Tips gevraagd bekabeld netwerk cat6a/s/ftp

Pagina: 1
Acties:

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 21:31
Hoi,

de bekabeling van mijn thuisnetwerk ga ik vervangen. Ik heb een rol cat6a, s/ftp, vol koper, stugge kabel besteld. (Kleine verbouwing, nu kan ik eindelijk op enkele plekken bij kabelgoten en een buis onder de grond)

Vanuit een klein kantoortje in mijn woonhuis, met NAS en switch, een kabel naar een kleine switch op zolder en naar een kleine switch in de schuur achter mijn huis. Vanuit die kantoorswitch naar de twee kleine switches, van daaruit door naar wifi AP's, camera's,TV, pc etc. Kabels liggen daarbij in dezelfde goot of buis als stroomkabels en COAX kabels. Vandaar s/ftp

Ik kom overal toolless connectors tegen voor cat6a. Die zijn vergeleken met krimp-connectoren best prijzig. Werkt een krimp-connector in stugge kabel zo onbetrouwbaar? Waar zijn die dingen te krijgen?

Wandcontactdozen RJ45, inbouw en opbouw. Dien ik dan cat6a shielded kabel te gebruiken om de pc te verbinden met de RJ45-wandcontactdoos?

De switches, TP-link, hebben een metalen behuizing. Is er een risico op iets als aardlus o.i.d. met afgeschermde s/ftp kabel een switches op verschillende meterkastgroepen?

De wifi AP's zijn nu gekoppeld aan een kleine switches, die verbonden zijn met de grote switch waar ook de router, nas en veel gebruikers aan gekoppeld zijn. Is dit wel de juiste oplossing? Of ik nu 1, 2 of 3kabels naar zolder of de schuur moet trekken, ik wil het nu zo goed mogelijk doen.

Iemand nog tips inzake bekabeling, stekkers en in/opbouw contactdozen? Als ik toch bezig ben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-07 07:53
je hebt wel krimpkoppen die (ook) werken voor stugge kabels, maar doorgaans worden deze afwerkt op LSA strips. Bij vaste kabels in een huis zou ik dat ook aanraden (netjes afgewerkt op een wandcontact doos en patch panel) zodat ze niet beschadigen. Vaste kabels kunnen minder goed tegen constant bewegen, en als de kabel kapot is heb je er meer werk aan om te vervangen.
De standaarden houden hier ook rekening mee dat er totaal 4 pluggen tussen 2 actieve componenten mogen zitten (dus switch -> patch -> muur kabel -> patch -> apparaat)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Zoals @Aragnut al zegt.
Shielded cat 6a is volkomen overbodig en maakt het alleen maar lastiger de boel te verwerken en je loopt ook nog het risico aardlussen te maken.

Cat6 utp (dus zonder shielding en/of folie) is gewoon het beste.
Vaste bekabel monteer je af of op een wcd, of op een patchpaneel en dus niet op RJ45 dus ook geen toolless RJ45.

Enige uitzondering is al je bijvoorbeeld een wifi Accesspoint direkt op een muur of plafond doos wilt monteren, dan gebruik je daar een toolless RJ45.

PS:
Standaard RJ45's aankrimpen levert altijd prutswerk op en zeker als je kabel met stugge kernen hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:02
Ik zou de s/ftp kabel annuleren en een rol standaard cat6 UTP bestellen. Enkel in een industrieële omgeving heeft s/ftp nut. Het hele idee van de 'T' in UTP is dat de kabel gebruik maakt van twisted pairs die uitstekend in staat zijn om storingen van buitenaf heel goed te onderdrukken - ook als er een coax en/of 230V kabel naast ligt.

S/ftp kabels zijn dikker, stugger en daardoor lastiger met trekken en montage. Plus, je moet goed nadenken over het aansluiten van het shield om inderdaad aardlussen te voorkomen. Ofwel, zo'n kabel heeft enkel toegevoegd risico en nadelen.
Kabels liggen daarbij in dezelfde goot of buis als stroomkabels en COAX kabels.
Misschien goed om te noemen, maar in een standaard buis waar 230V kabels in zitten mag je volgens de NEN norm (voor zover ik weet, heb er zelf geen toegang toe dus doe het met wat ik op het forum hier lees) geen coax en/of netwerkkabels hebben. Bij eventuele brand kan een verzekering daar wellicht moeilijk over gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vanaalten schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Misschien goed om te noemen, maar in een standaard buis waar 230V kabels in zitten mag je volgens de NEN norm (voor zover ik weet, heb er zelf geen toegang toe dus doe het met wat ik op het forum hier lees) geen coax en/of netwerkkabels hebben. Bij eventuele brand kan een verzekering daar wellicht moeilijk over gaan doen.
Het mag wel onder voorwaarden. Voorwaarden zijn aanzienlijk meer (geleidende) afscherming aan beide kanten om bij evt beschadiging te zorgen dat stroom nooit van 230V naar gegevensdrager kan leiden. Denk daarbij aan het soort stroomkabels waar Perilex-stekkers in de keuken van voorzien zijn.

