Vraag

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 11:09
Gisteravond kwam de achterkant van mijn tablet enigszins los van de voorkant. Heb hem buiten gelegd en vanochtend open gemaakt. Dit is toch niet zoals het moet zijn ?
Heeft steeds aan de oplader gezeten :( Bij de volgende maar niet weer doen. 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afuON_Wp9naS76jkYr6U7wrk1AM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zwwzefwVw4rPfeab3FtcD9T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyrTjb_eC6B4dGpYt0CavjV2b3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0vGThSXwfhGbYNR4ohN9ZIf.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-08 11:07
Nee dat hoort niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 10:40
Maar een tablet in de volle zon laten liggen is al helemaal niet voor de accu. ;-)

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:58

Wom

Mocht je dit willen voorkomen in de toekomst, het volgende artikel is wel interessant leesvoer: https://www.ifixit.com/Wi...do_with_a_swollen_battery

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:54
Nieuwsgier schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:54:
Gisteravond kwam de achterkant van mijn tablet enigszins los van de voorkant. Heb hem buiten gelegd en vanochtend open gemaakt. Dit is toch niet zoals het moet zijn ?
Heeft steeds aan de oplader gezeten :( Bij de volgende maar niet weer doen. 8)7 [Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze accu is extreem brandgevaarlijk.

Ik zou de lokale brandweer even bellen voor advies over hoe je deze batterij het beste kunt weggooien. In elk geval niet in gaan prikken!
YouTube: Dangerous vs. Safe batteries, Explosion and fire test!

edit: wat toevoegingen. Zie dat boven mij deze al gedeeld is, erg goed leesvoer: https://www.ifixit.com/Wi...do_with_a_swollen_battery

[ Voor 18% gewijzigd door HenkEisDS op 11-08-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 16:01

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je zou nog wel contact op kunnen nemen met de support afdeling van het merk (ik dacht Lenovo te zien). Misschien wel een slechte serie oid of kunnen ze je helpen aan een ander.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwsgier
De tablet is gesneuveld bij de demontage. Het filmpje van ifixit gaf niet helemaalde juiste demontage weer :) Of ik had niet de juiste tablet. Dus ik denk niet dat Lenovo nog veel voor mij kan doen.

De brandweer adviseert de accu naar de milieustraat te brengen, doen zij ook :)

HIj lag niet in de volle zon overigens. alleen nu voor de foto.

[ Voor 10% gewijzigd door Nieuwsgier op 11-08-2022 13:59 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-08 10:53
Leg hem in een (metalen) bak water helemaal ondergedompeld. Doen ze ook met EV's na een ongeluk.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 13:51
JukeboxBill schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:03:
Leg hem in een (metalen) bak water helemaal ondergedompeld. Doen ze ook met EV's na een ongeluk.
Nee breng maar gewoon naar de milieustraat :p

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:17

MsG

Forumzwerver

Werkt de tablet nog zonder accu? Dan heb je een leuke tablet voor aan de muur voor bijvoorbeeld HomeAssistant.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:21

Herman

FP ProMod
(...)
Heeft steeds aan de oplader gezeten :( Bij de volgende maar niet weer doen. 8)7
(...)
Dit schijnt inderdaad vaak een oorzaak te zijn van een opgezwollen accu :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:08
JukeboxBill schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:03:
Leg hem in een (metalen) bak water helemaal ondergedompeld.
|:( 8)7
En wat ga je vervolgens met dat water doen als daar chemische troep in terecht is gekomen? Zo ben je alleen maar méér chemisch afval aan het creëren.
Doen ze ook met EV's na een ongeluk.
Ja tuurlijk, daarom heeft iedere brandweerwagen ook een emmertje bij waar een hele Tesla in past.

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

• Nieuwsgier
MsG schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:08:
Werkt de tablet nog zonder accu? Dan heb je een leuke tablet voor aan de muur voor bijvoorbeeld HomeAssistant.
Daarvoor hing hij al aan de muur. Zonder accu komt hij niet verder dan het opstartscherm. Scherm is nu dus stuk op één hoek, niet zo mooi aan de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:40
Valentino-46 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Ja tuurlijk, daarom heeft iedere brandweerwagen ook een emmertje bij waar een hele Tesla in past.
Offtopic; maar ja, blijkbaar wel: https://www.ad.nl/auto/el...mpelen-na-brand~a3a6c65c/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
|:( 8)7

Nouja nee niet elke auto heeft deze,. Maar ze komen er mee opdraven wanneer het nodig is. Heb trouwens ook al grote schadetransport bedrijven gezien die hem hebben. En wanneer nodig op de vrachtwagen zetten zodat de auto er in kan veilig op transport kan.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 07:49
[...]

