Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-11 13:31

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb een offerte goedgekeurd voor een groot aantal zonnepanelen op mijn dak.
Ze worden in 2 strings gelegd.
Eentje van 15 en eentje van 16 volgens mij.
Een string voor de bovenste rijen en een andere string voor de onderste rijen.
Nu is mijn dak vrij van schaduw, behalve aan weerszijden van een kleine dakkapel.

Het dak met de panelen ligt bijna pal op het zuiden.

In de ochtend zit de schaduw aan de linkerzijde en laat in de middag aan de rechterzijde.
Daarom komen er direct naast deze dakkapel zowel aan de linker- als rechterzijde niet direct aangesloten zonnepanelen te liggen.
Er wordt de breedte van 1 zonnepaneel niet bedekt.

Nu staat in de zomer de zon hoog en is de schaduw kort.
Maar ineens bedacht ik me "maar wat als straks de dagen korter worden en de schaduwen langer?"
Zou dan de schaduw niet alsnog in de ochtend op het zonnepaneel aan de linkerzijde vallen?
Of is het licht dan altijd zo diffuus dat dit in 99% van de dagen niks uitmaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PPLRBTnrCLzUqN9IE7dfSvFnC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8vR5MtRpgk0LFJkDK6MSjrT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 10-08-2022 22:32 ]

Beste antwoord (via Rzaan op 25-11-2022 18:53)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Een paneel direct naast de dakkapel doet op string omvormer 60-70% van een vrij liggend paneel.
Dakpannen 0

op 60-70% zijn panelen al riant rendabel... Gewoon vol kwakken.

SolarEdge win je maar een paar % met harde schaduw... dit is wat het bij mij doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3dXy0CVQOqen6f2T8IuXfUJqd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DtVFZN1vJIRmPe61np1hMhXs.png?f=user_large

Dat ligt zo: Ronald in "Zonnepanelen plat dak & garage"
Waarom doet SolarEdge zo weinig helpen: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

[ Voor 62% gewijzigd door Ronald op 10-08-2022 21:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Rzaan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:08:
In de ochtend zit de schaduw aan de linkerzijde en laat in de middag aan de rechterzijde.
Oftewel, ze liggen op zuid ?
Daarom komen er direct naast deze dakkapel zowel aan de linker- als rechterzijde niet direct aangesloten zonnepanelen te liggen.
Ik zou die wel gewoon neerleggen en een string omvormer nemen die daar mee overweg kan (schaduw management) eventueel zou je zelfs nog optimizers kunnen gebruiken maar met genoeg panelen in je string zou dat niet nodig hoeven zijn.

In de winter zal het niet anders presteren, netto kan je dan 2 panelen als 1 tellen in de string.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 10-08-2022 21:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-11 14:59

Gerco-M

mijn tornado res.

En natuurlijk hebben praktisch alle panelen ook bypass diodes zodat schaduw helemaal niet boeid en het paneel zichzelf al geheel of gedeeltelijk uitschakelt als ie in de schaduw ligt.

Een paneel een stukje uit de buurt leggen van dakkappellen is altijd handig maar ik zou er niet snel panelen voor weglaten, zeker niet voor een zuid dak.

Zeker in de winter heeft iedereen wel meer schaduw dus het is niet heel bijzonder hoor.

EDIT: Oh wacht nou zie ik je wat bedoeld met een dakkapel. Dat mag eigenlijk geen dakkapel heten hoor, zeker niet kwa schaduwwerking voor zonnepanelen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Gerco-M op 10-08-2022 21:19 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Een paneel direct naast de dakkapel doet op string omvormer 60-70% van een vrij liggend paneel.
Dakpannen 0

op 60-70% zijn panelen al riant rendabel... Gewoon vol kwakken.

