12 zonnepanelen + inductie op 1x 35A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-05 14:56
Hallo,

Vanaf 1 november krijg ik de sleutel van mijn huis.

De capaciteit van de de energie aansluiting is 1X35A
Nu wil ik 12 zonnepanelen nemen(400W per stuk) + een inductie kookplaat.
Zo iets als dit:
https://www.coolblue.nl/product/830731/aeg-ikb64411fb.html

De meterkast ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wdrae6Zx0THkL5KWzQxgmaYZuBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4l2WsrEM4XC9gu7q0TMKgxNF.jpg?f=fotoalbum_large

Kwa groepen gaat het wel passen denk (een aardelschakelaar erbij voor de inductie 2 groepen voor de inductie) zonnepanelen kunnen op de drogergroep en wasmachine groep geplaatst worden denk ik.(ze gaan een kastje plaatsen boven waar je de droger in kan doen en die doorloopt naar de meterkast.(2 waarschijnlijk omdat je max 10 panelen om 1 groep mag aansluiten)

Ik vraag me af zou dit allemaal passen om 1X35A of gaan er dan dingen uitvallen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
voor zonnepanelen zul je sowieso een B schakelautomaat tussen moeten zetten.

zonnepanelen je droger kunnen niet op een groep, wasmachine droger zet je meestal op een c

Inductie goed kijken na de plaat, sommige kunnen op kookgroep andere eisen krachtgroep, maar bora bijv. kunnen beiden

[ Voor 26% gewijzigd door badboyqxy op 08-08-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
badboyqxy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:58:
voor zonnepanelen zul je sowieso een B schakelautomaat tussen moeten zetten.

zonnepanelen je droger kunnen niet op een groep, wasmachine droger zet je meestal op een c

Inductie goed kijken na de plaat, sommige kunnen op kookgroep andere eisen krachtgroep, maar bora bijv. kunnen beiden
Ze hebben het bij mij over het plaatsen van een zonnestroomverdeler. Hier zou dan je stekker van je wasmachine in doen of van je droger en die zouden ze dan aansluiten op de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

In principe gaan alle groepen gewoon op B automaten. Ook wasmachines en drogers.

Er kan inderdaad een verdeler geplaatst worden bij de wasmachine aansluiting. Hiermee is het mogelijk om over de bestaande kabel de omvormer en de wasmachine te plaatsen. De eis is dat de omvormer op een eigen eindgroep zit en dat gaat lukken. Dit kastje maakt namelijk twee nieuwe eindgroepen van de ingaande groep. Let wel op dat je meterkast overweg kan met de totale stroom.

Wat betreft of het allemaal gaat passen: de 1x 35A kan maximaal 35A opnemen óf terugleveren. Als je verbruikt terwijl je opwekt gaat het netto omlaag: 10A opwek en 6A verbruik levert 4A over je huisaansluiting. En dat past dus op de 35A :)

[ Voor 10% gewijzigd door leejoow op 08-08-2022 13:27 ]

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
leejoow schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:26:
In principe gaan alle groepen gewoon op B automaten. Ook wasmachines en drogers.

Er kan inderdaad een verdeler geplaatst worden bij de wasmachine aansluiting. Hiermee is het mogelijk om over de bestaande kabel de omvormer en de wasmachine te plaatsen. De eis is dat de omvormer op een eigen eindgroep zit en dat gaat lukken. Dit kastje maakt namelijk twee nieuwe eindgroepen van de ingaande groep. Let wel op dat je meterkast overweg kan met de totale stroom.

Wat betreft of het allemaal gaat passen: de 1x 35A kan maximaal 35A opnemen óf terugleveren. Als je verbruikt terwijl je opwekt gaat het netto omlaag: 10A opwek en 6A verbruik levert 4A over je huisaansluiting. En dat past dus op de 35A :)
Volgens mij mogen er max 10 panelen op 1 zekering? Dus dan zou ik 2 verdelers moeten hebben. 1 op de droger en 1 op de wasmachine? Dit zou ook moeten werken denk ik?