Daar kun je om lachen, maar in dat programma over de Belgische brandweer hebben ze dat inderdaad ook al eens aangegeven. Daar hadden ze ook voor het eerst een elektrische auto in de brand, en daar zijn ze uiteindelijk iets van vier of vijf keer opnieuw naar moeten uitrukken omdat het kreng steeds opnieuw weer in brand vloog. Uiteindelijk hebben ze die in een grote vuilcontainer getakeld en zo afgevoerd, en dat ding later vol water laten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Heeft steeds aan de oplader gezeten :( Bij de volgende maar niet weer doen. 8)7
Ik had deze week hetzelfde! Of het komt van het warme weer?
Mijn laptop staat ook continu op de lader, en laadt tot 100%. Dat is blijkbaar slecht voor de levensduur, want ik heb nu in dik 5 jaar tijd 2 accu's er door gejaagd. Zie mijn HP Omen review.

Inmiddels heb ik een nieuwe accu geplaatst, en ik heb ontdekt dat je in de BIOS de laadgrens kan instellen op 50, 80 of 100%.
Omdat ik eigenlijk die accu niet echt nodig heb (zit altijd aan oplader), mag hij gerust op 50% staan. Ik verwacht dat hij nu langer mee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwsgier
De vraag is wat de zwelling veroorzaakt. Continue laden Continue 100%? In het 1e geval helpt de grens dan niet toch? Volgens mij is het beste om hem steeds een stuk.leeg te laten lopen en dan weer te laden tot aan de grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-08 21:36
waarschijnlijk een productiefout of (mechanische) beschadiging. Dit zou nooit mogen gebeuren als gevolg van verkeerd gebruik. Daar is de accu als het goed is elektronisch tegen beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terry A Davis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-05 21:43

Terry A Davis

Other OS 64 Bit

Bruin Poeper schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:34:
[...]

Ik had deze week hetzelfde! Of het komt van het warme weer?
Mijn laptop staat ook continu op de lader, en laadt tot 100%. Dat is blijkbaar slecht voor de levensduur, want ik heb nu in dik 5 jaar tijd 2 accu's er door gejaagd. Zie mijn HP Omen review.

Inmiddels heb ik een nieuwe accu geplaatst, en ik heb ontdekt dat je in de BIOS de laadgrens kan instellen op 50, 80 of 100%.
Omdat ik eigenlijk die accu niet echt nodig heb (zit altijd aan oplader), mag hij gerust op 50% staan. Ik verwacht dat hij nu langer mee gaat.
Hier een Dell laptop met de accu altijd in bureaublad mode opgeladen, is na 10 jaar nog 80% van de capaciteit.
( De accu wordt opgeladen tot 100% en daarna pas weer bijgeladen rond 40% en zal dan ongeveer halfvol blijven. )

Ontopic: Ik dacht dat een grote emmer zand werd gebruikt door mensen die mobieltjes repareren waarbij een accu problemen kan geven.

Gary Winston: "The Answer is in The Box, Not in The Band!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terry A Davis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-05 21:43

Terry A Davis

Other OS 64 Bit

Nieuwsgier schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:37:
De vraag is wat de zwelling veroorzaakt. Continue laden Continue 100%? In het 1e geval helpt de grens dan niet toch? Volgens mij is het beste om hem steeds een stuk.leeg te laten lopen en dan weer te laden tot aan de grens.
Af en toe de accu belasten tot die leeg is lijkt onzin, maar de redenatie is dat de accu opladen logica zelf daarmee juist blijft afgesteld.

Bij overladen lijkt het beschermingscircuit niets te hebben gedaan. Dit had theoretisch voorkomen kunnen worden door de tablet niet op te laden en te wachten tot die uit zou zijn gegaan uit zichzelf door het oplaad bescherming circuit.

