Wifi signaal van buren blokkeren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 16.459 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-08-2022
Beste Allemaal,

Mijn zusje woont in een appartement complex met zeer kleine woningen in amsterdam. Doordat het gebouw gigantische is en de appartementjes miniscule zijn zijn er enorm veel woningen per m². Dit vertaalt uiteraard ook naar veel wifi punten.

Nu kom ik hier regelmatig game en is de wifi verbinding om te huilen.
- Verbinding valt vaak weg en verbind een paar seconde later weer.
- De RTT latency is opzich goed alleen de jitter/stabiliteit is ongelofelijk

We hebben al een aantal dingen geprobeerd:
- De wifi functie van de modem uitzetten en een dedicated AP gebruiken.
- Bandsteering uitzetten
- Wifianalyzer gebruiken om een minder druk kanaal te gebruiken
- DFS Channel geprobeerd te gebruiken.

Apparatuur:
Modem KPN Box 12
Asus rapture GT-AX11000 (Zowel in router als AP stand geprobeerd)
Unify wifi 6 pro

Beide acces point waren op het plafond midden in de woning geplaatst. Zowel tegelijk geprobeerd als alleen.

Het abonnement is glasvezel 1000mbs up en down.
We halen met bedraad direct vanaf de modem:
Download 920-940Mbps
Upload 540-600Mbps
Ping 4-6ms

Niets schijnt te helpen en met online games is de lage download en upload snelheid niet het einde van de wereld.
Maar de jitter wel.

Zij werkt ook thuis en heeft regelmatig online meetingen deze verbinding valt ook regelmatig weg.

Mijn vraag:
Is het mogelijk de muren te voorzien van een materiaal dat de signalen van andere Modems/Routers/AP te blokkeren of reflecteren zodat er geen of mindere signalen binnenkomen van andere apparaten.

Als hiermee de 4g/5g en mobiele radio frequenties worden geblokkeerd is dit geen punt.
Mocht er een betere oplossing zijn hoor ik deze uiteraard graag. Maar toch zouden wij dieper willen duiken in het blokkeren/reflecteren van de andere signalen okal is dit misschien niet de beste oplossing.
Dit omdat we allebei heel nieuwsgierig zijn of dit mogelijk is en we hierdoor samen een kleinschalig projectje kunnen doen ( Familie bonding).

Ik hoop dat jullie bereid zijn om met ons mee te denken.
Alvast enorm bedankt names mij en me zusje!!! <3

Edit: 5Ghz maakt het iets minder maar verhelpt het niet.
Alles bekabelen is geen optie.
Iemand ervaring met aluminium folie of andere producten?

[ Voor 14% gewijzigd door W4LT op 04-08-2022 16:21 ]

Beste antwoord (via W4LT op 04-08-2022 22:36)

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:11

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Interessant topic dit. Ik heb elektrotechniek gestudeerd aan TU Delft en daar het een en ander geleerd over elektromagnetische golven en telecommunicatie. Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat het niet te doen is om je hele huis tot Faraday-kooi om te bouwen.

Het is wel haalbaar om een kleinere Faraday-kooi te bouwen om in te gaan zitten. Het lijkt me wat ongezellig, maar als je het toch wilt proberen... Volgens dit artikel (geen geweldige bron, wel behoorlijk wetenschappelijk) blokkeert RVS beter dan koper of zilver. Ik zou dus geen dure zilveren tent kopen, maar gewoon RVS halen. Ik kom er net achter dat "zeefgaas" de zoekterm is. Je kan bijvoorbeeld een paar rollen kopen van 1x10 m voor €64 per rol. Als je een beetje handig bent, kan je van hout een frame bouwen van bijvoorbeeld 2x2x2 m en die bekleden met RVS zeefgaas. Vergeet de vloer niet; hij moet echt van alle kanten dicht zijn. Volgens mij zou je dan een behoorlijk effectieve Faraday-kooi hebben.

En wat betreft WiFi 6E op 6 GHz; ik vind dat een mooie oplossing, maar er bestaan helaas nog geen USB-adapters voor, dus je kan je apparatuur er niet mee uitrusten.

[ Voor 0% gewijzigd door Mr.Qips op 04-08-2022 22:28 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:22
Kabeltje? Sowieso altijd de beste oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 23:06
Weet je heel zeker dat dit puur wifi is? Werkt het bedraad wel goed?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W4LT
mat.hi.as schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:31:
Kabeltje? Sowieso altijd de beste oplossing.
Bedankt voor het meedenken er liggen overal kabels in de woning en alles wat bedraad kan is bedraad. Helaas zijn sommige apparaten niet van een ethernet aansluiting voorzien. En we zien het ook niet zitten om met een usb c naar ethernet hub te lopen aan onze telefoon.

Graag zouden we de optie om wifi signaal te blokkeren of reflecteren ook meer willen verkennen. Dus okal is alles bekabelen de beste optie toch willen we kijken of dit ons lukt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• itarix
  • Laatst online: 11-05 09:53

itarix

404 soul not found

Je zou zeggen dat het voordeel van een "miniscule" appartement is dat je er ook zo bent met een netwerk kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:40
Als je zoekt naar actieve apparaten die wifi kunnen verstoren... ga je van een koude kermis thuiskomen, want die maken geen verschil tussen jouw apparatuur en andere hun apparaat.. ze verzieken gewoon alles

Passieve apparaten .. loodpanelen ? radiatoren ?

Ervanuitgaande dat je 2.4ghz spectrum volledig f.cked is (en das snel in drukke gebieden), dan KAN 5ghz een oplossing bieden.
ga eens op zoek naar app's zoals WiFi Analyzer, en post eens een screenshotje van hoe de drukte daar eruitziet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Nat-Water schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:32:
Weet je heel zeker dat dit puur wifi is? Werkt het bedraad wel goed?
Bedraad werkt uitstekend 4ms RTT en 0,5ms jitter.
Ik heb zelf een ICT achtergrond en heb alles met 1g kabels en switches aangesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
AP's op 5 Ghz only zetten, problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
itarix schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:35:
Je zou zeggen dat het voordeel van een "miniscule" appartement is dat je er ook zo bent met een netwerk kabel.
Bedankt voor je reactie. Zoals ik in de eerste post al zei weten we dat er wellicht een betere oplossing is toch zouden we graag willen weten of het mogelijk is en hoe.
Uiteraard zal alles bekabelen en met SFTP voor de eventuele Storing van apparatuur en stroom het probleem oplossen. Dat zijn we ons bewust van. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
ijske schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:36:
Als je zoekt naar actieve apparaten die wifi kunnen verstoren... ga je van een koude kermis thuiskomen, want die maken geen verschil tussen jouw apparatuur en andere hun apparaat.. ze verzieken gewoon alles

Passieve apparaten .. loodpanelen ? radiatoren ?

Ervanuitgaande dat je 2.4ghz spectrum volledig f.cked is (en das snel in drukke gebieden), dan KAN 5ghz een oplossing bieden.
ga eens op zoek naar app's zoals WiFi Analyzer, en post eens een screenshotje van hoe de drukte daar eruitziet ?
We zijn inderdaad opzoek naar een passieve manier heeft iemand hier ervaring mee met bijvoorbeeld aluminium folie?

