Computer start niet in 1x op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 15:57
Goedemiddag,

Sinds een aantal dagen start mijn PC niet meer in 1x op, sterker nog, soms start het pas na 5x op. Ik kan aardig omgaan met computers, maar vaak via tutorials etc. Uit mn hoofd weet ik vrij weinig.
Ik heb 2 foto's genomen. Kan iemand op basis van deze 2 plaatjes erachter komen wat er precies aan de hand is?

Ik ben bezig met verhuizen (binnenshuis) en de computer is een aantal keer verplaatst. Ook heb ik de pc een keer geprobeerd voorzichtig stofvrij te maken, waarbij ik hardware niet heb aangeraakt.

...

Mijn Hardware:
CPU: Intel Core i7 5820K @ 3.30GHz
RAM: 16,0GB Unknown @ 901MHz
MOEDERBORD: ASUSTeK COMPUTER INC. STRIX X99 GAMING (SOCKET 2011)
VIDEOKAART: 4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (MSI)
KOELER: Coolermaster Nepton 240M
VOEDING: Coolermaster 750W (MPX -7501-AMAAB)

En er staat windows 10 op.
...

Ik heb zelf nog vrij weinig geprobeerd. In de bios klik ik vaak op default en daarna "save & exit" en vervolgens start de pc wél op.
...

De plaatjes hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM-SetcjEE3czZaeB-H2ZxSfweM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fneHbkxW1GaK9bnbgfTXXedy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-iBInsUP_bF-BtjQ1lOTZ9Kv-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfQkSVoxaFbikNUfl2a2kjxz.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Oekieee op 11-08-2022 16:40)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:39
Oekieee schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:30:
[...]

Er werd naar gevraagd, overigens heb ik vandaag de tijd om meer te diagnostiseren.

Wat test ik precies met Linux live USB? Als het dan in 1x is opgestart, moet ik dan nog iets doen? Of weet ik dan dat het aan m'n harddisks ligt?

Waarschijnlijk is het voor jou iets heel normaals, maar voor mij is het nieuw en zou graag wat meer info willen. Van google word ik niet direct wijzer.
Als je pc wel gewoon gelijk opstart met linux, zonder je drie harde schijven, dan weet je dat alvast.
Daarna opstarten met linux met 2 harddisks, en kijken hoe het gaat
Daarna opstarten met linux met 3 hardisks.

Dan heb je informatie over de staat van je harddisks... die alle niet echt nieuw meer zijn.
Je zult echt je behuizing open moeten gooien en gaan knutselen/rommelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:21

D4NG3R

kiwi

:)

Het zou niet de eerste keer zijn waarbij ik de UEFI niet volledig naar de default instellingen zie gaan, heb je al een keer (handmatig) de default waarden ingesteld (F5) en deze opgeslagen? (F10 indien die al niet uit zichzelf herstart na F5)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er staat letterlijk "Overclocking Failed"; op basis van je tweede plaatje zou ik dan eens op F11 drukken (EZ Tuning Wizard) en misschien daar ergens kiezen om de eventueel ingestelde zaken terug te draaien naar default/stock?

En heeeel toevalligerwijs, kan het misschien zo zijn dat je batterijtje leeg is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
MAX3400 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:34:
Er staat letterlijk "Overclocking Failed"; op basis van je tweede plaatje zou ik dan eens op F11 drukken (EZ Tuning Wizard) en misschien daar ergens kiezen om de eventueel ingestelde zaken terug te draaien naar default/stock?

En heeeel toevalligerwijs, kan het misschien zo zijn dat je batterijtje leeg is?
Ja dat zag ik ook, maar heb echt nooit geprobeerd te overclocken.. Ik ga eens kijken of ik handmatig iets op default kan zetten.

En dat batterijtje zou kunnen, is ook iets nieuws voor mij. Heb dit moederbord tweedehands overgenomen en zit inmiddels al een behoorlijke tijd in mn pc. Kan dat ook dit soort problemen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
D4NG3R schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:34:
Het zou niet de eerste keer zijn waarbij ik de UEFI niet volledig naar de default instellingen zie gaan, heb je al een keer (handmatig) de default waarden ingesteld (F5) en deze opgeslagen? (F10 indien die al niet uit zichzelf herstart na F5)
Ik heb zelf nog vrij weinig geprobeerd. In de bios klik ik vaak op default en daarna "save & exit" en vervolgens start de pc wél op.