( Het is niet de chemische component die met af en toe volledig ontladen van Lithium accu's wordt gekalibreerd, maar alleen de oplaad en ontlaad electronica zelf. Dit omdat veel mensen nog herinneren dat vroeger batterijen altijd helemaal leeg moesten voor het opladen, wat vroeger inderdaad een chemische component had zoals bij NiCad. )

[ Voor 19% gewijzigd door Terry A Davis op 02-09-2022 23:36 ]

Gary Winston: "The Answer is in The Box, Not in The Band!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Nieuwsgier schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:37:
Hoe minder je laadt/ontlaadt (de SoC) en des te meer het gemiddelde bij de halve (c.q. 65%) maximumcapaciteit ligt des te meer cycles. Afbeeldingslocatie: https://batteryuniversity.com/img/content/DST-cycles-web2.jpg
Ik ga er van uit dat de meeste stroom buiten de accu om gaat, als de laptop aan het net hangt en de accu niet meer bijgeladen wordt - de accu verbruikt dan geen laad/ontlaadcycles.
Vzv ik weet wordt een accu fabrieksmatig op 50% laadcapaciteit afgeleverd tbv een maximale shelf life.
Zodoende lijkt me het in mijn geval (altijd netvoeding) het beste om de accu via BIOS op 50% te zetten.

Meer info: Battery University-808: How to Prolong Lithium-based Batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
En een android-tablet heeft deze mogelijkheid ook? Zal natuurlijk zelf ook onderzoeken of ik er iets over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:20
mcDavid schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:54:
waarschijnlijk een productiefout of (mechanische) beschadiging. Dit zou nooit mogen gebeuren als gevolg van verkeerd gebruik. Daar is de accu als het goed is elektronisch tegen beveiligd.
Dat dacht ik dus ook altijd. Tot ik ook een telefoon constant aan de lader had hangen als wifi punt. Daar begon de accu ook op te zwellen. Later nog een telefoon als beveiligingscamera gebruikt, en een tablet in de slaapkamer ook constant aan de lader, allemaal opgezwollen.

Het komt gewoon door het constante aan de lader hangen. Hoe het precies komt vraag ik me ook af, lastig om achter te komen natuurlijk. Komt het doordat er constant spanning op blijft staan? (kan ik me niet voorstellen, dan word het op een gegeven moment echt gevaarlijk, en het laadcircuit zit er natuurlijk juist in om dat te voorkomen.) Of komt het omdat hij hem constant op 100% probeert te houden? (ik denk dat dat het probleem is) Hij zal dalen naar 99%, dan begint hij weer te laden. Als je dat bij wijze van spreken 20 keer op een dag doet, is dat natuurlijk ontzettend slecht voor de accu.

Mooi die verhalen hier boven over een bak water waar een Tesla in past... Ja dat is zoals anderen ook al zeggen precies hoe zo'n auto geblust wordt.
Een andere optie is er ook niet echt. Je kan het niet op een normale manier blussen, dat brand veel te fel, en de meeste blusmiddelen zullen het waarschijnlijk alleen maar erger maken. Daarbij komt er ook ontzettend giftig gas vanaf.

Gat in prikken word hier (begrijpelijk) afgeraden, maar aan een kant vind ik dat juist wel een goede optie. Neem hem mee naar een veilige plaats, en prik er met een lange stok een gat in. Dan begint hij waarschijnlijk ontzettend te roken, en ook goede kans op een flinke steekvlam. Maar, als dat over is, is het gevaar ook meteen over, en kan je hem zo in het chemisch afval oid gooien. (als het goed uit is natuurlijk) :+

Anders zou ik er mee naar de milieustraat gaan, die zouden ook moeten weten hoe ze dit moeten aanpakken.

En als je hem ergens in wil stoppen, zou ik dat juist niet in een bak met water doen. Gewoon een bak zand. Met water heb je ook nog (een kleine) kans dat je een reactie krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door WEBGAMING op 05-09-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:36
Probleem is dat ze in telefoon/tablets graag de beste/nieuwste accu's gebruiken, waardoor de veiligheidsmarges erg klein zijn. Sommige type accu's heeft er inherent meer last van dan andere (denk bijvoorbeeld aan galaxy notes), of accu's die gemonteerd zitten bij een hittebron, zoals die in laptops.
Hitte kan ook het probleem zijn geweest bij de telefoon beveiligingscamera bijvoorbeeld, ik gebruik mijn telefoon ook regematig als webcam, en hierbij word hij vrij heet.