Momenteel ben ik niet bij haar thuis maar zal er 1 maken zodra ik daar weer ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zit je op 2.4 of 5 GHz?

Ik zou in deze situatie uitsluitend 5 GHz gebruiken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Vinnienerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:38:
Dit hebben we uiteraard al geprobeerd maar en dit maakt het iets minder maar verhelpt het probleem zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11

timovd

Voorsprong door techniek

Dat lijkt mij niet het issue, aangezien TS al heeft aangegeven
- DFS Channel geprobeerd te gebruiken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Aangezien TS aangeeft dat DFS al geprobeerd is, neem ik aan dat 5GHz niet helpt - dat is volgens mij alleen op 5GHz een optie. Goed afstellen op een rustig kanaal kan helpen, dat doen APs vaak toch nog niet goed zelf.

Er is zoiets als stralingswerend behang, blijkbaar o.a. voor in laboratoria.
https://www.stucadoor.nu/stralingswerend-vlies/

Het lastige is dat je als consument het risico loopt een beetje in wappieland terecht te komen, want dat zijn verder de enige consumenten die dit soort producten kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door marcieking op 04-08-2022 15:43 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tot je een device hebt dat geen 5GHz ondersteund...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itarix
  • Laatst online: 11-05 09:53

itarix

404 soul not found

Je startpost suggereert dat 5Ghz ook vol zit. Misschien kan je als trendzetter de eerste in de buurt zijn op 6Ghz en wireless 6E gebruiken https://www.wifishop.nl/klantenservice/wifi/wifi-6e/

Moeten natuurlijk wel al je apparaten het ondersteunen...

(en ik weet eigenlijk niet of je 6Ghz only kan instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
CH4OS schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:43:
[...]
Tot je een device hebt dat geen 5GHz ondersteund...
Dankje <3

Ik wist dat iedereen ging zeggen alles bekabelen of naar 5Ghz maar daar kom ik helaas niet verder mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wired is imo sowieso de beste oplossing, ook voor devices die geen ethernet hebben maar wel USB kun je natuurlijk een USB ethernet adapter kopen, hoeft niet zo heel duur te zijn ook. Is in elk geval goedkoper dan stralingswerend "vlies".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35

AvK

Ready Set Go

Koop eens een rol radiator folie en experimenteer daar mee.
Zijn de kosten niet en je kan kijken of het iets doet.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
itarix schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:43:
Je startpost suggereert dat 5Ghz ook vol zit. Misschien kan je als trendzetter de eerste in de buurt zijn op 6Ghz en wireless 6E gebruiken https://www.wifishop.nl/klantenservice/wifi/wifi-6e/

Moeten natuurlijk wel al je apparaten het ondersteunen...

(en ik weet eigenlijk niet of je 6Ghz only kan instellen)
Itarix bedankt voor het meedenken! Dit is de beste oplossing tot nu toe.

Zoals ik al zei in de eerste post willen we ook kijken of het überhaupt mogelijk is om alle verbindingen van buitenaf fe blokkeren zonder een faraday cage te maken. Puur uit nieuwsgierigheid.

Weet iemand waar ik deze informatie kan vinden of kan leren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:19
W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

We zijn inderdaad opzoek naar een passieve manier heeft iemand hier ervaring mee met bijvoorbeeld aluminium folie?

Momenteel ben ik niet bij haar thuis maar zal er 1 maken zodra ik daar weer ben.
Aluminium foil zal zeker werken mits er geen gaten/stroken in zitten.
Maareh, vind je zus dat ook een goede oplossing?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
[...]

De enige situatie die mij bekend is, is onze lokale tandarts. Die heeft ivm zijn radioactieve machines zijn muren moeten laten bekleden met lood.
Gelukkig is dit tijdens de bouw al gebeurd en is dat op de buitenmuren gekleefd.

Hierdoor heeft ie 0.0 Gsm of Wifi ontvangst binnenhuis... heeft ie het ganse spectrum 100% vrij wel :+

Misschien ontopic, dr lopen een paar sites op werk waar er 60+ AP's draaien, met +- 500clients..
daar draaien alle accespoints op 5Ghz op 20mhz breed... hierdoor is de bandbreedte per accespoint lager , maar zijn er wel veeeel meer niet-overlappende kanalen..
Al die 160mhz-breed-accespoints maken het er niet beter op in jou soort situaties

[ Voor 3% gewijzigd door ijske op 04-08-2022 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

ijske schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:36:
Los daarvan zijn zgn. "jammers" illegaal.

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 04-08-2022 15:48 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
CH4OS schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:45:
Wired is imo sowieso de beste oplossing, ook voor devices die geen ethernet hebben maar wel USB kun je natuurlijk een USB ethernet adapter kopen, hoeft niet zo heel duur te zijn ook. Is in elk geval goedkoper dan stralingswerend "vlies".
We zijn bereid om 1000euro uit te geven dus de kosten zijn het probleem niet.
Ik begrijp dat sommige mensen dit zonde vinden van het geld. Maar wij zouden graag willen experimenteren en kijken of het ons gaat lukken zonder het hele appartement in een faraday cage te veranderen. Het signaal hoeft niet helemaal weg als het maar minder is dan nu en geen storingen veroorzaakt.
Het hoeft ook geen makkelijke oplossing te zijn we zijn op zoek naar iemand die ervaring hier mee heeft. Of iemand die ons in de richting kan wijze voor informatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33

Creesch

bla bla!

Er nog wat informatie:
  • Welk accesspoint heb je geprobeerd? Merk en type.
  • Hoeveel apparaten zijn er in huis die gebruik maken van wifi?
  • Wat is de snelheid bekabeld van de internet verbinding? Hoe hoog is de ping dan?
  • Wat is de theoretische snelheid van de internet verbinding volgens de provider?
  • Hoe gebruiken jullie internet? Staan er naast games ook tegelijk Netflix aan of zaken zoals torrents?
Nog een voor de hand liggende vraag, waar staat/hangt de AP/Router nu? Dat heeft namelijk ook zeer veel invloed. In een hoek op de grond is bijvoorbeeld een zeer slecht locatie omdat je dan 3 muren en een vloer hebt die het signaal reflecteren en verstoren.

Andere zaken die er voor kunnen zorgen dat je slecht signaal hebt op sommige plekken:
  • Die mooie grote plant die je voor je router hebt gezet. Planten bestaan grotendeels uit water en water is erg goed in het blokkeren van signalen.
  • Andere zaken op vergelijkbare frequenties (speelt iets minder met 5ghz e.d. tegenwoordig) zoals draadloze huistelefoons, babyfoons, bluetooth spul. Zeker als het allemaal naast de router staat.
  • Die mooie kast met allemaal spiegels in de slaapkamer die een hele wand bedekt. Spiegels hebben aan de achterkant vaak een metalen coating. Dit kan overigens wel een valide reden zijn om een extra AP te plaatsen, maar als deze niet op de goede plek staat zal je nog steeds slechte wifi hebben in de slaapkamer.
Bovenstaande lijst bied overigens ook mogelijkheden betreffende je vraag. Met Wifianalyzer kan je zien welke netwerken de grootste stoor zenders zijn. Als je ook de richting kan bepalen waar de AP staat van die netwerken kan je tegen die muur bijvoorbeeld wat grote planten zetten (of een plank met hangplanten), een spiegel plaatsen, etc.
W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

Voor 1000euro kan je ook hele leuke AP/routers kopen met veel antennes en interne hardware die een stuk robuuster is in het afhandelen van divers internet verkeer.

