Ontbrekend stuurprogramma met verse Windows installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 18:48
Mijn vraag

Ik heb voor onze laptop een grotere interne schijf gekocht. Hier wil ik graag een verse installatie van Windows op zetten alleen krijg ik, wat ik ook probeer de hele tijd de melding dat er een vereist mediastuurprogramma mist.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Lenovo IdeaPad 510s-14lsk
Core i5-6200u 2,3ghz
8gb ram
Intel HD graphics 520
Radeon r7 350
256 ssd

Nu een wd blue 1tb hd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

USB opstartschijf aangemaakt met media creation tool. Zowel op de laptop met de oude schijf als op mijn desktop. Geprobeerd in USB 2.0 en USB 3.0 poort. Drivers geprobeerd te vinden van wd blue (niet te vinden door mij). Drivers van Lenovo op een aparte stick geprobeerd toe te voegen in het installatie proces. Schijf geformateerd in ntfs. Partitie aangemaakt. Is mij onbekend om welk stuurprogramma het gaat wat windows mist.

Beste antwoord (via Rayman1987 op 12-11-2022 12:29)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou ook Rufus gebruiken om een UEFI/GPT stick te maken in plaats van BIOS/MBR . Mag ook hybride zijn, de default van Rufus is meestal goed. Een moderne Windows (vanaf versie 7) vereist GPT indeling (geen MBR) voor een grote boot schrijf. Dat is de schijf waarvan Windows gaat opstartent. Het is aan te raden om MBR niet meer te gebruiken. Dan kan je later problemen opleveren.

UEFI is het moderne BIOS type. De oude BIOS wordt "BIOS" genoemd.
GPT is een indeling die grote disks nodig hebben. MBR (master boot record) is het oude beperkte indelingstype.

Zorg dat de oude boot disk niet aanwezig is tijdens de installatie!

GPT is een niveau dieper dan NTFS. NTFS is de indeling van een volume, GPT is de indeling van de hele disk. Je kan eventueel handmatig GPT indelen met FDISK om ervoor te zorgen dat MBR niet gehandhaaft blijft. Dat kan ook met een Linux tool. Vereist kennis en geduld.

Als dat niet (voldoende) werkt, dan kun je alsnog Rufus gebruiken en verdere stappen nemen:

Laptops en drivers vormen soms een zwak punt als er een speciale driver vereist is die niet in de Windows distributie zit. Denk aan een driver voor een mousepad of zoiets. Gebruik daarom de drivers van de laptopfabrikant. Drivers voor de SSD zijn standaard Windows of Intel (RST) en merkonafhankelijk.

Het is mogelijk zelf drivers op te nemen als integraal onderdeel van het Windows installatiemedium. Zie bijvoorbeeld: http://woshub.com/integra...to-windows-install-media/

Dit is admin/power user niveau tweaking. Zoiets zou je doen als grote aantallen laptops moet installeren. Soms helpt het om Windows te dwingen een compatible driver te kiezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Ik had hier een verhaal staan welke totaal niet van toepassing was. Lezen is een kunst.

Inderdaad even een stick maken met Rufus zoals hieronder ook door Boyette geadviseerd wordt

Rufus:

https://rufus.ie/nl/

Windows 10 x64 ISO Nederlands direct van de Microsoft server:

https://software.download...7449cc7f691f73d511764b5a5

[ Voor 150% gewijzigd door Anoniem: 63856 op 12-08-2022 09:19 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:08

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb die melding 1x eerder gehad met een windows 2012 VM, bleek dat de ISO halverwege gestopt was met downloaden waardoor stuurprogramma's niet aanwezig waren.
Ik vermoed, zoals het laatste bericht in dat topic, dat de USB stick van @Rayman1987 corrupt is en opnieuw gemaakt moet worden met de media creation tool.

• boyette
  • Laatst online: 22:09
Rayman1987 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:28:
Mijn vraag

Ik heb voor onze laptop een grotere interne schijf gekocht. Hier wil ik graag een verse installatie van Windows op zetten alleen krijg ik, wat ik ook probeer de hele tijd de melding dat er een vereist mediastuurprogramma mist.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Lenovo IdeaPad 510s-14lsk
Core i5-6200u 2,3ghz
8gb ram
Intel HD graphics 520
Radeon r7 350
256 ssd

Nu een wd blue 1tb hd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

USB opstartschijf aangemaakt met media creation tool. Zowel op de laptop met de oude schijf als op mijn desktop. Geprobeerd in USB 2.0 en USB 3.0 poort. Drivers geprobeerd te vinden van wd blue (niet te vinden door mij). Drivers van Lenovo op een aparte stick geprobeerd toe te voegen in het installatie proces. Schijf geformateerd in ntfs. Partitie aangemaakt. Is mij onbekend om welk stuurprogramma het gaat wat windows mist.
toon volledige bericht
nooit met media creation tool zoiets maken
dat is vragen om problemen

iso handmatig downloaden
en dan met rufus maken

100% succes

• Rayman1987
Dat heb ik er niet bij gezet. Maar ook met de gedownloade iso met Rufus (laatste versie) gemaakt krijg ik deze melding. Zowel met windows 10 als windows 11. Zal het vanavond nog even proberen met de iso direct van Microsoft, dat heb ik nog niet geprobeerd.