Reguliere installatiedraad is een no-no, stroomkabels met fase-nul-aarde en simpele plastic omhulsel ook.

Oslik blyat! Oslik!

• beerten
Kabels trekken is geen enkel probleem. Er loopt een 50mm buis naar boven, vrijwel recht omhoog zonder scherpe knik. Naar de schuur zelfs een 100mm buis.
Stroomkabels zijn 3 aderig, met dikke mantel. YMK, of hoe heet zo'n kabel. Niet zo'n dun 3 aderig snoer als bij bijvoorbeeld een verlengsnoer.
Alle andere aansluiting kan ik bereiken via kruipruimte of kelder. Er hoeft niets door een 19mm pvc installatiebuis getrokken te worden. Dikke, stuggere kabel is wat dat betreft geen enkel probleem.

Ik ga voor het patchpaneel in de inbouwkast met switch en NAS. Thnx voor de suggestie.
Ook zal ik enkele opbouw contactdozen plaatsen achter de tv en stereo, I.p.v. rechtstreeks de kabel in me in receiver of tv. Dan heb ik dat probleem met toolless stekkers ook niet. Qua geld is dat om het even. Zoals gezegd, liever in een keer goed dan net niet.

RJ45 krimpen is me tot op heden 1 keer mislukt. Op honderden stekkers. Geen slechte score al zeg ik het zelf ;)

[ Voor 12% gewijzigd door beerten op 11-08-2022 14:15 ]

• Ben(V)
Een Ymvk kabel wordt gelijk gesteld aan VD draad in een buis, dus geen enkel probleem om die samen met een UTP netwerk kabel in een buis te stoppen.

Verder gaat het niet om het mislukken van dat aanknijpen van RJ45's maar het maakt gewoon een slechte verbinding die op den duur gaat corroderen.
En dat kan na een tijd heel vreemde netwerk problemen veroorzaken die bijzonder moeilijk te traceren zijn, want niemand verwacht dat een vaste bekabeling netwerkproblemen kan opleveren.

Aangeknepen RJ45's maken alleen contact terwijl bij een LSA verbinding de stugge kern iets wordt ingesneden en zo een koude las maakt waar nooit corrosie tussen kan komen.

Zeker als je standaard RJ45's gebruikt en een stugge kabel.
Zulke RJ45's hebben een pinnetje die geacht wordt tussen de losse adertjes van een soepele kabel geduwd te worden, dat gaat bij een ader die uit een geheel bestaat maar een heel klein stukje contact maken (raakvlak van twee cirkels is oneindig klein).

Alleen voor patchkabels worden fabrieksmatig aangeknepen RJ45's gebruikt, want een patchkabel is vervangbaar, maar vaste bekabeling niet of moeilijk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:09
Voor thuissituatie nooit ftp of sftp nemen maar altijd UTP want daarmee maak je het voor jezelf onnodig moeilijk tijdens aanleggen, die afgeschermde kabels hebben 0 toegevoegde waarde in thuissituatie.

CAT6 was ook voldoende geweest maar CAT6a begrijp ik wel ivm toekomstgerichtheid alhoewel dat nog wel 15-20 jaar kan duren als het nog niet langer is.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 11-08-2022 14:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Ben(V)
Cat 6a is nog steeds onbegrijpelijk en zal dat altijd blijven.
Pas als je 10Gbps wilt gaan gebruiken met kabellengtes boven de 55m gaat Cat 6a nodig zijn.

En geen enkel huis heeft kabellengtes nodig boven de 55m, tenzij je in een fabriekshal woont.

• beerten
Ben(V) schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:46:
Cat 6a is nog steeds onbegrijpelijk en zal dat altijd blijven.
Pas als je 10Gbps wilt gaan gebruiken met kabellengtes boven de 55m gaat Cat 6a nodig zijn.

En geen enkel huis heeft kabellengtes nodig boven de 55m, tenzij je in een fabriekshal woont.
Ik kom redelijk in de buurt. De kabel nar de schuur tipt er bijna aan. En 2 verschillende types kabel is ook niet alles. Die paar cent meer in aanschaf is verwaarloosbaar. Geen fabriekshal, gewoon geluk en ben tevreden met veel ruimte in een klein dorpje ;)

[ Voor 12% gewijzigd door beerten op 11-08-2022 15:07 ]

• beerten
mr_evil08 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:42:
Voor thuissituatie nooit ftp of sftp nemen maar altijd UTP want daarmee maak je het voor jezelf onnodig moeilijk tijdens aanleggen, die afgeschermde kabels hebben 0 toegevoegde waarde in thuissituatie.