Kan ik dan wel ook gewoon de oven aan hebben en de kookplaat en evt wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 22:31
Je kan maximaal een omvormer van 3.6 kW op een PV verdeler aansluiten. Hier kunnen prima 12 panelen op maar afhankelijk van de oriëntatie ga je dan aftoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
lothar schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:18:
Je kan maximaal een omvormer van 3.6 kW op een PV verdeler aansluiten. Hier kunnen prima 12 panelen op maar afhankelijk van de oriëntatie ga je dan aftoppen.
Maart 12 panelen heeft een wp vermogen van 4800. Dus als ze allemaal erg goed in de zon liggen heb ik er niks aan?omdat hij maximaal 3600 WP kan opwekken? als ik het goed begrijp

Of mogen ze kabels voor de omvormer door dezelfde buis trekken als de wasmachine of wasdroger? Als dat zou mogen dan komen ze rechtstreeks in de meterkast uit.

[ Voor 28% gewijzigd door sgouman op 08-08-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Sterker nog, ik heb 20 panelen van totaal 8000Wp op één 16A groep zitten. Wel met een omvormer die stopt bij 4000W en panelen die Oost - West liggen. En ja, 4000W is meer dan 16A, maar het die 4000W haal ik lang niet altijd en een automaat klapt niet zomaar eruit. Dit is geen harde grens, maar in combinatie met de tijd (zou maar eens op karakteristiek). Mijn omvormer doet ik denk een uur of 4 aftoppen (en levert dan dus 4000W continu) en de automaat is nog nooit geklapt..

Dit betekend inderdaad dat een deel wordt afgetopt, maar hij begint ook eerder op te wekken en stopt ook later. Met betrekking tot het klappen van je automaat gaat het erom hoeveel je omvormer maximaal kan leveren. Je hebt er dus wel zeker iets aan, mede omdat in Nederland het helemaal niet standaard is dat de panelen ook maximaal opwekken. De waarde van de panelen heeft te maken met standaard testcondities. Nu met de warmte bijvoorbeeld zie ik dat mijn omvormer al veel minder lang aftopt op een dag omdat de panelen door de hitte minder opwekken.

Zie bijvoorbeeld mijn opbrengst van gisteren. Als ik bepaal hoeveel er daadwerkelijk niet het net is opgegaan (het bovenste stukje van de parabool) is dat helemaal niet zo veel. Zeker in combinatie met eerder starten en stoppen kan dat helemaal geen kwaad.

[ Voor 14% gewijzigd door leejoow op 08-08-2022 15:20 ]

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
leejoow schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:18:
Sterker nog, ik heb 20 panelen van totaal 8000Wp op één 16A groep zitten. Wel met een omvormer die stopt bij 4000W en panelen die Oost - West liggen. En ja, 4000W is meer dan 16A, maar het die 4000W haal ik lang niet altijd en een automaat klapt niet zomaar eruit. Dit is geen harde grens, maar in combinatie met de tijd (zou maar eens op karakteristiek). Mijn omvormer doet ik denk een uur of 4 aftoppen (en levert dan dus 4000W continu) en de automaat is nog nooit geklapt..

Dit betekend inderdaad dat een deel wordt afgetopt, maar hij begint ook eerder op te wekken en stopt ook later. Met betrekking tot het klappen van je automaat gaat het erom hoeveel je omvormer maximaal kan leveren. Je hebt er dus wel zeker iets aan, mede omdat in Nederland het helemaal niet standaard is dat de panelen ook maximaal opwekken. De waarde van de panelen heeft te maken met standaard testcondities. Nu met de warmte bijvoorbeeld zie ik dat mijn omvormer al veel minder lang aftopt op een dag omdat de panelen door de hitte minder opwekken.

Zie bijvoorbeeld mijn opbrengst van gisteren. Als ik bepaal hoeveel er daadwerkelijk niet het net is opgegaan (het bovenste stukje van de parabool) is dat helemaal niet zo veel. Zeker in combinatie met eerder starten en stoppen kan dat helemaal geen kwaad.
Dankjewel voor de uitleg. Ik zat toevallig een ander topic op tweakers te lezen
4345Wp op wasmachinegroep middels PV-verdeler

