Wifi signaal van buren blokkeren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 16.637 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yetojesse schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:41:
Ik heb hier niet het beste antwoord op.

Irriteer me wel mateloos aan het "KaBeLs!" antwoord van sommige mensen. Moet geen vereiste zijn, is aangegeven dat dat niet gewenst is, geef dat dan ook niet als antwoord...
Tja, alternatieven zijn:
- voor grof geld proberen een Faraday-kooi van je huis te maken.
- voor even grof geld apparaten vervangen voor 6GHz-capable WiFi-6E varianten

Daarmee vergeleken is een USB OTG kabel en een USB Ethernet adapter peanuts, nog geen tientje- sterker nog voor tientje heb je de kabel er met beetje geluk ook bij.

Ideaal? Nee. Maar wel goed om als reality-check ernaast te houden. Met budget van EUR 1k kun je veel - maar als je het effectiever kunt fixen voor 1/100 van dat bedrag kun je op vakantie gaan van restant. Ook het overwegen waard.
Eerste waar ik naar zou kijken zijn de gebruikte channels en reken mee, met 2.4 ben je F-ed.

Ik lees daarbij ook 1000eu te besteden om een oplossing te vinden.

Met de afmeting van het appartement reken ik een appartement wat niet veel groter is dan mijn eigen.

Ik lees dat je een KPN box hebt die, naar mijn weten, beschikt over WiFi 6. Ik merk persoonlijk dat ik met WiFi 6 (natuurlijk op compatibel devices) een betere verbinding heb dan met WiFi 5. Afhankelijk wat er tegelijk gebeurt, is dit ook de juiste uitkomst, maar daar laat ik je even het verschil tussen de 2 naar zoeken als leesvoer.

De Asus router en de accespoints klinken leuk aan de ene kant, maar voor mij klinkt het als bevuiling en juist meer interferance, waaronden mogelijk apparaten die van de stress niet weten waarmee te verbinden.

Ik zou, voor 1000 eu, eerst kijken of je iets met WiFi 6 ondersteuning hebt en de router pakken met de beste WiFi sterkte en WiFi 6. Dat zou dat Asus ding moeten zijn.

Plaats de Router aan 1 kant en het device aan de andere kant van het appartement en doe je jitter tests. Zet dan alle andere wifi uit. Het liefst ook echt alles.
Kan je uiteindelijk kijken wat er gebeurt als je de router zo centraal mogelijk zet.

Mocht dit een uitkomst bieden, verbind meer devices met de router.
Hopelijk kun je meerdere bands aan.
Merk je dat vooral WiFi 5 devices een issue geven, probeer deze dan te upgraden.

Persoonlijk schrik ik best wel van het lezen van "Voor een miniscule appartement hebben wij x aantal wifi apparatuur hangen".

Mijn excuses als dit al benoemd is, maar dit is wat ik zou proberen in deze situatie.

Daarna zou ik kijken naar Meshrouters met dedicated backhaul..
Wat :? 8)7

Je zegt zelf al: meerdere AP's gaat de vervuiling alleen maar verergeren en het appartement is hoogstwaarschijnlijk klein en niet-dempend genoeg om prima met een enkele AP te dekken (als het meer dempte had je namelijk niet zo'n last van de buren :o

Als er een ding is wat het probleem alleen maar gaat verergeren is het wel ieder pakketje twee keer door de overvolle lucht laten gaan. Tenzij er sprake is van te weinig signaal (lage RSSI), wat ik hier nergens lees, is dat alleen maar contraproductief.

Less = more bij te drukke WiFi.

Focussen op 2.4GHz gaat hier echt niet vliegen. Dit is een van de weinige plekken - maar het worden er steeds meer - waar op geen enkele 2.4GHz of 5GHz WiFi-kanaal echt goed te werken valt. Ik blijf benieuwd waar zus van TS in A'dam woont (hoef geen straat+huisnr, maar buurt vind ik wel zo interessant), want dit is wat rest van NL op termijn met al die wireless backhaul mesh systemen te wachten staat. Het is tragedy of the commons in optima forma: iedereen doet wat ze denken dat voor henzelf het beste werkt en iedereen verliest.
1000 eu is genoeg voor 4 van die mooie asus mesh dingen en dat zou weer genoeg moeten zijn om een groot vrijstaand huis stabiel mee te kunnen voorzien zonder kabel.
Mogelijk, maar zus TS woont niet in een groot vrijstaand huis maar een klein appartementje in drukke deel A'dam, en heeft al alles muv die paar mobile devices bedraad aangesloten. Dit is echt slechtst denkbaar advies in zo'n situatie.
Mr.Qips schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:26:
[...]