CAT6 was ook voldoende geweest maar CAT6a begrijp ik wel ivm toekomstgerichtheid alhoewel dat nog wel 15-20 jaar kan duren als het nog niet langer is.
Dan heb ik een goede keus gemaakt. Ik houd er rekening mee dat het zo lang mee moet gaan. De huidige bekabeling is 20 jaar oud in sommige gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Wacht maar tot je het gaat af monteren of je er dan nog gelukkig mee bent en zeker die afscherming is een ramp als je dat verkeerd doet.
Twee van die kabels in een wcd wordt ook behoorlijk onwerkbaar en 2 in een standaard buis ook.
En bijna is voldoende.

Ik zeg stuur het terug en vervang het door Cat 6 UTP dat is voor de rest van je leven voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 11-08-2022 15:18 ]

• beerten
Ben(V) schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:17:
Wacht maar tot je het gaat af monteren of je er dan nog gelukkig mee bent en zeker die afscherming is een ramp als je dat verkeerd doet.
Twee van die kabels in een wcd wordt ook behoorlijk onwerkbaar en 2 in een standaard buis ook.
En bijna is voldoende.

Ik zeg stuur het terug en vervang het door Cat 6 UTP dat is voor de rest van je leven voldoende.
Dat had je nu niet moeten zeggen... WAT KAN NIET!?

Ik hoop dat je geen gelijk krijgt. Al ben ik niet te trots om dat tzt toe te geven. U hoort nog van me...;)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan wel maar je maakt het jezelf een stuk lastiger. Heb je al nagedacht waar je je kabel gaat aarden?

• beerten
Mr_gadget schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:18:
Kan wel maar je maakt het jezelf een stuk lastiger. Heb je al nagedacht waar je je kabel gaat aarden?
Ik heb vluchtig ff gekeken. Met de (nu nog te) beperkte kennis van nu is het plan op de grote switch in de inbouwkast. De twee kleine switches hebben een adapter, dus sowieso geen aarde. Dus geen aardlus. Switches hebben een metalen behuizing. Alle andere aansluitingen worden in/opbouw. Als ik de patchkabels cat6a utp of ftp kies maak ik geen aarde tussen de geaarde pc en switch, dus geen aardlus.

Ik moet me er nog meer in verdiepen. Jullie waarschuwingen neem ik zeker serieus.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:14
Het beste is dat je u rack aard en u patchpanelen dan heb je ook geen ftp patchkabels nodig.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:15
wat kunnen ze hier toch een olifant van een mug maken..

bij mams ligt er een Schrack cat7 S/FTP naar garage bij mn broer een 3M cat7 S/FTP
beide met proper met Nexans N420.66A keystones afgemonteerd.. niks aarding aangesloten op n paneel ...gewoon keystone met ongeaarde patchkabel in switch.. werkt prima
(shielding overal weggesneden , wel die aardingsdraad proper aan de connector aangesloten)

S/FTP kabel is inderdaad zeer poep te verwerken in een inbouwdoos (ivm stijfheid) , maar met een keystone.. geen issue hoor ..

Ik snap eigenlijk het advies "je moet je full 10gbps certificied kabel annuleren en voor een simpelere variant gaan want mogelijk zus storing , moeilijk afmonteren en ook nog is iemand die denkt dat jij dat toch niet nodig hebt " niet echt ..

[ Voor 4% gewijzigd door ijske op 11-08-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
ijske schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:48:
wat kunnen ze hier toch een olifant van een mug maken..

bij mams ligt er een Schrack cat7 S/FTP naar garage bij mn broer een 3M cat7 S/FTP
beide met proper met Nexans N420.66A keystones afgemonteerd.. niks aarding aangesloten op n paneel ...gewoon keystone met ongeaarde patchkabel in switch.. werkt prima
(shielding overal weggesneden , wel die aardingsdraad proper aan de connector aangesloten)

S/FTP kabel is inderdaad zeer poep te verwerken in een inbouwdoos (ivm stijfheid) , maar met een keystone.. geen issue hoor ..

