Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:01
Hoop dat er wat tweakers zijn met kennis en ervaring die ons van wat eerste advies kunnen voorzien mbt onderhandse renteloze leningen.

Op dit moment hebben wij twee kredieten en een hypotheek. De kredieten zijn niet hypothecair ingeschreven en hier betalen we circa 3.5% rente over, totaal krediet bedrag is ca 100k€, grotendeels gebruikt voor woningverbetering.

Een neef (wonend in het Canada) heeft ons aangeboden om de leningen voor ons af te lossen en onder te brengen in een onderhandse lening met 0% rente.

Via Google ben ik erachter gekomen dat de belastingdienst de niet betaalde rente zou kunnen zien als een schenking. Hier zouden we dan schenkbelasting over moeten betalen. Wat mij niet helemaal duidelijk is het bedrag waarover we de schenkbelasting betalen? Volgens mij zou dit het niet betaalde marktconforme rente bedrag zijn?

Ik lees verder op google dat een de belastingdienst enerzijds uitgaat van een marktconforme rente voor onderhandse leningen maar anderzijds rekent met een rente van 6% voor schenkbelasting. Marktconfom zou in ons geval 3.5% zijn op basis van de huidige lening?

Maar dan lees ik op onderstaande site dat de belastingdienst dit niet kan aanmerken als schenking indien de renteloze lening contractueel is vastgelegd?
https://financieel.infonu...-de-renteloze-lening.html
Is dit correct?

Aanvullende info:
Neef heeft de Canadese nationaliteit en heeft geen fiscale banden met Nederland.

Uiteraard zullen we het een en ander onderling duidelijk moeten vastleggen in afspraken. Zijn er evt andere zaken waar we rekening mee moeten houden?

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Met de vrijstellingsdrempel voor schenkingsvrij schenken zou dat dus geen issue moeten zijn als je een fictieve marktconforme rente neemt?
https://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 13:35
Volgens mij is de gebruikelijke term hiervoor ‘familiebank’. Zo hebben wij ooit van onze ouders wat geleend en vervolgens de rente weer als schenking terug gekregen.
Je spreekt dan gewoon een aflosschema af, in ons geval een simpele annuïteit en gaat netjes je lening aflossen. Betaalde rente wordt per jaar terug geschonken.

Voor 100k euro en een indirectere familieband (neef ipv ouders) lijkt het me wel een behoorlijke verplichting voor beide partijen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien die neef in Canada woont, Canadees is, en niet recent in Nederland heeft gewoond, mag hij sowieso zoveel belastingvrij schenken als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:25

Herman

FP ProMod
Anoniem: 221425 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:20:
Ander idee:

Je stelt de rente contractueel vast op 2%.
(...)
Ik denk niet dat 2% nu nog een zakelijke rente is voor een onderhandse lening.

@Ethernety Let even op in welke valuta je de overeenkomst opstelt. Je schrijft Euro's, maar wordt uiteindelijk verwacht dat je het bedrag in Dollars (CAD) terugbetaalt / vereffent? M.a.w. wie loopt het valuta-risico?

[ Voor 4% gewijzigd door Herman op 07-08-2022 08:42 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:44
Sissors schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:38:
Gezien die neef in Canada woont, Canadees is, en niet recent in Nederland heeft gewoond, mag hij sowieso zoveel belastingvrij schenken als je wil.
TS is toch belastingplichtig, niet de schenker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

denk je ook aan het wisselkoers risico en de kosten van eventuele omwisseling canadese dollar naar euro en terug.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mania-92 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

TS is toch belastingplichtig, niet de schenker?
Hangt af van de schenker, zie: https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:10

Lordy79

Vastberaden

De schenker woont (minstens 10 jaar) buiten Nederland? Dan kan hij zoveel schenken en renteloos uitlenen als hij wil aan Nederlanders zonder Nederlandse belasting.
Misschien is er een Canadese wet die verbiedt tegen 0 uit te lenen maar dat is een ander verhaal.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:05

Honesty

kattenneus!

