Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC: upgraden of vernieuwen?

Pagina: 1
Acties:

• Erikoman
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-07 00:12
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game voornamelijk met de pc, games als HLL(Hell Let Loose), Fifa, NTW3 mod

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoopte niet meer dan 1.000€ kwijt te zijn aan de componenten, eventueel assembleer ik hemzelf en/of ophalen van de goederen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn systeem ziet er nu zo uit:
MSI Z77A-G43 moederbord
Intel i5-3570K processor
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 koeler
Corsair Vengeance LP Blue 2x 8GB intern geheugen
Corsair kast met XFX 550W Pro kast + voeding
MSI geforce GTX960 Gaming 4GB videokaart
500gb SSD + 500gb 7200 harde schijven
samsung S24R358FHU monitor

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik hoopte alleen een 3060 videokaart of zoiets erin te zetten, maar is dit wel mogelijk/wijsheid? Moet ik bijvoorbeeld dan volgend jaar dan alsnog het moederbord etc vernieuwen?
Is 16gb intern genoeg voor nu of moet ik alvast schakelen naar 32gb? dus eventueel 2x 16gb erin doen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet merk gebonden, eerder prijs gebonden..

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik maakt mij niet zoveel uit met de zonnepanelen, maar een stille kast/pc bevalt mij uitstekend!

Ga je overklokken?
Nee!!

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen vertellen wat wijsheid is, upgraden of compleet vernieuwen?
En ALS ik moet vernieuwen wat zou dan rond de 1.000€ een optie kunnen zijn?
Voor mij persoonlijk is een videokaart up to date hebben wel het fijnste denk ik, want mijn 960gtx trekt sommige dingen gewoon simpelweg niet meer... en ik wil gewoon op high settings een spel kunnen spelen en/of streamen misschien? Maar streamen is geen prio, het is sowieso eerst voor eigen plezier!

Alvast zeer bedankt!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Welkom op GoT :)

Dit wordt een gevalletje alles vernieuwen op de SSD, Monitor en misschien kast na. Upgraden is geld weggooien.

Zie [BBG][H2 2022] 1080p 60fps+ Gaming Systeem voor een mooi systeem onder 1000 euro.

16GB RAM is voldoende voor gamen. Voor de wat zwaardere toepassingen is 32GB RAM aan te raden.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:42

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je moet natuurlijk helemaal niets, maar eigenlijk zijn zowel je CPU als GPU verouderd.

De vraag is dus een beetje waarom je wilt upgraden / wat je wilt bereiken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:21
Met een quadcore i5 zonder hyperthreading heeft upgraden geen zin meer.
Intel is inmiddels 9(!) generaties verder, dus je kunt een mooie sprong maken.
Een nieuwe cpu betekent een ander socket en dus een nieuw moederbord.
Voor je cpu-koeler heb je geen LGA1700 of AM4 montagekit, dus dat wordt vervangen.
DDR3 geheugen is inmiddels opgevolgd door DDR4 en DDR5, dus ook vervangen.
Na 9jaar is je voeding ook wel aan vervanging toe dus dat is goed getimed.
Dat je videokaart een bottleneck is had je zelf al geconstateerd

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:43
Je kunt de videokaart vervangen voor een 3060. Daarmee ga je de rekenkracht van je GPU vermoedelijk verdubbelen. Echter je gaat tot je de cpu vervangt in de meeste games op 1920x1080 géén gebruik maken van alle rekenkracht van deze gpu. Ik heb zelf nog een 2500K met een GTX 1070 staan en die gpu is cpu limited. Die gpu is nog heel wat trager dan een 3060:

Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/2211/bench/WD_1080p.png

Het goede nieuws is dat de betaalbare cpu's dat probleem oplossen. Met een pricewatch: AMD Ryzen 5 5600 Boxed zet je echt een énorme stap. Een pricewatch: AMD Ryzen 5 5500 Boxed zal ook wel volstaan. Intel is momenteel wat duurder.

Voeding vervangen is onzin, tot het moment dat hij je problemen geeft. Hetzelfde voor de SSD, monitor, behuizing, harde schijf. Nu nog DDR3 aanschaffen zou ik niet doen.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 07-08-2022 18:05 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:24
Voeding vervangen is geen onzin. De XFX is een Seasonic S12II onder de kap. Dwz een double forward met groepsregulatie topology en rete slechte beveiligingen. Niet geschikt voor recente hardware. Vervangen dus.

• Erikoman
Compizfox schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:57:
Je moet natuurlijk helemaal niets, maar eigenlijk zijn zowel je CPU als GPU verouderd.

