Warmtepomp aangeschaft, combinatie met CV?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surwold
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-12-2022
Hallo,

Met de dure gasprijzen heb ik een warmtepomp 15 kW en 12 bifaciale zonnepanelen aangeschaft. Wij hebben beneden vloerverwarming en boven op de 3 slaapkamers radiatoren. Ook hebben we een mooie gas openhaard beneden. Ik heb het plan opgevat om de warmtepomp te gebruiken voor verwarming en de huidige cv ketel voor het warmwater en een aantal dagen per jaar de gas openhaard. Beter was geweest geheel geen gas meer te gebruiken, maar wij hechten nogal aan de fijne sfeer welke de gas openhaard geeft. Op deze manier zou ik de warmtepomp ook een aantal maanden uit kunnen zetten en voor een paar koude dagen in de zomer de cv ketel kunnen laten gebruiken. Verder voor de herfst en winter de warmtepomp, eventueel voor de zeer koude dagen de elektrische bijverwarming van de warmtepomp of eventueel bij kunnen verwarmen via de cv ketel? De zonnepanelen ca 10 kW moeten nagenoeg het geheel (warmtepomp 4kW en huishoudelijk energie verbruik (5 kW) kunnen dekken. Hoe kan ik dit in schemavorm het beste aansluiten? Wat heb ik ervoor nodig? Hoe combineer ik beide verwarming installaties en zonnepanelen? De zonnepanelen 12 stuks van 700pW bouw ik op een een assige solar tracker met een gelijkrichter van 10 kW. Wie helpt mij?

m.vr.gr. Kasper de Beer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-05 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Leuk begin, maar voor zinvol advies mag er meer info bij. Typenummers, specificaties, schema van de huidige installatie met leiding diameters, foto van verdelers, plattegrond met beoogde plaatsingsplek.

De koppeling tussen PV en WP is alvast makkelijk: die is er niet (anders dan dat ze op hetzelfde elektriciteitsnet zijn aangesloten).

Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Zonnepanelen staan los van de warmtepomp.
De 1 verbruikt stroom. De ander wekt stroom op. Dat kan tegelijk maar ook op verschillende tijdstippen.

Hier raden we over het algemeen aan om je dak vol zonnepanelen te leggen, dus zonder te kijken naar hoeveel stroom je verbruikt, dat is niet erg relevant.

Kun je niet een gasfles kopen en af en toe vullen voor die gashaard. Zodat je wel van het gas af kunt en geen vastrecht meer hoeft te betalen?

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 07-08-2022 10:46 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Juist in de zomer lijkt me de WP gunstig. Kan je de haard niet ombouwen tot propaan haard? Bedoel, vaste lasten voor gas zijn toch al snel €150-200,- per jaar. Toch veel geld voor eigenlijk alleen de haard laten branden.

Maar inderdaad, voor mee details over aansluiten zijn er ook meer details nodig over de WP en huidige installatie.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 07-08-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Aan de andere kant ga je voor 200 euro p/j niet met gasflessen zeulen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 09:57
ds23man schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:23:
Aan de andere kant ga je voor 200 euro p/j niet met gasflessen zeulen.
Ikzelf ben voor €200/jr toch wel bereid voor het eea...
Ik weet niet hoe vaak die haard gebruikt wordt en hoeveel gasflessen er gesjouwd moeten worden, maar ik denk dat dat wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:06
Dit is een hele enthousiaste tekst. Ik adviseer om even rustig adem te halen en een ding tegelijk te doen.

Voor zover ik het kan lezen zijn er drie projecten die je wil uitvoeren:
1. Zonnepanelen plaatsen
2. Warmtepomp plaatsen
3. Sturing warmtepomp i.c.m. bestaande cv-ketel installatie

Zowel de warmtepomp als de zonnepanelen moeten op een eigen groep naar de groepenkast (in de meterkast) en werken onafhankelijk van elkaar. Als er geen zon is werkt de warmtepomp gewoon van het stroomnet. Bij overtollige energieproductie gaat het terug het stroomnet in en kan je nog een paar jaar salderen (daarna lagere terugleververgoeding) met het verbruik in de winter.

Zonnepanelen werken niet 24/7 een leveren in de winter minder. Simpelweg de piekcapaciteit bij elkaar optellen kan niet.

Daarnaast heb je maar 8400W (8,4kW 12x 700Wp (welk merk/type, ik wist niet die al bestaan)) aan panelen en een 10kw gelijkrichter? (Ik neem aan dat het een omvormer (engels: inverter) is, die doet precies het tegenovergestelde van een gelijkrichter). Die kan nooit 10kW leveren zonder een grote dure accu (als het al een hybride omvormer is)

Je mist volgens mij heel wat basiskennis om dit succesvol uit te voeren. Voor de zonnepanelen is de openingspost van dit topic een goed begin:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

Het warmtepomp/bestaande installatie deel is geen zinvol advies op te geven zonder de details die @Proton_ al noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Truus01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Ikzelf ben voor €200/jr toch wel bereid voor het eea...
Ik weet niet hoe vaak die haard gebruikt wordt en hoeveel gasflessen er gesjouwd moeten worden, maar ik denk dat dat wel meevalt.
Vulling voor een 11kg fles kost richting de 40 euro.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Surwold
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-12-2022
Fijn dat julle meedenken. Om maar met de laatste opmerking te beginnen, ik heb weinig ervaring met warmtepompen en zonnepanelen. Toch als gepensioneerde onderwijzer, oud elektricien en meet en regeltechnicus heb ik wel basiskennis van de installaties maar geen specifieke kennis van de moderne installaties. Bifaciale zonnepanelen is een uitdaging op een door mij zelfgemaakte 1 assige Solartracker. De warmtepomp uit China is een avontuur, zowel de aanschaf het transport en ook het installeren. De Chinese firma 's hebben met google translate de handleidingen vanuit het Chinees in het Engels of het Duits vertaald. De vertaling is zo slecht dat maar weinig bruikbaar is. Mij is bekend dat de zonnepanelen het meeste stroom leveren in een tijd waar je de minste behoefte hebt aan verwarming en anders om. De vraagstelling van mij is hoe kan ik het beste de nieuwe warmtepomp integreren met mijn cv installatie, (de ketel van de cv installatie staat op de zolder met daarbij de boiler, waarbij ik de cv installatie/boiler wil gebruiken voor het warme water en de gasaansluiting voor de gasopenhaard. De lucht water warmtepomp komt buiten op een fundering en de leidingen naar de verdeler van de vloerverwarming van de gehele benedenverdieping is ongeveer 4 meter. Daartussen komt een een watertank, pomp, filters, afsluiters en drukvat zoals bij de meeste types lucht water warmtepompen. De leidingen door het huis naar boven, naar de radiatoren (3 stuks) laat ik zitten. Ik wil graag weten welke voorzieningen ik moet treffen om de beide warmte installaties te koppelen en te regelen (wifi smart??), zodat ik na believen mijn cv installatie kan gebruiken voor bij verwarming tijdens extreme koude dagen en koude zomerdagen. Ik wil in de zomer de warmtepomp niet gebruiken alleen even laten draaien zodat de installatie niet "vastroest",Bijv waar moet ik afsluiters plaatsen, thermostaten, regelunits shuntleiding enz. Het liefst in schemavorm

Groet Kasper de Beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Ik denk ook dat de TS van Belgie is dus dat is wellicht goed om rekening mee te houden. Klopt dat @Surwold ?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1