Ik snap eigenlijk het advies "je moet je full 10gbps certificied kabel annuleren en voor een simpelere variant gaan want mogelijk zus storing , moeilijk afmonteren en ook nog is iemand die denkt dat jij dat toch niet nodig hebt " niet echt ..
Wat heeft die Cat7 eigenlijk nog zin als je die op Cat6A connectoren afmonteerd. Dan had je evengoed Cat6A gelegd.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• ijske
Dyckie schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Wat heeft die Cat7 eigenlijk nog zin als je die op Cat6A connectoren afmonteerd. Dan had je evengoed Cat6A gelegd.
dat weet ik ... Beiden kabels waren project overschotten van de lokale electricien ... dus het antwoord is "cause cheap"

• Dyckie
ijske schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:12:
[...]

dat weet ik ... Beiden kabels waren project overschotten van de lokale electricien ... dus het antwoord is "cause cheap"
Ah ok. Wij trekken op het werk vooral Cat6A kabels van U/UTP tot S/FTP. En 1 keer hebben we Cat7 moeten trekken omdat Legrand geen S/FTP in Cat6A heeft.

• ijske
Dyckie schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:21:
[...]

Ah ok. Wij trekken op het werk vooral Cat6A kabels van U/UTP tot S/FTP. En 1 keer hebben we Cat7 moeten trekken omdat Legrand geen S/FTP in Cat6A heeft.
wij hebben Nexans N100.622G-OC staan op rol... , het is dat of domme cat5e U/UTP uit een doosje..
als ik dan toch een kabel moet aanleggen met een hoogtewerker , of in een bundel , of naast electra (want ja.. je 200 jaar oude kasteel heeft geen gescheiden kabelgoten)... dan liever safe then sorry...

maar goed... Cat7 kabel afmonteren met 6A connectoren is nog altijd prima in mijn boekje, dus topicstarter moet zich niet zo'n zorgen maken imho

• Dyckie
ijske schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:31:
[...]

wij hebben Nexans N100.622G-OC staan op rol... , het is dat of domme cat5e U/UTP uit een doosje..
als ik dan toch een kabel moet aanleggen met een hoogtewerker , of in een bundel , of naast electra (want ja.. je 200 jaar oude kasteel heeft geen gescheiden kabelgoten)... dan liever safe then sorry...

maar goed... Cat7 kabel afmonteren met 6A connectoren is nog altijd prima in mijn boekje, dus topicstarter moet zich niet zo'n zorgen maken imho
Wij hebben vooral excel networking kabels op voorraad staan om dat deze prijs kwaliteit de goedkoopste zijn en daarnaast hebben we nog leviton en nexans en comescope op voorraad staan.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ijske schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:48:

Vaak is het verhaal hier dat iemand een hele goede betrouwbare verbinding wil. Maar als je cat 6a of 7 slecht monteert kan het een stuk slechter werken dan cat6. Montage en kabel trekken is een stuk lastiger. Beetje alsof je je hele dak vol legt met zonnepanelen en ze dan met een snoertje op het stekkerblok bij je computer inplugt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_gadget op 11-08-2022 21:07 ]

• beerten
Dyckie schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:21:
[...]

Ik heb het overwogen. 20 jaar geleden begonnen met coaxkabel netwerkjes in het studentenhuis, over op utp 10, 100 nu 1000mps, hubs, omdat switches te duur waren. Nu thuis naar 1gbs (internet) thuisnetwerk zijn gegaan, vind ik cat 7 niet onverdedigbaar.Die internetsnelheden behoorden destijds bij de snelste lijn verkrijgbaar voor grote bedrijven
Het grootste en meest complexe deel is kabels trekken. Alternatief zou zijn iedere 10 jaar je bekabeling upgraden. Bij mij is bekabeling nu het grootste probleem. Nadeel is wel dat je na 20 jaar met verouderde bekabeling zit. Ik roep maar iets, glas is de standaard tzt.

Als het budget er is, why not?

• Dyckie
beerten schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Ik heb het overwogen. 20 jaar geleden begonnen met coaxkabel netwerkjes in het studentenhuis, over op utp 10, 100 nu 1000mps, hubs, omdat switches te duur waren. Nu thuis naar 1gbs (internet) thuisnetwerk zijn gegaan, vind ik cat 7 niet onverdedigbaar.Die internetsnelheden behoorden destijds bij de snelste lijn verkrijgbaar voor grote bedrijven
Het grootste en meest complexe deel is kabels trekken. Alternatief zou zijn iedere 10 jaar je bekabeling upgraden. Bij mij is bekabeling nu het grootste probleem. Nadeel is wel dat je na 20 jaar met verouderde bekabeling zit. Ik roep maar iets, glas is de standaard tzt.