De vraag is dus een beetje waarom je wilt upgraden / wat je wilt bereiken.
Volgens mij had ik dat verwoord in het stuk, maar ik wilde eventueel upgraden ipv totaal vernieuwen om de kosten te drukken. "Niet merk gebonden, maar wel prijs gebonden".
Zoals iemand anders zei, heeft het dus geen zin om een zwaardere GPU erin te zetten terwijl de CPU het dan niet eens trekt op 1920x1080.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:42

Compizfox

Bait for wenchmarks

Erikoman schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:31:
[...]
Volgens mij had ik dat verwoord in het stuk, maar ik wilde eventueel upgraden ipv totaal vernieuwen om de kosten te drukken. "Niet merk gebonden, maar wel prijs gebonden".
Zoals iemand anders zei, heeft het dus geen zin om een zwaardere GPU erin te zetten terwijl de CPU het dan niet eens trekt op 1920x1080.
Dat is niet wat ik bedoel. M'n vraag is waarom je wilt upgraden, m.a.w. waarom voldoet je systeem niet meer? Wat wil je gaan doen met je PC (bv. welke games spelen op welke settings) wat nu niet goed lukt?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Erikoman
Compizfox schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:41:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel. M'n vraag is waarom je wilt upgraden, m.a.w. waarom voldoet je systeem niet meer? Wat wil je gaan doen met je PC (bv. welke games spelen op welke settings) wat nu niet goed lukt?
Games staan vermeld in mijn begin post, en onderaan de post vind je: dat mijn 960gtx gewoonweg de high settings niet trekt in de modernere spellen.
Sterker nog, vaak speel ik op lagere settings om geen dia show te krijgen of hick ups…

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-11 19:56
Persoonlijk zou ik wel alleen de GPU upgraden. Als je dat niet genoeg bevalt, dan upgrade je toch de rest?

De videokaart heb je dan al..

• Erikoman
Woezik schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:03:
Met een quadcore i5 zonder hyperthreading heeft upgraden geen zin meer.
Intel is inmiddels 9(!) generaties verder, dus je kunt een mooie sprong maken.
Een nieuwe cpu betekent een ander socket en dus een nieuw moederbord.
Voor je cpu-koeler heb je geen LGA1700 of AM4 montagekit, dus dat wordt vervangen.
DDR3 geheugen is inmiddels opgevolgd door DDR4 en DDR5, dus ook vervangen.
Na 9jaar is je voeding ook wel aan vervanging toe dus dat is goed getimed.
Dat je videokaart een bottleneck is had je zelf al geconstateerd
Zeer mooi verwoord, ik word bijna emotioneel van deze “oldtimer”! Mijn kinderen zullen hem mogen afbeulen en papa koopt wel een nieuwe dan maar!

• sdk1985
Uszka schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:15:
Voeding vervangen is geen onzin. De XFX is een Seasonic S12II onder de kap. Dwz een double forward met groepsregulatie topology en rete slechte beveiligingen. Niet geschikt voor recente hardware. Vervangen dus.
Preventief vervangen van voedingen is IMO zo'n beetje het onzinnigste advies dat je kunt geven. Worst case scenario, wat ik hier op tweakers tot heden nog nooit voorbij heb zien komen, is dat je gloed nieuwe moederbord wordt opgeblazen. Dan noem je het een DOA en stuur je de boel terug. Ben je bang voor schade dan kun je beter ESD veilig werken dan een voeding preventief vervangen...

Krijg je coil whine, komt je systeem niet uit standby, krijg je onder load ineens een zwart scherm, ja dan is het tijd een nieuwe voeding te bestellen. Daarop voorsorteren is wel erg voorbarig.

Wellicht dat de TS besluit een volledig nieuw systeem in elkaar te zetten en de oude te hergebruiken. Ja dan moet je inderdaad een nieuwe voeding aanschaffen.

• sdk1985
Erikoman schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:31:
[...]

Een hogere resolutie is niet persé zwaarder voor je cpu. Hoe hoger je resolutie, des te hoger de workload voor de GPU, des te langer de GPU bezig is, des te meer rust je cpu krijgt.

Een GTX 960 is niet bijster snel. In die tijd had het best wel zin om voor bijvoorbeeld shooters een 970 of 980 te pakken dus je kunt met een gpu echt nog wel wat FPS winnen. Tegelijkertijd zijn er games bijgekomen die niet lekker draaien op 4 threads. Denk aan ubisoft games zoals Wildlands, Division, Assasins creed, enz. Dan krijg je haperingen. Het enige dat daarbij nog een beetje helpt is een fps limiter instellen (bijvoorbeeld met rivatuner).

edit: Hier zie je waar ik last van had icm een vergelijkbare cpu en een snellere GTX 1070:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UveN550NXhpSfy8NLtJpgScNMOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ymIsNSSHJcT8ABmnP1xmg7Cc.png?f=user_large

Duiding:
Uncapped had ik gemiddeld 123 fps maar fps drops naar 29 fps.
Met een fps limit van 80 dropte de fps naar 40 en was het speelbaarder.
Met een nieuwe cpu zorgde voor 140 fps en dan dropte de fps naar 86.
De nieuwe cpu in combinatie met een fps limiet van 120 leverde een fps drop naar 98 op.