Dit is inderdaad wat jij zegt. De 2x dat ik automatisch in de BIOS kwam, heb ik dat gedaan. Geen effect dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Oekieee schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Ja dat zag ik ook, maar heb echt nooit geprobeerd te overclocken.. Ik ga eens kijken of ik handmatig iets op default kan zetten.

En dat batterijtje zou kunnen, is ook iets nieuws voor mij. Heb dit moederbord tweedehands overgenomen en zit inmiddels al een behoorlijke tijd in mn pc. Kan dat ook dit soort problemen veroorzaken?
Hier zou ik dan ook mee beginnen. Er even uithalen, lezen/noteren van het type batterij en deze halen bij een Blokker/HEMA/MediaMarkt of electronica zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Je voeding kan te licht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekieee
Okee, maar heb de samenstelling van deze pc al zo'n 3 jaar, even snel uit mn hoofd. Had ik dan niet eerder problemen moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:13
Als je batterij leeg is dan zou die alleen de eerste keer toch die foutmelding moeten geven en na het opslaan/resetten van de instellingen moeten doorstarten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Oekieee schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Okee, maar heb de samenstelling van deze pc al zo'n 3 jaar, even snel uit mn hoofd. Had ik dan niet eerder problemen moeten hebben?
Nee, een vouding kan langzaam aan vermogen verliezen.
De meeste voedingen gaan zéker, over de jaren heen vermogen verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taataa
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou ook je condensatoren op je moederboord controleren. Kijk of ze niet bol staan. Kan je dit soort problemen ook door krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
zetje01 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Nee, een vouding kan langzaam aan vermogen verliezen.
De meeste voedingen gaan zéker, over de jaren heen vermogen verliezen.
Dan hadden we al een topic gezien mbt BSOD van deze user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
Taataa schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:38:
Ik zou ook je condensatoren op je moederboord controleren. Kijk of ze niet bol staan. Kan je dit soort problemen ook door krijgen.
Deze zien er goed uit. Niet bol, niet vies (lek) of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
Fore! schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Hier zou ik dan ook mee beginnen. Er even uithalen, lezen/noteren van het type batterij en deze halen bij een Blokker/HEMA/MediaMarkt of electronica zaak.
Ik heb er inmiddels een nieuwe batterij in gedaan, had deze toevallig nog liggen.

Ik start mn pc op, nadat ie uiteraard helemaal van de stroom af was. Ik kreeg geen melding "Overclocking failed", maar ik moest wel mn BIOS opstarten. Is dit altijd na het vervangen van batterij?

Ik heb weer default settings aangeklikt, vervolgens "Save & Exit". Daarbij kreeg ik deze keer ook de melding dat er niks was veranderd, dat kreeg ik hiervoor ook niet. Nu is de PC wel vrijwel direct opgestart. Het lijkt erop dat er iets veranderd is (positief).

Ik ga mn pc weer uitzetten en vanavond weer eens aanzetten. Hopelijk is het probleem dan verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Fore! schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Dan hadden we al een topic gezien mbt BSOD van deze user.
HHmm.. daar zit wel wat in, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
Zojuist mijn PC weer aangezet. Het heeft me deze keer 15 minuten gekost.. Het gaat dus steeds trager voor mn gevoel, dus nog geen oplossing gevonden.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Oekieee schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:03:
Zojuist mijn PC weer aangezet. Het heeft me deze keer 15 minuten gekost.. Het gaat dus steeds trager voor mn gevoel, dus nog geen oplossing gevonden.

Iemand nog een idee?
Wat is er dan gebeurd in die 15 minuten?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
eheijnen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Wat is er dan gebeurd in die 15 minuten?
Ik zet de PC aan. Je hoort de PC aan gaan, maar de schermen blijven zwart. Soms wacht ik lang (paar minuutjes) en soms zet ik pc meteen uit en dan weer aan.
De ene keer gaan mn toetsenbord en muis wel aan (rgb). De andere keer gaan die niet aan.

