Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwunnik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 21:54
Ik me ongeveer 5 jaar geleden (medio 2017) geregistreerd bij de KvK als ZZPer. In die hoedanigheid heb ik toen in 2017 een aantal freelance klussen in Nederland gedaan. Niet veel later ben ik echter in het buitenland aan het werk gegaan dus ik heb sindsdien geen enkele omzet meer gedraaid etc. Mijn bedrijf is sinds medio 2018 dus eigenlijk in een soort winterslaap.

Nu ben ik van plan om binnenkort terug te keren en weer als freelancer aan het werk te gaan. Kan ik mijn oude bedrijf gewoon weer gaan gebruiken als de entiteit van waaruit ik factureer e.d.? Of moet ik nog speciale handelingen/procedures verrichten mbt KvK en/of de belastingdienst?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10thgaming
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-08 16:56
Geen expert dus doe vooral je eigen onderzoek: Heb je al die jaren dan ook omzetbelasting aangifte gedaan (al zal je daar dan niks aangegeven hebben), en sta je nog steeds als actief bedrijf bij de KVK geregistreerd of heb je je bedrijf daar opgeheven. Zolang de belastingdienst de omzetbelasting aangifte ontvangt zal er niks aangegeven hoeven te worden.

Wellicht interessant om te kijken of je nog bepaalde starters aftrek kan krijgen, als je maar 1 jaar actief omzet hebt gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Wat @10thgaming zegt klopt helemaal. Idd even opletten met het btw-nummer.

Startersaftrek is er voor ondernemers die in aanmerking komen voor de zelfstandigenaftrek (voorwaarden zijn o.a. urencriterium) en in de afgelopen vijf jaren niet meer dan 2x eerder startersaftrek hebben ontvangen. Dus dat zit bij TS waarschijnlijk wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Zijn je activiteiten ongewijzigd gebleven? Zo nee, dan is het goed om dit aan te passen. Download anders een uittreksel en kijk of alle gegevens nog actueel zijn.

Verder:
- Overweeg BTW-plicht. Let ook op de nieuwe KO-Regeling.
- Overweeg (bedrijfs)aansprakelijkheidsverzekering.
- Vraag voorlopige aangiften Inkomstenbelasting en bijdrage ZVW aan voor de winst die je verwacht te behalen. Dat voorkomt nare verrassingen achteraf. Op loon wordt door een werkgever netjes loonheffing ingehouden, maar als ondernemer ben je hier zelf verantwoordelijk voor.
- wanneer je op jaarbasis meer dan 1.225 uur aan de onderneming kwijt denkt te zijn, houd je uren bij (in bijv. een agenda) als onderbouwing van o.a. de zelfstandigenaftrek.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:29
Ook niet onbelangrijk: btw-nummers zijn in de tussentijd veranderd in btw-identificatienummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RADW
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-07 11:06
Als jouw onderneming nooit is opgezegd kun je gewoon doorgaan. Als je onderneming niet is gestopt heb je in de tussentijd ook steeds je omzetbelasting moeten aangeven. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 15:41
Gwunnik schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:30:
Ik me ongeveer 5 jaar geleden (medio 2017) geregistreerd bij de KvK als ZZPer. In die hoedanigheid heb ik toen in 2017 een aantal freelance klussen in Nederland gedaan. Niet veel later ben ik echter in het buitenland aan het werk gegaan dus ik heb sindsdien geen enkele omzet meer gedraaid etc. Mijn bedrijf is sinds medio 2018 dus eigenlijk in een soort winterslaap.

Nu ben ik van plan om binnenkort terug te keren en weer als freelancer aan het werk te gaan. Kan ik mijn oude bedrijf gewoon weer gaan gebruiken als de entiteit van waaruit ik factureer e.d.? Of moet ik nog speciale handelingen/procedures verrichten mbt KvK en/of de belastingdienst?
Je kan ook gewoon een chat starten met de KvK, hen bellen of zelfs appen. Krijg je een stuk sneller antwoord, en weet je zeker dat je de juiste info krijgt. Succes met de herstart. :)

https://www.kvk.nl/service-en-contact/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
RADW schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:44:
(...) Als je onderneming niet is gestopt heb je in de tussentijd ook steeds je omzetbelasting moeten aangeven. Klopt dat?
Wellicht is TS nooit (BTW-)aangifteplichtig geweest (bijvoorbeeld omdat er geen BTW-belaste prestaties waren). :) Ook is het mogelijk om de Belastingdienst te verzoeken om de aangifteplicht te stoppen, bijvoorbeeld omdat er geen omzet meer gemaakt wordt. Het is dus niet zo dat je altijd aangiften moet doen zolang je nog een actieve inschrijving bij de KVK hebt ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwunnik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 21:54
Heel erg bedankt voor alle reacties! Veel waardevolle info hier. Wat veranderd er toch altijd een hoop als je een paar jaar niet in Nederland bent haha.

KvK inschrijving is nog gewoon actief, heb mn bedrijfje ook nooit opgezegd daar. Ik denk alleen dat ik wel even de belastingdienst moet gaan bellen. Heb namelijk al een paar jaar geen aangifte gedaan van mijn omzetbelasting. Ik meen me te herinneren dat ik inderdaad vrijstelling hiervoor had omdat ik onder kleineondernemingsregeling viel en daardoor niet aangifteplichtig was. Even correspondentie checken hoe dat zat. Maar ik zie nu in het portaal van de belastingdienst dat ik dat nieuwe btw-id nooit heb gekregen (begrijpelijk, er werd weinig "ondernomen" ;) )

Ik ga ze eens even bellen om te kijken hoe de vork in de steel zit. Nogmaals dank allen!
Pagina: 1