[ Voor 12% gewijzigd door Creesch op 04-08-2022 15:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

[...]

We zijn bereid om 1000euro uit te geven
Nou, wat let je om alles met alufolie te bekleden dan?

Ik vind 't maar een raar topic. Het enige juiste antwoord hier is: bedraad; daar wil je niet aan en dan dus maar je hele huis veranderen in een Faraday cage 8)7 Alternatief is onderzoek doen of je wel een beetje een fatsoenlijke WiFi AP hebt etc, maar je wil alleen maar oplossingen richting je faraday cage horen.

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 04-08-2022 15:53 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 13:18
Hout, er is geen materiaal dat beter dempt dan (vochtig) hout.

Alle muren bekleden met hout en dan een luchtbevochiger er in zodat het hout niet uitdroogt.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
ijske schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

De enige situatie die mij bekend is, is onze lokale tandarts. Die heeft ivm zijn radioactieve machines zijn muren moeten laten bekleden met lood.
Gelukkig is dit tijdens de bouw al gebeurd en is dat op de buitenmuren gekleefd.

Hierdoor heeft ie 0.0 Gsm of Wifi ontvangst binnenhuis... heeft ie het ganse spectrum 100% vrij wel :+

Misschien ontopic, dr lopen een paar sites op werk waar er 60+ AP's draaien, met +- 500clients..
daar draaien alle accespoints op 5Ghz op 20mhz breed... hierdoor is de bandbreedte per accespoint lager , maar zijn er wel veeeel meer niet-overlappende kanalen..
Al die 160mhz-breed-accespoints maken het er niet beter op in jou soort situaties
Ohh wauw! Bedankt voor je reactie dit geeft al aan dat het dus mogelijk is hiermee maak je ons erg enthousiast!
We weten dat bekabelen of 6Ghz het zal oplossen. Toch willen we proberen om te kijken of we het kunnen flikken met ze 2e om de signalen van buiten te reflecteren/blokkeren of in ieder geval dusdanig te verzwakken dat het geen storing meer opleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Dankje <3

Ik wist dat iedereen ging zeggen alles bekabelen of naar 5Ghz maar daar kom ik helaas niet verder mee.
Nu volg ik het niet - je lijkt te suggeren dat je een apparaat hebt dat geen 5GHz ondersteunt, maar vindt 6GHz de beste oplossing tot nu toe.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

RobIII schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Nou, wat let je om aller met alufolie te bekleden dan?

Ik vind 't maar een raar topic. Het enige juiste antwoord hier is: bedraad; daar wil je niet aan en dan dus maar je hele huis veranderen in een Faraday cage 8)7
Ik denk dat die folie er heel snel weer vanaf gaat als TS en zus erachter komen dat daarmee alle 4G/5G signalen ook worden geblokkeerd. Is lastig mobiel bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:06
Bij de buren langs gaan om de zendsterkte te minimaliseren ;)

Nu zullen ze alleen niet allemaal die mogelijkheid hebben. Voor die 1000 euro kan je de directe buren nog wel een AP kado doen die dit wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:26
[...]
Maar wij zouden graag willen experimenteren en kijken of het ons gaat lukken zonder het hele appartement in een faraday cage te veranderen. Het signaal hoeft niet helemaal weg als het maar minder is dan nu en geen storingen veroorzaakt.
Dat kan in theorie wel met genoeg aluminium/koper/staal mesh op de wanden. Maar dat gaat er natuurlijk uitzien alsof je Chuck McGill heet. Laat staan wat er dan alsnog door de ramen naar binnen komt, tenzij je daar ook nog spul voor hangt.
Is het te doen? Ja. Kun je beter voor 1000eu een aannemer kabels laten trekken voor alle werk/game plekken? Also ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Oon schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Ik denk dat die folie er heel snel weer vanaf gaat als TS en zus erachter komen dat daarmee alle 4G/5G signalen ook worden geblokkeerd. Is lastig mobiel bellen.
Is schijnbaar geen punt 8)7
W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:30:
Als hiermee de 4g/5g en mobiele radio frequenties worden geblokkeerd is dit geen punt.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
En wat staat er nu als router?

Woon zelf ook in een flink appartementencomplex dus ken de problematiek wel.
Oplossing zat m hier in 5Ghz + het vervangen van de router.

Stabiliteit staat hier ook boven snelheid en het oude TPlink geval vervangen voor een setje Amplifi HD routers waarbij er 1 als AP functioneert verbonden met een ethernet backbone heeft een enorm stabiel thuisnetwerk opgeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
nieuws: Behang tegen 'elektrosmog' ontwikkeld

Artikel is wel al 10 jaar oud, weet niet of er intussen iets verkrijgbaar is voor consumenten

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
marcieking schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Aangezien TS aangeeft dat DFS al geprobeerd is, neem ik aan dat 5GHz niet helpt - dat is volgens mij alleen op 5GHz een optie. Goed afstellen op een rustig kanaal kan helpen, dat doen APs vaak toch nog niet goed zelf.

Er is zoiets als stralingswerend behang, blijkbaar o.a. voor in laboratoria.
https://www.stucadoor.nu/stralingswerend-vlies/

Het lastige is dat je als consument het risico loopt een beetje in wappieland terecht te komen, want dat zijn verder de enige consumenten die dit soort producten kopen.
Daarom is het een erg lastig onderwerp op internet vind je alleen mensen die bang zijn voor wifi en 5g signalen die denken dat het schadelijke is voor de gezondheid. Gelukkig zijn wij beiden redelijk nuchter en weten we dat we hier ons totaal niet zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
AvK schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:45:
Koop eens een rol radiator folie en experimenteer daar mee.
Zijn de kosten niet en je kan kijken of het iets doet.
We hebben inderdaad zelf al geprobeerd appartuur in te wikkelen met aluminium folie van de supermarkt. Helaas blokkeert dit de signalen niet wellicht is dit te dun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33

Creesch

bla bla!