Aan de andere kant kan het inderdaad ook de laadmethode zijn, die implementatie is aan de fabrikant, het is inderdaad niet de bedoeling om een lipo constant aan 5v te hangen (al verwacht ik niet dat dit nog gebeurt), maar het zal vast niet getest zijn op jaren constante laad spanning. Al zijn er veel gevallen waar juist het opzwellen gebeurd tijdens het laden, al verwacht ik dat er ook nog verband is met snelladers en warmte ontwikkeling

Voor de eindgebruiker is er eigenlijk niks aan te doen, behalve je telefoon niet vol in de zon leggen, en niet opladen als je niet thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Hitte is inderdaad ook een goed punt, vaak word de boel erg warm als hij aan de lader hangt, helemaal als hij ook actief gebruikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:20
Bij toeval kwam ik erachter dat de lipo batterij van de monitor van de beveiligingscamera set opgezwollen was. Deze heb ik eruit gehaald. Met een stanleymes een sneetje gemaakt in de bovenste beschermlaag en toen in een emmer met zout oplossing gelegd. Een aantal dagen laten staan , het water wordt dat helemaal zwart en de batterij is ontladen. Daarna gewoon in de kliko.
Tja, als ik die filmpjes zie dat het ook fout kan gaan. Geluk gehad ? 😱

Ik heb nog een keer een vervangende batterij erin gedaan. Maar het zat me toch niet lekker, zo’n ding in de huiskamer. Continu aan de oplader. Dus inmiddels is ie er niet meer. Wel de batterij op dezelfde manier onschadelijk gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door fmrama op 05-09-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36
Nieuwsgier schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:57:
En een android-tablet heeft deze mogelijkheid ook? Zal natuurlijk zelf ook onderzoeken of ik er iets over kan vinden.
De tablets van Samsung hebben een optie om de batterij tot maximaal 85% te laden. Als je hem kunt rooten zijn er apps waarmee je dit kunt controleren, maar dat vereist wel ondersteuning voor het onderbreken van het laadprocess in de kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29
Hier een Samsung Tab S8+ met ook de 85% optie.
Ben nog wel nieuwsgierig of @Nieuwsgier de originele lader heeft gebruikt of Chinese namaak.

[ Voor 130% gewijzigd door gerritjan op 05-09-2022 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:24
fmrama schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:34:
Bij toeval kwam ik erachter dat de lipo batterij van de monitor van de beveiligingscamera set opgezwollen was. Deze heb ik eruit gehaald. Met een stanleymes een sneetje gemaakt in de bovenste beschermlaag en toen in een emmer met zout oplossing gelegd. Een aantal dagen laten staan , het water wordt dat helemaal zwart en de batterij is ontladen. Daarna gewoon in de kliko.

Ik heb nog een keer een vervangende batterij erin gedaan. Maar het zat me toch niet lekker, zo’n ding in de huiskamer. Dus inmiddels is ie er niet meer. Wel de batterij op dezelfde manier onschadelijk gemaakt.
En wat doe je met dat zwarte water? Dat lijkt me dan leuk chemisch verontreinigd. Kan je zo'n accu beter gewoon bij de milieustraat inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
hcQd schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:37:
[...]

De tablets van Samsung hebben een optie om de batterij tot maximaal 85% te laden. Als je hem kunt rooten zijn er apps waarmee je dit kunt controleren, maar dat vereist wel ondersteuning voor het onderbreken van het laadprocess in de kernel.
Zou je dan ook kunnen instellen dat hij gewoon de accu gebruikt tot 20% oid, en dan begint te laden? En als hij weer vol is, gewoon de accu gebruikt? Ik denk dat dat al heel veel zou schelen.

Word wel heel technisch voor de gemiddelde gebruiker denk ik, maar ik vind het een interessante vraag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
WEBGAMING schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:41:
[...]

Zou je dan ook kunnen instellen dat hij gewoon de accu gebruikt tot 20% oid, en dan begint te laden? En als hij weer vol is, gewoon de accu gebruikt? Ik denk dat dat al heel veel zou schelen.

Word wel heel technisch voor de gemiddelde gebruiker denk ik, maar ik vind het een interessante vraag. ;)
Als ik in de Playstore de UI van Battery Charge Limit bekijk zie ik daar een boven- en ondergrens, dus daar lijkt al iemand aan gedacht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

WEBGAMING schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:41:
[...]