En daar zetten dus zonnepanelenbedrijven gewoon grotere zekeringen in de verdeler en in de meterkast. Ik weet natuurlijk niet hoe veilig dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:16
Je hoofdschakelaar en aardlekschakelaars zijn geschikt voor maximaal 40A. Deze moeten vervangen worden als je zonnepanelen op deze kast aansluit (ook als dit indirect gebeurt met een PV verdeler op de groep van de wasmachine). Want je kan 35A uit het net halen, en straks ook nog 16A, 20A of misschien zelfs 25A vanuit je zonnepanelen aan je kast geven. Dat maakt dan samen 51 tot 60A, wat écht teveel is voor de componenten van het 'ongezekerderde deel' van je groepenkast. De bedrading intern zal ook geschikt moeten zijn voor die 51 tot 60A.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ivow85 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:59:
Je hoofdschakelaar en aardlekschakelaars zijn geschikt voor maximaal 40A. Deze moeten vervangen worden als je zonnepanelen op deze kast aansluit (ook als dit indirect gebeurt met een PV verdeler op de groep van de wasmachine). Want je kan 35A uit het net halen, en straks ook nog 16A, 20A of misschien zelfs 25A vanuit je zonnepanelen aan je kast geven. Dat maakt dan samen 51 tot 60A, wat écht teveel is voor de componenten van het 'ongezekerderde deel' van je groepenkast. De bedrading intern zal ook geschikt moeten zijn voor die 51 tot 60A.
Hmm oke, maar dat zou dan iedereen toch hebben met een 1X35A zekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Ivow85 Nog geen panelen hier, maar stroom kan maar één kant op toch? :)

Wordt opgewekte stroom dan niet direct verbruikt door de inductiekookplaat?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
sgouman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:12:
[...]

Hmm oke, maar dat zou dan iedereen toch hebben met een 1X35A zekering?
Dat je daar op moet letten, geldt inderdaad vrijwel altijd voor de combinatie zonnepanelen+35A hoofdzekering.
PD2JK schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:16:
@Ivow85 Nog geen panelen hier, maar stroom kan maar één kant op toch? :)

Wordt opgewekte stroom dan niet direct verbruikt door de inductiekookplaat?
Stroom kan inderdaad maar één kant op. En daarom gebruikt je Inductiekookplaat inderdaad ook direct de energie van je panelen als de zon schijnt.
Maar als de zonnepanelen op aardlekschakelaar 1 zitten en daar 16A richting de hoofdschakelaar sturen, en je grote verbruikers als de Inductiekookplaat, wasmachine, oven, vaatwasser zitten op aardlekschakelaar 2 maximaal te verbruiken, dan kan er 16A van de zonnepanelen naar/door aardlekschakelaar 2 stromen én ook nog 35A vanaf de hoofdzekering. En dan ga je dus fors over het maximum heen waarop die aardlekschakelaar ontworpen is, wat dus een veiligheidsrisico is. Ook over de draden naar de aardlekschakelaar toe loopt dan die hoge stroom.
Er onstaan hiermee twee (potentiële) gevaren:
- brandgevaar als gevolg van overbelasting van componenten
- wanneer de aardlekschakelaar door een probleem in de installatie afschakelt, kan een vonkbrug ontstaan, waardoor er mogelijk nog stroom blijft lopen terwijl de aardlekschakelaar een gevaar (aard-lek) heeft gedetecteerd.

Kansen zijn vrij klein omdat er een toevallige samenloop van omstandigheden nodig is voor er echt problemen ontstaan. Maar de gevolgen zijn dat, los van de schade en het menselijk leed, je verzekeringsmaatschappij moeilijk kan gaan doen mbt uitkeren van schade omdat er sprake is van het niet naleven van veiligheidsvoorschriften.