SolarEdge win je maar een paar % met harde schaduw... dit is wat het bij mij doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3dXy0CVQOqen6f2T8IuXfUJqd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DtVFZN1vJIRmPe61np1hMhXs.png?f=user_large

Dat ligt zo: Ronald in "Zonnepanelen plat dak & garage"
Waarom doet SolarEdge zo weinig helpen: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

[ Voor 62% gewijzigd door Ronald op 10-08-2022 21:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dank alvast @Gerco-M , @Ronald en @DukeBox

Mijn dak ligt inderdaad bijna pal op het zuiden (heb het ook maar even toegevoegd in de OP)
Ook nog toegevoegd dat het om een string van 15 en een string van 16 panelen gaat.

Ik ben zelf niet zo in de techniek thuis.
Dit zijn de panelen: JA Solar 395W Mono MBB PERC Half-Cell All Black (small) MC4

De omvormer is de Growatt MOD 12KTL3-X DC/AC omvormer.

Zijn dit materialen waar ik niet mee in de problemen kom in mijn situatie?

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 10-08-2022 22:32 ]

• Ronald
Technisch allemaal prima

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Goed te horen!

Dit is het plan om ze te leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvJXTmbCrK8kU4HKvAHbWpJVfyE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qfFqAn0T8Nr1ocqG1q48ee8S.jpg?f=user_large

• Ronald
@Rzaan gewoon dus 2 erbij. Oogt beter, meer stroom, meer centen in het laatje van @Rzaan

Optimaliseren voor de winter moet je niet doen.

Die 8 panelen in december: https://pvoutput.org/list...=86746&t=m&est=0&gs=0&v=1

Vertekend omdat dit DC opbrengst is, gemeten door de optimizers vòòr omvormer verlies, wat wat hoger is bij lage vermogens

[ Voor 62% gewijzigd door Ronald op 11-08-2022 06:50 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:48
Ik zou me er niet druk over maken. Ik heb een 'echte' dakkapel, met een huis bijna vol op zuid en merk bijzonder weinig van de schaduw. Zie bijvoorbeeld https://pvoutput.org/intr...971&sid=35634&dt=20220809

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:34
celshof schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:30:
Ik zou me er niet druk over maken. Ik heb een 'echte' dakkapel, met een huis bijna vol op zuid en merk bijzonder weinig van de schaduw. Zie bijvoorbeeld https://pvoutput.org/intr...971&sid=35634&dt=20220809
Dat dus! Hier een enorme boom op NO en een huis wat na 18:00 de boel gaat blokkeren. Maar toch prima opwek en bang for the buck!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yJQb3cr42569hUVL23tFhGp80U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lgn3a1T86kiIdOVUXnS1TuLm.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon de tijd nemen om jouw situatie in te tekenen en te simuleren!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@Ronald @celshof @Griffin2k

Maar als ik op internet kijk (en ook uit de gesprekken met de verschillende aanbieders) wordt er gezegd:
Als je ze paralel schakelt dan heb je altijd een goede opbrengst van het geheel, ongeacht schaduw van een boom of dakkapel.
Maar als je ze in serie schakelt dan is de opbrengst van het geheel fors minder als 1 of meerdere panelen in de schaduw liggen.

Maar uit jullie ervaringen blijkt dit dus wel mee te vallen?

• Griffin2k
Rzaan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:32:

Maar als ik op internet kijk (en ook uit de gesprekken met de verschillende aanbieders) wordt er gezegd:
Als je ze paralel schakelt dan heb je altijd een goede opbrengst van het geheel, ongeacht schaduw van een boom of dakkapel.
Maar als je ze in serie schakelt dan is de opbrengst van het geheel fors minder als 1 of meerdere panelen in de schaduw liggen.

Ronald kan inhoudelijk gezien het beste hierop reageren denk ik. Maar bij seriële schakelingen is het natuurlijk wel een verschil of 1 paneel minder presteert of dat er meerdere in volle schaduw liggen!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:48

Parallel zal altijd meer opbrengen dan serieel. Echter, daar staat wel een prijs tegenover. En die extra prijs komt ook met extra winstmarge, waardoor een leverancier natuurlijk graag dat aan je levert.

