Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:01
Goededag. Hoewel ik ervan overtuigd was een goed opzet te hebben begin ik nu na het doorlezen (soort van) van het zonnepanelen topic toch te twijfelen, waarom? Omdat ik lees dat overdimensionering zo slecht nog niet is.
Hoewel gezien de ligging solaredge eigenlijk niet nodig is heb ik daar toch voor gekozen omdat ik solaredge erg goed kan intergreren met mijn domotica (Homeseer) systeem.
Op dit moment heb ik een offerte geaccepteerd met 17x REC 365WP Twinpeak 4 BLACK icm met SolarEdge 8K 3 Fase en Optimizer S440.
8K is voor gekozen omdat er in de toekomst wellicht nog 9 panelen (garage + schuur) bijkomen. Schuur is de breedte ca 3 meter en de lengte ca 4 meter tot aan de schoorsteen.
Woning heeft 3x25A en dak ligt vrijwel op Zuiden zonder schaduw onder een helling van ca 20 graden en is houtskeletbouw.

1 Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f4_OA6ty5GLjLposRk8J8U-4q8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iTOHmD7GqmQLdryYGn8efIc5.png?f=user_large
met extra panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FWSZTH6sdOeRaxYGxDIMk83WbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cjP7xRpAC8DcsFG29yAZlgSU.png?f=user_large

2 Beschikbare dakruimte
Eigenlijk zie foto. Aan de zuidkant van de schuur staat een bomenrij waardoor van de schuur slechts de helft bruikbaar is en dan nog alleen in O/W (denk ik)
Intekening is op basis van schouw. Daarbij bleek de rij onder de dakkapel niet haalbaar te zijn o.a. ivm waterafvoer in dakgoot.

3. Schaduw.
Dak zelf ligt schaduwvrij. Garage ligt deels in schaduw huis buren (heel vroeg in de ochtend) en schaduw eigen huis (laat in de middag)

4. Jaarverbruik ca 9000

5. Huidige aansluiting is 3x25A. Heel ver in de toekomst wellicht een EV die dan ook als accu gebruikt zou worden. Verder vage plannen voor warmtepomp.Wellicht ook zonnecollectoren en die zouden dan op de voorzijde garage komen te staan richting zuiden of wellicht o/w. Vandaar ook voor nu niet gelijk zonnenpanelen. Hindernis voor zowel warmtepomp als zonnecollectoren is het buffervat.

6. Budget flexibel. Doel was om jaarverbuik to compenseren maar dat lijkt onrealistich gezien bruikbare oppervlakte vs kosten.

7. Door installateur die 20 jaar garantie geeft op de fysieke installatie + dat ik de garantie op de omvormer heb opgehoogd naar 25 jaar. Motivatie daarvoor is dat de garantie uitbreiding een stuk voordeliger is als een nieuwe omvormer en dan de gehele PV installatie de eerstkomende 25 jaar zorgeloos is.

8. Integratie met bestaande homeseer domoticasysteem beperkt de keuze (solaredge/enphase) en daarom gekozen voor solaredge.

9. ca 5 offerte gekregen maar hoewel de geaccepteerde offerte niet de voordeligste is wel het beste gevoel bij het bedrijf. Deed een grondige schouwing zowel van dak, meterkast als toegankelijkheid kabel route.
Prijs komt nu uit op 1,49 / Watt-peak (incl omvormer garantie 25jaar en 20 jaar op installatie). Voordeligste kwam uit op 1,07 maar dat was 3 maanden geleden en met slecht 5 jaar garantie op arbeid en de standaard solaredge garantie van 12 jaar op omvormer

10. Regio groningen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

1,49 euro per Wp vind ik wel duur voor 1 dakvlak. Kan me niet voorstellen dat je SMA of GoodWe niet kan integreren in je domotica systeem. Wat doe je eigenlijk met domotica, gaan de lampen aan als de zon schijnt ofzo?