@The_Doman dat gaat inderdaad om deze melding.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou ook Rufus gebruiken om een UEFI/GPT stick te maken in plaats van BIOS/MBR . Mag ook hybride zijn, de default van Rufus is meestal goed. Een moderne Windows (vanaf versie 7) vereist GPT indeling (geen MBR) voor een grote boot schrijf. Dat is de schijf waarvan Windows gaat opstartent. Het is aan te raden om MBR niet meer te gebruiken. Dan kan je later problemen opleveren.

UEFI is het moderne BIOS type. De oude BIOS wordt "BIOS" genoemd.
GPT is een indeling die grote disks nodig hebben. MBR (master boot record) is het oude beperkte indelingstype.

Zorg dat de oude boot disk niet aanwezig is tijdens de installatie!

GPT is een niveau dieper dan NTFS. NTFS is de indeling van een volume, GPT is de indeling van de hele disk. Je kan eventueel handmatig GPT indelen met FDISK om ervoor te zorgen dat MBR niet gehandhaaft blijft. Dat kan ook met een Linux tool. Vereist kennis en geduld.

Als dat niet (voldoende) werkt, dan kun je alsnog Rufus gebruiken en verdere stappen nemen:

Laptops en drivers vormen soms een zwak punt als er een speciale driver vereist is die niet in de Windows distributie zit. Denk aan een driver voor een mousepad of zoiets. Gebruik daarom de drivers van de laptopfabrikant. Drivers voor de SSD zijn standaard Windows of Intel (RST) en merkonafhankelijk.

Het is mogelijk zelf drivers op te nemen als integraal onderdeel van het Windows installatiemedium. Zie bijvoorbeeld: http://woshub.com/integra...to-windows-install-media/

Dit is admin/power user niveau tweaking. Zoiets zou je doen als grote aantallen laptops moet installeren. Soms helpt het om Windows te dwingen een compatible driver te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Voor 1 drivertje heel Windows opnieuw installeren? Uit diverse pogingen met verschillende Windows is echt de conclusie niet dat de gedownloade ISO kapot is. Dat zou dan meerdere keren gebeurd moeten zijn en de kans daarop is bijzonder klein.

Een laptop heeft helaas vaak custom drivers die niet in de standaard Windows zitten.

Je kunt toch gewoon even in Device Manager kijken wat het apparaat is waar over geklaagd wordt, bij:
- Device Description
- Hardware ID's

Als je het dan nog niet weet, kun je de Hardware ID's in Google gooien en dan weet je gelijk om welk apparaat het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

boyette schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 01:32:
[...]

nooit met media creation tool zoiets maken
dat is vragen om problemen

iso handmatig downloaden
en dan met rufus maken

100% succes
:? Wat is er mis met DISM of andere officiele tooling?

En puur op de startpost, ga ik er zomaar vanuit dat als de Intel Driver Assistant geinstalleerd wordt, het zomaar is dat een driver voor de chipset, IGP en HDMI wordt gevonden en gestart.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stilleto
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 01:56
Mocht je dezelfde foutmelding krijgen als in dit topic:
Windows 10: er ontbreekt een vereist mediastuurprogramma

Dan vermoed ik dat Windows de drivers van je storage/harddisk controller niet kan vinden.
Wat dan de oplossing is:
Download f6flpy-x64.zip van Intel.com

Als je het zip bestand uitpakt en kopieert naar de usb stick waar je Windows op het staan (een aparte folder maken is het eenvoudigst)

Als het goed is krijg je in het "stuurprogramma laden" de optie om drivers te laden, navigeer hier naar het mapje wat je in de vorige stap op je usb stick hebt.

Mocht het niet lukken, voeg even wat screenshots van de foutmelding toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 22:09
Rayman1987 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:22:
Dat heb ik er niet bij gezet. Maar ook met de gedownloade iso met Rufus (laatste versie) gemaakt krijg ik deze melding. Zowel met windows 10 als windows 11. Zal het vanavond nog even proberen met de iso direct van Microsoft, dat heb ik nog niet geprobeerd.

@The_Doman dat gaat inderdaad om deze melding.
welke iso gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Foutieve berichten zijn niet meer te verwijderen.

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 63856 op 13-08-2022 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 63856 op 13-08-2022 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1987
Ben er even een tijd niet mee bezig geweest maar het is uiteindelijk gelukt door een methode in de post van mrmrmr, namelijk:

Deze link gebruikt om met de oude windows schijf een kopie te maken van alle stuurprogramma's op de laptop. vervolgens deze map op de installatie usb gezet en toen liep de installatie gelijk door.

Nu op naar het volgende probleem, namelijk dat het stuurprogramma van mijn dedicated videokaart in de laptop de hele tijd crasht. maar daar maak ik even een ander topic voor aan.
Pagina: 1