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Daarom is het een erg lastig onderwerp op internet vind je alleen mensen die bang zijn voor wifi en 5g signalen die denken dat het schadelijke is voor de gezondheid. Gelukkig zijn wij beiden redelijk nuchter en weten we dat we hier ons totaal niet zorgen over te maken.
Voordat je veel geld uitgeeft aan dergelijk behang zou ik je toch nog even willen wijzen de reactie die ik hier achter heb gelaten: Creesch in "Wifi signaal van buren blokkeren"

Ik heb namelijk sterk het idee dat als je alles al hebt geprobeerd dat hier niet hebt gedeeld en anders een hoop stappen hebt overgeslagen. Zoals ik daar ook al aangaf, voor je budget kan je apparatuur kopen die men ook in kantoren gebruikt en op locaties met minstens net zoveel verstorende factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Gezien jou storingsbronnen van all-over-da-place komen, ga je je oplossing in alle richtingen moeten voorzien..
vloer, plafond, ramen... (alhoewel HR++ glas zeker al wel veel dempt)

Maar als je bv in een herenhuis woont met houten plafonds... good luck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik begrijp dat sommige mensen dit zonde vinden van het geld. Maar wij zouden graag willen experimenteren en kijken of het ons gaat lukken zonder het hele appartement in een faraday cage te veranderen. Het signaal hoeft niet helemaal weg als het maar minder is dan nu en geen storingen veroorzaakt.
Het hoeft ook geen makkelijke oplossing te zijn we zijn op zoek naar iemand die ervaring hier mee heeft. Of iemand die ons in de richting kan wijze voor informatie.
Zogenaamd "Faraday Stof" is behoorlijk effectief, de koperen en nikkel mesh in die stof dempt RF signalen heel goed. Het spul is echter niet goedkoop:

https://www.aliexpress.com/item/1005003154665745.html

Voor de ramen zul je echter nog wel wat anders moeten bedenken, of je moet een gordijn maken van deze stof :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
u_nix_we_all schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:55:
nieuws: Behang tegen 'elektrosmog' ontwikkeld

Artikel is wel al 10 jaar oud, weet niet of er intussen iets verkrijgbaar is voor consumenten
Ahhh wat top! Ben blij dat je mee denkt en niet zegt dat we alles moeten bekabelen hahaha! Erg bedankt u_nix_we_all <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik lees heel veel geprobeerd, maar niet welk merk en type producten er gebruikt worden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat als jij gewoon een goed merk AP neerzet op een centrale lokatie in de woning, je geen probleem moet hebben in een appartement. Een beetje Asus AP zal het makkelijk winnen van een standaard Ziggo modem of el-cheapo wifi ding...
Daarnaast .. 5Ghz is gewoon gevoelig voor dikke betonnen muren, staal enz. Wellicht kan je dus beter voor een goede snelle 2.4Ghz verbinding gaan. Daarmee haal je ook wel >500Mbps..

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 04-08-2022 16:03 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:38

BLACKfm

o_O

Werkt het met wifi niet een beetje zo dat het gaat met het recht van de sterkste?
Ik verwacht niet dat iedere bewoner één of andere top AP heeft hangen van een paar honderd euro of een heel mesh netwerk in een klein appartementje heeft.

Een goede router/AP centraal in de woning plaatsen met een sterk zendvermogen zou denk ik al een hoop schelen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Zoals ik al zei in de eerste post willen we ook kijken of het überhaupt mogelijk is om alle verbindingen van buitenaf fe blokkeren zonder een faraday cage te maken. Puur uit nieuwsgierigheid.

Als je de muren maar dik genoeg maakt, houd je van zelf alles tegen.
En anders moet je idd met radio reflecterend materiaal gaan werken.

Maar nog afgezien van hoe pratisch dat is. dan houd je ook alle radio en gsm signalen tegen.
BLACKfm schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:01:
Werkt het met wifi niet een beetje zo dat het gaat met het recht van de sterkste?
Ik verwacht niet dat iedere bewoner één of andere top AP heeft hangen van een paar honderd euro of een heel mesh netwerk in een klein appartementje heeft.

Een goede router/AP centraal in de woning plaatsen met een sterk zendvermogen zou denk ik al een hoop schelen.
Nope. dat helpt als je een bereik probleem hebt. niet als de band gewoon verzadigt is met te veel ap's.

[ Voor 29% gewijzigd door heuveltje op 04-08-2022 16:04 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:59
Ik lees hier dat OP bereid is om 1000 euro uit te geven om de WiFi op te lossen zodat die lekker kan gamen.
Waarom zou je in dat geval niet gewoon netjes een kabel gaan leggen? Ben je max €30 kwijt en heb je de kabelgootjes erbij.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10
Wat een vreemd topic, is dit een appartement wat we binnenkort in een BOOS uitzending zien?
Pyramidespel call centre vibes lol.
Klinkt allemaal zo shady.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
marcieking schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

[...]

Nu volg ik het niet - je lijkt te suggeren dat je een apparaat hebt dat geen 5GHz ondersteunt, maar vindt 6GHz de beste oplossing tot nu toe.
Onze apparatuur ondersteund wel degelijk 5Ghz alleen is hier ook verstoring op de buren hebben bijna allemaal een dualband router 2.4Ghz en 5Ghz. Zijn antwoord was tot op dat moment de meeste nuttige de andere suggesties waren bekabelen of op 5Ghz only. Ondanks dat wij het enorm fijn vinden dat er word mee gedacht zijn deze oplossing niet wenselijk. We willen zoals ik al zei onszelf uitdagen en kijken of het lukt om iets te doen waar we totaal geen verstand van hebben. Dit zodat we samen onderzoeken kunnen doen. Verschillende dingen proberen en verbouwings werk. Dit is sowieso iets wat wij allebei leuk vinden en dit is uiteraard ook een bonding ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
BLACKfm schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:01:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/y6ALxgoB5EYE/nZzpVAp/550x506.jpg
zeker als ze arachniphobisch uitstralen :+ :+ :+

Nee, TS heeft juist last dat iedereen rondom hem op max aan het uitzenden is...
iets met sterk zendvermogen aanraden is hier niet de oplossing voor het probleem , ik denk zelfs als iedereen in TS zn buurt het zendvermogen in zn buurt op 25% zou zetten dat het probleem zichzelf zou oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Ohh wauw! Bedankt voor je reactie dit geeft al aan dat het dus mogelijk is hiermee maak je ons erg enthousiast!
We weten dat bekabelen of 6Ghz het zal oplossen. Toch willen we proberen om te kijken of we het kunnen flikken met ze 2e om de signalen van buiten te reflecteren/blokkeren of in ieder geval dusdanig te verzwakken dat het geen storing meer opleverd.
Of lood het middel is om tegenwoordig te gebruiken, waag ik te betwijfelen:
  • Het is zwaar
  • Het is giftig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:12

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Voordat je alles vol pleistert / behangt, maak eerst eens een fatsoenlijke heatmap op 2,4 en 5 GHz.

Dan zie je snel genoeg waar je wat moet gaan tegenhouden en waar je zelf het best de router en accespoints neer kan zetten. Zelf ook een paar keer gedaan met Netspot. Vaak zijn het maar 2 of 3 kanalen/buren die zo krachtig zijn dat ze de boel verzieken van de (hier) 70 die je met enige moeite kunt ontvangen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Raymond P schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Aluminium foil zal zeker werken mits er geen gaten/stroken in zitten.
Maareh, vind je zus dat ook een goede oplossing?
Ja uiteraard hebben we dit overlegt denk niet dat het goed voor onze relatie is als ze thuis komt en haar huis lijkt op de binnekant van een koeltas zonder overleg hahaha :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:38

BLACKfm

o_O

ijske schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

[Afbeelding]
zeker als ze arachniphobisch uitstralen :+ :+ :+

Nee, TS heeft juist last dat iedereen rondom heb op max aan het uitzenden is...
iets met sterk zendvermogen aanraden is hier niet de oplossing voor het probleem , ik denk zelfs als iedereen in TS zn buurt het zendvermogen in zn buurt op 25% zou zetten dat het probleem zichzelf zou oplossen
Ah ja, al je buren die in 90% van de gevallen waarschijnlijk niet eens weten dat ze wifi hebben, laat staan hoe ze weten daar iets in de instellingen wat van aan te kunnen passen, gaan vertellen dat ze het zendvermogen moeten verminderen.