Voordeel van de familiebank constructie is dat de lening niet hypothecair is en dat je dus bij de bank in een lagere ltv categorie kan vallen waardoor je minder hypotheek rente kan betalen.
Lening aan je neef is ook afrekbaar daar zitten wel eisen aan. Dan kan je het zo doen
Jij betaald 6% rente, je neef schenkt 6% terug en van die 6% krijg je 39% of meer terug tijdens je inkomstenbelasting aangifte

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Let er wel op dat je de bedragen aan rente en schenking gewoonlijk niet met een gesloten beurs mag doen: de bedragen moeten daadwerkelijk overgeschreven worden van rekening naar rekening.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:26

Electrowolf

Mod met Liefde!

Zoek even naar `familiebankieren` of `familiehypotheek`. Daar staan vergelijkebare antwoorden die ook opgaan voor deze vraag. Dat zal denk ik stuk meer helpen.

De belanstingdienst ziet het geheel als schenking, alles dat je krijgt. Dus het bedrag en eventueel de rente er bij, als je geen zakelijke rente rekent. Je kan achterhalen of iets een zakelijke rente is als je akkoord heb van de belastinginspecteur. Dus je kan een brief sturen naar je lokale vestiging van de belastingdienst om dat te achterhalen ;).

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrennuS
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 13:49
Honesty schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:08:
Voordeel van de familiebank constructie is dat de lening niet hypothecair is en dat je dus bij de bank in een lagere ltv categorie kan vallen waardoor je minder hypotheek rente kan betalen.
Lening aan je neef is ook afrekbaar daar zitten wel eisen aan. Dan kan je het zo doen
Jij betaald 6% rente, je neef schenkt 6% terug en van die 6% krijg je 39% of meer terug tijdens je inkomstenbelasting aangifte
nuance je hoeft hem niet hypothecair vast te leggen maar zou het wel doen.

ik heb helaas negatieve ervaringen met familiebank constructies die bij overlijden naar boven komen.

Zorg ervoor dat je zaken vastlegt en bekend zijn bij de andere familieleden/erfgenamen. Komen er bij overlijden zaken naar boven die onbekend zijn kunnen die achteraf wettelijk worden getoetst en aangevochten worden door erfgenamen omdat het dan een potentieel schenking is die ten koste van de andere erfgenamen is.

Zorg voor duidelijke contractuele afspraken bij overlijden is mijn tip; bijvoorbeeld opeisbaarheid door erfgenamen.

Familiebankconstructies zijn leuk maar ik zou ze vooral in de eerste graad houden (en dus de cirkel klein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:44
Bijzondere regeling.. Laat voortaan mijn schenkingen via een buitenlandse derde lopen denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:09

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Let er wel op dat die buitenlandse derde in zijn land aan de voorwaarden moet voldoen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:01
Hartelijk dank allemaal voor het meedenken. Ik zal het een en ander nog eens goed doornemen.
Mijn neef heeft de Canadese nationaliteit en heeft nooit in Nederland gewoont.

Valuta is euro, aflossen ook. We overwegen om hier een aparte bankrekening voor te openen waar de maandelijkse aflossing naar overgemaakt kan worden.
Mijn neef heeft de Canadese nationaliteit, heeft nooit de Nederlandse nationaliteit gehad en heeft nooit in Nederland gewoont. Dus behalve dat hij hier wat familie heeft zijn er verder geen banden met Nederland. Volgens de belastingdienst is er in dit geval dus geen schenkbelasting verschuldigd. Hij zou het bedrag dus kunnen overmaken naar onze rekening en wij zouden dit dan onderhands kunnen aflossen. Uiteraard leggen we het een en ander contractueel vast…

Zal deze week eens met de belastingsdienst bellen om het een en ander helder te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
De belastingdienst vind ik erg lastig zelf en heb genoeg discussies gehad. Ik raad je aan om een belastingadviseur in te schakelen die het verder regelt. Dan heb je daarna nooit meer discussie of vorderingen van de belastingdienst. De kosten voor dit soort adviezen en overeenkomst vallen reuze mee. Ik heb zelf een dame en die is top en heeft direct contact met belastinginspecteur en kun je weer rustig slapen.

Ik weet wel wat adressen (zuid as is hier niet nodig), voor max 200 euro is het allemaal geregeld (denk minder). Ga niet naar boekhouder aub. Ik post hier geen adressen uiteraard maar kies leuke eenpitter met ervaring.
Pagina: 1