Zowel makelaar als hanenbalk op zolder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:14
Goede avond!
Ik heb een al vaker vragen gesteld over mijn nieuwe huis uit 1945, en ik ben een nieuw mysterie tegengekomen. Het dak van mijn zolder wordt ondersteund door een zogenaamde hanenbalk, een spanbalk die ongeveer op de helft van de hoogte van het dak hangt. Daarnaast bevind er zich een makelaar, een stalen/metalen ronde stang die op de vloer van mijn zolder is bevestigd en hoogst waarschijnlijk doorloopt naar de nok van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73D-E9liDNrd1lw8kIhOMect0MA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PuXBKcZX5MePRf0KdTTgqkwX.jpg?f=user_large

"hoogstwaarschijnlijk" omdat ik nog niet boven het verlaagde plafond heb kunnen kijken, maar dat is iets wat ik in september moet doen vanwege het plaatsen van een dakkapel.

Van wat ik weet van mijn directe buren heeft niemand een zichtbare of onzichtbare makelaar (geen muren in hun zolder) en enkel een hanenbalk. Idealiter zou ik die makelaar niet willen hebben - het staat zodanig in de weg dat je praktisch gezien maar een halve kamer hebt.

Er zijn van dit huis, op de oorspronkelijke bouwtekeningen uit 1945 na, geen recentere tekeningen omdat die verloren zijn gegaan door waterschade in het archief, erg knudde.

Hoe zou ik mijn zolder het beste kunnen laten beoordelen op wat de functie van de makelaar en de hanenbalk is, en of een van beiden veilig kunnen worden verwijderd?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Misschien een beetje een cliché antwoord; maar een constructeur kan je het goede antwoord geven.

Als je buren precies dezelfde constructie hebben lijkt het er op (zoals je zelf aangeeft ) dat de makelaar “hoogstwaarschijnlijk” niet nodig is. Weet je zeker dat deze niet weg gebouwd is in een voorzetwand oid bij de buren?

Aan de andere kant lijkt mij het logisch dat zo’n stalen pilaar er niet voor de sier staat, tenzij de vorige bewoners paaldansen als hobby hadden :+

[ Voor 18% gewijzigd door Terrz op 04-08-2022 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:15
Dat er er bij de buren een andere situatie is hoeft niks te zeggen. Er zal in de loop van de jaren wel eens verbouwd zijn. Wellicht is jouw vliering ooit geschikt gemaakt voor bewoning en die van de buren niet. Of is daar voor een andere aanpassing gekozen.

Wat zeggen de originele tekeningen? Die stang zal er sowieso niet voor niks zitten dus één van beiden zomaar weghalen kan niet. Zo te zien vangt de stang een balk onder je vloer op want ik zie onderin een verbinding volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 04-08-2022 22:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:27
Terrz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:37:
Misschien een beetje een cliché antwoord; maar een constructeur kan je het goede antwoord geven.

Als je buren precies dezelfde constructie hebben lijkt het er op (zoals je zelf aangeeft ) dat de makelaar “hoogstwaarschijnlijk” niet nodig is. Weet je zeker dat deze niet weg gebouwd is in een voorzetwand oid bij de buren?

Aan de andere kant lijkt mij het logisch dat zo’n stalen pilaar er niet voor de sier staat, tenzij de vorige bewoners paaldansen als hobby hadden :+
Constructeur is géén cliché antwoord. Constructeur is het enige juiste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Krijnemans schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:08:
[...]

Constructeur is géén cliché antwoord. Constructeur is het enige juiste antwoord.
Als TS wat wil veranderen wel inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55
Hoelang geleden heb je het huis gekocht? en heb je contact gegevens van de vorige eigenaar?