Maar zonder het onderzocht te hebben zal die RT-AX89X vast wel wat buurtjes overstemmen...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
yzf1kr schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:51:
Hout, er is geen materiaal dat beter dempt dan (vochtig) hout.

Alle muren bekleden met hout en dan een luchtbevochiger er in zodat het hout niet uitdroogt.
Fascinerend heb je hier een eventuele source van? Zou hier graag een stuk over lezen heb ik namelijk nog nooit van gehoord. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 21:38
Een beetje deftig AP van merken zoals Unifi, TP-Link (Omada), Cisco of Aruba zou normaal gesproken voor prima wifi moeten zorgen.

Echter, als je een buren hebt met een kapot AP heeft dat stoort, of nog erger, een AP van Aliexpress, dan ga je het niet zomaar oplossen.
We hebben regeltjes in NL en EU wat een AP zou moeten doen, en wat deze vooral niet mogen doen.
Bij diverse kennissen heb ik al de AP's van Aliexpress gezien die ver boven de 100 milliwatt uitzenden, ap's met een zendvermogen van 300 of 400 milliwatt zijn geen uitzondering meer. Lang gaan deze apparaten vaak niet mee overigens. In de meeste gevallen zijn ze gewoon flink opgevoert zonder dat de juiste koeling aanwezig is.

Zodra je een buren hebt die zo'n ding hebben hangen kun je ap's ophangen wat je wilt, maar dat gaat het probleem niet meer oplossen.

Behang is een serieuze optie, maar flink prijzige optie.
Andere optie zou een goede spectrumanalyse kunnen zijn, dat kun je zelf met speciale dongles doen. Of een bedrijf dat gespecialiseerd in WiFi is laten uitvoeren.
Je kunt er dan achter komen wat precies de oorzaak van je slechte wifi is, en als het een bepaalde wifi zender is, eventueel contact opnemen met de eigenaar van dat signaal.

Mocht je er dan achter komen dat een defect AP de oorzaak is, of een AP dat zich niet netjes aan de regeltjes houd, dan kun je contact opnemen met agentschap telecom, deze horen hier tegen op te treden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:14:
Fascinerend heb je hier een eventuele source van? Zou hier graag een stuk over lezen heb ik namelijk nog nooit van gehoord. _/-\o_
Que? Er is niets dat beter dempt dan nat hout? Hoog broodje aap verhaal als je het mij vraagt.

Zoals ik al zei, faraday stof blokkeert gemeten 85-65 dB van het signaal in een bereik van 30 Mhz tot 35 Ghz. In de praktijk betekent dat zoveel als dat een enkele laag van deze stof om je mobiele telefoon al resulteert in geen 4G/5G/Wifi/Bluetooth bereik. Iets met een kooi van Faraday.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:35:
[...]

Bedankt voor het meedenken er liggen overal kabels in de woning en alles wat bedraad kan is bedraad. Helaas zijn sommige apparaten niet van een ethernet aansluiting voorzien. En we zien het ook niet zitten om met een usb c naar ethernet hub te lopen aan onze telefoon.

Graag zouden we de optie om wifi signaal te blokkeren of reflecteren ook meer willen verkennen. Dus okal is alles bekabelen de beste optie toch willen we kijken of dit ons lukt.
Bekabel alles, gebruik 4/5G voor je mobiele telefoons.
[...]

Ja, een kooi van Faraday bouwen
[...]

Je geeft in een eerdere post aan dat 5gHz niet werkt want niet alle aparaten ondersteunen dit, maar dan is 6gHz gaan gebruiken de beste oplossing? Hoe dan?
En verder, alles van buitenaf blokkeren zonder een faraday cage te maken.. dit is letterlijk wat een kooi van Faraday doet...
W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

...dus toch een kooi van Faraday?

Ik hou maar op met de quotes, weet niet precies welk antwoord je nu wilt horen maar jij blijkbaar wel. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:29
Dit hele topic lijkt me een broodje aap verhaal, bedoelt om reacties uit te lokken
Te veel tegenstrijdigheden bij TS z'n verhaal.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Creesch schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:50:
Er nog wat informatie:
  • Welk accesspoint heb je geprobeerd? Merk en type.
  • Hoeveel apparaten zijn er in huis die gebruik maken van wifi?
  • Wat is de snelheid bekabeld van de internet verbinding? Hoe hoog is de ping dan?
  • Wat is de theoretische snelheid van de internet verbinding volgens de provider?
  • Hoe gebruiken jullie internet? Staan er naast games ook tegelijk Netflix aan of zaken zoals torrents?
Nog een voor de hand liggende vraag, waar staat/hangt de AP/Router nu? Dat heeft namelijk ook zeer veel invloed. In een hoek op de grond is bijvoorbeeld een zeer slecht locatie omdat je dan 3 muren en een vloer hebt die het signaal reflecteren en verstoren.

Andere zaken die er voor kunnen zorgen dat je slecht signaal hebt op sommige plekken:
  • Die mooie grote plant die je voor je router hebt gezet. Planten bestaan grotendeels uit water en water is erg goed in het blokkeren van signalen.
  • Andere zaken op vergelijkbare frequenties (speelt iets minder met 5ghz e.d. tegenwoordig) zoals draadloze huistelefoons, babyfoons, bluetooth spul. Zeker als het allemaal naast de router staat.
  • Die mooie kast met allemaal spiegels in de slaapkamer die een hele wand bedekt. Spiegels hebben aan de achterkant vaak een metalen coating. Dit kan overigens wel een valide reden zijn om een extra AP te plaatsen, maar als deze niet op de goede plek staat zal je nog steeds slechte wifi hebben in de slaapkamer.
Bovenstaande lijst bied overigens ook mogelijkheden betreffende je vraag. Met Wifianalyzer kan je zien welke netwerken de grootste stoor zenders zijn. Als je ook de richting kan bepalen waar de AP staat van die netwerken kan je tegen die muur bijvoorbeeld wat grote planten zetten (of een plank met hangplanten), een spiegel plaatsen, etc.

[...]

Voor 1000euro kan je ook hele leuke AP/routers kopen met veel antennes en interne hardware die een stuk robuuster is in het afhandelen van divers internet verkeer.
toon volledige bericht
De missende informatie heb ik toegevoegd aan de orginele post.

