2 stroombronnen gebruiken om polariteit om te draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 10:55
Goedenavond,

Ik ben bezig met een projectje om twee luiken de vliering afsluiten zitten te 'automatiseren'; in plaats van met het handje openen mooi elektrisch. Ik heb hiervoor twee actuatoren van 12V/3A met twee bijpassende stroomspanningsbronnen (twee netadapters van 230V naar 12V/3A). Ik heb twee pulsdrukkers op de muur welke allebei een stopcontact op de vliering schakelen (deze situatie kan ik niet echt veranderen...). Het idee is nu dus dat 1 pulsdrukker -> stopcontact -> adapter de luiken opent en de andere pulsdrukker -> stopcontact -> adapter de luiken weer sluit. Volgens mij moet ik dus een manier vinden om beide stroombronnen tegelijkertijd op de actuatoren aan te sluiten maar de polariteit om te draaien. Na een middagje prutsen heb ik helaas moeten constateren dat mijn beperkte kennis van elektonische componenten niet voldoende is O-)

Zelf had ik bedacht dat het wellicht met een relais zou moeten kunnen. Zie hieronder mijn probeersel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EGjGsgUfobUMYEEcg5YwH8DfEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dPK5Ojcib7IzdCs9m7uAVhA7.png?f=user_large

De rechterkant schakelt de actuatoren en het relais. Hierdoor wordt de stroomkring van de linkerkant verbroken. Bij de linkerkant is de + en - omgedraaid en deze werkt dus alleen als de rechterkant _niet_ is ingeschakeld. Maar deze opstelling werkt dus niet :/

Ik kan me niet voorstellen dat dit nou heel ingewikkeld is, dus wie kan me helpen? _/-\o_

smile an everlasting smile

Beste antwoord (via RooN op 10-08-2022 16:42)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 10:35
Speciale manier maar het kan :) Gewoon een 12V DPDT relais gebruiken zoals hier: https://www.electroschematics.com/dpdt-switch-relay/
Afbeeldingslocatie: https://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2014/01/DPDT-relay.png

Alleen sluit je in jouw geval de motor aan op T1 en T2, voeding 1 op 1&3 en voeding 2 omgekeerd gepolariseerd op 2&4. Ook sluit je nog 1 van de voedingen aan op het relais zodat het schakelt bij het gebruik van die voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_s_8n6LQhwwnZpeb5HZLrCinCtI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fB1GRFQQoVeu93XVmJbyGIqn.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door D-Three op 06-08-2022 09:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De groene lijn tussen de rechter stroom spanningsbron en de +-kant van je parallelschakeling moet in ieder geval weg. Die wordt niet onderbroken waardoor de schakeling altijd actief blijft.

Verder moet de - kant van de rechter spanningsbron ook anders, die zorgt nu voor regelrechte kortsluiting.

Nog even terug naar de tekentafel dus.

[ Voor 27% gewijzigd door sypie op 06-08-2022 01:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:27

OcGuru

Giulietta Qv

Google eens op H-brug.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Wat zijn de actuatoren? Begrijp ik nu uit je verhaal dat je ze allebei altijd aangesloten hebt, en er maar één tegelijk wil bekrachtigen? Wat doet in dat geval de andere?

En wie verzorgt de spanning op het moment dat je de knop los laat? Wat zorgt voor een eindstop als je de knop te lang ingedrukt houdt?

Meer vragen dan antwoorden voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Doet een zonnescherm schakelaar dit niet netjes voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

RooN schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 00:07:
Ik heb hiervoor twee actuatoren van 12V/3A met twee bijpassende stroombronnen (twee netadapters van 230V naar 12V/3A).
Wat zijn de specs van die actuatoren? Kan je er wel 2 op 1 voeding aansluiten?
Immers zeg je "2 bijpassende stroombronnen" dat suggereert dat je niet zomaar 1 stroombron kan gebruiken met 2 aangesloten actuatoren.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RooN
Dank voor de reacties! Ik zal proberen de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
sypie schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 01:17:
De groene lijn tussen de rechter stroom spanningsbron en de +-kant van je parallelschakeling moet in ieder geval weg. Die wordt niet onderbroken waardoor de schakeling altijd actief blijft.
Nouja, dit deel van de schakeling wordt pas actief als er op de pulsdrukker van die kant wordt gedrukt. Dus het is niet altijd actief, toch?
sypie schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 01:17:
Nog even terug naar de tekentafel dus.
Dat is inderdaad het plan. Kun je me een klein beetje verder helpen? Zou het kunnen werken met een relais of zit ik totaal op de verkeerde weg?
Dank, dat ziet er interessant uit :) Hier ga ik eens verder in duiken. Moet ik alleen nog even uitvogelen hoe ik 2 spanningsbronnen kan gebruiken i.p.v. 1 zoals in de voorbeelden.
Het zijn deze: https://www.amazon.nl/gp/product/B07RXK833Y/
Rowwan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:44:
Begrijp ik nu uit je verhaal dat je ze allebei altijd aangesloten hebt, en er maar één tegelijk wil bekrachtigen? Wat doet in dat geval de andere?
Nee ze moeten allebei precies hetzelfde doen op hetzelfde moment.
En wie verzorgt de spanning op het moment dat je de knop los laat?
Dat is niet nodig. Vandaar de pulsdrukkers, als de knop wordt losgelaten, stoppen de actuatoren.
Wat zorgt voor een eindstop als je de knop te lang ingedrukt houdt?
Ze hebben ingebouwde eindstops.
MikeyMan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:47:
Hmm, zou kunnen. Ga ik ook eens verder onderzoeken :)
remco_k schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

Wat zijn de specs van die actuatoren? Kan je er wel 2 op 1 voeding aansluiten?
Immers zeg je "2 bijpassende stroombronnen" dat suggereert dat je niet zomaar 1 stroombron kan gebruiken met 2 aangesloten actuatoren.
Ja, dat werkt wel, dat heb ik al geprobeerd. Als ik bv. 1 van de netadapters aansluit en handmatig de polariteit omdraai, gaan de luiken netjes open en dicht.

[ Voor 8% gewijzigd door RooN op 06-08-2022 09:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
Speciale manier maar het kan :) Gewoon een 12V DPDT relais gebruiken zoals hier: https://www.electroschematics.com/dpdt-switch-relay/
Afbeeldingslocatie: https://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2014/01/DPDT-relay.png

Alleen sluit je in jouw geval de motor aan op T1 en T2, voeding 1 op 1&3 en voeding 2 omgekeerd gepolariseerd op 2&4. Ook sluit je nog 1 van de voedingen aan op het relais zodat het schakelt bij het gebruik van die voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_s_8n6LQhwwnZpeb5HZLrCinCtI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fB1GRFQQoVeu93XVmJbyGIqn.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door D-Three op 06-08-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
@D-Three was me net voor.
maar zo zou het werken met jouw 2 bestaande 12V geschakelde voedingen:
De linker voeding beslist of de luiken bewegen. De rechter beslist welke kant op.
En het is aan te raden om in je schakeling dan te zorgen dat je eerst de richting kiest en dan pas de motor laat draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI3Go25RqBTHupTRJjcIA2wlB3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ouxMsdXr3LOec0AGUpGQIb9.png?f=user_large

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:08

DataGhost

iPL dev

Niet om het een of ander, maar twee 12V/3A motoren op een enkele 12V/3A voeding wordt waarschijnlijk niet zo heel tof gevonden. Dan zou ik persoonlijk kijken naar het parallel schakelen van beide voedingen of het gebruik van twee H-bruggen zodat beide motoren apart gevoed worden. Schakelen van het/de relais valt doorgaans in de orde van grootte van mA's dus dat zou prima vanaf dezelfde voeding moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@RocketKoen Zo kan het ook maar het is niet helemaal wat ik bedoelde :) Ik heb intussen een tekening toegevoegd.

@DataGhost Niet bij stilgestaan maar inderdaad. Al zou ik die (waarschijnlijk) goedkope voedingen niet zomaar parallel schakelen.
MikeyMan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:47:
Zoals van rolluiken? Ik denk het niet, dat zijn motoren met 3 aansluitingen.

[ Voor 41% gewijzigd door D-Three op 06-08-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

D-Three schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met zo'n schakeling kan je de 2e voeding helemaal weglaten en de + van de overgebleven voeding aan 2 en 3 hangen, de - aan 1 en 4. edit: never mind. Was even het 2 stopcontacten principe uit het oog verloren.

Ik blijf het alleen twijfelachtig vinden om 2 actuators op 1 voeding te hangen. Dat het werkt is één maar of de voeding dat op termijn vol blijft houden is een 2e. Ik kon op die site zo snel geen specs vinden qua verbruik van die dingen. Als ze 1,5A pakken, dan is het prima.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 06-08-2022 09:44 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
De gelinkte motoren zijn 3A bij vollast (100kg) en 0,8A bij nullast.
Als je er 2 op een 3A voeding hangt kun je dus verwachten dat ze ieder nog ongeveer 32kg kunnen tillen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

slaay

Natuurbeleven.com

"Opgenomen vermogen: ca. 0.8A onbelast 1.5A belast"
Bron: https://www.benselectroni...r-350mm-12-v-dc-800n.html

Maar dat is wel de 800N versie en niet de 1000N versie.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 17:17
Wat ik me afvraag...Hoe werken die actuatoren dan "normaal" eigenlijk?
Kunnen die met de bijbehorende 12v adapters ook standaard maar 1 kant op bewegen, en dat is het dan ?
Wat heb je daar dan aan? Of wat is de standaard toepassing daarvan (geweest)?
Of werken ze obv. terugvallen door zwaartekracht of ander gewicht oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@GeeEs je kan er nog een aparte controller met AB bij kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 17:17
Ja, zoiets vermoedde ik al, maar dan snap ik niet dat dit zo'n uitdaging is?! Maar goed... Tweakers gonna be tweakers... ;)

Ik moest meteen aan m'n in hoogte verstelbaar bureau denken. Zo'n kastje ertussen en je bent klaar. Heb je zelfs ook nog memory en hoogte/stand instellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeEs op 06-08-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Waarom zo ingewikkeld en niet gewoon 2 losse circuits met een wisselcontact (relais) er tussen?
Als je beide relais met hetzelfde signaal voed, zullen ze altijd tegelijk schakelen.
Dan hoef je niet te kloten met parallele voedingen of motoren.

1 voeding, 1 motor, 1 relais ertussen die de polariteit kan wisselen, en dan dat geheel 2x bouwen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Om kortsluiting to voorkomen zou ik iets in deze richting zoeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKdy0uD8xq66wsk6fdKDwEzDhz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTbgGb6LPUD7C6FOW0fgCCHc.png?f=fotoalbum_large

Je kunt hiervoor ook 1 voeding continu op 220v zetten die de 12v levert en voor de relais2 hele kleine voedinkjes pakken zoals bv een USB lader die mensen wel in overvloed hebben en dan alleen daarmee het relais aansturen..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooN
Dank allemaal! Hier zitten wel een paar goede aanknopingspunten bij. Ik ga denk ik eerst de DPDT relais oplossing proberen die D-Three voorstelt.

Zoals ik al zei zit ik echt wel vast aan de situatie met de twee pulsdrukkers, twee stopcontacten en 2 netadapters. Dit is nu eenmaal zo op dit moment. Het voordeel is ook dat ik achter de 2 pulsdrukkers ook nog z-wave schakelaars kan installeren zodat ik het geheel kan opnemen in de home automation :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RooN
Update: de aangedragen oplossing van D-Three werkt! Heel erg bedankt :D

Pagina: 1