Misschien dat zij je hier iets meer over kunnen vertellen waarom die daar staat.
Wie weet waar de vorige bewoners de zolder voor gebruikt hebben.
misschien was ze inderdaad bezig met een cursus paaldansen, of hielden ze er een kinky levensstijl op na? :9

Ik zou het dan wel subtiel brengen dat je je afvraagt waarom de paal er staat, en of deze noodzakelijk is voor de dakconstructie,want hij staat je eigenlijk in de weg. niet direct vragen waar ze hem voor gebruikten voordat ze het uit "schaamte" verbergen wat ze daar deden.

vooral omdat jij hem wel hebt en de buren niet lijkt het mij dat hij pas achteraf geplaatst is.
Dit zal dus zijn om:
- Funtionele redenen om de dakconstructie te ondersteunen
- De plaatser wou daar voor een reden een paal hebben
- Er is ooit verbouwd en de aannemer is vergeten zijn stempel mee terug te nemen :+

[ Voor 20% gewijzigd door MaD_co op 05-08-2022 08:56 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:27
D-e-n schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Als TS wat wil veranderen wel inderdaad.
Hij (of zij) schrijft letterlijk:
HotFix schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:29:
Hoe zou ik mijn zolder het beste kunnen laten beoordelen op wat de functie van de makelaar en de hanenbalk is, en of een van beiden veilig kunnen worden verwijderd?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:49
Dit lijkt mij een trekstang om de verzakking van de vloer te begrenzen. Wat is de overspanning van deze vloer ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
Volgens mij is dat geen makelaar, een makelaar zit tussen je hanenbalk en je dak.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/makelaar.shtml

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:29
RP6conrad schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:22:
Dit lijkt mij een trekstang om de verzakking van de vloer te begrenzen. Wat is de overspanning van deze vloer ?
Omdat de stang van ijzer is en niet van hout is dit wel plausibel.
Zit er in de balk onder de vloer misschien een houtverbinding die men wilde ontlasten met deze constructie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat hout ziet er veel nieuwer uit dan die paal, ik denk dat het ooit vernieuwd is. Kan dan inderdaad dat je buren het niet hebben.

Waarom, dat weet de vorige eigenaar. Misschien was het dak verzakt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Toen wij ons huis kochten, wilden wij ook zsm af van die gladde verkoopmakelaar 😜

Ik zou even contact opnemen met de vorige eigenaar als dat mogelijk is.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:10
Ik zou beginnen met kijken boven het verlaagde plafond. Als dat niet toegankelijk is even met een verklikker checken op leidingen en een luik maken.

Eenmaal boven zou je moeten kunnen zien of deze paal boven iets draagt. Als er geen bouten en deugdelijke constructie zitten die de vloer van de zolder omhoog houden, dan was het misschien tijdelijk voor een reparatie.

Een constructeur kan meer zekerheid geven, maar met wat ik hier op de foto zie zijn de aanwezige balken sterk genoeg om een vliering te ondersteunen. Je zou de groene plaat nog weg kunnen snijden om te zien of daar iets zit dat de paal voor de lange termijn op zijn plek houdt en in hoeverre er werkelijk krachten op staan.

Of deze stang werkelijk een "makelaar" is betwijfel ik. Die loopt meestal tot de nok voor stevigheid van het dak. Zie ook deze foto: https://www.joostdevree.n...ww_greenwoodoak_co_uk.jpg

P.S. Nog even wat navraag gedaan. Het kan ook zijn dat de zoldervloer net te weinig draagkracht heeft voor het gebruik. In het bouwjaar was het nog niet vanzelfsprekend dat je een zolder als woonruimte moest kunnen gebruiken.

Nu zal je er niet meteen doorheen zakken, maar het zal meer dreunen, kraken en mogelijk op termijn zelfs doorzakken zonder versteving als de balken in de constructie onvoldoende zijn.

De mooiste (en duurste) oplossing is extra balken onder de vloer als dit inderdaad de functie van de paal is, maar je kan in overleg met een constructeur ook kijken of de krachten zonder een grote verbouwing op andere, meer gunstige plekken op te vangen zijn. Bijvoorbeeld een kastenwand of bij een toegangsdeur naar het trapgat.

[ Voor 42% gewijzigd door netappie op 05-08-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
netappie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:17:
Een constructeur kan meer zekerheid geven, maar met wat ik hier op de foto zie zijn de aanwezige balken sterk genoeg om een vliering te ondersteunen. Je zou de groene plaat nog weg kunnen snijden om te zien of daar iets zit dat de paal voor de lange termijn op zijn plek houdt en in hoeverre er werkelijk krachten op staan.
Als @HotFix gaat slopen moet hij sowieso een constructeur raadplegen. Sterker nog: als het inderdaad gewoon een constructief element is heeft hij een berekening nodig om die in te dienen bij de gemeente. Want constructieve ingrepen zijn vergunning plichtig.