En wat betreft WiFi 6E op 6 GHz; ik vind dat een mooie oplossing, maar er bestaan helaas nog geen USB-adapters voor, dus je kan je apparatuur er niet mee uitrusten.
Als ik het zo hoor zijn USB-adapters niet nodig, maar gaat het om tablets/telefoons die sowieso vervangen zouden moeten worden voor 6GHz support.

Wel opvallend dat er nog geen 6GHz USB devices zijn inderdaad. Zou ondertussen wel handig worden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Erg fijn dat je me nog even duwd op de nadelen altijd makkelijk om je te laten weg slepen in het enthousiasme.
Voordat we het hele huis zouden doen zouden we dit eerst kleinschalig implementeren denk aan een doos of kist met een apparaat erin waarop wifi analyzer kan draaien. Of wellicht een andere tool die frequenties detecteert. Als dit goed verloopt misschien een ruimte/kamer. En als dat goed werkt het appartement. Maar we moeten niet te hard van stapel lopen.
Nogmaals: bedenk je eerst even of je het handig vindt dat o.a. je mobiele telefoon onbruikbaar wordt. Want als dat niet wenselijk is (wat waarschijnlijk het geval is) moet je geen kooi van Faraday gaan bouwen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Erg fijn dat je me nog even duwd op de nadelen altijd makkelijk om je te laten weg slepen in het enthousiasme.
Voordat we het hele huis zouden doen zouden we dit eerst kleinschalig implementeren denk aan een doos of kist met een apparaat erin waarop wifi analyzer kan draaien. Of wellicht een andere tool die frequenties detecteert. Als dit goed verloopt misschien een ruimte/kamer. En als dat goed werkt het appartement. Maar we moeten niet te hard van stapel lopen.
Tip:

Als je dit serieus wilt doen, investeer in een spectrum analyzer met een richtantenne erbij. Dan kun je als het tegenvalt uitzoeken waar het exact mis gaat. Wij gebruikten Metageek Wi-Spy DBx, maar die zijn prive behoorlijk duur - vooral de software (al zijn ze nog steeds stukken goedkoper dan alternatieven van pakweg Fluke). Ik heb zelf prive een RFexplorer 6G combo. Die heb je hier voor EUR 361 en is daarmee goedkoopste echt bruikbare spectrum analyzer - de display is waardeloos maar met USB kun je het je laptop in voeren en dan heb je er echt wat aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb het topic doorgelezen en wat ik mis is wat er aan de clients/laptops is gedaan.

Band-steering uitzetten is weinig nuttig. Daarmee bereik je alleen dat clients die op 2.4GHz zijn verbonden niet verleidt zullen worden om te verbinden met de 5GHz radio. Heb je kunnen vaststellen dat de clients altijd op de 5GHz band verbinden?

Heb je geprobeerd om op de clients te forceren om alleen op de 5GHz band te laten verbinden? Dit kun je in de driver/stuurprogramma van de WiFi-kaart instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dreester schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:12:
[...]

Heb je geprobeerd om op de clients te forceren om alleen op de 5GHz band te laten verbinden? Dit kun je in de driver/stuurprogramma van de WiFi-kaart instellen.
Nog eenvoudiger: maak aparte SSIDs aan voor 2.4GHz en 5GHz, stel in 5GHz-capable apparaten alleen de 5GHz SSID in.

Maar goed, TS komt over alsof hij dat soort dingen al uitgesloten zou hebben. Zo niet: idd als de wiedeweer doen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
dion_b schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:08:
[...]

Tip:

Als je dit serieus wilt doen, investeer in een spectrum analyzer met een richtantenne erbij. Dan kun je als het tegenvalt uitzoeken waar het exact mis gaat. Wij gebruikten Metageek Wi-Spy DBx, maar die zijn prive behoorlijk duur - vooral de software (al zijn ze nog steeds stukken goedkoper dan alternatieven van pakweg Fluke). Ik heb zelf prive een RFexplorer 6G combo. Die heb je hier voor EUR 361 en is daarmee goedkoopste echt bruikbare spectrum analyzer - de display is waardeloos maar met USB kun je het je laptop in voeren en dan heb je er echt wat aan.
Ik gebruikte altijd airview op mn ubiquiti nanostation, spectrum analyzer voor. <100 euro. Of is dat kwalitatief echt minder?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:35:
[...]

