verkort de levensduur. Zolang je omvormer binnen de specificaties blijft opgegeven door de producent, voegt actief extern koelen niks toe. De producent heeft al rekening gehouden met de warmteontwikkeling in een omvormer en heeft de electronica daar op aangepast.

Als je omvormer gaat deraten, dan is er wat anders mis.

En bewijzen dat extra actief koelen echt levensduurverhogend werkt lukt je niet als consument zijnde.

• DeHollander
il-Principe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:19:
[...]

Dat de levensduur verbeterd wordt, is eerder een aanname dan dat dat werkelijk zo is. De aanname is dat electronica niet goed tegen hitte kan en een omvormer wordt warm dus dat verkort de levensduur. Zolang je omvormer binnen de specificaties blijft opgegeven door de producent, voegt actief extern koelen niks toe. De producent heeft al rekening gehouden met de warmteontwikkeling in een omvormer en heeft de electronica daar op aangepast.

En bewijzen dat extra actief koelen echt levensduurverhogend werkt lukt je niet als consument zijnde.
Heb actieve koeling om m`n meterkast koeler te houden. Niet voor de omvormer. Heb ook nog 2 fans die de warme lucht uit de kast trekken. Had geen andere plek om de omvormer op te hangen helaas.
Die koeling werkt wel goed moet ik zeggen.

Bij de omvormer op zolder heb ik ventilatieroosters geplaatst hierdoor veel natuurlijke luchtstroom.
Extra koelen is hierdoor niet nodig. Maar kan me voorstellen dat het bij sommige echt nodig is.

• TAA

TAA

Liever IRC

supermlt schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:55:
[...]
Erg benieuwd hoe je e.e.a. nu netejs bij de omvormer geinstalleerd hebt.
Nog niet O-)

De fans liggen er los op (warme lucht afzuigen i.p.v. gewenste opstelling van koelere lucht erdoor blazen) totdat ik ff tijd heb om een beugeltje te maken aan de onderkant en de draden netjes via een gootje weg te werken. Het werkt overigens in deze opstelling ook prima; aan op 38 en weer uit op 34 graden.

Overigens, de installatie is bij mij niet optimaal qua ventilatie en plaatsing vandaar toch de wens actief te koelen.

[ Voor 10% gewijzigd door TAA op 21-04-2023 10:51 ]

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:52
il-Principe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:19:
[...]

Dat is een lastige. Hier heb ik ervaring met 4 verschillende modellen van Solis. De mini 1k, de 3k, de 3.6k en de 5k.
Ze hangen in een ruimte die qua temperatuur lang niet tegen de max omgevingstemperatuur aan zit. Toch zie je direct de opbrengstgrafiek inzakken vanaf 50/55 Edit: volgens de specs vanaf 45 graden. Het toevoegen van een fan zorgt dan direct voor een lagere temperatuur en meer opbrengst.

Wat ook opvalt is dat de 3.6k en de 5k qua formaat (en heatsink) gelijk zijn. Dan is het logisch dat de 5k qua temperatuur ook sneller zal oplopen en dus zal gaan deraten.

Dit is mijn ervaring met deze types van Solis. Andere merken gaan misschien langer door met een hogere interne temperatuur, daar heb ik geen ervaring mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1KBhwan_2RWjaRYIOAg6sLPWqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tsQVxA3bvwN01k23LF6QBa21.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Headshot_NL op 21-04-2023 11:31 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 16:02
Zag dat mijn omvormer op zonnige dagen al behoorlijk warm werd, dus ook maar even een fan bovenop gezet. Het is vast niet optimaal qua airflow zo, maar het lijkt al wat te helpen. Heb een shelly relay dat ik nog had liggen tussen de voeding en de fan gezet, dus kan nu vanuit home assistant de fan schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tb8jHsbYxxgjHAwsyKgM2skkw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSizazRknx14Xb6rBlq1iCz5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_R75vlYfNVW4SalEv3FRVrOBJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RHZb5uRwkReyc4lcYiusbm6.jpg?f=fotoalbum_large

Last.fm
Films!

Pagina: 1