Uiteindelijk zul je vast wel het verzekeringsgeld uitgekeerd krijgen als je kunt aantonen dat het door een installateur foutief is aangelegd en zal de verzekering het vervolgens op de installateur gaan verhalen. Maar voordat alle onderzoeken etc zijn afgerond ben je héél veel weken vol stress en onzekerheid verder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainHologram
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-05 00:03
Maar als de zonnepanelen op aardlekschakelaar 1 zitten en daar 16A richting de hoofdschakelaar sturen, en je grote verbruikers als de Inductiekookplaat, wasmachine, oven, vaatwasser zitten op aardlekschakelaar 2 maximaal te verbruiken, dan kan er 16A van de zonnepanelen naar/door aardlekschakelaar 2 stromen én ook nog 35A vanaf de hoofdzekering. En dan ga je dus fors over het maximum heen waarop die aardlekschakelaar ontworpen is, wat dus een veiligheidsrisico is.
Hoezo kan dit tot een veiligheidsrisico worden?
als het goed is zijn de groot gebruikers ook al zelf afgezekerd, daar zou als het goed is toch geen verschil moeten zijn of er zonnepanelen zijn of niet?
aardlek 2 is in dit geval beschermd door de 16A groep van de grootgebruikers. als de zekeringen goed ingesteld zijn kan er nooit meer stroom lopen dan waar de aardlek voor uitgerekend is. (laten we 3 groepen van 16A zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Een aardlek is vrijwel altijd 40A en er mogen vier groepen achter een aardlek. Dit is al 4x16=64A. In de praktijk (zonder zonnepanelen) is dit geen probleem omdat de 40A niet vanuit je hoofdaansluiting kan komen en dus je hoofdzekering eerder klapt. Door de zonnepanelen te introduceren kunnen dit soort situaties wel instaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
CaptainHologram schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Hoezo kan dit tot een veiligheidsrisico worden?
als het goed is zijn de groot gebruikers ook al zelf afgezekerd, daar zou als het goed is toch geen verschil moeten zijn of er zonnepanelen zijn of niet?
aardlek 2 is in dit geval beschermd door de 16A groep van de grootgebruikers. als de zekeringen goed ingesteld zijn kan er nooit meer stroom lopen dan waar de aardlek voor uitgerekend is. (laten we 3 groepen van 16A zeggen)
Er mogen 4 eindgroepen achter een aardlek.
4*16A = 64A.
Bij de aardlekschakelaar waar straks ook de Inductiekookplaat op aangesloten zit, kan dat op basis van de eindgroepen zelfs oplopen tot 5*16A, want een 2*16A kookgroep telt als één eindgroep.

Ofwel: als de voeding het aan kan (zoals in de situatie met 35A hoofdzekering en 16A voeding vanaf de zonnepanelen) , dan kan er makkelijk meer stroom gaan lopen dan wat de aardlekschakelaar geschikt voor 40A aan kan.

Er zijn dan ook gewoon aardlekschakelaars in de handel die een stroom van 63A aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

FL_

Maar als alles op dezelfde fase draait, dan gaat er toch gewoon 16A vanaf de PV-panelen door ALS1 via de hoofdschakelaar (of die verdeelblokjes) naar ALS2, of hebben we het nu over een heel kortstondige stroom?

Puur voor mijn begrip van de situatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
FL_ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:02:
Maar als alles op dezelfde fase draait, dan gaat er toch gewoon 16A vanaf de PV-panelen door ALS1 via de hoofdschakelaar (of die verdeelblokjes) naar ALS2, of hebben we het nu over een heel kortstondige stroom?

Puur voor mijn begrip van de situatie :)
Dat is correct, maar niet volledig. Als de vraag in huis hoger is dan de 16A die de zonnepanelen leveren, loopt er ook nog tot wel 35A vanaf de hoofdvoeding naar ALS2. Dus opgeteld loopt er tot 51A door die ALS (of meer bij een zwaardere PV-installatie). Die situatie kan in principe een paar uur achter elkaar aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:05

itarix

404 soul not found

Is het niet handiger om de meterkast te upgraden naar 3*25a? het kost 1x wat geld maar dan kan je wel alles gelijk goed aansluiten. Als straks de warmtepomp erbij komt kom je wellicht niet meer uit op 1x35a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

FL_

Ivow85 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Dat is correct, maar niet volledig. Als de vraag in huis hoger is dan de 16A die de zonnepanelen leveren, loopt er ook nog tot wel 35A vanaf de hoofdvoeding naar ALS2. Dus opgeteld loopt er tot 51A door die ALS (of meer bij een zwaardere PV-installatie). Die situatie kan in principe een paar uur achter elkaar aanhouden.
Hier leer ik al een hoop van, thanks! :)

Dus stel ceteris paribus over ALS2 is de vraag 25A wat betekent dat 25A over de hoofdschakelaar loopt, nu gaat de zon schijnen en wordt stroom teruggeleverd via ALS1 -maar die stroom is kleiner, bijvoorbeeld 16A- dan stroomt er dus over ALS2: 16A (ALS1) + (de al bestaande grotere stroom) 25A = 41A?

Dit gebeurt dus ondanks dat de vraag gelijk blijft? (Maar vindt niet plaats als de gevraagde stroom kleiner is dan de opgewekte stroom?)