Deze foto zegt, ook als je constructeur bent of daar kaas van hebt gegeten, verder niets. Op basis daarvan suggereren dat balken stevig genoeg zijn is gevaarlijk. Je weet niet wat er boven het plafond zit maar mogelijk nog belangrijker: je weet niet wat er onder de vloer zit. Wat draagt die stang mogelijk? Dat kan bijvoorbeeld de reden zijn dat de buren hem niet hebben. Wellicht is de situatie op de verdieping eronder bij de buren heel anders.

@HotFix lijkt overigens niet meer te reageren. Een tekening van de originele situatie, en eventueel geschetst wat daar inmiddels aan is veranderd, helpt al weer een klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Ja, je kan niks met zekerheid zeggen op basis van deze foto's. Daarom zo snel mogelijk kijken of het werkelijk ergens aan vast zit op een manier waarop het iets kan dragen.

Die platen op de vloer lijken gewoon ondervloer voor laminaat die je met een stanley mes weg kan snijden voor beter zicht, en een vliering zonder toegangsluik is voor een constructeur toch ook lastig te inspecteren. Dat is gewoon zonde van je geld.

Ik ga natuurlijk wel uit van enig gezond verstand en voldoende ervaring met klussen.

PS Het zou in theorie ook nog kunnen dat de paal leidingen bevat. Niet heel gebruikelijk, maar ik heb het 1x eerder gezien met een airco systeem dat ze zo kort mogelijk naar de buitenunit op het dak wilden trekken. Ik vond het niet mooi, maar het werkte wel.

[ Voor 20% gewijzigd door netappie op 05-08-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@netappie
Hij zegt in de openingspost dat hij nog boven het plafond gaat kijken dus dat inspecteren komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Ja, in september pas. Lijkt mij slimmer om het meteen te doen, zeker omdat er blijkbaar ook nog een dakkapel op komt, waarbij de krachten op de dakconstructie ook veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Excuus voor de late reactie.

Wat ik ook zal of laat doen, een constructeur zal er zeker bij betrokken worden :) Het plafond zal er "ZSM" uit gaan zodat de situatie beter beoordeeld kan worden. Ik was nu vooral op zoek naar een mogelijke uitleg, misschien dat andere Tweakers een soortgelijke situatie hebben meegemaakt.

Andere bewoners hebben ofwel geen benaderbare zolder, of het is wel benaderbaar maar heeft verder geen wand, paal of iets anders wat de rol van deze makelaar zou kunnen vervullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYQgs8Z-hPLZ4En-3dXuvdwcpJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s7icpJkqugvJvfZoZhAe6YTX.png?f=fotoalbum_large

De zichtbare vloer op de foto is van mij, onder de groene subvloer lagen scheve multiplex platen, die heb ik ondertussen bedekt met laminaat.

Ik zal (zonder het plafond te verwijderen) ook weinig meer leren dan de foto's in deze situatie laten zien. Dat het mogelijk gaat om een trekstang is een optie die ik nog niet heb bedacht. De stang zit onderin in elk geval vast met een moer-en-bout constructie, niet gelast of op een andere manier permanent bevestigd. Het is verder ook een onbehandeld stuk metaal, de voorgaande eigenaar had er een houten schot omheen geplaatst om het te verbergen.