En dan ineens, deze keer na een kwartier, zie ik beeld, kan ik inloggen en staat mn pc aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Zo te horen heb je weinig ervaring met trouble shooting van deze dingen.

Ik zou je aanraden om bij een goede Pc-boer in de buurt langs te gaan.

Maak wel een kopie van je gegevens die erop op staan voordat je dat doet.
Misschien niet nodig maar altijd beter.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Zo direct was het een Windows update oid die er doorheen moest.
Ik zou willen adviseren om een firmware update te doen van het Bios.. Maar wellicht inderdaad door een PC-boer laten doen.

[ Voor 198% gewijzigd door Fore! op 08-08-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Hou oud is je SSD? (want die kunnen langzaam slecht worden
Koppel eens alles af, behalve het meest noodzakelijke.(want misschien trekt je voeding het net niet)
Hoe oud is je hele systeem (processor/mobo/MEM)? (4x4GB RAM klinkt al heel oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
zetje01 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:59:
Hou oud is je SSD? (want die kunnen langzaam slecht worden
Koppel eens alles af, behalve het meest noodzakelijke.(want misschien trekt je voeding het net niet)
Hoe oud is je hele systeem (processor/mobo/MEM)? (4x4GB RAM klinkt al heel oud)
Ja het is ook gewoon een oude pc. Ik heb de PC toen bij een PC builder gekocht (die deed dat als hobby). Videokaart later geupgrade (2018):

Hieronder mijn huidige specs, zeker van 2017 (of ouder):
CPU: Intel Core i7 5820K @ 3.30GHz
RAM: 16,0GB Unknown @ 901MHz
MOEDERBORD: ASUSTeK COMPUTER INC. STRIX X99 GAMING (SOCKET 2011)
VIDEOKAART: 4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (MSI)
KOELER: Coolermaster Nepton 240M
VOEDING: Coolermaster 750W (MPX -7501-AMAAB)

Ik heb april dit jaar een topic gestart waar ik vroeg om een upgrade, maar dat was met mijn budget toen niet echt nuttig. Wellicht moet ik nu wel kijken voor een nieuwe pc, wilde dat eigenlijk doen einde van dit jaar (met black friday bijvoorbeeld), mocht ik dat nog redden met mijn huidige pc. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2123308

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
@Oekieee
Tijd sinds aankoop is een ding, maar hoe het systeem gebruikt is telt ook zwaar mee.
(als in: 3 uur per dag beetje surfen/mailen is heel wat anders dan 24/7 stampen. Oh, met gamen draait hij natuurlijk ook voluit)

Over je vorige topic: Tsja... zolang je pc het nog doet, (en hij voldoet) zeggen weinigen dat het tijd wordt om te gaan vernieuwen. Maar het is goed dat je je realiseert dat 4-5-6 jaar oud misschien wel tijd wordt om grotendeels/helemaal te vervangen.

Ik blijf er bij:
- Koppel zo veel mogelijk hardware los en probeer dan op te starten. (voeding trekt het misschien niet meer)
- Een nieuwe SSD voor je windows en apps kost 3 tientjes. Misschien hangt hij daar wel op, weet jij veel?
- Oh, start eens van een linux live usb-stick (met zo veel mogelijk alles losgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
zetje01 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:36:
@Oekieee
Ik blijf er bij:
- Koppel zo veel mogelijk hardware los en probeer dan op te starten. (voeding trekt het misschien niet meer)
- Een nieuwe SSD voor je windows en apps kost 3 tientjes. Misschien hangt hij daar wel op, weet jij veel?
- Oh, start eens van een linux live usb-stick (met zo veel mogelijk alles losgekoppeld.
- Ik heb het geprobeerd met enkel mijn toetsenbord en beeldscherm. Bleef hetzelfde. En ik kan me herinneren dat ik juist die voeding achteraf heb aangeschaft, die is dus het nieuwst van mijn setup.
- SSD zou kunnen. Deze zat er al in en op dit moment staat daar alleen windows op. Ik heb een nieuwe SSD waar mijn games op staan en 1TB HDD waar mn persoonlijke bestanden op staan.
- Die laatste heb ik totaal geen ervaring mee.