Als het budget er is, why not?
Voordat Cat6A verouderd is zijn we zeker meer dan 50 jaar verder hoor.Cat6A gaat tot 100m met een snelheid van 10Gbps hetzelfde als Cat7. Cat7 wordt ook niet volgens norm ondersteund en al helemaal niet bij RJ45 connectoren. De ISO norm ondersteund cat7 enkel bij TERA en GG45 connectoren. Dus als je dan RJ45 connectoren plaatst op de kabel kun je max een Cat6A verbinding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
https://www.truecable.com.../how-to-fix-a-ground-loop

Aardlus ontstaat door potentiaalverschil in de randaarde van je stroomnetwerk, bij bijvoorbeeld 2 gescheiden stroomnetwerken. Als je 2 meterkasten, twee gescheiden aardpennen gebruikt. Of kunstmatig aarding scheidt door een (bliksem)overspanningbeveiliging. Als je een cat6a shielded gebruikt om je internetaansluiting met de buurman te delen. Of als je schuur een eigen meterkast met eigen aardpen heeft.
Aangezien in mijn huis en schuur alle stopcontacten vanaf één meterkast komen, met maar één aardpen, zal de kans op een aardlus klein zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Een aardlus ontstaat als je twee potentiele aardwegen hebt.
Aardlussen zijn effectief gezien spoelen waar hoogfrequent inductie op kan plaatsvinden, wat storingen kan veroorzaken.

Dus als je bijvoorbeeld de afscherming van je netwerkkabel bij je patchpaneel aard en je aan de andere kant van de kabel deze aansluit op apparatuur die weer geaard is via zijn voedingsaarde dan heb je een aardlus gecreëerd.
Veel voorkom je door de vaste bekabeling bij het patchpaneel te aarden en aan de andere kant op een wcd afmonteert.
Als je dan aan de wcd kant patchkabels zonder afscherming gebuikt voorkom je aardlussen.

Probleem bij dit alles is dat je heel zorgvuldig met de afwerking van die afscherming in wcd's moet zijn, want voor je het weet raakt een van die afschermdraadjes de muur of gebruik je een metalen wcd die de muur weer raakt.
Voor de hoogfrequent netwerksignalen is de muur ook aarde en heb je weer een aardlus.
Ook te dicht bij aarde kan al voor problemen zorgen want dan heb je in feit een condensator gemaakt en voor hoge frequent is een condensator enkel een weestand.

Dat is de reden waarom we afraden afgeschermde kabel te gebruiken, het voegt helemaal niets toe maar kan wel problemen geven

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 12-08-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Ben(V) schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:25:
Aardlussen zijn effectief gezien spoelen waar hoogfrequent inductie op kan plaatsvinden, wat storingen kan veroorzaken.

Dus als je bijvoorbeeld de afscherming van je netwerkkabel bij je patchpaneel aard en je aan de andere kant van de kabel deze aansluit op apparatuur die weer geaard is via zijn voedingsaarde dan heb je een aardlus gecreëerd.
Veel voorkom je door de vaste bekabeling bij het patchpaneel te aarden en aan de andere kant op een wcd afmonteert.
Als je dan aan de wcd kant patchkabels zonder afscherming gebuikt voorkom je aardlussen.

Probleem bij dit alles is dat je heel zorgvuldig met de afwerking van die afscherming in wcd's moet zijn, want voor je het weet raakt een van die afschermdraadjes de muur of gebruik je een metalen wcd die de muur weer raakt.
Voor de hoogfrequent netwerksignalen is de muur ook aarde en heb je weer een aardlus.
Ook te dicht bij aarde kan al voor problemen zorgen want dan heb je in feit een condensator gemaakt en voor hoge frequent is een condensator enkel een weestand.

Dat is de reden waarom we afraden afgeschermde kabel te gebruiken, het voegt helemaal niets toe maar kan wel problemen geven
toon volledige bericht
Dus ook een kans op een aardlus als alle randaarde van de gebruikte apparatuur op één en dezelfde aardpen is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Klopt, waar je voor moet waken is dat je een lus maakt, dus je aardscherm van de kabel mag maar aan een kant geaard zijn, anders vorm je een spoel.
Dat is hetzelfde principe als een ontvangst antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:30

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:25:

Interessant, ik had hier nog niet van gehoord.
Nu heb ik thuis ook een cat6a netwerk met afgeschermde S/FTP kabels welke op een vereffend patchpaneel middels keystones zijn aangesloten.
De kant van de walloutlets zit verder niet op de aarde aangesloten dus dat zit dan goed.

Op de walloutlets gebruik ik echter wel afgeschermde patchkabels.
Maar is dat ook een probleem als je deze aansluit op apparatuur die zelf geen verbinding heeft met de aarde in het stopcontact?
Zo zitten er AP’s op die met PoE gevoed worden en een laptop en printer met zo’n platte euro stekker zonder randaarde.

