Dag allen,
Begin dit jaar ben ik samen met mijn partner ingetrokken in een jaren 30 woning.
Dit was een oude boerderij die door de vorige bewoners in de jaren 80 gerenoveerd werd.
Met de huidige bewegingen op het vlak van klimaat en energie alsook het comfort in onze woning te verhogen, ben ik op zoek naar de beste manier om de woning te verwarmen.
Ik kan de uren niet meer tellen die ik heb gespendeerd met het afwegen en zoeken naar informatie om dit vraagstuk op te lossen maar lijk er niet uit te komen. Daarom deze topic, in de hoop dat ik wat inzichten en/of ervaringen kan krijgen van anderen.
Muren kunnen niet geïsoleerd worden door een te kleine spouw, voorzetwanden zien we niet zitten ivm ruimteverlies en van buitenaf isoleren is in de eerste plaats budgetair niet haalbaar en zou het landelijke karakter van de woning laten verdwijnen (wat we graag willen behouden).
Wijziging:
Er is ook een kleine kachel in de keuken die op propaangas loopt.
En in de leefruimte is een centrale stookolie-kachel die fungeert als hoofdverwarming.
De te verwarmen ruimte is ongeveer 120 kubieke meter. Dit omvat leefruimte, keuken en aanpalende bureau. De badkamer en wc zijn niet verwarmd. In de badkamer zou ik gewoon een elektrische radiator plaatsen.
De stookoliekachel zou dan vervangen worden door een houtkachel die als bijverwarming zou dienen in de koude dagen. (We wonen afgelegen dus niemand er zal ook niemand hinder ondervinden van de uitstoot).
Het probleem waar ik hier tegen aanloop is hoe die radiatoren aangestuurd moeten worden.
Als we bij propaangas blijven, zullen we een tank moeten plaatsen sinds de benodigde gashoeveelheid uiteraard enorm zal toenemen. Daarnaast zijn we uiteraard allemaal op de hoogte van de klimaatplannen om van het gas af te gaan alsook de huidige energiecrisis.
Een warmtepomp is geen optie door de slechte isolatie en dit zal wel nog een tijdje het geval blijven.
Wijziging:
Eerst het dak isoleren zou in een ideaal scenario waarschijnlijk de beste stap zijn, maar dit stellen we liefst nog even uit omdat we de bovenverdieping (onder het dak) sowieso nog grondig zullen renoveren binnen enkele jaren.
Daarnaast zullen de (velux) ramen binnen enkele jaartjes ook eens aan vervanging toe zijn.
Wijziging:
---
Elk inzicht, ervaring, advies is welkom!
Begin dit jaar ben ik samen met mijn partner ingetrokken in een jaren 30 woning.
Dit was een oude boerderij die door de vorige bewoners in de jaren 80 gerenoveerd werd.
Met de huidige bewegingen op het vlak van klimaat en energie alsook het comfort in onze woning te verhogen, ben ik op zoek naar de beste manier om de woning te verwarmen.
Ik kan de uren niet meer tellen die ik heb gespendeerd met het afwegen en zoeken naar informatie om dit vraagstuk op te lossen maar lijk er niet uit te komen. Daarom deze topic, in de hoop dat ik wat inzichten en/of ervaringen kan krijgen van anderen.
Om de situatie te schetsen
Isolatie:
Allereest is de woning slecht geïsoleerd;Muren kunnen niet geïsoleerd worden door een te kleine spouw, voorzetwanden zien we niet zitten ivm ruimteverlies en van buitenaf isoleren is in de eerste plaats budgetair niet haalbaar en zou het landelijke karakter van de woning laten verdwijnen (wat we graag willen behouden).
Wijziging:
Het zadeldak is licht geïsoleerd met 5cm glaswol. Ook het plafond tussen de beneden en bovenverdieping heeft enkele centimers glaswol. De ramen zijn deels hr+ en deels standard dubbel glas.Heeft iemand enige ervaring met het isoleren van buitenmuren met sierplijster?
Wanneer op de benedenverdieping, de houten dubbel-glas ramen, eens aan vervanging toe zijn lijkt me dit wel een relatief goedkope optie om erbij te nemen.
Dit zou wel haalbaar kunnen zijn op de middellange termijn in tegenstelling tot een nieuwe muur met isolatie plaatsen (+ benodigde fundering).