Ik kreeg zojuist een melding na 5x opstarten dat mijn windows waarschijnlijk niet goed geinstalleerd is. Heeft het nut om windows opnieuw te installeren? Of is het een hardware probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
Nogmaals de vraag:

Zou het opnieuw van Windows installeren (een herstel) kunnen helpen? Of is het 100% een hardware-probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdm850ed
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 13:04
Maak eens een linux live usb en ga daar eens kijken wat de SMART waardes van al je hdd's zijn - dit geeft inzicht of je SSD waar windows op staat aan het overlijden is.

De issues die je hebt naast de bios batterij die mogelijk leeg was lijken mij op een storage probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
tdm850ed schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:19:
Maak eens een linux live usb en ga daar eens kijken wat de SMART waardes van al je hdd's zijn - dit geeft inzicht of je SSD waar windows op staat aan het overlijden is.

De issues die je hebt naast de bios batterij die mogelijk leeg was lijken mij op een storage probleem.
Kan je in t kort uitleggen wat ik exact moet doen?

Waar haal ik Linux live vandaan? En wat als ik dat heb opgestart? Gaat alles dan vanzelf of moet ik iets opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Geen bolle consendatoren op je MOBO?
Haal eens één voor één je USB apparaten eruit terwijl je opstart. Heb je geen USB o.i.d erin terwijl je start? Probeert hij dan niet vanaf die USB te booten?

Haal hierna je RAM er eens één voor één uit?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdm850ed
Oekieee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Kan je in t kort uitleggen wat ik exact moet doen?

Waar haal ik Linux live vandaan? En wat als ik dat heb opgestart? Gaat alles dan vanzelf of moet ik iets opstarten?
Beetje googlen helpt in dit soort situaties.

Voor het maken van een ubuntu usb volg deze stappen:

https://ubuntu.com/tutori...ick-on-windows#1-overview

En voor smartctl (hdd's uitlezen) voer je de stappen voor ubuntu uit.

https://bobcares.com/blog/install-smartctl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
Agent47 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:24:
Geen bolle consendatoren op je MOBO?
Haal eens één voor één je USB apparaten eruit terwijl je opstart. Heb je geen USB o.i.d erin terwijl je start? Probeert hij dan niet vanaf die USB te booten?

Haal hierna je RAM er eens één voor één uit?
Nee, condensatoren zien er goed uit.

Enkel m'n headset, toetsenbord & muis zijn nu aangesloten. Heb al een keer zonder headset & muis opgestart, zelfde probleem.

Met RAM ga ik nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
tdm850ed schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Beetje googlen helpt in dit soort situaties.

Voor het maken van een ubuntu usb volg deze stappen:

https://ubuntu.com/tutori...ick-on-windows#1-overview

En voor smartctl (hdd's uitlezen) voer je de stappen voor ubuntu uit.

https://bobcares.com/blog/install-smartctl/
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdm850ed
Wat je ook kan doen mocht je in windows komen is een windows tooltje downloaden om dit uit te lezen, crystaldisk info is een goeie hiervoor.

https://crystalmark.info/en/download/

Scheelt weer in het maken van een live usb - verwacht dat linux toch iets teveel haken en ogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Heb je al in je Windows logboek gekeken of daar kritieke foutmeldingen in staan? =oorzaak

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Oekieee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:16:
Zou het opnieuw van Windows installeren (een herstel) kunnen helpen?
Nee.
Oekieee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:16:
Of is het 100% een hardware-probleem?
Ja.

Vervang eens je voeding en/of RAM geheugen.
Als dat geen verandering geeft, denk ik toch echt dat je moederbord aan zijn eind is.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
Ben zojuist weer zo'n 20 minuten bezig geweest om de computer aan te krijgen. 2x kreeg ik een blue screen met een Windows "stop code": Video TDR failure.