Edit: Ik realiseer me net dat dat PoE injectoren in de meterkast wel met geaarde stekkers zijn aangesloten, maar dat is in dezelfde meterkast als waar ook het patchpaneel op het centrale aardpunt is aangesloten dus dat is hooguit 2 meter aarde vanaf de wcd waar de PoE injectoren in zitten naar hetzelfde aardpunt en vanaf daar 1,5m voor de aardedraad naar het patchpaneel. Dat zal toch geen punt zijn zo dicht bij elkaar?
Voor mijn walloutlets heb ik Rutenbeck keystone frames gebruikt met cat6A keystone, deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/b8525e332a78134c3a4be6222e903bdc/r/u/rutenbeck_keystone_montageframe_wit_2.jpg

Is dit ook een probleem?
Wel van metaal maar de keystone worden in het kunststof geklemd en het is specifiek voor keystones dus dat zit hopelijk wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 13-08-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt je antwoorden zelf bedenken met de uitleg die ik reeds gegeven heb.
Altijd zorgen dat de afscherming maar aan een kant aan aarde ligt en het liefst alles op een punt dus je patchpaneel.

Bedenk wel dat aardlussen niet altijd meteen problemen geven, maar als ze dat wel doen veroorzaken ze heel lastig te pinpointen verstoringen die zelden consistent optreden.
Dus voorkomen is het beste en geen afgeschermde kabel gebruiken het allerbeste.

Ps.
Die Rutenbeck's klem je niet maar ze worden volgens mij in de doos geschroefd, wat op zich geen probleem is want van plastic, kijk wel uit voor muurgruis en eventueel te lange schroeven die je door het plastic van de doos heen draait.
Hoogfrequente signalen zijn nu eenmaal iets heel anders dan gewoon gelijkspanning of laagfrequent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:16:
Je kunt je antwoorden zelf bedenken met de uitleg die ik reeds gegeven heb.
Ik heb het topic helemaal gelezen en zocht nog bevestiging maar ook prima dan ga ik er gewoon vanuit dat apparaten die met een afgeschermde kabel zijn aangesloten op een apparaat zonder randaarde stekker geen enkel probleem is, dat is namelijk wat ik eruit haal.
Altijd zorgen dat de afscherming maar aan een kant aan aarde ligt en het liefst alles op een punt dus je patchpaneel.
Dat is dus wat ik heb. :)
Twijfel alleen nog over die PoE injectoren maar aangezien die aan de kant van het patchpaneel zijn aangesloten en met hun WCD op maar kleine afstand op hetzelfde centrale aardpunt zijn aangesloten ga ik er maar vanuit dat dat ook geen probleem is. :P
Bedenk wel dat aardlussen niet altijd meteen problemen geven, maar als ze dat wel doen veroorzaken ze heel lastig te pinpointen verstoringen die zelden consistent optreden.
Dus voorkomen is het beste en geen afgeschermde kabel gebruiken het allerbeste.
Die zou ik ook nog kunnen halen voor de PoE injectoren maar als het niet echt nodig is vind ik dat ook weer zonde.
Ps.
Die Rutenbeck's klem je niet maar ze worden volgens mij in de doos geschroefd, wat op zich geen probleem is want van plastic,
Die frames worden inderdaad in de kunststof wanddoos geschroefd maar dat is ook niet wat ik bedoelde met klemmen. Ik zei dat de keystones in het frame vast geklemd worden en daarbij zover ik weet enkel het kunststof raken en de buitenkant van de keystone dus niet het metalen frame raakt.
kijk wel uit voor muurgruis en eventueel te lange schroeven die je door het plastic van de doos heen draait.
Te lange schroeven kan gelukkig niet want dat zijn schroeven die bij de wanddoos worden geleverd, zo ziet dat eruit:
Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/15048502.jpg

Dat van het muurgruis snap ik niet want hoe is dat relevant?
Die Rutenbeck frames raken de muur sowieso want die wanddoos steekt niet uit de muur maar ligt er iets in verzonken waardoor je de frames tegen de muur strak trekt.

Ik vermoed dat dat dan ook de reden is dat de keystones met kunststof in de frames vast zitten om daar de isolatie te realiseren en niet tussen frame en muur, wat niet te doen is.
Hoogfrequente signalen zijn nu eenmaal iets heel anders dan gewoon gelijkspanning of laagfrequent.
Ik heb daar helaas geen enkel verstand van. Maar die zijn lastiger te isoleren dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Vliegvlug schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Ik heb het topic helemaal gelezen en zocht nog bevestiging maar ook prima dan ga ik er gewoon vanuit dat apparaten die met een afgeschermde kabel zijn aangesloten op een apparaat zonder randaarde stekker geen enkel probleem is, dat is namelijk wat ik eruit haal.