Een simpele kWh meter moet je toch kunnen integreren in domotica:
https://webshop.cedel.nl/...eter-met-puls-uitgang-mid

Garantie is leuk, maar belangrijker is dat de installateur ook garantie afspraken nakomt. Dus garantie op arbeid en dat de installateur over 25 jaar nog bestaat. Zeker met een systeem als SolarEdge heb je een kans dat er meerdere optimizers gaan sneuvelen de komende 25 jaar. Elke keer weer het dak op. Mijn installateur zei dat er alleen garantie zat op de zonnepanelen, en niet op arbeid.

Mijn advies is om alle daken meteen vol te leggen. Zeker met een jaarverbruik van 9.000 kWh (whut?)

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 08-09-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Domotica bestuurd hier meer als alleen verlichting :)
Verbruik is tamelijk simpel met een P1 module te regelen.
Alle daken is nog geen optie omdat eerst plat dak vervangen moet worden en uitfasering cv ketel nog ff een ding is.
Idem schuur waarvoor gegraven moet worden maar waar ook bestrating moet worden gedaan en ik het liever 1x open heb als twee maal.
Prijs is zeker een ding maar kijkend naar soort dak (stalen, niet beloopbaar platen) kan ik daarmee leven temeer omdat deze installateur 20 jaar op installatie geeft, het fysieke deel zeg maar.

[ Voor 4% gewijzigd door edwin2021 op 14-08-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lees je ook even in in solaredge:
Het grote SolarEdge topic

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Daardoor ontstond mijn twijfel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Voor twijfel is er solaredge designer, voor €1,49 kan die moeite er echt wel vanaf

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Haha, 1.49 kan ik iets eens 1 liter voor tanken. Ja die kan er zeker af.
Ben met name ook geïnteresseerd in de opinie over het nu voorgestelde systeem, wellicht moet er dan toch iets worden aangepast. Krijg sowieso het gevoel dat de 8k omvormer teveel van het goede is (op basis van 150% overdimensionering, laat staan met 200%) én begin er naar te neigen om ook de schuur erin te betrekking voor aantal N/W panelen om zo de ochtend en middagzon beter te kunnen benutten. Dan maar tijdelijk een oversteekje van ca 1,5 meter naar de omvormer via de lucht (schuur naar garage)

Btw designer. Account aanmaken als installateur? Hoe te combineren straks met monitoring account? Enne,waar ga ik de 1,49 vraag tegenkomen?

[ Voor 11% gewijzigd door edwin2021 op 14-08-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:59
Sowieso alles gelijk vol leggen, dus ook die garage en schuur.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@edwin2021
Wat zoek je als integratie met je domotica systeem.

Een veel gebruikte tool is PV-Output:
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

Geeft per 5 minuten de opbrengst. Elke kWh-meter met een puls-LED kan je daarheen sturen. Wat zoek je dus specifiek in domotica :)

Overigens als je per paneel wilt monitoren is SolarEdge of microomvormers the way to go. Alleen met 1 dakvlak zonder schaduw vraag ik me af of de meerprijs en kwetsbaarheid het waard zijn (voor mij niet in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Bedankt voor linkje.
De reden voor keuze voor SolarEdge zijn een paar dingen;
- goed integreerbaar in domotica wat ik al heb. ik kan dus acties starten/stoppen gebaseerd op wat de zonnepanelen doen. Je kunt denken aan een waarschuwing als er een paneel sterk afwijkt maar ook bv zonnescherm uit laten gaan.
- monitoring per paneel helpt enorm op moment dat er iets niet goed gaat. Stel alles hangt in één string en een paneel gaat defect hoe kom je er dan achter welk paneel. Ik denk stuk voor stuk meten maar dak is niet echt fijn bereikbaar ca beloopbaar. Met SE (ook met bv enphase maar is duurdere oplossing) kun je zien welk paneel het probleem heeft.
- garantie afhandeling lijkt erg goed te zijn