Maar laten we eerlijk zijn, in de ochtend en de avond is de hoek van de zon op je panelen heel groot, dus een lage opbrengst. En een beetje extra energie door parallelle schakeling, op heel weinig opbrengst, is laag. Heel laag.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 00:03

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dat is dus niet waar vanwege de bypass diodes en schaduwmanagement van stringomvormers zoals SMA en GoodWe. Die spelen met het voltage zodanig dat de beschaduwde delen in bypass gaan zodat de stroom hoog kan blijven voor de (delen van de) panelen die wel vol in de zon liggen.

Dat een serieel systeem helemaal inkakt bij een beetje schaduw op 1 paneel is achterhaald.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Termy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Dat is dus niet waar vanwege de bypass diodes en schaduwmanagement van stringomvormers zoals SMA en GoodWe. Die spelen met het voltage zodanig dat de beschaduwde delen in bypass gaan zodat de stroom hoog kan blijven voor de (delen van de) panelen die wel vol in de zon liggen.
Ik krijg een Growatt MOD 12KTL3-X DC/AC omvormer.
Hoe doet deze het op het vlak van schaduwmanagement?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Ook goed om in gedachten te houden: schaduwen die vooral in de winter (lage zon) spelen zijn nauwelijks relevant. Je haalt nu in 3 dagen net zoveel binnen als in heel december of januari. Voor november en februari zal het 5 goede zomerdagen zijn misschien, maar je snapt het punt: je kunt heel veel uitgeven om er in december 2% extra uit te persen. Maar dat doet op de jaaropbrengst echt helemaal niets.

• Ronald
Nog sterker… de beste dag was 90% van heel december. De beste week ongeveer half november tot half februari.

Verder heb ik alles hier al beargumenteerd: Ronald in "Schaduw winter op zonnepanelen"

Growatt heeft zich letterlijk elke omvormer op de markt schaduw management.

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald op 11-08-2022 10:02 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:00:
Nog sterker… de beste dag was 90% van heel december. De beste week ongeveer half november tot half februari.

Verder heb ik alles hier al beargumenteerd: Ronald in "Schaduw winter op zonnepanelen"

Growatt heeft zich letterlijk elke omvormer op de markt schaduw management.
Ga je artikel zsm lezen. Interessante materie.

Maar wat bedoel je met de laatste zin "Growatt heeft zich letterlijk elke omvormer op de markt schaduw management." ?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 00:03

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik dacht dat growatt het niet heeft maar dat zou je in de specs kunnen opzoeken. Iets met global mppt of schaduw zal het heten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:34
Om een of andere reden staat internet inderdaad nog altijd vol met de spookverhalen dat een beetje schaduw heel je systeem doet instorten. Het staat ook op de site van de consumentenbond, met zelfs het advies dat je soms beter geen paneel kunt plaatsen, dan in de schaduw.
Ik geloofde het ook. Totdat ik hier om advies kwam vragen.
Dit artikel legt het mi wel redelijk goed uit (al gaat het over de SMA-omvormer) en het filmpje is wel geinig. Ook de uitleg over wat een optimizer doet vind ik wel duidelijk.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-11 14:59

Gerco-M

mijn tornado res.

Bangmakerij om je een duur parallel systeem te kunnen verkopen 8)

Verder mooi legplan hoor! Lekker vol, goed gepuzzeld en echt veel opbrengst zo _/-\o_

Ja die laatste 2 inderdaad niet vergeten. Ik heb nog spijt van mijn “dakkapel schaduw ik doe ze toch maar niet” panelen :|

[ Voor 14% gewijzigd door Gerco-M op 11-08-2022 17:25 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Rzaan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Ga je artikel zsm lezen. Interessante materie.

Maar wat bedoel je met de laatste zin "Growatt heeft zich letterlijk elke omvormer op de markt schaduw management." ?
@Ronald
Ik zag je online, dus ik vraag het nog effe :)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:16:
Om een of andere reden staat internet inderdaad nog altijd vol met de spookverhalen dat een beetje schaduw heel je systeem doet instorten. Het staat ook op de site van de consumentenbond, met zelfs het advies dat je soms beter geen paneel kunt plaatsen, dan in de schaduw.
Puur vanuit financieel rendement gezien klopt het natuurlijk wel. Ik leg liever ook panelen op plekken waar de zon zo veel mogelijk komt. De panelen met veel schaduw zijn je duurste panelen, en dus ook juist een reden om daar niet ook nog eens een optimizer aan te gaan hangen (nog meer kosten).

