Hoe gaan jullie om met kleine klussen/reparaties?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:51

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Mijn schoonouders woonachtig in Krommenie hebben een probleem. Ze hebben 6 LG365 panelen op het dak, aangelegd door het bedrijf 'Zaanzon'. Het is aangelegd met een APS micro-omvormer systeem... maar helaas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRiu9Fk6xQ4DhxAkyEKnyTB2hwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GJ1boyqu9Cwnd1kfdEM5aVSX.jpg?f=user_large
Er is een APS micro-omvormer (APS heeft 1 micro-omvormer per 2 panelen) kapot dus. Garantie van Zaanzon zou je zeggen, maar helaas... die zijn failliet. Contact gehad met APS en die stuurden binnen 1 dag onder garantie een nieuwe micro-omvormer. Absolute topservice! Maar ja... je raadt het misschien al... hier is de situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4hMKGMny7le8XtuTBbi2IGUIj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcM6ROAdhVZ67mZWPafBkIs1.jpg?f=fotoalbum_large
3 onder de dakkapel, 3 erboven. Waar de micro-omvormer zit is onduidelijk maar dit is de oorspronkelijke schets dus het gaat blijkbaar om 1 paneel bovenop de dakkapel en eentje eronder. (Ook logisch omdat 1 APS micro-omvormer 2 panelen aanstuurt, en dat ook blijkt uit het allereerste plaatje hierboven.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrrePxwSFDQvnKAFep3vq-OyPSE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OCvsaZxAG6ioZhN0kJsPHzHa.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnzZhip-1Q5q3sFxvAQQQCsoL6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqzCRkbvfqm2hMs1AqySmaYs.jpg?f=fotoalbum_large

En dan komt mijn vraag... hoe komen jullie aan iemand die het dak op gaat het te vervangen? Geen enkel bedrijf geeft thuis voor zo'n klein klusje. Niemand zit er op te wachten en dat snap ik wel, maar hoe lossen jullie dat nou zelf op? Ik mag van mijn vriendin ook thuis het dak niet op 8) dus al helemaal niet bij mijn schoonouders. Laat staan dat ik weet wat ik moet doen. Mijn vraag is echt algemeen; hoe los je zoiets op?

Door al dit gedoe vraag ik me voor mezelf nu al af hoe ik in januari 2023 mijn probleem op ga lossen. Januari 2023 overigens omdat dan de BTW vervalt. Ik was de eerste met zonnepanelen hier in de buurt in 2019. Al mijn buren hebben panelen in portrait op hun platte dak, maar bij mij wilde CoolBlue dat destijds niet doen omdat het niet zou passen. Echt flauwekul bleek na installatie en nu ook als je het bij alle buren ziet liggen. Het past makkelijk in portrait en daarom kunnen er op mijn dak gewoon 2 of 3 bij. Maar ja... het hele onderstel moet dan worden vervangen en men moet maar 2 panelen plaatsen en de huidige 3 op een andere plek zetten (de nieuwe zullen achteraan moeten komen omdat daar meer zon is en die uiteraard meer WP zullen hebben). Zou CoolBlue hun eigen installatie ook willen aanpassen? Zou een lokaal bedrijfje zo'n klein klusje willen doen? Iedereen blijkt moeilijk te doen... ze willen alleen maar hele nieuwe installaties aanleggen. :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYygClomldI89aZu0HGSqTdjBR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J2ZLikBtcttlDJfLH7ftQ5aa.jpg?f=user_large

Mijn vraag is echt algemeen, hoe lossen jullie dit op? Een antwoord dat jullie zelf het dak op gaan is leuk, maar ga er even vanuit dat dat niet mogelijk is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Grootste probleem lijkt mij hier de hoogte te zijn.

Ik werk zelf ook niet graag op hoogte, behalve als ik weet dat het veilig is. Dus niet met ladder maar met hoogtewerker, stelling, valbeveiliging,... wat het best uitkomt.