We zitten bij KPN en hebben glasvezel 1000mbs up en down
Hierbij hebben de de xgspon van kpn met daarna direct de KPN Box 12. Deze hebben we direct met een cat 6a kabel naar de Asus Rapture GT-AX11000 midden in de woning aan het plafond. Deze is afgewisseld met de unify wifi 6 pro voor testen. Er zijn ongeveer 10-15 apparaten die gebruik maken van wifi. Echter als we aan het gamen zijn zorgen we ervoor dat alles behalve de devices waar we op gamen uitstaan. Ook zorgen we ervoor dat er niks het wifi signaal blokkeert dus geen fysieke blokkades en zowel ik als mijn zus zitten niet voor elkaar dus blokkeren dit signaal ook niet met ons lichaam. Er zijn geen bleutooth apparaten aanwezig en de apparaten die wel bleutooth ondersteunen daar staat de functie uit. Oven en magnetron staan uit geen andere draadloze apparatuur die op de wifi frequentie kan storen.
Ondanks dat we voor 1000euro betere apparatuur kunnen kopen willen we kijken of het ons lukt om de ruimte te isoleren van externe signalen. Het appartement zit in de hoek tegen een hal dus gelukkig zit er aan 2 kanten maar buren onder en aan de linkerkant van de voordeur. Ze woont op de bovenste verdieping. We zijn eigenlijk opzoek naar iemand die hier ervaring mee heeft of ons in de juiste richting voor advies kan wijzen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Ben(V) schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:28:
Dit hele topic lijkt me een broodje aap verhaal, bedoelt om reacties uit te lokken
Te veel tegenstrijdigheden bij TS z'n verhaal.
Jammer dat het zo word opgevat.
We zijn gewoon opzoek naar informatie over de mogelijkheden om externe signalen te blokkeren of reflecteren. Misschien dat ik in de initiële post wat duidelijker kon zijn en uitleggen dat we niet naar een andere oplossing zoeken mijn excuses hiervoor. We zijn niet opzoek naar de verbind al je apparaten via de kabel of gebruik 6Ghz oplossing. Deze zullen gerust het probleem minder erg maken. Maar doordat de verbinding zo slecht is hebben we de kans om te experimenteren en te kijken of het ons lukt externe signalen te reflecteren/blokkeren puur als een gezamenlijke project.

Zoals je al hebt gezien ben ik niet uitzonderlijk goed met woorden of mezelf verwoorden. Ondanks dat ik misschien onbedoelde misverstanden heb gecreëerd hoop ik toch echt via tweakers meer informatie hier over te kunnen inwinnen.
We hebben namelijk al een paar avondjes op internet gezocht hierover maar kwamen idd alleen maar wappie verhalen tegen. Als dit niet het juiste forum is zou ik graag naar het juiste forum willen verwezen worden. En okal kunnen sommige mensen zich niet verplaatsen in het feit dat wij dit experiment/project leuk vinden hoop ik toch dat er mee gedacht word. <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Het betreft een appartement op de bovenste verdieping met dus (aanname) een losliggende vloer.

Hier zou je aluminium folie onder kunnen leggen. Uiteraard geen 1-2-3 klus…

Een goede wifi heatmap zou de discussie goed doen (ook als theoretische exercitie) om wat gerichter oplossingen te vinden.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Ryanirin schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Bekabel alles, gebruik 4/5G voor je mobiele telefoons.

[...]

Ja, een kooi van Faraday bouwen

[...]

Je geeft in een eerdere post aan dat 5gHz niet werkt want niet alle aparaten ondersteunen dit, maar dan is 6gHz gaan gebruiken de beste oplossing? Hoe dan?
En verder, alles van buitenaf blokkeren zonder een faraday cage te maken.. dit is letterlijk wat een kooi van Faraday doet...
[...]

...dus toch een kooi van Faraday?

Ik hou maar op met de quotes, weet niet precies welk antwoord je nu wilt horen maar jij blijkbaar wel. 8)7
toon volledige bericht
Een faraday cage zou precies doen wat wij willen alleen is dit wellicht niet helemaal realistisch. We hoopte dat het misschien zou lukken met alleen de wanden de verbonden zijn aan buren te voorzien van een degelijk materiaal. Aangezien we hier niet zeker van zijn of dit werkt hoopte we dat er hier iemand was met meer informatie. Of ons in de richting kan wijze van de informatie. d:)b

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DexterDee schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Que? Er is niets dat beter dempt dan nat hout? Hoog broodje aap verhaal als je het mij vraagt.

Zoals ik al zei, faraday stof blokkeert gemeten 85-65 dB van het signaal in een bereik van 30 Mhz tot 35 Ghz. In de praktijk betekent dat zoveel als dat een enkele laag van deze stof om je mobiele telefoon al resulteert in geen 4G/5G/Wifi/Bluetooth bereik. Iets met een kooi van Faraday.
Dit.

Maar...

Ervaringsdeskundige hier. Onderschat niet hoe nauwkeurig je dit moet aanpakken als je het doet. Wij hebben naast ons lab (waar meerdere honderden WiFi AP's staan te blazen) een demoruimte gemaakt waar we producten en diensten in een huiskamersituatie wilden tonen - tot en met comfortabele bank om op te zitten/hangen/liggen. Probleempje: met al die AP's geen zee te bevaren qua WiFi.

Oplossing is dus een Faraday-kooi. Faraday-behang over muren, boven plafond, onder vloer en om deuren en deurlijsten. Speciaal folie over glas van de ramen. Bedrijf ingehuurd om het professioneel te doen.

Resultaat:
Het hielp, maar niet genoeg: ipv beloofde 70dB vermindering haalden we maar 25dB. Uiteindelijk twee problemen gevonden-

- hoekje folie over ene raam liet over ongeveer 2cm^2 los.
- alarmlicht horende bij brandblusinstallatie was niet losgehaald van muur waardoor er een 30cm^2 stuk muur erachter onbedekt was.

Bedrijf terug laten komen, beide alsnog op orde gebracht en uitgekomen op ~50dB demping, waarbij de 2cm^2 raamfolie grootste verschil opleverde. Dat was genoeg om de WiFi signalen van veruit meeste netwerken onder de -83dBm te krijgen - de grens voor WiFi Clear Channel Assessment.

Dus ja, het kan en het werkt. In een bedrijfssituatie, waar letterlijk iedere oppervlak onder handen genomen kan worden, en waar je ook ventilatie hebt om ongeacht weer buiten alle ramen en deuren gesloten te houden. Een doorvoer van een paar cm^2 is al genoeg om de helft van de demping (gemeten in dB, liniair gemeten natuurlijk veel minder) ongedaan te maken.

Wil je ramen of balkondeuren (bijvoorbeeld bij 30C) open kunnen houden? Begin er dan niet aan. Kijk naar 6GHz, of vervang apparaten die geen kabel kunnen accepteren met bedrade oplossingen (tip: USB OTG adapters + USB Ethernetadapter, kun je telefoon en tablet ook Ethernet connectivity geven).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Boeryepes schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:41:
Het betreft een appartement op de bovenste verdieping met dus (aanname) een losliggende vloer.