Ik gebruikte altijd airview op mn ubiquiti nanostation, spectrum analyzer voor. <100 euro. Of is dat kwalitatief echt minder?
Hmm, dat lijkt het ook te kunnen. Maar voor dat geld heb je alleen 2.4GHz of 5GHz, die M-series apparaten lijken niet beide te kunnen. Bovendien zijn het geen draagbare apparaten. Met twee van die dingen heb je met < EUR 200 inderdaad vergelijkbare functionaliteit, maar handig is anders.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
dion_b schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:44:
[...]

Hmm, dat lijkt het ook te kunnen. Maar voor dat geld heb je alleen 2.4GHz of 5GHz, die M-series apparaten lijken niet beide te kunnen. Bovendien zijn het geen draagbare apparaten. Met twee van die dingen heb je met < EUR 200 inderdaad vergelijkbare functionaliteit, maar handig is anders.
Het is verre van ideaal maar het was destijds de goedkoopste poor man spectrum analyzer die ik kon vinden :+
Vond het wel innovatief van ubiquiti destijds, mooi spul wat die airmax afdeling wist te maken

Wel iets voor de TS om een spectrum analyzer te kopen…

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 04-08-2022 23:52 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-08-2022
AvK schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:59:
Zelf heb ik hier ook in gereageerd. Het lijkt inderdaad steeds meer naar een FAKE topic te gaan. TS is volgens mij om andere redenen bezig. Zou Willem Engel kunnen heten. Mag deze dicht? Het gaat nergens over.
Bedankt voor je reactie ondanks dat ik hier niet mee geholpen word ben ik blij dat je bijdraagt aan dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
dion_b schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:58:
[...]

Tja, alternatieven zijn:
- voor grof geld proberen een Faraday-kooi van je huis te maken.
- voor even grof geld apparaten vervangen voor 6GHz-capable WiFi-6E varianten

Daarmee vergeleken is een USB OTG kabel en een USB Ethernet adapter peanuts, nog geen tientje- sterker nog voor tientje heb je de kabel er met beetje geluk ook bij.

Ideaal? Nee. Maar wel goed om als reality-check ernaast te houden. Met budget van EUR 1k kun je veel - maar als je het effectiever kunt fixen voor 1/100 van dat bedrag kun je op vakantie gaan van restant. Ook het overwegen waard.

[...]

Wat :? 8)7

Je zegt zelf al: meerdere AP's gaat de vervuiling alleen maar verergeren en het appartement is hoogstwaarschijnlijk klein en niet-dempend genoeg om prima met een enkele AP te dekken (als het meer dempte had je namelijk niet zo'n last van de buren :o

Als er een ding is wat het probleem alleen maar gaat verergeren is het wel ieder pakketje twee keer door de overvolle lucht laten gaan. Tenzij er sprake is van te weinig signaal (lage RSSI), wat ik hier nergens lees, is dat alleen maar contraproductief.

Less = more bij te drukke WiFi.

Focussen op 2.4GHz gaat hier echt niet vliegen. Dit is een van de weinige plekken - maar het worden er steeds meer - waar op geen enkele 2.4GHz of 5GHz WiFi-kanaal echt goed te werken valt. Ik blijf benieuwd waar zus van TS in A'dam woont (hoef geen straat+huisnr, maar buurt vind ik wel zo interessant), want dit is wat rest van NL op termijn met al die wireless backhaul mesh systemen te wachten staat. Het is tragedy of the commons in optima forma: iedereen doet wat ze denken dat voor henzelf het beste werkt en iedereen verliest.

[...]

Mogelijk, maar zus TS woont niet in een groot vrijstaand huis maar een klein appartementje in drukke deel A'dam, en heeft al alles muv die paar mobile devices bedraad aangesloten. Dit is echt slechtst denkbaar advies in zo'n situatie.

[...]

Als ik het zo hoor zijn USB-adapters niet nodig, maar gaat het om tablets/telefoons die sowieso vervangen zouden moeten worden voor 6GHz support.

