Backup voor als Homey down is.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michaelkamen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11 12:52
Hi,

Ik ben bezig met het 'smarterizeren' van mijn huis. Heb een Homey Pro, wat slimme lampen, en ben het langzaam aan het uitbreiden.

Ik heb op een paar plekken nu EcoDim dimmers. Die werken erg fijn, zijn aan te sturen door Homey, en werken ook als 'gewone' schakelaar/dimmer als Homey offline is.
Helaas zijn ze erg prijzig, en ik vind de ronde draaiknop niet overal even mooi.

Mede daarom, en omdat ik op bepaalde plekken scenes wil kunnen aansturen, wil ik op een aantal plekken de bestaande lichtschakelaars vervangen door afstandsbedieningen op de muur. (bijv. van Hue)
Omdat ik meerdere schakelaars in de ruimte verwarrend en lelijk vind, wil ik de bestaande fysieke schakelaar weghalen en de afstandsbediening daar overheen plakken.

Echter, wat te doen als m'n Homey een keer uitvalt? Wat zijn de mogelijkheden voor fysieke 'backups' om toch in ieder geval de lampen nog aan en uit te kunnen doen?

Hebben jullie daar ideeën over?

Cheers,
CJ

Alle reacties

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:37
Zou je vraag hier stellen: Homey - Alles in huis verbonden

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• michaelkamen
Thanks. Het is echter niet echt een Homey-specifieke vraag. Zou ook kunnen gelden voor Home Assistant.

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:50
Heb je niet alles gewoon in jouw Hue app staan?

Ik ben precies hetzelfde aan het doen wat jij aan het doen bent :)

Maar ik heb nog geen enkele flow in Homey staan. Wel ben ik actief alles aan het veranderen naar Hue en de schakelaars werken allemaal prima zonder Homey.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• michaelkamen
wodkabuikje schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:26:
Heb je niet alles gewoon in jouw Hue app staan?

Ik ben precies hetzelfde aan het doen wat jij aan het doen bent :)

Maar ik heb nog geen enkele flow in Homey staan. Wel ben ik actief alles aan het veranderen naar Hue en de schakelaars werken allemaal prima zonder Homey.
Ik heb niets in Hue staan. Heb ook geen Hue bridge. Alles via Flows in Homey. Vind alleen de Hue wandknoppen erg mooi.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 12:32
Denk dat het beste is om een spare Homey Pro te hebben dan.
Homey Pro Backups automatically creates a backup of Homey every night to our cloud servers. Created backups can be restored at any time, which is especially useful when:

A new Homey is being set up.
Homey comes back from repair.
You migrate from Homey to a Homey Pro.
https://support.homey.app...8340-Backing-up-Homey-Pro

[ Voor 73% gewijzigd door Wylana op 08-08-2022 13:52 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• michaelkamen
Wylana schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:50:
Denk dat het beste is om een spare Homey Pro te hebben dan.

[...]

https://support.homey.app...8340-Backing-up-Homey-Pro
Dat is inderdaad een optie. Zit zelf meer te kijken of het niet mogelijk is om een heel klein fysiek schakelaartje weg te werken in de inbouwdoos, of naar slimme schakelaars die ook fysiek verbonden zitten.
Dus soortgelijk als een Ecodim https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-pro.html maar dan met 'vierkante' wip, of een Aqara H1, maar dan met mooiere knoppen.

• Sicco92
  • Laatst online: 23:22
Ik gebruik Home Assistant, maar waarschijnlijk geldt dit ook voor Homey:
Voor mij was het probleem waar jij het nu over hebt, de reden om voor mijn verlichting zoveel mogelijk in hetzelfde protocol/netwerk te blijven. In mijn geval heb ik gekozen voor Zigbee. Binnen een Zigbee-netwerk kan je volgens de Zigbee-standaard werken met 'bindings', wat betekent dat apparaten elkaar rechtstreeks kunnen aansturen. Dit kan dus ook wanneer de coördinator (bridge/hub/USB-stick) wegvalt. Als de coördinator wel beschikbaar is dan krijgt die alle acties ook te zien, dus je kan eventueel ook nog iets extra met die informatie maar dat hoeft dus niet. Bindings werken ook voor groepen lampen.