Ik zou eventueel een firma contacteren die een stelling kan komen plaatsen en dan zelf naar boven om de herstelling uit te voeren.
Zal centen kosten dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Dat het geld kost is logisch. Dat is ook niet erg. Probleem is alleen dat niemand het wil doen. Ik heb zelf ook totaal geen ervaring met valbescherming etc. etc. plus het lijkt mij doodeng. En ik mag het dak niet op van mijn partner. :D Ook thuis niet. Dus tsja... het is gewoon echt een ding. Ook onze vaste 2 elektriciens zien het niet zitten cq. hebben er gewoon geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:41

Onbekend

...

Dit is eigenlijk gewoon een kwestie van zoeken als je zelf het dak niet op mag of kan.

Zoek ook eens naar varianten van klusjesmannen zoals dakdekkers en schoorsteenvegers en stel ze de vraag of ze ook kennis/ervaring met zonnepanelen hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

reiker

dan jij!

Iets voor werkspot?

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

Steiger neer laten zetten en het zelf doen, met een tuigje om voor de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je gaat uit van een kapotte aps maar het kan ook nog een kabel zijn aan de dc kant of zelfs ac kant in een verbinding doos, geen stroom gaat het niet werken, zaak is om even uit te zoeken of dat op dak ligt of net binnen.

Mocht je buiten moeten zijn maakt die dakkapel het wel een stuk makkelijker natuurlijk, er onder kan vanuit het raam en eventueel een ladder vanaf de grond, (sta je ook niet op dak :) ) er boven kan je prins heerlijk op de dakkapel zitten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44
Barca schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:34:

Ik mag van mijn vriendin [...] niet
[...] [...]

zelf het dak op gaan is leuk, maar ga er even vanuit dat dat niet mogelijk is. :+
Oke, maar eigenlijk zeg je hier dus:
- Je hebt de technische kennis en inzicht om het probleem uit te zoeken en op te lossen.
- Je hebt geen hoogtevrees, en zou zelf prima op die hoogte kunnen werken.
- Je zou het probleem ook zelf wíllen oplossen op het dak.

Het énige obstakel is blijkbaar dat het niet mag van je vriendin... waardoor je uitkomt op "het is niet mogelijk om het zelf te doen". :/
Terwijl je óók nog geen enkel alternatief hebt kunnen vinden.

Misschien je vriendin als cadeau eerst twee dagjes uit geven?
Dag 1: Samen een tochtje met een luchtballon maken.
Dag 2: Samen parachutespringen uit een vliegtuig :+

OnT:
Zit er bij jullie in de buurt niet een bedrijf wat goedkoop aluminium rolsteigers verhuurt?
Dan zou je dat deel van de voorzijde van de woning even van steigers kunnen voorzien... is snelbouw, kun je bijna als lego in elkaar klikken met twee man, en dan kun je behoorlijk veilig op een vlak plateau werken ter hoogte van de dakgoot..
Of misschien een schaarlift huren? Heb je ook een vlak plateau.. zijn ook niet duur zo te zien als ik ff google..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:24
Rol-Co schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:16:
Je gaat uit van een kapotte aps maar het kan ook nog een kabel zijn aan de dc kant of zelfs ac kant in een verbinding doos, geen stroom gaat het niet werken, zaak is om even uit te zoeken of dat op dak ligt of net binnen.

Mocht je buiten moeten zijn maakt die dakkapel het wel een stuk makkelijker natuurlijk, er onder kan vanuit het raam en eventueel een ladder vanaf de grond, (sta je ook niet op dak :) ) er boven kan je prins heerlijk op de dakkapel zitten.
dc kabel is maar 1 paneel stuk, want zitten direct op de micro omvormer
AC dan is alles weg, je komt AC naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien mag je het wel zelf doen met een aanhangerhoogwerker :)
Dat is sowieso veiliger en telt niet als op het dak ;)
Iets van €100-€200/dag moet wel lukken.
Schaarlift kan ook maar dan kom je niet boven de dakkapel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Barca
Weet niet of je het type weet, maar let op als je zelf yc500 hebt en ze nu een yc600 geven.
De stekkers kloppen dan niet van je doorlus kabel.
Mijn installateur, moest er toen nog een lasdoos tussen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
BrainCrash schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:38:
Het énige obstakel is blijkbaar dat het niet mag van je vriendin... waardoor je uitkomt op "het is niet mogelijk om het zelf te doen". :/
Terwijl je óók nog geen enkel alternatief hebt kunnen vinden.
Nou ja... ik ben nog nooit op een dak geweest en ben geen bouwvakker. Ik heb ook de technische kennis niet, maar het lijkt mij dat ik een bepaalde stekker eruit moet halen en een andere erin. Dus tsja. Al jullie opties zijn dat ik het zelf moet doen. Laat ik het dan anders zeggen; dat durf ik niet. Ik weet ook niet hoe valbeveiliging werkt.
Rol-Co schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:16:
Het komt toch allemaal binnen met 1 kabel? Dan zouden ze het allemaal niet doen? Geeft ook weer aan dat ik de technische kennis niet heb. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Barca op 13-08-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44
Barca schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Nou ja... ik ben nog nooit op een dak geweest en ben geen bouwvakker. Ik heb ook de technische kennis niet, maar het lijkt mij dat ik een bepaalde stekker eruit moet halen en een andere erin. Dus tsja. Al jullie opties zijn dat ik het zelf moet doen. Laat ik het dan anders zeggen; dat durf ik niet. Ik weet ook niet hoe valbeveiliging werkt.
[...]
Haha, ja, halloo hey...
Dat is dus een compléét ander verhaal dan wat je in het begin aan het vertellen was hè..
Een stuk hierboven schuif je het eerst 100% af op je vriendin: "het mag niet van m'n vriendin"..

En nu is het ineens:
"
- Ik ben nooit op een dak geweest en weet niet hoe ik hier veilig op kan werken,
- Ik heb nog niet de technische kennis over de elektra aansluitingen op de panelen,
- Ik durf het niet.
"
:+ O-)

Met je eerste verhaal is het natuurlijk niet gek dat iedereen hier wat goede adviezen geeft om het zelf te gaan doen (in combinatie met veilig werken om wellicht je vriendin kunnen overtuigen om accoord te gaan)...
Met dat tweede verhaal wordt het natuurlijk anders..

Dan zou ik ook gewoon adviseren om iemand te gaan zoeken.. maar wie of waar? tja, geen idee.. :)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gewoon een dikke doek over je panelen leggen, heb je zo door welke panelen bij welke omvormer horen.

[ Voor 24% gewijzigd door DutchWing op 13-08-2022 23:32 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:04
BrainCrash schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Haha, ja, halloo hey...
Dat is dus een compléét ander verhaal dan wat je in het begin aan het vertellen was hè..
[...]
Je leest heel selectief, TS geeft al meteen aan dat hij er zelf geen ervaring mee heeft en het eng vindt. En ook dat z'n partner er niet happig op is. Dat dat het enige is maak jij er zelf van.

[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 13-08-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dapdodo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

dc kabel is maar 1 paneel stuk, want zitten direct op de micro omvormer
AC dan is alles weg, je komt AC naar binnen.
Ik neem aan dat de ap's ergens gekoppeld zitten naar 1 ac, dan kan het best dat alleen die ene ap uit is, bij iets simpels als de stekker uit de omvormer bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:57:
Ik neem aan dat de ap's ergens gekoppeld zitten naar 1 ac, dan kan het best dat alleen die ene ap uit is, bij iets simpels als de stekker uit de omvormer bijv.
Ik snap dit niet helemaal. Bij micro-omvormer systemen zit alles toch doorgelust aan elkaar zodat het via 1 buis naar binnen komt? Dus het euvel moet toch wel op het dak zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ze zitten als het goed is aan een buskabel. Dus je koppelt twee panelen los en een busstekker, vervangt de omvormer en plugt de panelen en buskabel weer in.