Maargoed als dakoppervlak de beperkende factor is, speelt dit allemaal minder. Dan beter gewoon het dak vol leggen.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Moderne panelen kunnen goed met schaduwvorming omgaan maakt in de praktijk niks meer uit.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
digifun schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:56:
Moderne panelen kunnen goed met schaduwvorming omgaan maakt in de praktijk niks meer uit.
Maar het ligt toch ook aan de omvormer?

En volgens mij wilde @Ronald me daar iets over zeggen.
Ik denk dat hij bedoelt dat elke omvormer van Growatt 'schaduwmanagement' heeft.
Maar ik weet het niet zeker of hij dat bedoelde :)

• digifun
  • Niet online

digifun

Ligt meer aan de diodes en het aantal zones. Dat werkt tegenwoordig zo goed dat er geen verschil is tussen serieel en parallel bij de moderne half-cell panelen.

.

• Ronald
@digifun de extra mpp op paneel niveau beschikbaar op half cell panelen zijn bij lagere stroom, dus in serie systeem in de praktijk bijna altijd onbruikbaar.

Micro’s hebben lagere efficiëntie, waardoor bij een schaduw arm systeem de serie omvormer prima mee komt, ook al kan niet van de positieve paneel variatie geprofiteerd worden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:01:
@digifun de extra mpp op paneel niveau beschikbaar op half cell panelen zijn bij lagere stroom, dus in serie systeem in de praktijk bijna altijd onbruikbaar.

Micro’s hebben lagere efficiëntie, waardoor bij een schaduw arm systeem de serie omvormer prima mee komt, ook al kan niet van de positieve paneel variatie geprofiteerd worden.
EDIT: Ik zag dat je door een like te geven, dat Growat omvormers goed met schaduw kunnen omgaan.
Bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 18-08-2022 13:16 ]

• digifun
  • Niet online

digifun

Ronald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:01:
@digifun de extra mpp op paneel niveau beschikbaar op half cell panelen zijn bij lagere stroom, dus in serie systeem in de praktijk bijna altijd onbruikbaar

Nee, allemaal achterhaald.

YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Als je de maandopbrengsten uit PVGIS of Sunny Design haalt, dan zie je dat de wintermaanden krap 10-15% van je jaaropbrengst geven. Om daarop je systeem in te richten is echt zonde, want ook in die maanden heb je niet altijd schaduw op de panelen. In Sunny Design je dak modelleren en je kan ook de percentages zien.

Bij Sunny Design krijg je deze output bv. Op je jaaropbrengst scheelt het nauwelijks wat, aangezien de 'getroffen' panelen het meeste genereren als de zon er vol op staat = geen schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvaHZ--6zSxtePc-VOZzRp1lIeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSSMvl1eh9ysUPVNdGKmM0P8.png?f=fotoalbum_large

Ik kan hier wel zien op de daggrafieken wat de oost/west schaduw doet, maar dat is sneller voorbij dan je denkt en heeft een relatief lage invloed.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Griffin2k
Señor Sjon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:37:
Bij Sunny Design krijg je deze output bv. Op je jaaropbrengst scheelt het nauwelijks wat, aangezien de 'getroffen' panelen het meeste genereren als de zon er vol op staat = geen schaduw.
[Afbeelding]

Ik kan hier wel zien op de daggrafieken wat de oost/west schaduw doet, maar dat is sneller voorbij dan je denkt en heeft een relatief lage invloed.
Deze 'verliezen' zijn echt peanuts! Mijn Sunny Design, met best stevige schaduw ochtend en avond tikt de 8% aan. Maar dan nog woog het voor mij niet op tegen de meerkosten. Daarentegen heb ik het zelf gelegd dus is de terugverdientijd met huidige regels easy-peasy 2-3 jaar max.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Ik had bij een latere versie ook de bomen meegemodelleerd die vooral rechts zitten. Maar doordat de zon ze al overstijgt als de productie losgaat, was ondanks de 5% hinder die ze hebben de kWh-opbrengst praktisch hetzelfde in SunnyDesign.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ronald
Deze video heeft niets te maken met het bruikbaar zijn van Half Cell powerpoints in een serieel systeem... Wel alles met de onzin van micro-omvormers. De string omvormer doet het gewoon goed omdat ze beginnen met 98+% efficiëntie, tegen 96+ voor micro's.