Inmiddels staat m'n pc weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
tdm850ed schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Wat je ook kan doen mocht je in windows komen is een windows tooltje downloaden om dit uit te lezen, crystaldisk info is een goeie hiervoor.

https://crystalmark.info/en/download/

Scheelt weer in het maken van een live usb - verwacht dat linux toch iets teveel haken en ogen heeft.
Inmiddels dit programma geinstalleerd, ik heb een:
- 128GB SSD, waar mn windows op staat: Goed - 92% (8140 bedrijfsuren)
- 250GB SSD, waar wat games op staan: Goed - 97% (5266 bedrijfsuren)
- 1TB HDD, persoonlijke bestanden: Goed (12902 bedrijfsuren)

Ik zie zo gauw geen vreemde dingen of iets wat fout is.

Toch mn voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
Oekieee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:43:
Ben zojuist weer zo'n 20 minuten bezig geweest om de computer aan te krijgen. 2x kreeg ik een blue screen met een Windows "stop code": Video TDR failure.
Inmiddels staat m'n pc weer aan.
Het is steeds onduidelijk wat je bedoelt met "computer aan".
Computer aanzetten, al dan niet met bios/logo start scherm of Windows niet goed kunnen opstarten.
Gaat de computer "aanzetten" wel meteen goed zonder enige SSD/HDD aangesloten te hebben?
Je moet dan normaal gesproken in het bios scherm terecht komen.
Eventueel dan testen met een opstartbare USB zoals bijvoorbeel Windows 10 Installatie USB.
Probeer het daarna eens met alleen je windows SSD aangesloten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dit eventueel ook nog even bekijken:
Computer start niet als DP verbonden is - behalve 1e keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekieee
The_Doman schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:23:
[...]

Het is steeds onduidelijk wat je bedoelt met "computer aan".
Computer aanzetten, al dan niet met bios/logo start scherm of Windows niet goed kunnen opstarten.
Gaat de computer "aanzetten" wel meteen goed zonder enige SSD/HDD aangesloten te hebben?
Je moet dan normaal gesproken in het bios scherm terecht komen.
Eventueel dan testen met een opstartbare USB zoals bijvoorbeel Windows 10 Installatie USB.
Probeer het daarna eens met alleen je windows SSD aangesloten te hebben.
Ja wellicht onduidelijk, maar met aan bedoel ik dan helemaal opgestart. Dat duurt dan 20 minuten en inmiddels zeker 15x fysiek het knopje opnieuw aanzetten.

Laat ik de eerste poging stapsgewijs uitleggen:
Stap 1: ik druk op het knopje op de behuizing om mijn pc aan te zetten
Stap 2: Ik druk op aanknop van mn scherm
Stap 3: Scherm geeft aan "Geen connectie"
Stap 4: Mijn toetsenbord, muis & headset gaan aan (RGB)
Stap 5: Mijn scherm blijft zwart
Stap 6: Mijn toetsenbord, muis & headset gaan uit (RGB), oftewel volgens mij probeert mijn computer opnieuw op te starten
Stap 7: Mijn toetsenbord, muis & headset gaan opnieuw aan (RGB), scherm blijft zwart
Stap 8: ik wacht zeker een minuut, maar er gebeurt niks meer (Ik heb verschillende keren langer gewacht).
Stap 9: Ik zet mijn pc uit door minimaal 5 seconde op de aan/uit knop te klikken.

Ik herhaal al deze stappen, totdat in 1x mn laadscherm aan gaat, waar je bijvoorbeeld ook door F2 kan drukken naar je BIOS te gaan, maar meestal doe ik dit niet, omdat ik daar niks verander.
Vervolgens komt mijn windowsscherm in beeld waar ik mijn wachtwoord in moet toetsen. En vanavond kreeg ik 2x een bluescreen nadat ik mijn wachtwoord had ingetoetst. Met de stop code: "Video TDR failure."

Daarna lukte het mij wel om de PC in zn geheel op te starten.

Ik hoop dat dit een beetje verduidelijkt wat ik steeds doe om mijn PC opgestart te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Het was handiger geweest als je niet zo enorm veel tijd aan typen in dit topic had besteed, en wat méér aan diagnostiseren.

Zoals (al zo vaak gezegd) : Koppel al je harddisks los, en start je computer op van een linux live USB-stickie.

• Oekieee
zetje01 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:18:
Het was handiger geweest als je niet zo enorm veel tijd aan typen in dit topic had besteed, en wat méér aan diagnostiseren.