[...]

Dat is dus wat ik heb. :)
Twijfel alleen nog over die PoE injectoren maar aangezien die aan de kant van het patchpaneel zijn aangesloten en met hun WCD op maar kleine afstand op hetzelfde centrale aardpunt zijn aangesloten ga ik er maar vanuit dat dat ook geen probleem is. :P

[...]

Die zou ik ook nog kunnen halen voor de PoE injectoren maar als het niet echt nodig is vind ik dat ook weer zonde.

[...]

Die frames worden inderdaad in de kunststof wanddoos geschroefd maar dat is ook niet wat ik bedoelde met klemmen. Ik zei dat de keystones in het frame vast geklemd worden en daarbij zover ik weet enkel het kunststof raken en de buitenkant van de keystone dus niet het metalen frame raakt.

[...]

Te lange schroeven kan gelukkig niet want dat zijn schroeven die bij de wanddoos worden geleverd, zo ziet dat eruit:
[Afbeelding]

Dat van het muurgruis snap ik niet want hoe is dat relevant?
Die Rutenbeck frames raken de muur sowieso want die wanddoos steekt niet uit de muur maar ligt er iets in verzonken waardoor je de frames tegen de muur strak trekt.

Ik vermoed dat dat dan ook de reden is dat de keystones met kunststof in de frames vast zitten om daar de isolatie te realiseren en niet tussen frame en muur, wat niet te doen is.

[...]

Ik heb daar helaas geen enkel verstand van. Maar die zijn lastiger te isoleren dus?
toon volledige bericht
Muurgruis: in het gat in de muur, waar de wandcontactdoos ingezet wordt, kan nog wat steengruis zitten. Resten stof van het boren.
Alles wat de aders of mantel, alle metalen/koperen delen van de kabel raakt kan het signaal een klein beetje verstoren. Zelfs het stof van het boren van de gaten in je muur.
En dat piepkleine contact van een ader of mantel moet je voorkomen, te allen tijde. Schoon werken, secuur aansluiten.
Hoe duurder de kabel, hoe hoger de snelheid, hoe preciezer het aansluiten en afwerken moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

beerten schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Muurgruis: in het gat in de muur, waar de wandcontactdoos ingezet wordt, kan nog wat steengruis zitten. Resten stof van het boren.
Alles wat de aders of mantel, alle metalen/koperen delen van de kabel raakt kan het signaal een klein beetje verstoren. Zelfs het stof van het boren van de gaten in je muur.
En dat piepkleine contact van een ader of mantel moet je voorkomen, te allen tijde. Schoon werken, secuur aansluiten.
Hoe duurder de kabel, hoe hoger de snelheid, hoe preciezer het aansluiten en afwerken moet
Ik weet wel wat muurgruis is, ging er om waarom dat relevant was tussen de muurplaat en de muur aangezien die muurplaat de muur sowieso raakt of er nu gruis tussen zit of niet.

Andere plek waar dat gruis nog kan komen is tussen keystone en muurplaat maar aangezien de verbinding tussen beiden zover ik kan zien enkel plaatst vind op een plastic onderdeel van de muurplaat is daar geen contact tussen het metaal van keystone en muurplaat.
Wat fijn gruis tussen het plastic en de keystone levert nog steeds geen verbinding tussen de metalen op.

Afgezien daarvan zuig ik zo’n wanddoos sowieso goed uit waarmee het echt grove gruis wel weg is en de kleine deeltjes zijn naar mijn idee niet groot genoeg om überhaupt de afstand tussen de metalen delen te overbruggen.
Bovendien klik ik de keystone buiten de doos in het frame en monteer daarna pas het frame waardoor dat gruis wat nog in de wanddoos ligt niet eens in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je vergeet dat we het hier over hoge frequenties hebben.
Wat voor lage frequenties een prima isolator is, kan voor hoge frequentie zo maar een capacitieve koppeling zijn.
Dus wat muurgruis op de verkeerde plek kan zomaar je afscherming aan aarde leggen en zo een aardlus maken.

