Beste Forumleden,
Graag krijg ik jullie advies over ons zonnepanelen project. De gedachte is om 17 JaSolar 455kw panelen te leggen, waarvan 6 stuks op Zuid/Oost en 11 stuks op Noord/West.
Panelen zijn 2120mm x 1052mm met 1,2 meter kabel-connector.
Om het budget vriendelijk te houden denk ik aan 2 strings in serie icm Goodwe 5kw 3/fase omvormer, welke ik refurbished kan kopen. Gezien de 11stuks op Noord-West +- 80% max kunnen doen (4kw piek), denk ik met de 5kw omvormer goed uit te komen. *zie foto van Sunny Design voor alle data.
Zover ik het goed begrepen heb, hoeft alleen de rails geaard te worden, en is het van belang dat een inductielus wordt voorkomen. Vandaar heb ik een legplan gemaakt en ben ik benieuwd of dit zo volgens de norm is.
Ik heb (te) weinig kaas gegeten van de meterkast benodigdheden en zal dit uitbesteden. Wel wil ik alvast de componenten daarvoor aanschaffen.
Als ik het via wat uitzoekwerk goed heb begrepen dan is er een B16 aardlekautomaat 3P+N nodig, 4x4mm2 YMvK kabel , en 25a 4-polige werkschakelaar.
Bijvoorbeeld:
B16 aardlekautomaat 3P+N
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
werkschakelaar
https://www.jenm-zonnepan...hakelaar-25a-4-polig.html
Verder uiteraard MC4 connectoren, tang en draad.
Het huis ligt ivm verbouwing nog grotendeels open. Het plan is om de omvormer zo’n 2 meter van de nok te plaatsen op zolder. En kabel door koof naar meterkast te leggen, zo’n 7 meter.
De installatie is trouwens vanaf 9uur s’ochtends schaduw vrij.
Op mijn Landis meter staat 3x230v en volgens Liander is mijn aansluiting 3x25A. En als ik zo de meterkast zie, is er nog ruimte voor de 3fase b16 3p+n aardlekautomaat.
Ik hoor graag ieders mening / advies hierover om een veilige, correcte installatie te kunnen verwezenlijken.
:strip_exif()/f/image/vKqQV9r7oF9UbV64vzQpCjjo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jFYcAm5QsDkbxZEmEcQ7JsqK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QJKcbICi4HPWlKG0Cui3etcv.jpg?f=fotoalbum_large)
Graag krijg ik jullie advies over ons zonnepanelen project. De gedachte is om 17 JaSolar 455kw panelen te leggen, waarvan 6 stuks op Zuid/Oost en 11 stuks op Noord/West.
Panelen zijn 2120mm x 1052mm met 1,2 meter kabel-connector.
Om het budget vriendelijk te houden denk ik aan 2 strings in serie icm Goodwe 5kw 3/fase omvormer, welke ik refurbished kan kopen. Gezien de 11stuks op Noord-West +- 80% max kunnen doen (4kw piek), denk ik met de 5kw omvormer goed uit te komen. *zie foto van Sunny Design voor alle data.
Zover ik het goed begrepen heb, hoeft alleen de rails geaard te worden, en is het van belang dat een inductielus wordt voorkomen. Vandaar heb ik een legplan gemaakt en ben ik benieuwd of dit zo volgens de norm is.
Ik heb (te) weinig kaas gegeten van de meterkast benodigdheden en zal dit uitbesteden. Wel wil ik alvast de componenten daarvoor aanschaffen.
Als ik het via wat uitzoekwerk goed heb begrepen dan is er een B16 aardlekautomaat 3P+N nodig, 4x4mm2 YMvK kabel , en 25a 4-polige werkschakelaar.
Bijvoorbeeld:
B16 aardlekautomaat 3P+N
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
werkschakelaar
https://www.jenm-zonnepan...hakelaar-25a-4-polig.html
Verder uiteraard MC4 connectoren, tang en draad.
Het huis ligt ivm verbouwing nog grotendeels open. Het plan is om de omvormer zo’n 2 meter van de nok te plaatsen op zolder. En kabel door koof naar meterkast te leggen, zo’n 7 meter.
De installatie is trouwens vanaf 9uur s’ochtends schaduw vrij.
Op mijn Landis meter staat 3x230v en volgens Liander is mijn aansluiting 3x25A. En als ik zo de meterkast zie, is er nog ruimte voor de 3fase b16 3p+n aardlekautomaat.
Ik hoor graag ieders mening / advies hierover om een veilige, correcte installatie te kunnen verwezenlijken.
:strip_exif()/f/image/vKqQV9r7oF9UbV64vzQpCjjo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jFYcAm5QsDkbxZEmEcQ7JsqK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QJKcbICi4HPWlKG0Cui3etcv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r5oiLV6AmBj6FMMAPP4m3hza.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GZ9KxfLHRQHiaYgt9T6zgOr7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/twcv7GQp3dMKlz4Q5a0xrso1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uex0IEROLI6jTDdc37YlcItf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KsX6V7wMkSBVTCXPcZJd1bbo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rot9ttFnG7Bz77JlIQAfxETo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lw8vuSZaxvNftes5CMx0E1zm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uYcgrH9SlK5f0ykieOV404Lx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xKEI13khnrZ3NhknhmoBXJFp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d3ewaVS1RQMO7koowbD944CI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F7bAAgZ5nbCNmNcNTXlvomEH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C8UN5KRAo4UTOES0ef8sdgK7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/muF2RaMBxR7NlQ5iSzNVT5SI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hC0yLbgzpWNyI7trYWhQdPUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qKaKgRwjhZkc41oBLROaNraV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WNFXioSUpZNnbnibb9yp6E5H.jpg?f=fotoalbum_large)