Als je het zelf niet ziet zitten, bel dan eens je opstalverzekeraar met de vraag welke schadehersteller zij zouden bellen als je panelen kapot zouden zijn. Zij hebben een kaartenbak vol bedrijven die geen hele installaties doen, maar wel reparaties.

/edit: werken op hoogte volgens arbo-normen is wel duur. Denk aan een steiger tot het dak, of als nodig, een hoogwerker. Maar daarbij mag je niet uit het bakje stappen, dus daar is men niet zo happig op.

[ Voor 20% gewijzigd door Thijsmans op 14-08-2022 08:27 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Barca schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 07:54:
[...]

Ik snap dit niet helemaal. Bij micro-omvormer systemen zit alles toch doorgelust aan elkaar zodat het via 1 buis naar binnen komt? Dus het euvel moet toch wel op het dak zitten?
Parallel aan elkaar inderdaad, maar als er om wat voor reden geen spanning op deze omvormer komt gaat ie het niet doen toch? (Stekker los, kapotte kabel, slechte verbinding enz)
Gezien de 2 panelen op 1 aps met een dakkapel er tussen zijn er dc kabels verlengd en is het nog de vraag waar die aps onder zit.
Ik kan mij ook goed voorstellen dat door de dakkapel geen standaard verbinding kabel is gebruikt maar bijv een lasdoos waar deze aangesloten is op de rest van de AC.

Zo'n kabel dus
https://www.winkelman-zon...r-tbv-1-losse-yc600q.html

Geen foto's van plaatsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
BrainCrash schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Haha, ja, halloo hey...
Nee dat is het niet, jij leest niet goed en je quote vervolgens selectief delen van wat @Barca zegt.
Van
Een antwoord dat jullie zelf het dak op gaan is leuk, maar ga er even vanuit dat dat niet mogelijk is
Maak jij
zelf het dak op gaan is leuk
In de eerste post schrijft hij ook al direct:
Laat staan dat ik weet wat ik moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Barca
Mogelijk kan je nog wel snel vinden waar de microomvormer ligt.
Leg vanuit de dakkapel een handdoek op de zonnepanelen en check de monitoring.
Dan weet je in ieder geval welke het zijn.
Als je tekening klopt zou het rechts moeten zijn 1 boven 1 beneden.
Dan is de vraag of de omvormer beneden hangt of boven, kan je dat zien vanuit dakkapel?
Dan is voor de klusjesman die het voor je moet doen ook beter te bepalen wat die nodig heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Dapdodo op 14-08-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DollarUp.nl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-05 14:27

DollarUp.nl

DollarUp.nl

Mocht je de klus zelf doen, vergeet niet deze te bestellen om de AC los te koppelen:

APS Unlock tool
"APS Unlock is een tooltje waarmee je de AC connectoren van de DS3 en QS1 veilig en onbeschadigd kunt loskoppelen van de AC verbindingskabel KabT1. Met een schroevedraaier o.i.d. de connectoren van elkaar loshalen leidt tot beschadigingen."

DollarUp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
https://www.solarhomeservice.nl

Ik weet dat dit bedrijf in IJmuiden zit en ze allerlei systemen waarin de installateur er inmiddels niet meer is fixen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:04:
https://www.solarhomeservice.nl

Ik weet dat dit bedrijf in IJmuiden zit en ze allerlei systemen waarin de installateur er inmiddels niet meer is fixen.
Dank hiervoor! Ga ik morgen natuurlijk gelijk bellen.
Lasdozen zoeken, tooltjes bestellen, AC kabels... ik geloof dat het beter door een professional gedaan kan worden ;)
Pagina: 1