Een stofzuiger voor je de boel dicht maakt doet veel goeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Update

Eindelijk tijd gehad alle kabels te trekken en aan te sluiten.
Overal opbouw/inbouw dozen geplaatst. Op zolder en in mijn schuur 2 kleine 8 poorts patchpanelen en op mijn kantoor bij de switch een 24 poorts patchpanel.
Met een LSA punchdowntool stelt het aansluiten van kabels niets voor, fluitje van een cent. Youtube instructies doen wonderen ;)

Ik had niet alle kabels 1 voor 1 getrokken en gelabeled. Geen idee welke kabel waarheen ging. Eerst alle contactdozen aangesloten. Dan een oud stukje netwerkkabel met connector genomen en een aansluitding voor een 9 volt batterij. Alle witte draden aan de min en gekleurde aan de plus. In de kast met switch alle kabels alvast gestript en één aderpaar uit de alufolie gehaald en de topjes van de 2 draadjes gestript. Zo kon ik 9 volt op een kabel zetten en met een multimeter kijken welke kabel het was.
Met een labelwriter alle kabels en contactdozen gelabeled. En aansluitend aangesloten op het patchpanel.
Als laatste stap alle aansluitingen met een RJ45 testapparaatje getest. 100% score. Ik ben best een beetje verbaasd trots als structureel chaoot ;)

CAT6a zijn wel stug en dik. Eén kabel door een 19mm pvc elektrabuis kan. 2 is niet realistisch. Kabel is te dik en te stug. Toch sta ik achter de keus voor CAT6a in mijn geval. De kabel naar mijn schuur loopt ondergronds door een 75mm rioolbuis waar ook krachtstroomkabel en 2x 220 volt kabels in liggen.

Dank voor de waarschuwing voor aardlussen. Tot nog toe is uitsluitend het patchpanel met switch geaard. Andere randapparatuur niet. Ik weet nu dat ik daar op moet letten;)

Het werkt perfect en gaat hopelijk nog 30 jaar mee.
Is het overkill, CAT6a? Vast wel. Zou ik het aanraden voor 'gewone' huizen? Nee. Onhandig dik en te veel mitsen en maaren.
Zou ik het een volgende keer anders doen in mijn huis en schuur: nee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
beerten schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:58:
Update

Is het overkill, CAT6a? Vast wel. Zou ik het aanraden voor 'gewone' huizen? Nee. Onhandig dik en te veel mitsen en maaren.
Zou ik het een volgende keer anders doen in mijn huis en schuur: nee!
Kortom je verstand leert wel, maar je gevoel niet 8)7

[ Voor 75% gewijzigd door Ben(V) op 08-01-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Ben(V) schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Kortom je verstand leert wel, maar je gevoel niet 8)7
Als je het dan zo goed weet kan je me vast wel vertellen welke soepele kabel ik het best kan gebruiken om mijn ip camera's te verbinden met de opbouwdozen. ;) No hard feelings, integendeel!

Ik kan hiervoor geen kant en klare kabels gebruiken en zal kabel op maat moeten maken. Voor ik een rol soepele kabel met bijbehorende connectoren bestel vraag ik deze keer van te voren advies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:38
beerten schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:58:
[...]

welke soepele kabel ik het best kan gebruiken om mijn ip camera's te verbinden met de opbouwdozen. ;) No hard feelings, integendeel!

Ik kan hiervoor geen kant en klare kabels gebruiken en zal kabel op maat moeten maken. Voor ik een rol soepele kabel met bijbehorende connectoren bestel vraag ik deze keer van te voren advies ;)
Gewoon rolletje cat5e stug koper. Tenzij het 20K resolutie toestellen zijn ofzo zullen ze nog geen 20 mbit verkeer genereren. Dus elke investering boven de Gbit is nogal kansloos voor in een huis.

Vaste verbindingen doe je nooit soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gewone flexibele kabel wel vol koper verder maakt het eigenlijk niet uit. Flexibel want je gaat er connectoren aan knijpen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen soepele kabel gebruiken die kun je niet in de lsa van de wcd monteren.

Gewoon stugge kabel en een toolless RJ45 erop zetten.
Die hebben ook een lsa die voor een stugge kabel nodig is.

Zo iets bijvoorbeeld.
https://www.onlinekabelsh...lKLZq_ojwqT8aAuqmEALw_wcB

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 21-01-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Ben(V) schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:39:
Geen soepele kabel gebruiken die kun je niet in de lsa van de wcd monteren.

Gewoon stugge kabel en een toolless RJ45 erop zetten.
Die hebben ook een lsa die voor een stugge kabel nodig is.

Zo iets bijvoorbeeld.
https://www.onlinekabelsh...lKLZq_ojwqT8aAuqmEALw_wcB
Ik bedoel van een WCD naar bijv. een camera.
Al zou ik ook, in enkele gevallen, inderdaad die WCD achterwege kunnen laten en een toolless connector kunnen gebruiken. Onder de streep goedkoper dan een WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zoals ik al zei.
Stugge kabel gebruiken want die kan in de lsa van de wcd en een toolless Rj45 aan de kant van je camera.

Pagina: 1