Tips gevraagd bekabeld netwerk cat6a/s/ftp

Pagina: 1
Acties:

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:25:
Een aardlus ontstaat als je twee potentiele aardwegen hebt.
Aardlussen zijn effectief gezien spoelen waar hoogfrequent inductie op kan plaatsvinden, wat storingen kan veroorzaken.

Dus als je bijvoorbeeld de afscherming van je netwerkkabel bij je patchpaneel aard en je aan de andere kant van de kabel deze aansluit op apparatuur die weer geaard is via zijn voedingsaarde dan heb je een aardlus gecreëerd.
Veel voorkom je door de vaste bekabeling bij het patchpaneel te aarden en aan de andere kant op een wcd afmonteert.
Als je dan aan de wcd kant patchkabels zonder afscherming gebuikt voorkom je aardlussen.
Interessant, ik had hier nog niet van gehoord.
Nu heb ik thuis ook een cat6a netwerk met afgeschermde S/FTP kabels welke op een vereffend patchpaneel middels keystones zijn aangesloten.
De kant van de walloutlets zit verder niet op de aarde aangesloten dus dat zit dan goed.

Op de walloutlets gebruik ik echter wel afgeschermde patchkabels.
Maar is dat ook een probleem als je deze aansluit op apparatuur die zelf geen verbinding heeft met de aarde in het stopcontact?
Zo zitten er AP’s op die met PoE gevoed worden en een laptop en printer met zo’n platte euro stekker zonder randaarde.

Edit: Ik realiseer me net dat dat PoE injectoren in de meterkast wel met geaarde stekkers zijn aangesloten, maar dat is in dezelfde meterkast als waar ook het patchpaneel op het centrale aardpunt is aangesloten dus dat is hooguit 2 meter aarde vanaf de wcd waar de PoE injectoren in zitten naar hetzelfde aardpunt en vanaf daar 1,5m voor de aardedraad naar het patchpaneel. Dat zal toch geen punt zijn zo dicht bij elkaar?
Probleem bij dit alles is dat je heel zorgvuldig met de afwerking van die afscherming in wcd's moet zijn, want voor je het weet raakt een van die afschermdraadjes de muur of gebruik je een metalen wcd die de muur weer raakt.
Voor de hoogfrequent netwerksignalen is de muur ook aarde en heb je weer een aardlus.
Ook te dicht bij aarde kan al voor problemen zorgen want dan heb je in feit een condensator gemaakt en voor hoge frequent is een condensator enkel een weestand.
Voor mijn walloutlets heb ik Rutenbeck keystone frames gebruikt met cat6A keystone, deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/b8525e332a78134c3a4be6222e903bdc/r/u/rutenbeck_keystone_montageframe_wit_2.jpg

Is dit ook een probleem?
Wel van metaal maar de keystone worden in het kunststof geklemd en het is specifiek voor keystones dus dat zit hopelijk wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 13-08-2022 14:51 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:16:
Je kunt je antwoorden zelf bedenken met de uitleg die ik reeds gegeven heb.
Ik heb het topic helemaal gelezen en zocht nog bevestiging maar ook prima dan ga ik er gewoon vanuit dat apparaten die met een afgeschermde kabel zijn aangesloten op een apparaat zonder randaarde stekker geen enkel probleem is, dat is namelijk wat ik eruit haal.
Altijd zorgen dat de afscherming maar aan een kant aan aarde ligt en het liefst alles op een punt dus je patchpaneel.
Dat is dus wat ik heb. :)
Twijfel alleen nog over die PoE injectoren maar aangezien die aan de kant van het patchpaneel zijn aangesloten en met hun WCD op maar kleine afstand op hetzelfde centrale aardpunt zijn aangesloten ga ik er maar vanuit dat dat ook geen probleem is. :P
Bedenk wel dat aardlussen niet altijd meteen problemen geven, maar als ze dat wel doen veroorzaken ze heel lastig te pinpointen verstoringen die zelden consistent optreden.
Dus voorkomen is het beste en geen afgeschermde kabel gebruiken het allerbeste.
Die zou ik ook nog kunnen halen voor de PoE injectoren maar als het niet echt nodig is vind ik dat ook weer zonde.
Ps.
Die Rutenbeck's klem je niet maar ze worden volgens mij in de doos geschroefd, wat op zich geen probleem is want van plastic,
Die frames worden inderdaad in de kunststof wanddoos geschroefd maar dat is ook niet wat ik bedoelde met klemmen. Ik zei dat de keystones in het frame vast geklemd worden en daarbij zover ik weet enkel het kunststof raken en de buitenkant van de keystone dus niet het metalen frame raakt.
kijk wel uit voor muurgruis en eventueel te lange schroeven die je door het plastic van de doos heen draait.
Te lange schroeven kan gelukkig niet want dat zijn schroeven die bij de wanddoos worden geleverd, zo ziet dat eruit:
Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/15048502.jpg

Dat van het muurgruis snap ik niet want hoe is dat relevant?
Die Rutenbeck frames raken de muur sowieso want die wanddoos steekt niet uit de muur maar ligt er iets in verzonken waardoor je de frames tegen de muur strak trekt.

Ik vermoed dat dat dan ook de reden is dat de keystones met kunststof in de frames vast zitten om daar de isolatie te realiseren en niet tussen frame en muur, wat niet te doen is.
Hoogfrequente signalen zijn nu eenmaal iets heel anders dan gewoon gelijkspanning of laagfrequent.
Ik heb daar helaas geen enkel verstand van. Maar die zijn lastiger te isoleren dus?
Pagina: 1