Wel opvallend dat er nog geen 6GHz USB devices zijn inderdaad. Zou ondertussen wel handig worden...
Hoi Dion_b,

Van dat je meedenkt ik ben sowieso van mening als meerdere mensen over het zelfde probleem nadenken er snellere en betere oplossing uit voort komen.

Mijn zus woont echt vlak bij het Amsterdam Amstel station google het maar en je komt gelijk op maps terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
dion_b schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Nog eenvoudiger: maak aparte SSIDs aan voor 2.4GHz en 5GHz, stel in 5GHz-capable apparaten alleen de 5GHz SSID in.

Maar goed, TS komt over alsof hij dat soort dingen al uitgesloten zou hebben. Zo niet: idd als de wiedeweer doen...
Dit heb ik al geprobeerd.
Ik zei inderdaad Bandsteering maar ik bedoelde automatisch channel switching. Dit is namelijk merkbaar in de verbinding en als mijn AP de heletijd van channel wisselt ivm een overvol kanaal dan heb ik continue dropouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
dreester schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:12:
Heb het topic doorgelezen en wat ik mis is wat er aan de clients/laptops is gedaan.

Band-steering uitzetten is weinig nuttig. Daarmee bereik je alleen dat clients die op 2.4GHz zijn verbonden niet verleidt zullen worden om te verbinden met de 5GHz radio. Heb je kunnen vaststellen dat de clients altijd op de 5GHz band verbinden?

Ja dit was mijn eerste poging aangezien ik weet dat 5ghz niet zo goed door muren heen penetreert. Hierdoor verwachte ik ook minder storing. Helaas komt hier hetzelfde probleem op voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
remco_k schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:07:
[...]

Nogmaals: bedenk je eerst even of je het handig vindt dat o.a. je mobiele telefoon onbruikbaar wordt. Want als dat niet wenselijk is (wat waarschijnlijk het geval is) moet je geen kooi van Faraday gaan bouwen.
Ik moet zeggen dat wij eigenlijk altijd bellen via WiFi.
Welke andere signalen behalve 5g ga ik missen. Aangezien het wel de bedoeling is om wifi verbinding binnen de faraday cage te hebben. Wij hebben niks aan de faraday cage als de wifi verbinding binnen in niet werkt. Dan zouden we het doel verslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W4LT schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:03:
[...]

Hoi Dion_b,

Van dat je meedenkt ik ben sowieso van mening als meerdere mensen over het zelfde probleem nadenken er snellere en betere oplossing uit voort komen.

Mijn zus woont echt vlak bij het Amsterdam Amstel station google het maar en je komt gelijk op maps terecht.
Vlakbij Amstel - ja, daar is het druk. Ik woonde tot 7 jaar geleden daar redelijk in de buurt in de Transvaalbuurt. 67 netwerken in de 2.4GHz zichtbaar, maar in de toen nog redleijk non-gentrified Transvaalbuurt ging er nauwelijks data overheen; enige waar ik last van had was directe buurman (IT engineer). Grappige was dat onze anno 2012 hardware met 'auto' continu op zelfde kanaal terecht kwam ondanks dat we enige drukke netwerken in de omgeving waren. Leve onintelligente channel select. Gelukkig konden wij dat nog met z'n 2-en regelen, maar dat was dus in omgeving waar bijna niemand WIFI gebruikte, ondanks flinterdunne muren en vloeren waar alles doorheen ging. Kan me levendig voorstellen dat het hard fout gaat als je zelfde bouwvorm hebt maar dan vol 'juppen' die wel volop gebruik maken van hun WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55
Wat je kan proberen is dit aanpakken met de appartementen rond je eigen appartement. Het punt is dat voor dit soort flats zo'n AP gewoon standaard veel hard hard staat te stralen. Een fout die ook veel gemaakt wordt bij het installeren van meerdere AP's in een bedrijf of grote woning ofzo. Meer vermogen is meer beter ! Niet dus. Je zou elk AP zo moeten africhten dat je alleen de kamer (of kamers) aanstraalt waar je clients in staan. Dit betekent dat je buiten je appartement nauwelijks ontvangst hebt van jouw AP. Het punt is dus dat iedereen dit moet doen. Ik acht de kans klein dat het lukt maar het is te proberen. Als je bij iedereen in de omgeving het vermogen van het AP kan beperken dan zal je merken dat dit iedereen ten goede komt.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W4LT
dion_b schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:12:
[...]

