Tja, alternatieven zijn:yetojesse schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:41:
Ik heb hier niet het beste antwoord op.
Irriteer me wel mateloos aan het "KaBeLs!" antwoord van sommige mensen. Moet geen vereiste zijn, is aangegeven dat dat niet gewenst is, geef dat dan ook niet als antwoord...
- voor grof geld proberen een Faraday-kooi van je huis te maken.
- voor even grof geld apparaten vervangen voor 6GHz-capable WiFi-6E varianten
Daarmee vergeleken is een USB OTG kabel en een USB Ethernet adapter peanuts, nog geen tientje- sterker nog voor tientje heb je de kabel er met beetje geluk ook bij.
Ideaal? Nee. Maar wel goed om als reality-check ernaast te houden. Met budget van EUR 1k kun je veel - maar als je het effectiever kunt fixen voor 1/100 van dat bedrag kun je op vakantie gaan van restant. Ook het overwegen waard.
WatEerste waar ik naar zou kijken zijn de gebruikte channels en reken mee, met 2.4 ben je F-ed.
Ik lees daarbij ook 1000eu te besteden om een oplossing te vinden.
Met de afmeting van het appartement reken ik een appartement wat niet veel groter is dan mijn eigen.
Ik lees dat je een KPN box hebt die, naar mijn weten, beschikt over WiFi 6. Ik merk persoonlijk dat ik met WiFi 6 (natuurlijk op compatibel devices) een betere verbinding heb dan met WiFi 5. Afhankelijk wat er tegelijk gebeurt, is dit ook de juiste uitkomst, maar daar laat ik je even het verschil tussen de 2 naar zoeken als leesvoer.
De Asus router en de accespoints klinken leuk aan de ene kant, maar voor mij klinkt het als bevuiling en juist meer interferance, waaronden mogelijk apparaten die van de stress niet weten waarmee te verbinden.
Ik zou, voor 1000 eu, eerst kijken of je iets met WiFi 6 ondersteuning hebt en de router pakken met de beste WiFi sterkte en WiFi 6. Dat zou dat Asus ding moeten zijn.
Plaats de Router aan 1 kant en het device aan de andere kant van het appartement en doe je jitter tests. Zet dan alle andere wifi uit. Het liefst ook echt alles.
Kan je uiteindelijk kijken wat er gebeurt als je de router zo centraal mogelijk zet.
Mocht dit een uitkomst bieden, verbind meer devices met de router.
Hopelijk kun je meerdere bands aan.
Merk je dat vooral WiFi 5 devices een issue geven, probeer deze dan te upgraden.
Persoonlijk schrik ik best wel van het lezen van "Voor een miniscule appartement hebben wij x aantal wifi apparatuur hangen".
Mijn excuses als dit al benoemd is, maar dit is wat ik zou proberen in deze situatie.
Daarna zou ik kijken naar Meshrouters met dedicated backhaul..

Je zegt zelf al: meerdere AP's gaat de vervuiling alleen maar verergeren en het appartement is hoogstwaarschijnlijk klein en niet-dempend genoeg om prima met een enkele AP te dekken (als het meer dempte had je namelijk niet zo'n last van de buren
Als er een ding is wat het probleem alleen maar gaat verergeren is het wel ieder pakketje twee keer door de overvolle lucht laten gaan. Tenzij er sprake is van te weinig signaal (lage RSSI), wat ik hier nergens lees, is dat alleen maar contraproductief.
Less = more bij te drukke WiFi.
Focussen op 2.4GHz gaat hier echt niet vliegen. Dit is een van de weinige plekken - maar het worden er steeds meer - waar op geen enkele 2.4GHz of 5GHz WiFi-kanaal echt goed te werken valt. Ik blijf benieuwd waar zus van TS in A'dam woont (hoef geen straat+huisnr, maar buurt vind ik wel zo interessant), want dit is wat rest van NL op termijn met al die wireless backhaul mesh systemen te wachten staat. Het is tragedy of the commons in optima forma: iedereen doet wat ze denken dat voor henzelf het beste werkt en iedereen verliest.
Mogelijk, maar zus TS woont niet in een groot vrijstaand huis maar een klein appartementje in drukke deel A'dam, en heeft al alles muv die paar mobile devices bedraad aangesloten. Dit is echt slechtst denkbaar advies in zo'n situatie.1000 eu is genoeg voor 4 van die mooie asus mesh dingen en dat zou weer genoeg moeten zijn om een groot vrijstaand huis stabiel mee te kunnen voorzien zonder kabel.
Als ik het zo hoor zijn USB-adapters niet nodig, maar gaat het om tablets/telefoons die sowieso vervangen zouden moeten worden voor 6GHz support.Mr.Qips schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:26:
[...]
En wat betreft WiFi 6E op 6 GHz; ik vind dat een mooie oplossing, maar er bestaan helaas nog geen USB-adapters voor, dus je kan je apparatuur er niet mee uitrusten.
Wel opvallend dat er nog geen 6GHz USB devices zijn inderdaad. Zou ondertussen wel handig worden...
Oslik blyat! Oslik!