Huidige situatie verwarming
Tapwater word verwarmd met een gasketel op propaangas. Er is geen gasaansluiting in de straat, daarom dus propaangas.Er is ook een kleine kachel in de keuken die op propaangas loopt.
En in de leefruimte is een centrale stookolie-kachel die fungeert als hoofdverwarming.
De te verwarmen ruimte is ongeveer 120 kubieke meter. Dit omvat leefruimte, keuken en aanpalende bureau. De badkamer en wc zijn niet verwarmd. In de badkamer zou ik gewoon een elektrische radiator plaatsen.
Overwegingen
Het liefst zou ik overal radiatoren plaatsen als hoofdverwarming waarna de gaskachel alsook de stookolie-kachel weg kan.De stookoliekachel zou dan vervangen worden door een houtkachel die als bijverwarming zou dienen in de koude dagen. (We wonen afgelegen dus niemand er zal ook niemand hinder ondervinden van de uitstoot).
Het probleem waar ik hier tegen aanloop is hoe die radiatoren aangestuurd moeten worden.
Als we bij propaangas blijven, zullen we een tank moeten plaatsen sinds de benodigde gashoeveelheid uiteraard enorm zal toenemen. Daarnaast zijn we uiteraard allemaal op de hoogte van de klimaatplannen om van het gas af te gaan alsook de huidige energiecrisis.
Een warmtepomp is geen optie door de slechte isolatie en dit zal wel nog een tijdje het geval blijven.
Wijziging:
Ik stond op het punt om voor een pellet CV te gaan. Maar de pelletprijzen zijn ook al de hoogte ingeschoten, wat samen met de hoge investeringskost, die optie veel minder aantrekkelijk heeft gemaakt.Zelfs al zijn de muren en vloer niet geïsoleerd, eens het dak aangepakt word, lijkt het me op basis van reacties toch een optie te zijn om een warmtepomp te plaatsen. Uiteraard maak ik me hier wel zorgen over het warm kunnen stoken.
Airco's komen hier veel naar voren en sporadish, LW/WP.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur wel naar LW - een kennis heeft overal airco's en vind ik niet zo aangenaam om in te vertroeven. Maar dan moet ik wel kijken naar lage temperatuur verwarming.
Lage temperatuur radiatoren (ltv's) lijken me wel interessant, maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik deze moet berekenen.
Als ik op 75/65 bv. 4000W nodig zou hebben voor een ruimte, dan zou ik op 55/45 3 à 4 maal zoveel "radiator" nodig hebben. Maar LTV's zouden dit probleem kunnen wegwerken als ik het goed begrijp door de ventilators?Zou het daarnaast technisch haalbaar zijn om vloerverwarming te plaatsen op de voute, met isolatie onder?
Onze voute (half ingegraven kelder) is opgebouwd in hout.
De vaute is slechts 13 m³. (6.8m², 1,90m hoog). Deze is deel van de keukenruimte waar de keuken zelf 29 m³ is.
Op de korte kant zijn de buitenmuren, op de lange kanten ligt de woonkamer (gescheiden met een deur) en aan de andere kant, een gang waar de badkamer, stookruimte, ... zit.
Indien technisch mogelijk, zou dit doenbaar zijn om de keuken dus ook mee te verwarmen hiermee?
Eerst het dak isoleren zou in een ideaal scenario waarschijnlijk de beste stap zijn, maar dit stellen we liefst nog even uit omdat we de bovenverdieping (onder het dak) sowieso nog grondig zullen renoveren binnen enkele jaren.
Daarnaast zullen de (velux) ramen binnen enkele jaartjes ook eens aan vervanging toe zijn.
Wijziging:
Een tijdje tussen de gipswanden slapen zie ik nu wel nog zitten, mocht dit echt de beste optie zijn om mee te starten; maar daarmee is het grondstof vraagstuk ook nog steeds niet opgelost (gas?).Het lijkt er op dat dit toch echt wel de prioriteit moet zijn. Zelfs al kunnen de ramen nog wel enkele jaren mee, lijkt het interessanter om de bovenderdieping volledig te isoleren en niet koppig de ramen nog enkele jaren te geven.
---
Elk inzicht, ervaring, advies is welkom!
[ Voor 28% gewijzigd door nightgold op 08-08-2022 00:14 ]