Vlakbij Amstel - ja, daar is het druk. Ik woonde tot 7 jaar geleden daar redelijk in de buurt in de Transvaalbuurt. 67 netwerken in de 2.4GHz zichtbaar, maar in de toen nog redleijk non-gentrified Transvaalbuurt ging er nauwelijks data overheen; enige waar ik last van had was directe buurman (IT engineer). Grappige was dat onze anno 2012 hardware met 'auto' continu op zelfde kanaal terecht kwam ondanks dat we enige drukke netwerken in de omgeving waren. Leve onintelligente channel select. Gelukkig konden wij dat nog met z'n 2-en regelen, maar dat was dus in omgeving waar bijna niemand WIFI gebruikte, ondanks flinterdunne muren en vloeren waar alles doorheen ging. Kan me levendig voorstellen dat het hard fout gaat als je zelfde bouwvorm hebt maar dan vol 'juppen' die wel volop gebruik maken van hun WiFi.
Haha ik heb het idee dat jij de situatie nu volledig begrijpt. Naast dat het rigoureus een ramp is qua storing op zowel 2.4ghz en 5ghz. Zien we het positief in dat als dit lukt op te lossen we aardig wat vrienden ook kunnen helpen met ditzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ondanks dat ik voor 99% zeker is dat dit een troll topic is, toch even reageren:
Hoe vaak kom je wel niet bij je zusje dat dit blijkbaar zo'n big deal voor je is? Ik kan me niet voorstellen dat je zusje zit te wachten op een of andere kooi in haar appartement dat blijkbaar al minuscuul is, waar jij dan in gaat zitten om te gamen.

Maar goed, ik lees in de TS even iets over gamen, daarna, als het over bekabeling gaat, dan lees ik vooral dat je niet met een USB C naar UTP adapter aan je telefoon wilt rondlopen. Is het dan niet gewoon slimmer om in plaats van een klap met geld uit te gaan geven aan een of andere kooi constructie een iets duurder telefoonabonnement te nemen met meer data zodat je je WiFi op de telefoons gewoon uit laat en lekker op 4G/5G mobiele netwerk gaat. Volgens mij los je dan ook het hele probleem op.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

miicker schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:19:
Ondanks dat ik voor 99% zeker is dat dit een troll topic is
Um, nee...

De volledige onbruikbaarheid van WiFi die TS beschrijft is geloofwaardig in erg drukke gebieden. Ik heb het zelf gemeten in een ander deel van A'dam. Of een kooi van Faraday instellen de meest doelmatige oplossing is, is een tweede, maar het is op zich helemaal geen gek idee - alleen de uitvoering is uitdagend.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-05 03:21
@W4LT

Experimenteren met andere mogelijkheden kan best leerzaam zijn, en het is prima als jullie er samen tijd in willen steken met als doel om te leren wat wel en niet in de praktijk werkt. Echter...

Als ik jou nog kan volgen, is het grootste probleem de onwil om onder niet makkelijk te verhelpen omstandigheden "WiFi afhankelijke" mobiele apparaten van een USB naar ethernet adapter te voorzien. Ik heb namelijk nog nergens gelezen dat dat in jullie situatie en binnen jullie budget van €1000 niet mogelijk is.

De meest stabiele situatie is en blijft bedraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:49:
[...]

Um, nee...

De volledige onbruikbaarheid van WiFi die TS beschrijft is geloofwaardig in erg drukke gebieden. Ik heb het zelf gemeten in een ander deel van A'dam. Of een kooi van Faraday instellen de meest doelmatige oplossing is, is een tweede, maar het is op zich helemaal geen gek idee - alleen de uitvoering is uitdagend.
Het gaat me er ook niet zo zeer om of het een geloofwaardig probleem is, dat geloof ik best. Het is meer de manier van reageren van de TS waardoor ik sterk twijfel aan het waarheid gehalte van dit topic.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Misschien al genoemd, maar als je bedraad maar 600 Mbit upload haalt met een 1000/1000 verbinding, dan zou ik in eerste instantie lokaal de snelheid meten, bijv vanaf je telefoon, laptop naar een bedraad werkstation.

Want als je bedraad maar 600 Mbit upload haalt, wat zou het dan via wifi wel niet moeten zijn?

ter vergelijk, vanaf mijn macbook via USBC monitor met ingebouwd 1000 NIC, haal ik al 900Mbit up en down met speedtest.