(Het pijltje was overigens doodgaan, dat geeft een lag spike even los van hoe de game loopt.)

[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 07-08-2022 19:33 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:32
Vapor Hell Let Loose zijn de minimum-requirements een i5 6600, die is zo’n 10-20% sneller dan wat je nu hebt. En minimum-requirements zijn niet voor high.

Recommended is een i5 8400, die is tot 50% sneller dan een 6600.

Zoals aangegeven is het een quad Core zonder Hyperthreading.

Er is een bijzonder grote kans dat je huidige cpu op 100% zal staan met een 3060 en dan krijg je hickups.

https://www.reddit.com/r/...vs/low_fps_100_cpu_usage/

100% cpu usage op een 9300H (4 core, 8-thread) laptop cpu die tot zo’n 50% sneller is en dit is een mobiele NVidia RTX 2060 die heel wat trager is dan een desktop 3060.

Ik zou het oude beestje vervangen, dat voorkomt een zekere teleurstelling.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:57
sdk1985 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Preventief vervangen van voedingen is IMO zo'n beetje het onzinnigste advies dat je kunt geven. Worst case scenario, wat ik hier op tweakers tot heden nog nooit voorbij heb zien komen, is dat je gloed nieuwe moederbord wordt opgeblazen. Dan noem je het een DOA en stuur je de boel terug. Ben je bang voor schade dan kun je beter ESD veilig werken dan een voeding preventief vervangen...

Krijg je coil whine, komt je systeem niet uit standby, krijg je onder load ineens een zwart scherm, ja dan is het tijd een nieuwe voeding te bestellen. Daarop voorsorteren is wel erg voorbarig.

Wellicht dat de TS besluit een volledig nieuw systeem in elkaar te zetten en de oude te hergebruiken. Ja dan moet je inderdaad een nieuwe voeding aanschaffen.
Zeker niet, er zijn legio voorbeelden waarom het wel verstandig is. Eea is alleen wel afhankelijk van het product en de situatie. @Uszka weet heel goed waar hij het over heeft met voedingen, dus dit advies komt niet uit de lucht gegrepen. Lees bijvoorbeeld hoezo zijn "oude" voedingen niet geschikt voor nieuw cpu's? eens.
Daarbij is het nogal cheap op je nieuwe hardware op een beroerde voeding aan te sluiten en als het dan fout gaat om je nieuwe hardware DOA te noemen en het probleem blij de leverancier neer te leggen omdat je geen paar tientjes neer wil leggen voor een nieuwe voeding..

Maargoed, genoeg hierover, TS heeft de conclusie getrokken dat er een nieuwe systeem komt en deze doorgeschoven wordt. Verstandige keus denk ik :)

• sdk1985
ExiZTeNcE schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

Zeker niet, er zijn legio voorbeelden waarom het wel verstandig is. Eea is alleen wel afhankelijk van het product en de situatie. @Uszka weet heel goed waar hij het over heeft met voedingen, dus dit advies komt niet uit de lucht gegrepen. Lees bijvoorbeeld hoezo zijn "oude" voedingen niet geschikt voor nieuw cpu's? eens.
Daarbij is het nogal cheap op je nieuwe hardware op een beroerde voeding aan te sluiten en als het dan fout gaat om je nieuwe hardware DOA te noemen en het probleem blij de leverancier neer te leggen omdat je geen paar tientjes neer wil leggen voor een nieuwe voeding..

Maargoed, genoeg hierover, TS heeft de conclusie getrokken dat er een nieuwe systeem komt en deze doorgeschoven wordt. Verstandige keus denk ik :)
Mijn suggestie is een oplossing voor een niet bestaand probleem want die oude voeding gaat je nieuwe spullen niet opblazen... Je zou het ook nog op je credit card kunnen gooien (180 dagen aankoop verzekering bij de meeste). Hoe dan ook is het een extreem scenario waar gewoon een 'solve' voor bestaat. Uberhaupt wisselen de ideeën van de voedings 'experts' nog weleens. Zo moest het jaren geleden persé een Seasonic zijn. Drie keer raden welk merk daadwerkelijk problemen kreeg met meerdere reeksen... Het merk zegt eigenlijk uberhaupt weinig over de kwaliteit van de voeding. Per model kan er een andere fabrikant achter zitten, dit kan zelfs een enorm verschil tussen een 550W en 650W model betekenen binnen dezelfde reeks van hetzelfde merk.

Hoe dan ook, het topic waar je naar refereert toont verder vooral aan dat die legio voorbeelden niet bestaan... Als die huidige voeding zo gevaarlijk is, zou de ts dan het oude systeem ook niet moeten redden van de ondergang door peventief die voeding te vervangen ;)?

Qua budget gaat dat net lukken; mobo+ram+cpu+videokaart en 2 voedingen :+ .

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 08-08-2022 12:51 ]

Pagina: 1