Videovoer: https://www.gses.com.au/h...-cells-work-while-shaded/

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11 15:09
Ronald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:40:
[...]

Deze video heeft niets te maken met het bruikbaar zijn van Half Cell powerpoints in een serieel systeem... Wel alles met de onzin van micro-omvormers. De string omvormer doet het gewoon goed omdat ze beginnen met 98+% efficiëntie, tegen 96+ voor micro's.

Ander niet te vergeten nadeel is dat micro omvormers ook (soms) nog aftoppen op de beste dagen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• digifun
  • Niet online

digifun

Ronald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:40:
[...]

Ga het dan nog maar een paar keer bekijken totdat je het snapt.

• Ronald
@digifun Nee, jij mag even vrolijk accepteren dat een half cell paneel 2 halve panelen parallel is, en dat door elke helft bij volle belichting zeg 5A gaat. Als het volgende paneel 1 helft met schaduw heeft gaat daar geen 2x 5A door.

Basis elektriciteitsleer.

• digifun
  • Niet online

digifun

Weet niet waar je het over hebt , het praktijkvoorbeeld in het you tube filmpje is duidelijk.

Maar je hebt het natuurlijk niet eens goed bekeken.

• Ronald
@digifun Dat filpje ken ik al zo goed als een jaar: Ronald in "Zonnepaneel vragen Billster"

Maar ik heb hem natuurlijk niet goed bekeken... Seriously...... 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

• digifun
  • Niet online

digifun

Nog niet goed genoeg.

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:16
Mannen .... kom op ....

Jullie kunnen beter !

|:(

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Sommige zaken (best wel veel eigenlijk) gaan me echt boven mijn pet.
Het bedrijf die hier spullen komt leggen, daar heb ik gelukkig veel vertrouwen in.
Dus ik ga ook nog eens met hem overleggen of ik panelen tot strak tegen het dakkapelletje laat leggen.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Rzaan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Ik krijg een Growatt MOD 12KTL3-X DC/AC omvormer.
Hoe doet deze het op het vlak van schaduwmanagement?
Ieder zonnepaneel heeft bypass diodes, deze verdelen het paneel in 6 delen. Zowel boven als onder 3 delen. Elk deel kan gebruik maken van die bypass, deze zorgt ervoor dat het deel of delen van het paneel die in de schaduw liggen worden gebypassed. De stroom van de overige panelen loop ook door deze bypass diodes, dus hoe je het ook wend of keert, de opbrengst van de overige panelen wordt enigszins beïnvloed door schaduw op één of enkele panelen, maar dat is marginaal en zal geen honderden kW per jaar kosten t.o.v. een parallel systeem.

Die Growatt is prima, echt.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertV70 op 20-08-2022 12:34 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
@Ronald is denk ik één van de meest technische mensen hier op dit forum, loopt hier ook al jaren mee en heeft meer kennis van PV systemen dan ik als installateur en dan ga jij daar even mee steggelen over hoe het wel of niet zit, daar heeft de TS vrijwel niets aan.

• digifun
  • Niet online

digifun

RobertV70 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

@Ronald is denk ik één van de meest technische mensen hier op dit forum, loopt hier ook al jaren mee en heeft meer kennis van PV panelen dan ik als installateur en dan ga jij daar even mee steggelen over hoe het wel of niet zit, daar heeft de TS vrijwel niets aan.
Het is hier gewoon weer een digitale apenrots en wat het hardst en het meest geschreeuwd wordt zou dan de waarheid moeten zijn. Die film op youtube bewijst anders. De bypass diodes werken gewoon perfect en micro's geven net zoveel opbrengst als een stringomvormer.