[ Voor 16% gewijzigd door Kurios op 05-08-2022 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

W4LT schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:12:
[...]

Ik moet zeggen dat wij eigenlijk altijd bellen via WiFi.
Welke andere signalen behalve 5g ga ik missen. Aangezien het wel de bedoeling is om wifi verbinding binnen de faraday cage te hebben.
Retorische vragen:
En je bezoek dan met hun telefoons?
Wat als internet even platligt?
Wat als de stroom even platligt?
Hoe ga jij een NL Alert ontvangen?

Allemaal zaken die i.m.o. erg genoeg zijn om niet in een kooi van Faraday te willen wonen omwille van een niet eerste levensbehoefte probleempje. Want in al die gevallen is het ongemak dat je niet kunt bellen en gebeld worden, maar erger nog: het is een potentieel veiligheidsprobleem voor iedereen in die ruimte. Je ontvangt geen NL alert en als de toko in de fik en zonder stroom staat en jij zit ingesloten om gebakken te worden, kan jij niets of niemand bereiken om jezelf kenbaar te maken.

Ik zou een UTP kabeltje gaan gebruiken...
Wij hebben niks aan de faraday cage als de wifi verbinding binnen in niet werkt. Dan zouden we het doel verslaan.
Wil dit kunnen werken dat zet jij natuurlijk je eigen AP, met UTP en stroomkabel verbonden, in je kooi van Faraday. En lees dan mijn vorige posts nog eens, want het invoeren van kabels zijn 'lekken' en heb je kans dat je kooi van Faraday geen kooi van Faraday meer is.

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 05-08-2022 09:20 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-06 11:02
Ik blijf er bij dat alle ideën leuk en goed bedoeld zijn.

Maar zonder de oorzaak van de problemen vast te stellen heeft dit topic weinig zin.
Als je zulke problemen hebt, en je wilt deze effectief aanpakken, dan moet je weten wat precies de oorzaak is.

Meten = weten.

Laat iemand komen die verstand heeft van (wifi) signalen en die je 2.5 en 5 GHz in spectrum in kaart kan brengen. En dan heb ik het niet over een wifi analyser app op de mobiele telefoon maar een fatsoenlijke spectrum analyzer.
Deze bedrijven zijn er genoeg, vooral de bedrijven die professioneel wifi aanleggen.

Voor hetzelfde geld is het een (spaar)lamp of koelkast in huis die stoort.

Aangezien je een Unifi AP hebt hangen, kun je dan eens een screenshot delen van wat deze ziet als je een RF scan doet?

[ Voor 17% gewijzigd door eltweako op 05-08-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

remco_k schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Retorische vragen:
En je bezoek dan met hun telefoons?
Wat als internet even platligt?
Wat als de stroom even platligt?
Hoe ga jij een NL Alert ontvangen?

Allemaal zaken die i.m.o. erg genoeg zijn om niet in een kooi van Faraday te willen wonen omwille van een niet eerste levensbehoefte probleempje. Want in al die gevallen is het ongemak dat je niet kunt bellen en gebeld worden, maar erger nog: het is een potentieel veiligheidsprobleem voor iedereen in die ruimte. Je ontvangt geen NL alert en als de toko in de fik en zonder stroom staat en jij zit ingesloten om gebakken te worden, kan jij niets of niemand bereiken om jezelf kenbaar te maken.
Overdramatiseren is ook een vak.

Alles wat je hier noemt is ook van toepassing in een doorsnee tot de nok toe geisoleerde nieuwbouwwoning. Oplossingen dus ook - bellen over WiFi (aangeboden door alle NL mobiele netwerkoperators), gastnetwerk voor gasten - en als je internetverbinding eruit ligt gewoon raam open zonder hor ervoor.
Ik zou een UTP kabeltje gaan gebruiken...
Dat sowieso.
[...]

Wil dit kunnen werken dat zet jij natuurlijk je eigen AP, met UTP en stroomkabel verbonden, in je kooi van Faraday. En lees dan mijn vorige posts nog eens, want het invoeren van kabels zijn 'lekken' en heb je kans dat je kooi van Faraday geen kooi van Faraday meer is.
Dit is een aandachtspunt, maar valt - als het significant blijkt - op te lossen. Low-pass filter op stroomtoevoer, en optocoupler op de UTP (of gewoon glas gebruiken ipv UTP voor kabel door de kooi). Wij hebben in onze demoruimte geen significante problemen gehad met ingress via de kabels. We hebben in het lab wel een paar standalone Faraday-kooien waar we echt nul ingress willen. Daar werken we met exact genoemde spullen- low-pass filters, optocouplers en fiber passthrough.