De eigenaar voor de vorige eigenaar had een eigen zendmast in de tuin. Zou het kunnen dat deze paal een bepaalde rol vervulde voor amateurradio, en misschien niet structureel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 16:33

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Je hebt het telkens over een makelaar, maar die is op je foto's niet te zien. Om er iets zinnigs over te kunnen zeggen is overzicht nodig: volledige constructie in beeld nemen en druk- en treklasten modeleren. Dan is pas te zeggen of de stalen kolom een rol vervult anders dan de hobby van de vrouw faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Firestorm schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:54:
Je hebt het telkens over een makelaar, maar die is op je foto's niet te zien. Om er iets zinnigs over te kunnen zeggen is overzicht nodig: volledige constructie in beeld nemen en druk- en treklasten modeleren. Dan is pas te zeggen of de stalen kolom een rol vervult anders dan de hobby van de vrouw faciliteren.
Hoe zou je die paal in het midden van de kamer beschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@HotFix Staat er toevallig een oude, overtollige gemetselde schoorsteen boven op het dak welke in die paal nu z'n fundering heeft?

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 08-08-2022 12:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HotFix schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:35:
Excuus voor de late reactie.

Wat ik ook zal of laat doen, een constructeur zal er zeker bij betrokken worden :) Het plafond zal er "ZSM" uit gaan zodat de situatie beter beoordeeld kan worden. Ik was nu vooral op zoek naar een mogelijke uitleg, misschien dat andere Tweakers een soortgelijke situatie hebben meegemaakt.

Andere bewoners hebben ofwel geen benaderbare zolder, of het is wel benaderbaar maar heeft verder geen wand, paal of iets anders wat de rol van deze makelaar zou kunnen vervullen.
[Afbeelding]

De zichtbare vloer op de foto is van mij, onder de groene subvloer lagen scheve multiplex platen, die heb ik ondertussen bedekt met laminaat.

Ik zal (zonder het plafond te verwijderen) ook weinig meer leren dan de foto's in deze situatie laten zien. Dat het mogelijk gaat om een trekstang is een optie die ik nog niet heb bedacht. De stang zit onderin in elk geval vast met een moer-en-bout constructie, niet gelast of op een andere manier permanent bevestigd. Het is verder ook een onbehandeld stuk metaal, de voorgaande eigenaar had er een houten schot omheen geplaatst om het te verbergen.

De eigenaar voor de vorige eigenaar had een eigen zendmast in de tuin. Zou het kunnen dat deze paal een bepaalde rol vervulde voor amateurradio, en misschien niet structureel is?
Ik had hier een antenne buis op zolder van de vorige eigenaar,dus er kan een hele boel, maar dan zou je eigenlijk verwachten dat hij voor de hanen balk zou lopen. zo kan hij namelijk niet langs het spant en door hetdak heen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
@Will_M De oorspronkelijke schoorsteen zit aan de zijkant van het huis, mijn dak heeft in principe alleen dakpannen en een schoorsteen aan een van de zijdes, niets in het midden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HotFix schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Hoe zou je die paal in het midden van de kamer beschrijven?
Stripperpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
HotFix schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:35:

Andere bewoners hebben ofwel geen benaderbare zolder,
Dus dan is de zolder origineel niet beloopbaar? Dan is het waarschijnlijk dat jouw zolder beloopbaar is gemaakt door een aantal constructieve ingrepen. En daar zou de "paal" onderdeel van kunnen zijn. Maar dan is het geen paal maar zoals we dat noemen een trekstang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSU1200C
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 00:38
Een zeer late reactie maar ik kom nu net een soortgelijke situatie tegen.
Een huis gekocht waarbij in 1954 er een stuk aangebouwd is en er een deel van een muur is weggehaald. Deze muur staat in de lengterichting van het huis bijna in het midden. Op de plek waar de muur is weggehaald, om een doorgang naar de uitbouw te kunnen maken, zit er vanaf bijna de nok een metalen stang door de spant gemonteerd. Deze gaat door de hanebalk en loopt door tot onder de vloerbalken van de etage.Dit is bij alle balken over het deel waar eerst de muur stond.
Er komt hier binnenkort een expert kijken maar ik kan niet anders dan vaststellen dat het is ter ondersteuning van de vloer waar de stang onder bevestigd is. De expert komt meteen kijken naar de uitbouw waar hetzelfde soort stangen zaten om de vloer te ondersteunen. Die heeft de vorige bewoner helaas doorgezaagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:29

Theo

moederbord

@HotFix Wet je inmiddels al wat de makelaar doet, en of je deze hebt kunnen verwijderen?

7400 Wp op het dak

Pagina: 1