Toon posts:

Computer start niet als DP verbonden is - behalve 1e keer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Synitar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-01-2022

Synitar

Professioneel Uitsteller

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb vandaag mijn moederbord, RAM en processor vervangen en ben een (naar mijn weten) uitzonderlijk probleem tegen het lijf gelopen. Als ik een DisplayPort-kabel in mijn GPU steek, is er in eerste instantie niets aan de hand. Computer start gewoon normaal op, alles werkt, kan gamen, geen probleem. Als ik de computer dan afsluit, blijft het systeem-LEDje (dat aangeeft of een computer aanstaat of niet) aanstaan. Ook wil de computer gewoon niet meer opstarten - geen fan gaat aan, geen piepjes zijn te horen, geen enkele output naar de beeldschermen. Zodra ik dan de PSU uitzet via de switch, gaan de CPU en DRAM-lampjes op mijn moederbord branden - maar zodra ik de PSU dan weer aanzet kan alles weer prima opstarten.

Maar nu komt het leukste: als ik alleen een HDMI-kabel (of niks) aansluit op mijn GPU, zijn deze problemen er allemaal niet! Dan werkt alles perfect, en kan ik naar hartenlust afsluiten en opstarten. Zodra ik dan echter een DP-kabel eraan hang, gaat het systeem-LEDje weer branden en wil de computer niet meer opstarten. Kabel eruit, en alles werkt weer perfect. Nu is dit mijn computer (excuses voor de lelijke niet-tabel opmaak: kan even niet uitvogelen hoe dat werkt):

CPU: i5-11400F
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
MoBo: ASRock B560M Steel Legend
GPU: GIGABYTE Radeon RX 480 G1 Gaming 8G
SSD (bootdrive): Crucial BX100 250GB
HDD 1: Seagate ST1000DM003-1ER162
HDD 2: Western Digital WDC WD40EZAZ-00ZGHB0
PSU: Seasonic S12II-Bronze 520W

Mijn BIOS is helemaal up-to-date, de CMOS-batterij is eruit gehaald en er opnieuw in gedaan om alles te resetten, RAM en CPU zijn eruit en erin gezet om te kijken of dat de lampjes uit wou doen (niet dus) en ik heb met verschillende GPU-bound kabels gekeken of het probleem bleef bestaan: wel bij 1x HDMI + 1x DP (in alle GPU-poorten), wel bij 1x DP, niet bij 1x HDMI en niet bij geen kabels.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken met wat het probleem kan zijn!

[Voor 0% gewijzigd door Synitar op 03-01-2022 22:59. Reden: PSU vergeten bij computeronderdelen]

Beste antwoord (via Synitar op 04-01-2022 10:02)

Alle reacties

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-03 13:22
Klinkt als een kapotte kabel, al eens vervangen?

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Windows helemaal up to date? Hier laatst geen beeld met DP. HDMI erin, updaten, switch naar DP en alles werkt. Waarom? Geen idee.

• Synitar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-01-2022

Synitar

Professioneel Uitsteller

Topicstarter
@The_Doman en @L1NO_, bedankt! Het is dus blijkbaar zo dat mijn moederbord stroom kreeg via mijn grafische kaart via Display Port via mijn monitor wat de bootproblemen veroorzaakte. Ik ga een nieuwe (duurdere) DP-kabel kopen en als het goed is moet dit probleem dan zijn opgelost! Bedankt voor het meedenken, snap niet waarom ik faalde in dit fatsoenlijk googlen maar wederom bedankt!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee