Zowel makelaar als hanenbalk op zolder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 12:04
Goede avond!
Ik heb een al vaker vragen gesteld over mijn nieuwe huis uit 1945, en ik ben een nieuw mysterie tegengekomen. Het dak van mijn zolder wordt ondersteund door een zogenaamde hanenbalk, een spanbalk die ongeveer op de helft van de hoogte van het dak hangt. Daarnaast bevind er zich een makelaar, een stalen/metalen ronde stang die op de vloer van mijn zolder is bevestigd en hoogst waarschijnlijk doorloopt naar de nok van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73D-E9liDNrd1lw8kIhOMect0MA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PuXBKcZX5MePRf0KdTTgqkwX.jpg?f=user_large

"hoogstwaarschijnlijk" omdat ik nog niet boven het verlaagde plafond heb kunnen kijken, maar dat is iets wat ik in september moet doen vanwege het plaatsen van een dakkapel.

Van wat ik weet van mijn directe buren heeft niemand een zichtbare of onzichtbare makelaar (geen muren in hun zolder) en enkel een hanenbalk. Idealiter zou ik die makelaar niet willen hebben - het staat zodanig in de weg dat je praktisch gezien maar een halve kamer hebt.

Er zijn van dit huis, op de oorspronkelijke bouwtekeningen uit 1945 na, geen recentere tekeningen omdat die verloren zijn gegaan door waterschade in het archief, erg knudde.

Hoe zou ik mijn zolder het beste kunnen laten beoordelen op wat de functie van de makelaar en de hanenbalk is, en of een van beiden veilig kunnen worden verwijderd?

Alle reacties

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 12:04
Excuus voor de late reactie.

Wat ik ook zal of laat doen, een constructeur zal er zeker bij betrokken worden :) Het plafond zal er "ZSM" uit gaan zodat de situatie beter beoordeeld kan worden. Ik was nu vooral op zoek naar een mogelijke uitleg, misschien dat andere Tweakers een soortgelijke situatie hebben meegemaakt.

Andere bewoners hebben ofwel geen benaderbare zolder, of het is wel benaderbaar maar heeft verder geen wand, paal of iets anders wat de rol van deze makelaar zou kunnen vervullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYQgs8Z-hPLZ4En-3dXuvdwcpJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s7icpJkqugvJvfZoZhAe6YTX.png?f=fotoalbum_large

De zichtbare vloer op de foto is van mij, onder de groene subvloer lagen scheve multiplex platen, die heb ik ondertussen bedekt met laminaat.

Ik zal (zonder het plafond te verwijderen) ook weinig meer leren dan de foto's in deze situatie laten zien. Dat het mogelijk gaat om een trekstang is een optie die ik nog niet heb bedacht. De stang zit onderin in elk geval vast met een moer-en-bout constructie, niet gelast of op een andere manier permanent bevestigd. Het is verder ook een onbehandeld stuk metaal, de voorgaande eigenaar had er een houten schot omheen geplaatst om het te verbergen.

De eigenaar voor de vorige eigenaar had een eigen zendmast in de tuin. Zou het kunnen dat deze paal een bepaalde rol vervulde voor amateurradio, en misschien niet structureel is?
Pagina: 1