• Ronald
@RobertV70 dat is het grootste compliment wat ik hier op het forum gehad heb, en jouw kennis stelt nooit teleur

@digifun net was het ruzie over half cell, nu geef je eindelijk toe dat het, wat ik al van het begin roep, puur de bypass diodes zijn waarmee de omvormer werkt.
Die diodes zitten al op panelen sinds ze panelen met meer dan 24-28 cellen bouwen, decennia voor half cell.

De reden dat die diodes er in zitten is niet eens ten behoeve van schaduw management. Ze zijn pure noodzaak om het paneel tegen zelf-beschadiging te beschermen. De rest is subliem mooi meegenomen.

Met alle respect, je hebt een hele waslijst aan nutteloze Posts zitten maken

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 20-08-2022 16:42 ]

• krabbedoelie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik wil deze thread niet kapen, maar ik heb een vergelijkbare situatie. Ik wil 5 panelen voor en 5 panelen achter plaatsen op een tussenwoning en gaan verwarmen met 2 airco's. De zon gaat onder aan de achterkant van het huis. Hier staat een boom van de buren die zorgt voor schaduw op de panelen rond 16:00-17:00 in de wintermaanden.

Ik heb een offerte om de volgende panelen te laten leggen:

10x Suntech Ultra v mini 405
1x Growatt MIN 3600 TL-XE omvormer

Denken jullie dat dit paneel ook bypass diodes heeft zodat ik schaduw management kan toepassen, wat zou resulteren in minder rendementsverlies? De clue - ik wil eigenlijk liever geen 2000 euro meer uitgeven aan een parallel systeem met 10 Enphase IQ 7+ omvormers.

Ik pin jullie nergens op vast :) Graag jullie kijk hierop.

• de Peer

de Peer

under peer review

krabbedoelie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:55:

Denken jullie dat dit paneel ook bypass diodes heeft
Dat weet ik zeker, het staat namelijk gewoon in de datasheet (1e hit op google), heb je die wel bekeken?

Echter, heeft Growatt wel schaduw management?

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 24-11-2022 16:59 ]

• krabbedoelie
Datasheet: https://coolblue.nl/downl...h_395fb_data+warranty.pdf

Junction Box IP68 rated (3 bypass diodes) Ik kan dit met mijn beperkte kennis niet goed interperteren...

• de Peer

de Peer

under peer review

krabbedoelie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:59:
Datasheet: https://coolblue.nl/downl...h_395fb_data+warranty.pdf

Junction Box IP68 rated (3 bypass diodes) Ik kan dit met mijn beperkte kennis niet goed interperteren...
Dat betekent dus dat hij bypass diodes heeft, het paneel wordt dus in de lengterichting in 3 delen verdeeld.
Echter, Growatt heeft volgens mij geen schaduwmanagement dus dan profiteer je volgens mij niet van je diodes.

• krabbedoelie
Datasheet Growatt MIN 3600 TL-XE omvormer: https://coolblue.nl/downl...watt_TL-XE_+_warranty.pdf

Ik kan helaas ook niets vinden over shadow management...

• de Peer

de Peer

under peer review

krabbedoelie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:02:
Datasheet Growatt MIN 3600 TL-XE omvormer: https://coolblue.nl/downl...watt_TL-XE_+_warranty.pdf

Ik kan helaas ook niets vinden over shadow management...
Heeft Growatt niet .

Goodwe of SMA bijvoorbeeld hebben dat wel.
Growatt of Goodwe omvormer kiezen?

• krabbedoelie
@Ronald hoe kijk jij hier naar?

• Ronald
@krabbedoelie optimaliseren van nihil opbrengst? Wat denk je?

• Ronald
de Peer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:06:
[...]

Heeft Growatt niet .

Goodwe of SMA bijvoorbeeld hebben dat wel.
Growatt of Goodwe omvormer kiezen?
Het growatt wel. Er is niets op de markt zonder.

• krabbedoelie
Oke dankjewel! Dan ga ik voor 1x Growatt MIN 3600 TL-XE en 10x Suntech Ultra v mini 405
Pagina: 1