Hier zou je aluminium folie onder kunnen leggen. Uiteraard geen 1-2-3 klus…

Een goede wifi heatmap zou de discussie goed doen (ook als theoretische exercitie) om wat gerichter oplossingen te vinden.
Dat het tijd energie en geld gaat kosten is niet erg. We hebben al geprobeerd het signaal met een enkele laat aluminium folie van de supermarkt te blokkeren echter werkte dit niet. Moeten we opzoek naar een ander soort aluminium? Of zouden meerdere lagen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het appartement helemaal signaalvrij maken, wordt heel erg lastig. Het is natuurlijk niet zo dat je, wanneer je één wand doet, meteen alle signaal vanaf die zijde blokkeert. Straling komt daar ook wel omheen, dus je moet dan echt een kooi van faraday maken. Om je hele apparatement zo te maken, is bijna onmogelijk. Je hebt ook nog ramen en deuren.

Wat je wel kan maken, is een kooi van faraday van geschikt gaas in één van je kamers en daarin gaan werken. Moet je wel een access point binnen in de kooi zetten, anders werkt je eigen wifi natuurlijk ook niet.

Ik herken wel een deel van je probleem overigens. Kennissen hadden ook een vreselijk slecht wifi signaal. Niets leek te helpen om het signaal te verbeteren. Uiteindelijk was het daar op te lossen door eens langs te gaan bij de buren. Die hadden een aantal supergare wifi extenders in huis die gigantisch stoorden. Ze hadden er eerst één gekocht, maar toen was het signaal nog slechter. Daarna hadden ze er nog maar een paar gekocht om hun signaal te verbeteren, waardoor het nog waardelozer werd. Ik heb ze geholpen met een goede router en nu hebben zij prima wifi en de kennissen ook.

In ieder geval veel succes met je uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W4LT
dion_b schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Dit.

Maar...

Ervaringsdeskundige hier. Onderschat niet hoe nauwkeurig je dit moet aanpakken als je het doet. Wij hebben naast ons lab (waar meerdere honderden WiFi AP's staan te blazen) een demoruimte gemaakt waar we producten en diensten in een huiskamersituatie wilden tonen - tot en met comfortabele bank om op te zitten/hangen/liggen. Probleempje: met al die AP's geen zee te bevaren qua WiFi.

Oplossing is dus een Faraday-kooi. Faraday-behang over muren, boven plafond, onder vloer en om deuren en deurlijsten. Speciaal folie over glas van de ramen. Bedrijf ingehuurd om het professioneel te doen.

Resultaat:
Het hielp, maar niet genoeg: ipv beloofde 70dB vermindering haalden we maar 25dB. Uiteindelijk twee problemen gevonden-

- hoekje folie over ene raam liet over ongeveer 2cm^2 los.
- alarmlicht horende bij brandblusinstallatie was niet losgehaald van muur waardoor er een 30cm^2 stuk muur erachter onbedekt was.

Bedrijf terug laten komen, beide alsnog op orde gebracht en uitgekomen op ~50dB demping, waarbij de 2cm^2 raamfolie grootste verschil opleverde. Dat was genoeg om de WiFi signalen van veruit meeste netwerken onder de -83dBm te krijgen - de grens voor WiFi Clear Channel Assessment.

Dus ja, het kan en het werkt. In een bedrijfssituatie, waar letterlijk iedere oppervlak onder handen genomen kan worden, en waar je ook ventilatie hebt om ongeacht weer buiten alle ramen en deuren gesloten te houden. Een doorvoer van een paar cm^2 is al genoeg om de helft van de demping (gemeten in dB, liniair gemeten natuurlijk veel minder) ongedaan te maken.

Wil je ramen of balkondeuren (bijvoorbeeld bij 30C) open kunnen houden? Begin er dan niet aan. Kijk naar 6GHz, of vervang apparaten die geen kabel kunnen accepteren met bedrade oplossingen (tip: USB OTG adapters + USB Ethernetadapter, kun je telefoon en tablet ook Ethernet connectivity geven).
toon volledige bericht
Ahh bedankt voor je reactie hier waren we naar opzoek iemand met praktische informatie. Hmm dat is jammer we zagen het wel zitten om samen te stuntelen en het voor mekaar te krijgen maar als ik het zo lees zouden een paar wanden volledige met desbetreffende materiaal niet genoeg zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-03 20:45
Je buren zouden hier toch ook last van moeten hebben. Waarom niet met je directe buren rondom het appartement gezamenlijk iets regelen? Bijvoorbeeld een wifi punt delen?1Gb/s zou snel genoeg moeten zijn voor een aantal woningen met 1 persoon erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
wolly_a schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:49:
Het appartement helemaal signaalvrij maken, wordt heel erg lastig. Het is natuurlijk niet zo dat je, wanneer je één wand doet, meteen alle signaal vanaf die zijde blokkeert. Straling komt daar ook wel omheen, dus je moet dan echt een kooi van faraday maken. Om je hele apparatement zo te maken, is bijna onmogelijk. Je hebt ook nog ramen en deuren.

Wat je wel kan maken, is een kooi van faraday van geschikt gaas in één van je kamers en daarin gaan werken. Moet je wel een access point binnen in de kooi zetten, anders werkt je eigen wifi natuurlijk ook niet.

Ik herken wel een deel van je probleem overigens. Kennissen hadden ook een vreselijk slecht wifi signaal. Niets leek te helpen om het signaal te verbeteren. Uiteindelijk was het daar op te lossen door eens langs te gaan bij de buren. Die hadden een aantal supergare wifi extenders in huis die gigantisch stoorden. Ze hadden er eerst één gekocht, maar toen was het signaal nog slechter. Daarna hadden ze er nog maar een paar gekocht om hun signaal te verbeteren, waardoor het nog waardelozer werd. Ik heb ze geholpen met een goede router en nu hebben zij prima wifi en de kennissen ook.

In ieder geval veel succes met je uitdaging.
Wij zaten hier inderdaad ook aan te denken alleen de studeerkamer als faraday cage. We hoopte eigenlijk dat als we een ruimte zouden voorzien van een specefiek materiaal op de wanden de signalen van de buren al dusdanig te blokkeren voor minder storing. Maar zoals de andere post suggereert zou je uiterst precies moeten zijn en zou 2cm² al de factor zijn waardoor het geen nut heeft. Als dit echt zo is heeft het geen zin. We hoopte echt dat iemand ons zou kunnen vertellen dat een aantal wanden volledig bewerken al merkbare effecten zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Wij zaten hier inderdaad ook aan te denken alleen de studeerkamer als faraday cage. We hoopte eigenlijk dat als we een ruimte zouden voorzien van een specefiek materiaal op de wanden de signalen van de buren al dusdanig te blokkeren voor minder storing. Maar zoals de andere post suggereert zou je uiterst precies moeten zijn en zou 2cm² al de factor zijn waardoor het geen nut heeft. Als dit echt zo is heeft het geen zin. We hoopte echt dat iemand ons zou kunnen vertellen dat een aantal wanden volledig bewerken al merkbare effecten zou hebben.
Bouw een huisje (frame zonder wanden) in een kamer en bekleed vervolgens dat huisje met materiaal, zoals bijv. https://www.life-maxx.nl/swiss-shield-producten/

Je huisje heeft geen ramen nodig, want het gaas laat licht door. In plaats van een deur laat je de stof overlappen.

