Ik heb een offerte goedgekeurd voor een groot aantal zonnepanelen op mijn dak.
Ze worden in 2 strings gelegd.
Eentje van 15 en eentje van 16 volgens mij.
Een string voor de bovenste rijen en een andere string voor de onderste rijen.
Nu is mijn dak vrij van schaduw, behalve aan weerszijden van een kleine dakkapel.
Het dak met de panelen ligt bijna pal op het zuiden.
In de ochtend zit de schaduw aan de linkerzijde en laat in de middag aan de rechterzijde.
Daarom komen er direct naast deze dakkapel zowel aan de linker- als rechterzijde niet direct aangesloten zonnepanelen te liggen.
Er wordt de breedte van 1 zonnepaneel niet bedekt.
Nu staat in de zomer de zon hoog en is de schaduw kort.
Maar ineens bedacht ik me "maar wat als straks de dagen korter worden en de schaduwen langer?"
Zou dan de schaduw niet alsnog in de ochtend op het zonnepaneel aan de linkerzijde vallen?
Of is het licht dan altijd zo diffuus dat dit in 99% van de dagen niks uitmaakt?
Ze worden in 2 strings gelegd.
Eentje van 15 en eentje van 16 volgens mij.
Een string voor de bovenste rijen en een andere string voor de onderste rijen.
Nu is mijn dak vrij van schaduw, behalve aan weerszijden van een kleine dakkapel.
Het dak met de panelen ligt bijna pal op het zuiden.
In de ochtend zit de schaduw aan de linkerzijde en laat in de middag aan de rechterzijde.
Daarom komen er direct naast deze dakkapel zowel aan de linker- als rechterzijde niet direct aangesloten zonnepanelen te liggen.
Er wordt de breedte van 1 zonnepaneel niet bedekt.
Nu staat in de zomer de zon hoog en is de schaduw kort.
Maar ineens bedacht ik me "maar wat als straks de dagen korter worden en de schaduwen langer?"
Zou dan de schaduw niet alsnog in de ochtend op het zonnepaneel aan de linkerzijde vallen?
Of is het licht dan altijd zo diffuus dat dit in 99% van de dagen niks uitmaakt?
[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 10-08-2022 22:32 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/DtVFZN1vJIRmPe61np1hMhXs.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Lgn3a1T86kiIdOVUXnS1TuLm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QSSMvl1eh9ysUPVNdGKmM0P8.png?f=fotoalbum_large)