Sommige Zigbee-switches gebruik ik voor veel complexere acties dan alleen een (groep) lamp(en) aansturen. In dat geval werken bindings natuurlijk niet, en die switches laat ik dan ook niet apparaten rechtstreeks aansturen. Maar ik neem het dan ook voor lief dat het wegvalt als Home Assistant niet beschikbaar is.

Je zou dus eens kunnen kijken of zoiets als bindings mogelijk is binnen Homey.

• michaelkamen
Sicco92 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:25:
Ik gebruik Home Assistant, maar waarschijnlijk geldt dit ook voor Homey:
Voor mij was het probleem waar jij het nu over hebt, de reden om voor mijn verlichting zoveel mogelijk in hetzelfde protocol/netwerk te blijven. In mijn geval heb ik gekozen voor Zigbee. Binnen een Zigbee-netwerk kan je volgens de Zigbee-standaard werken met 'bindings', wat betekent dat apparaten elkaar rechtstreeks kunnen aansturen. Dit kan dus ook wanneer de coördinator (bridge/hub/USB-stick) wegvalt. Als de coördinator wel beschikbaar is dan krijgt die alle acties ook te zien, dus je kan eventueel ook nog iets extra met die informatie maar dat hoeft dus niet. Bindings werken ook voor groepen lampen.

Sommige Zigbee-switches gebruik ik voor veel complexere acties dan alleen een (groep) lamp(en) aansturen. In dat geval werken bindings natuurlijk niet, en die switches laat ik dan ook niet apparaten rechtstreeks aansturen. Maar ik neem het dan ook voor lief dat het wegvalt als Home Assistant niet beschikbaar is.

Je zou dus eens kunnen kijken of zoiets als bindings mogelijk is binnen Homey.
Ah, dat klinkt cool, ga ik zeker onderzoeken.
Ik heb inderdaad ook overal Zigbee, dus wellicht is dat mogelijk.
Is dat ook wat de Ikea Tradfri afstandsbedieningen gebruiken om rechtstreeks te koppelen met een bepaalde lamp / driver? Daar heb je geen hub voor nodig.

• Sicco92
  • Laatst online: 23:22
michaelkamen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Ah, dat klinkt cool, ga ik zeker onderzoeken.
Ik heb inderdaad ook overal Zigbee, dus wellicht is dat mogelijk.
Is dat ook wat de Ikea Tradfri afstandsbedieningen gebruiken om rechtstreeks te koppelen met een bepaalde lamp / driver? Daar heb je geen hub voor nodig.
Volgens mij worden daar ook bindings voor gebruikt, ja.
Maar ook bij die afstandsbedieningen zou ik aanraden om ze eerst aan je Zigbee-netwerk te koppelen en daarna pas rechtstreeks te koppelen aan een lamp. Als je ze standalone gebruikt, dan nemen ze de lamp van het netwerk over om ze vervolgens rechtstreeks aan te kunnen sturen, maar dan zijn ze niet meer deel van het netwerk waardoor ze door een hub niet meer aan te sturen zijn.
Als je de afstandsbediening eerst deel van het netwerk maakt, en daarna aan een lamp koppelt, dan werkt het allebei. En volgens mij maakt het dan ook niet meer uit als een afstandsbediening niet in het bereik van de lamp is, zolang die maar binnen het bereik van het Zigbee-netwerk is.

Als je trouwens allerlei merken door elkaar gebruikt, dan zijn bindings tussen sommige apparaten niet altijd probleemloos of mogelijk. Het ligt soms erg aan de implementatie van een fabrikant. Een workaround zou dan kunnen zijn om de probleem-apparaten per stuk in een groep te zetten en die groep (met 1 apparaat erin dus) te schakelen. In mijn ervaring zijn groepen aardig gestandaardiseerd en werken dus vaak beter dan apparaten van verschillende merken rechtstreeks met elkaar te laten communiceren.
Pagina: 1