Dus kwetsbaarheid en prijs, helemaal gelijk in echter ik ga ervanuit dat er een keer iets stuk gaat en dan scheelt het enorm zoeken.

btw weet jij antwoord op de vraag "Btw designer. Account aanmaken als installateur? Hoe te combineren straks met monitoring account?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

edwin2021 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:46:
...
- monitoring per paneel helpt enorm op moment dat er iets niet goed gaat. Stel alles hangt in één string en een paneel gaat defect hoe kom je er dan achter welk paneel. Ik denk stuk voor stuk meten maar dak is niet echt fijn bereikbaar ca beloopbaar. Met SE (ook met bv enphase maar is duurdere oplossing) kun je zien welk paneel het probleem heeft.
Extra componenten met meer kans op fouten? Begrijp mij niet verkeerd: SolarEdge is een fantastische oplossing als je schaduw hebt. En ook als je geen schaduw hebt, geloof ik ook wel dat je 2% meer opbrengst kunt halen, maar is dat de meerprijs waard?
Dat hangt enorm af van de installateur. Ik heb een defecte optimizer en dit heb ik gemeld bij de installateur 2x per mail (geen reactie op mail) en telefonisch. Ze zouden een nieuwe opsturen (fantastische winkel, man!). Na een maand niets gehoord te hebben, heb ik zelf maar contact opgenomen met SolarEdge en die gaven aan dat op basis van mijn serienummer geen case bekend was. Uiteindelijk heeft SE besloten een optimizer naar mij op te sturen, maar dat is inmiddels ook al anderhalve week geleden.
edwin2021 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:09:
Domotica bestuurd bestuurt hier meer als dan alleen verlichting :)
Verbruik is tamelijk simpel met een P1 module te regelen.
Ik had even moeite met het lezen van deze zin
Homeseer ken ik niet, maar zijn er geen andere integraties?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

edwin2021 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:46:
Bedankt voor linkje.
De reden voor keuze voor SolarEdge zijn een paar dingen;
- goed integreerbaar in domotica wat ik al heb. ik kan dus acties starten/stoppen gebaseerd op wat de zonnepanelen doen. Je kunt denken aan een waarschuwing als er een paneel sterk afwijkt maar ook bv zonnescherm uit laten gaan.

Dus kwetsbaarheid en prijs, helemaal gelijk in echter ik ga ervanuit dat er een keer iets stuk gaat en dan scheelt het enorm zoeken.

btw weet jij antwoord op de vraag "Btw designer. Account aanmaken als installateur? Hoe te combineren straks met monitoring account?"
Kan je een kWh-meter in de meterkast koppelen aan je domoticasysteem.? Onafhankelijk van je omvormer. (3e keer deze vraag)

Overigens is mij duidelijk dat je hoe dan ook SolarEdge gaat nemen, maar je verantwoording voor die keuze heeft mij niet doen overtuigen.

P.S.
Mocht een zonnepaneel stuk zijn: Huur een warmtebeeldcamera en je ziet welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
@timovd
vwb SolarEdge.
Ik denk (mijn idee) dat SE de meerprijs waard is. Deels door de optimalisatie, deels door de kwaliteit van de organisatie.
vwb de garantie. Tja het is een samenspel tussen leverancier (SE) en installateur. Volgens mij is SE een van de weinigen die de afhandeling van garantie gevallen ook voor de installateur interessant maakt maar misschien zie ik dat verkeerd.
vwb homeseer en taalvaardigheid. Hier draait alles nu goed met homeseer en weinig animo om gehele proces nogmaals door te moeten voor bv homeassistant of domoticz. Tja zinsopbouw en d/t Ieder zijn eigen idee daarbij. Hebt en heeft is mij vaak een doorn in het oog maar dat is OT.

@Dre
vwb SE of niet, ja keuze is gemaakt.
kWh meter. Wordt al uitgelezen via P1, helaas maakte autocorrectie er regelen van. Meter is dus gekoppeld aan domotica systeem. Had mij nooit gerealiseerd dat dan ook de gasmeter zichtbaar is. Interessant, betekend dat er een draadloze koppeling lijkt te zitten tussen gasmeter en elektra meter.
Warmtebeeldcamera optie voor fout zoeken. Niet aan gedacht maar wel goed idee. Ik denk dat het dan wel iets minder warm moet zijn als de afgelopen dagen om iets te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 12:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik zou me zwaar afvragen of de voordelen van SE opwegen tegen geen SE. Ik heb zelf een SE opstelling op de woning (met panelen op oost, zuid en westen) waardoor SE (of micro omvormers) een must zijn. Op veranda/tuinhuis gegaan voor een simpel systeem (Goodwe) opdat er geen (significante) schaduwvorming is. Scheelde behoorlijk in de kosten. Zeker nu systemen toch relatief duur zijn. Zat vorig jaar < €0,90 per Wp.

Argumenten begrijp ik, maar bij een opstelling waarbij je er relatief goed bij kunt zou ik gewoon het geld in mijn zak houden eerlijk gezegd.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

edwin2021 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:16:

@Dre
vwb SE of niet, ja keuze is gemaakt.
kWh meter. Wordt al uitgelezen via P1, helaas maakte autocorrectie er regelen van. Meter is dus gekoppeld aan domotica systeem. Had mij nooit gerealiseerd dat dan ook de gasmeter zichtbaar is. Interessant, betekend dat er een draadloze koppeling lijkt te zitten tussen gasmeter en elektra meter.
Warmtebeeldcamera optie voor fout zoeken. Niet aan gedacht maar wel goed idee. Ik denk dat het dan wel iets minder warm moet zijn als de afgelopen dagen om iets te kunnen zien.
Ik bedoel niet de kWh-meter van de netbeheerder, maar een eigen kWh meter. Bijvoorbeeld deze:
https://webshop.cedel.nl/...eter-met-puls-uitgang-mid
Die plaats je in je meterkast ten behoeve van je PV-groep.

Deze heeft een redelijk nauwkeurige meting (1%) en kan je universeel uitlezen. Je zit dus niet gebonden aan een fabrikant die failliet gaat en/of ineens features uitschakelt. Uiteraard komt dat nooit voor, maar je weet maar nooit... ;)

Het liefst wil ik geen gebruik maken van garantie, vanwege het gedoe wat eruit (kan) komen. Liever dus een deugdelijke oplossing (lees: stringomvormer ;)) haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:47

V-8

edwin2021 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:36:
Haha, 1.49 kan ik iets eens 1 liter voor tanken. Ja die kan er zeker af.

Enne,waar ga ik de 1,49 vraag tegenkomen?
Ik denk dat de poster van €1,49 vindt dat de installateur voor de (relatief dure) €1,49/WP zelf de moeite had kunnen / moeten nemen om de installatie door te rekenen in Solar Edge Designer ;-)

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
V-8 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Ik denk dat de poster van €1,49 vindt dat de installateur voor de (relatief dure) €1,49/WP zelf de moeite had kunnen / moeten nemen om de installatie door te rekenen in Solar Edge Designer ;-)
Ach, je kon wel eens gelijk hebben :)
Neemt niet weg dat ik het zelf ook wel leuk vind om eea door te rekenen en het mij zou verbazen als men dat niet gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Ik ben even bezig met designer. Houd deze nu ook rekening met de omliggende panden? Zie wel knopje instraling maar als ik dat uit of aanzet zie ik eigenlijk geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
@edwin2021 Als je omliggende panden en bomen tekent wel ja. Scheelde bij mij 400kWh door hele blok en de bomen langs het spoor (op noord!) te tekenen (Een groot deel van mijn systeem ligt in de winter in de permanente schaduw)
Dit zie je niet goed in de instraling kleurtjes.

SE omvormer kun je via Modbus TCP uitlezen...

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 15-08-2022 18:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
aha, denk dat ik ook maar even snel de cursus ga volgen.
Pagina: 1