Mijn Sony heeft dat wdb goed voor elkaar. Snel laden doet ie maar tot max 80% daarna langzamer en bij 90% nog trager. Kan ook instellen wanneer hij vol moet zijn in de ochtend, dan blijft hij onder 100% tot de gewenste tijd ( meestal dus in de ochtend wanneer ik op sta)
Hij gebruikt in de tussentijd gewoon de accu zodat hij niet op 100% komt maar wel in de buurt.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
hcQd schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:44:
[...]

Als ik in de Playstore de UI van Battery Charge Limit bekijk zie ik daar een boven- en ondergrens, dus daar lijkt al iemand aan gedacht te hebben.
Oh interessant, daar ga ik eens naar kijken. Tegenwoordig heb ik het niet zo meer nodig, maar kan ooit heel handig zijn. Ik denk dat dat het probleem van opzwellen (grotendeels) oplost.

@Humma Kavula Het eerste doen volgens mij bijna alle snelladende telefoons. Maar het 2e niet, heel netjes idd, veel gezonder voor de accu.

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 05-09-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
fmrama schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:34:

Ik heb nog een keer een vervangende batterij erin gedaan. Maar het zat me toch niet lekker, zo’n ding in de huiskamer. Continu aan de oplader. Dus inmiddels is ie er niet meer. Wel de batterij op dezelfde manier onschadelijk gemaakt.
Ik mag hopen dat je het water netjes bij de milieustraat hebt afgeleverd en niet door de goot hebt geknikkerd?
Je kunt het beste een batterij wat defect is of niet meer gebruikt word inleveren bij een milieustraat, volgens mij overal wel gratis en gaat gelijk in een afgesloten chemische ruimte/bak. Batterijen horen niet in de kliko. Als dat ding met de kliko in de vuilniswagen gaat heb je risico dat zo'n hele vuilniswagen afbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:36
gerritjan schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:40:
Hier een Samsung Tab S8+ met ook de 85% optie.
Ben nog wel nieuwsgierig of @Nieuwsgier de originele lader heeft gebruikt of Chinese namaak.
De lader zelf maakt heel weinig uit dat is eigenlijk alleen een voeding, de aansturing voor het daadwerkelijke opladen van de accu zit ingebouwd in de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
WEBGAMING schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:50:
[...]

Oh interessant, daar ga ik eens naar kijken. Tegenwoordig heb ik het niet zo meer nodig, maar kan ooit heel handig zijn. Ik denk dat dat het probleem van opzwellen (grotendeels) oplost.
Best kans dat een batterij sneller slijt door hem iedere keer te laten pendelen tussen, zeg, 20% en 60%, dan hem constant op hetzelfde niveau te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
leg m in een metalen emmer/vuilnisbak liefst met metalen deksel die niet goed afsluit, ver weg van ramen en deuren.
dan bel je de milieustraat hoe ze zoiets willen ontvangen
ik zou het ine en metalen bak in zand vervoeren op de fiets in de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:20
eric.1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:41:
[...]

En wat doe je met dat zwarte water? Dat lijkt me dan leuk chemisch verontreinigd. Kan je zo'n accu beter gewoon bij de milieustraat inleveren.
De volgende keer gaat ie ook naar de milieu straat. Ik had ooit ergens gelezen dat je na onschadelijk maken in de kliko kan. Inmiddels ben ik daar wel achter dat dat niet zo is. (En dat voor iemand die heel secuur zijn afval scheidt! 🤞)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
hcQd schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:56:
[...]

Best kans dat een batterij sneller slijt door hem iedere keer te laten pendelen tussen, zeg, 20% en 60%, dan hem constant op hetzelfde niveau te houden.
Een lipo accu slijt het snelste van constant leeg, of constant vol. Als je een lege lipo lang laat liggen gaan ze kapot, als je een volle lipo lang laat liggen gaan ze kapot. Een lipo die lang opgeslagen word is ongeveer halfvol, dan blijven ze het langste goed. Daarom is ook bijna alles wat je tegenwoordig koopt ongeveer halfvol geladen.
Ik heb best veel ervaring met (onbeschermde) lipo accu's door de modelbouw.
Dat gaat dan over accu's wegleggen, maar ik geloof niet dat dat onder lading ineens heel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Ik heb geen "chinese" oplader, maar de originele opladers die ik heb, gebruik ik door elkaar.

Heb hem in een emmer met zand (in de auto) naar de Millieustraat gebracht. Daar gaf de dienstdoende medewerker hem een zwieper om het in een bak te doen belanden ( niet buiten)
Pagina: 1