CO2 Meter kopen, maar welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.476 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
Omdat we in ons huis (2008) slechts een eenvoudige MV hebben met 3 afzuigpunten (Badkamer, Toilet, Keuken) en er de afgelopen 2 jaar veel verbouwd is, wil ik graag op verschillende plaatsen in huis de luchtkwaliteit testen, en dan met name de CO2 waardes.

Nu vind ik CO2 meters van EUR 15 tot EUR 200.

Hoe weet ik of een CO2 meter een betrouwbare waarde geeft?

Voor EUR 12,- koop ik DIT

Deze zou in principe moeten doen wat ik wil, op basis van een steekproef af en toe controleren wat de CO2 waarde is in verschillende ruimtes (Slaapkamer, Kantoor, Woonkamer/keuken).

Echter zie ik vaak deze CO2 meter van Rovary die vaak aanbevolen word.

Een factor 10 duurder, en dat alleen voor data logging?

Is deze logging nu daadwerkelijk noodzakelijk voor een goede analyse, heeft de goedkope meter een te grote afwijking of is deze voor mijn use-case gewoon prima?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik gebruik deze sinds een half jaar. Bevalt goed tot dusver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:23
Misschien eens inlezen in het volgende topic, want daar zijn dit soort vragen al vaker besproken:

CO2-meters voor in huis

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:05

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Ze zeggen zelf:

De Noiller CO2 meter is de beste luchtvochtigheidsmeter op de markt!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BasvanS Als de gebruikte sensor een zgn. NDIR-sensor is kan je er van uit gaan
dat de meting in principe betrouwbaar is. Deze sensoren zijn niet voor 10 euro te koop.
Maar ik heb mijn twijfels of de mooie displays voor minder dan € 50
een stabiele en gecalibreerde NDIR sensor bevatten.

Ik zelf gebruik twee verschillende gecombineerde meters welke ook met domotica samen werken
en bijvoorbeeld een MV kunnen aansturen.
(CO2, r.v., temp. en een met extra luchtdruksensor die ook nog mobiel is)
Zij zitten wel in een andere prijs & kwaliteitscategorie.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 18:21
Deze van e12 moet je niet kopen. Waarschijnlijk meet deze wel iets, maar wat het meet is onduidelijk. In ieder geval niet CO2.
Ik heb deze eens vergeleken met 2 aranet meters en deze meter was steeds ver weg van de referentie waarde. Daarnaast was de temperatuur gemeten waarde ook niet geweldig en de accu ging volgens mij minder dan een dag mee. Maw een nutteloos apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4xOktjuAH0QNHmI0A7kpZgIQlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGi36BnHZDw10aiHxxbxKqhW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door mcmd op 10-08-2022 20:33 . Reden: Grafiek met meting toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
mcmd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Deze van e12 moet je niet kopen. Waarschijnlijk meet deze wel iets, maar wat het meet is onduidelijk. In ieder geval niet CO2.
Ik heb deze eens vergeleken met 2 aranet meters en deze meter was steeds ver weg van de referentie waarde. Daarnaast was de temperatuur gemeten waarde ook niet geweldig en de accu ging volgens mij minder dan een dag mee. Maw een nutteloos apparaat.

[Afbeelding]
Kijk, daar kan ik wat mee. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
dunklefaser schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:18:
@BasvanS Als de gebruikte sensor een zgn. NDIR-sensor is kan je er van uit gaan
dat de meting in principe betrouwbaar is. Deze sensoren zijn niet voor 10 euro te koop.
Maar ik heb mijn twijfels of de mooie displays voor minder dan € 50
een stabiele en gecalibreerde NDIR sensor bevatten.

Ik zelf gebruik twee verschillende gecombineerde meters welke ook met domotica samen werken
en bijvoorbeeld een MV kunnen aansturen.
(CO2, r.v., temp. en een met extra luchtdruksensor die ook nog mobiel is)
Zij zitten wel in een andere prijs & kwaliteitscategorie.
Welke gebruik je, en hoe stuur je de MV aan, dan kan neem ik aan draadloos bij een Duco RF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BasvanS De genoemde aranet4 kan bijvoorbeeld in de Homey domotica wereld geïntegreerd worden.
En anders via Bluetooth LE uitlezen (kan bijvoorbeeld onder Linux en met de Chrome browser onder Windows)
Niet schrikken: de Aranet4 kost ca. € 200,-

De oudere Sensair tSense Display (nog verkrijgbaar?) welke bij mij naast de thermostaat in de woonkamer hangt kan een MV bijvoorbeeld via een 10V signaaluitgang of via een relaisuitgang aansturen.
Vermoedelijk kan je dan ook met een passende zender een Duco schakelen.

Anders is hier een complete domotica oplossing via modbus (RS485) mogelijk.
Hiervoor kan je ook een USB-adapterkabel gebruiken.

Kant en klare oplossingen welke ook nog goedkoop zijn ken ik niet.

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
evleerdam schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:23:
Misschien eens inlezen in het volgende topic, want daar zijn dit soort vragen al vaker besproken:

CO2-meters voor in huis
Precies. En daarom sluit ik dit topic ook, in bovengenoemd topic moet je vast wel e.e.a. kunnen vinden. En anders kun je daar je vraag evt. opnieuw stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
dunklefaser schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:17:
@BasvanS De genoemde aranet4 kan bijvoorbeeld in de Homey domotica wereld geïntegreerd worden.
En anders via Bluetooth LE uitlezen (kan bijvoorbeeld onder Linux en met de Chrome browser onder Windows)
Niet schrikken: de Aranet4 kost ca. € 200,-
[...]
Ik heb ook een Aranet4 en die bevalt mij prima. Goed leesbaar scherm, lange batterijduur en betrouwbare waardes voor zover ik kan oordelen. De app vond ik matig, maar heeft onlangs een update gehad (voor iOS iig) en werkt nu goed.

In de woonkamer heb ik een zelfbouw sensor met een MH-Z19 en een ESP8266 om de ventilatie aan te sturen. De Aranet verhuist tussen slaapkamer en thuiswerkplek.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 25-08-2022 15:30 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.