Zoals (al zo vaak gezegd) : Koppel al je harddisks los, en start je computer op van een linux live USB-stickie.
Er werd naar gevraagd, overigens heb ik vandaag de tijd om meer te diagnostiseren.

Wat test ik precies met Linux live USB? Als het dan in 1x is opgestart, moet ik dan nog iets doen? Of weet ik dan dat het aan m'n harddisks ligt?

Waarschijnlijk is het voor jou iets heel normaals, maar voor mij is het nieuw en zou graag wat meer info willen. Van google word ik niet direct wijzer.

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:05
[...]

Probeer trouwens eens je videokaart eruit te halen en je monitor aan te sluiten op je moederbord. Als dat niet werkt heb je ook uitgesloten dat je videokaart stuk is

Overigens, als ik op Google zoek naar “ubuntu live usb tutorial” of iets in die trant, kom ik genoeg sites tegen waar haarfijn staat uitgelegd wat het is, hoe je het moet maken en gebruiken.

Wat je hiermee test lijkt me simpel: als je pc direct opstart met live usb (zonder harddisks), ligt het óf aan je harddisks, óf aan je Windows installatie. Vervolgens kun je verder diagnosticeren.
.

• Oekieee
Sito schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:47:
[...]

Probeer trouwens eens je videokaart eruit te halen en je monitor aan te sluiten op je moederbord. Als dat niet werkt heb je ook uitgesloten dat je videokaart stuk is

Overigens, als ik op Google zoek naar “ubuntu live usb tutorial” of iets in die trant, kom ik genoeg sites tegen waar haarfijn staat uitgelegd wat het is, hoe je het moet maken en gebruiken.

Wat je hiermee test lijkt me simpel: als je pc direct opstart met live usb (zonder harddisks), ligt het óf aan je harddisks, óf aan je Windows installatie. Vervolgens kun je verder diagnosticeren.
.
Okee, weet voorlopig even wat ik kan testen.

Linux Live USB
Monitor op moederbord
RAM er 1 voor 1 uit

Tutorials kwam ik ook wel tegen inderdaad, maar het is dus enkel even het opstarten testen in eerste instantie. Ik dacht ik moet Linux opstarten en dan nog meer handelingen verrichten, maar geen idee wat.

• The_Doman
Hij gebruikt een Core i7 5820K , zonder geïntegreerde video, dus dat gaat sowieso dan geen beeld geven.
Inderdaad, een slechte HDD/SDD kan het bootproces van Windows (lange tijd) blokkeren.
Ja kan ook de Windows USB Installatie gebruiken of als je geen linux wilt gebruiken Hiren’s BootCD PE.
Oekieee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:09:
Stap 2: Ik druk op aanknop van mn scherm
Beter is om in deze situatie je scherm aan/standby te laten staan, je kan dan eventuele foutmeldingen tijdens het starten op het scherm beter (sneller) volgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
[...]

Als je pc wel gewoon gelijk opstart met linux, zonder je drie harde schijven, dan weet je dat alvast.
Daarna opstarten met linux met 2 harddisks, en kijken hoe het gaat
Daarna opstarten met linux met 3 hardisks.

Dan heb je informatie over de staat van je harddisks... die alle niet echt nieuw meer zijn.
Je zult echt je behuizing open moeten gooien en gaan knutselen/rommelen.

• Oekieee
Ik heb zojuist even m'n pc aangezet met alleen m'n SSD waar Windows op staat. Hij ging direct aan. Daar lag het blijkbaar niet aan

Edit; Ik heb eerst m'n HDD erbij aangesloten (Uiteraard na alles van de stroom). PC startte direct weer op. Vervolgens heb ik m'n andere SSD weer aangesloten. PC startte direct weer op

Kan het zijn dat met "verhuizen", iets lichtelijk losgeschoten is, wat deze problemen veroorzaakte?

[ Voor 58% gewijzigd door Oekieee op 11-08-2022 10:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekieee
Heb mn pc inmiddels een tijdje uit gehad. En hij start weer direct op zonder problemen, blijkbaar is het probleem verholpen. Hopelijk houdt ie dit nog even vol tot eind november, dan wil ik een nieuwe pc aanschaffen.

Iedereen toch bedankt voor de tips/hulp!
Pagina: 1