Wat wel een grote aandachtspunt is: coaxkabels (TV dus). Als die je Faraday-kooi binnen gaan en ergens erbuiten lek zijn, dan gaat dat erg hard. Dat geldt ook voor (bij glasvezel) ongebruikte coax wandcontactdozen. Als daar troep uit komt kan een afsluitweerstand helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

W4LT schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:17:
[...]

Haha ik heb het idee dat jij de situatie nu volledig begrijpt. Naast dat het rigoureus een ramp is qua storing op zowel 2.4ghz en 5ghz. Zien we het positief in dat als dit lukt op te lossen we aardig wat vrienden ook kunnen helpen met ditzelfde probleem.
Zou je, om het probleem voor de overige reaguurders wat inzichtelijker te maken, een screenshot kunnen plaatsen van bijvoorbeeld inSSIDer of een soortgelijk programma?

Als ik dat zou doen dan zie je een strakke horizontale lijn op -35dBm van m'n eigen modem/router en de rest van de signalen komt niet boven de -41 dBm. Maar het zijn er wel een stuk of vijftig. Is de situatie bij jouw zus echt zoveel dramatischer?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:08

Compizfox

Bait for wenchmarks

dion_b schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Nog beter: zet de 2.4 GHz-radio gewoon uit, want dat is in TS' situatie bij voorbaat kansloos.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Bezempje erdoorheen

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Compizfox schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Nog beter: zet de 2.4 GHz-radio gewoon uit, want dat is in TS' situatie bij voorbaat kansloos.
Idd, maar goed, er zijn IoT dingen die niet anders kunnen - en hopelijk ook geen behoefte hebben aan significante bandbreedte met lage latency. Daarvoor is een 2.4GHz netwerk nog zinnig. Dat gezegd: kan alles 5GHz aan, zet het dan idd uit. Dat voorkomt domme apparaten die alsnog voor 2.4GHz kiezen, en het scheelt je buren iig ongeveer 3% belasting van het kanaal door beacons.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-05-2024

moo

Ik heb dezelfde vraag als vraagstelster, hoewel mijn probleem iets anders is.

Mijn internet doet het prima. Maar, ik heb last van straling vanuit apartement boven mij. Daar slaap ik niet meer van. Raar maar waar. Maak dus aub geen grappen over Aluminium hoedjes. Kent u het geluid van een electrische kast in de buurt (dat zacht piepende/stromende geluid, wat iets lijkt op geluid van stromend water in verwarming)? Dat dus, maar dan altijd. Ik neem aan dat zij super wifi hebben.

Dus wat kan ik doen om het plafond en muren te blokkeren? Is er wifi werende verf voor muur/plafond of is er isolatiemateriaal dat ik boven het plafond kan spuiten?

8)7 O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:12
moo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 04:17:
Ik neem aan dat zij super wifi hebben.

Dus wat kan ik doen om het plafond en muren te blokkeren? Is er wifi werende verf voor muur/plafond of is er isolatiemateriaal dat ik boven het plafond kan spuiten?
Je weet dus niet zeker wat de oorzaak is, maar je weet wel zeker dat je precies daar last van hebt. Dat is een bijzondere redenering, immers hoe kan je nou de oorzaak wegnemen als je de oorzaak zelf simpelweg niet weet?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
moo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 04:17:
Ik heb dezelfde vraag als vraagstelster, hoewel mijn probleem iets anders is.

Mijn internet doet het prima. Maar, ik heb last van straling vanuit apartement boven mij. Daar slaap ik niet meer van. Raar maar waar. Maak dus aub geen grappen over Aluminium hoedjes. Kent u het geluid van een electrische kast in de buurt (dat zacht piepende/stromende geluid, wat iets lijkt op geluid van stromend water in verwarming)? Dat dus, maar dan altijd. Ik neem aan dat zij super wifi hebben.

8)7 O-)
Welkom op Tweakers. Zou je even een nieuw topic aan willen maken? Maar let dan wel op het feit dat eerst wat eigen onderzoek nodig is, voordat je een topic opent.[/]
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.