Overigens, als dit teveel van het topic afgaat dan houdt ik er over op, maar dit is iets wat in mijn hoofd nog steeds moeilijk te begrijpen is (óók omdat die PV-verdelers volgens mij werken op het principe dat je de twee stroomsterktes met elkaar kan vereffenen) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Nee, als de vraag op de groepen van ALS 2 gelijk blijft, blijft de stroom ook gelijk.
Het gaat mis als die vraag oploopt naar bijvoorbeeld 50A terwijl de zon schijnt.

Zonder zonnepanelen en een vraag van 50A dan zegt de hoofdzekering 'poef' en is de installatie maar kortstondig overbelast geweest door het intreden van het ingebouwde veiligheidsmechanisme (hoofdzekering met lagere waarde dan wat de componenten in de groepenkast aan kunnen).

In de situatie met zonnepanelen in combinatie met de vraag van 50A, gaan de zonnepanelen 16A leveren. Om tot 50A te komen, wordt die productie van de zonnepanelen aangevuld met 34A vanuit het net. Dat is minder dan de waarde van de hoofdzekering, dus er wordt niet afgeschakeld. Maar intussen worden er wél componenten in de groepenkast met 25% overbelast.

En je kan wel zeggen: wie gebruikt er nou 50A in huis? Komt weinig voor inderdaad. Maar het zal maar net mis gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ivow85 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:23:
Nee, als de vraag op de groepen van ALS 2 gelijk blijft, blijft de stroom ook gelijk.
Het gaat mis als die vraag oploopt naar bijvoorbeeld 50A terwijl de zon schijnt.

Zonder zonnepanelen en een vraag van 50A dan zegt de hoofdzekering 'poef' en is de installatie maar kortstondig overbelast geweest door het intreden van het ingebouwde veiligheidsmechanisme (hoofdzekering met lagere waarde dan wat de componenten in de groepenkast aan kunnen).

In de situatie met zonnepanelen in combinatie met de vraag van 50A, gaan de zonnepanelen 16A leveren. Om tot 50A te komen, wordt die productie van de zonnepanelen aangevuld met 34A vanuit het net. Dat is minder dan de waarde van de hoofdzekering, dus er wordt niet afgeschakeld. Maar intussen worden er wél componenten in de groepenkast met 25% overbelast.

En je kan wel zeggen: wie gebruikt er nou 50A in huis? Komt weinig voor inderdaad. Maar het zal maar net mis gaan...
Maar wat zou je dan adviseren om te doen? Toch grotere aansluiting laten plaatsen door Stedin of is er nog een andere oplossing?

Zonnepanelen bedrijf gaat waarschijnlijk in de pv verdeler een 20A plaatsen en ook in de meterkast een 20A groep(waar die pv verder dan weer op komt) Zo zou er toch 4.6Kw geleverd kunnen worden ipv 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:00
Of gewoon een 40A automaat voor de andere ALS(en). De ALS waar die met de verdeler opzit krijgt maar max 35A.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ophidian schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:08:
Of gewoon een 40A automaat voor de andere ALS(en). De ALS waar die met de verdeler opzit krijgt maar max 35A.
Dus stel dat de zonnepanelenbedrijf een 20A zekering plaats voor de PV verdeler.

Dan zou ik de huidige 2 ALS moeten vervangen voor deze(als voorbeeld):
https://www.sandervunderi...-30ma-f202-a-40-0-03.html

En dan nog een aardelschakelaar erbij(zelfde als bovenste) voor de kookgroep en op die aardlekschakelaar komt dan ook nog deze voor de inductie zelf:
https://www.groepenkastbe...-fornuisgroep-1-fase-16a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:00
@sgouman Nee. De ALS waar de verdeler op zit krijgt max 35A voor zijn kiezen. Immers de 16A van de panelen gaan niet eerst richting hoofdschakelaar en daarna weer terug. Er kan max 35A overheen vanuit het net. Je zet een 40A automaat tussen net+ zonnepanelen en de andere twee ALSen. De 40A automaat beperkt het zodat je de rest hetzelfde kan houden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Ophidian schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:26:
@sgouman Nee. De ALS waar de verdeler op zit krijgt max 35A voor zijn kiezen. Immers de 16A van de panelen gaan niet eerst richting hoofdschakelaar en daarna weer terug. Er kan max 35A overheen vanuit het net. Je zet een 40A automaat tussen net+ zonnepanelen en de andere twee ALSen. De 40A automaat beperkt het zodat je de rest hetzelfde kan houden.
Dit, of je gebruikt 63A ALS'en en de juiste draaddikte in je groepenkast.

Pagina: 1