Om te testen, bouw je dit eerst in het klein en leg je je telefoon erin. Werkt het, dan kun je gaan opschalen. Lukt het niet, dan heb je geen enorm bedrag uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

5 Ghz gebruiken en het accepteren. En verder zo veel mogelijk met kabels, misschien kan powerlines ook als het electriciteitsnetwerk van de woning goed genoeg is (bij mij viel het af en toe weg).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:50:
[...]

Ahh bedankt voor je reactie hier waren we naar opzoek iemand met praktische informatie. Hmm dat is jammer we zagen het wel zitten om samen te stuntelen en het voor mekaar te krijgen maar als ik het zo lees zouden een paar wanden volledige met desbetreffende materiaal niet genoeg zijn?
Nee, in een drukke situatie met signalen overal, en muren overal waar signalen vanaf kunnen spiegelen, helaas niet. Op een open veld waar alles uit een enkele richting komt en er niets is om signaal te spiegelen (lees: je woont in boerderij op paar honderd m van radarinstallatie op vaste plek) zou het nog kunnen helpen, want dan heb je slagschaduw van het signaal zonder reflecties maar in drukke delen van A'dam zet het geen zoden aan de dijk, want uit alle richtingen signalen.

Bedenk dat signaalsterkte in dB(m) een logaritmische schaal is, waarbij absolute signaalsterkte elke 3dB verdubbelt/halveert. Zonder obstakels meet je ongeveer -32dBm vanaf een AP. Om geen last er meer van te hebben moet je dat signaal onder de -83dBm krijgen. Dat is dus 51dB zwakker, oftewel 17 keer halveren, dus 131000 keer zwakker dan als er geen obstakels waren. Daarom dat een paar cm^2 nog zoveel uit kunnen maken.

Ben trouwens benieuwd waar het zo erg is. Ik heb het zelf alleen zo erg (2.4GHz en 5GHz beide zo goed als onbruikbaar) in de Kerkstraat meegemaakt, vooral het stuk bij de Vijzelstraat. Daarnaast kwam er een jaar of 10 terug forse verstoring in de 5GHz vanaf het marineterrein, maar die is opgehouden toen de Marine daar geen grotere schepen meer parkeerde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Sebas1337 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:53:
Je buren zouden hier toch ook last van moeten hebben. Waarom niet met je directe buren rondom het appartement gezamenlijk iets regelen? Bijvoorbeeld een wifi punt delen?1Gb/s zou snel genoeg moeten zijn voor een aantal woningen met 1 persoon erin.
Helaas heb ik al geprobeerd om te vragen of ik de instellingen mocht aanpassen voor een gezamenlijke betere verbinding (op een ander kanaal) helaas wouden ze niet mee werken. Wellicht omdat mijn communicatie talenten niet heel goed zijn :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wolly_a schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Bouw een huisje (frame zonder wanden) in een kamer en bekleed vervolgens dat huisje met materiaal, zoals bijv. https://www.life-maxx.nl/swiss-shield-producten/

Je huisje heeft geen ramen nodig, want het gaas laat licht door. In plaats van een deur laat je de stof overlappen.

Om te testen, bouw je dit eerst in het klein en leg je je telefoon erin. Werkt het, dan kun je gaan opschalen. Lukt het niet, dan heb je geen enorm bedrag uitgegeven.
Gaas over raam- en deuropeningen is het proberen waard. Openingen mogen max 1/10 van golflengte van signalen die je buiten wilt houden zijn. 5GHz heeft een golflengte van ~5.6cm, dus zolang de openingen kleiner zijn dan 5.6mm breed zou het nog moeten kunnen functioneren. Je zou ze als muggenhor met klitteband moeten kunnen bevestigen - sterker nog, gebruik gewoon een 'muggenhor' van geleidend materiaal en je slaat vrij letterlijk twee vliegen met een klap ;)

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 04-08-2022 17:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 20:08
Maar wat gebruik je dan voor devices die je niet kan bekabelen? Ik vraag me oprecht af waarom dit niet kan/wil?

How are you doing?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:30:
Deze hebben we direct met een cat 6a kabel naar de Asus Rapture GT-AX11000 midden in de woning aan het plafond.
Je hebt midden in de woning aan het plafond deze motherf*cker hangen:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gZEy1q2PovMD/zKzj82Y/550x374.jpg

Maar een kabeltje naar je game-stations trekken is een probleem? Nou, sorry hoor 8)7

Overigens: besef ook dat je "naast" een antenne niet automatisch "betere ontvangst" hebt. Zeker niet als alles op vol vermogen door elkaar heen staat te schreeuwen. Besef ook dat de clients ook door al dat 'lawaai' terug moeten praten. Als je deze-vuist-op-deze-vuist gaat lopen spelen met de buren heb je alleen maar verliezers.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
RobIII schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:13:
[...]

Je hebt midden in de woning aan het plafond deze motherf*cker hangen:
[Afbeelding]

Maar een kabeltje naar je game-stations trekken is een probleem? Nou, sorry hoor 8)7

Overigens: besef ook dat je "naast" een antenne niet automatisch "betere ontvangst" hebt. Zeker niet als alles op vol vermogen door elkaar heen staat te schreeuwen. Besef ook dat de clients ook door al dat 'lawaai' terug moeten praten. Als je deze-vuist-op-deze-vuist gaat lopen spelen met de buren heb je alleen maar verliezers.
Jammer dat ondanks me meerdere nederige poging je toch elke keer probeert om negatief te zijn.
De asus rapture GT-AX11000 hing tijdelijk aan het plafond om te kijken of dit het zou verhelpen er hangt nu een unify wifi 6 pro. De asus had toen de tijd goede reviews qua gaming en aangezien dat ons doel is hebben we het geprobeerd. Waar komt de aanname vandaan dat wij onder de veronderstelling zijn dat meerderen antennes een betere verbinding opleveren? We hebben ook zeker wat instellingen getweaked en het vermogen lager gezet zodat we niet storen op andere wifi signalen. We zouden zeker alles kunnen bekabelen en dan van het probleem af zijn maar Nogmaals wij willen experimenteren en kijken of het ons lukt de signalen te blokkeren of reflecteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Dit hebben we uiteraard al geprobeerd maar en dit maakt het iets minder maar verhelpt het probleem zeker niet.
Ik kan me niet voorstellen dat 5 Ghz vol zit bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
stftweaker schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:09:
Maar wat gebruik je dan voor devices die je niet kan bekabelen? Ik vraag me oprecht af waarom dit niet kan/wil?
Ik begrijp je nieuwsgierigheid ik wil ook altijd graag alles weten. We spelen af en toe brawlstars op de telefoon of tablet en ook nog wel eens oldschool RuneScape dit laatste kan op de pc maar op de bank met de tablet speelt erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
dion_b schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Gaas over raam- en deuropeningen is het proberen waard. Openingen mogen max 1/10 van golflengte van signalen die je buiten wilt houden zijn. 5GHz heeft een golflengte van ~5.6cm, dus zolang de openingen kleiner zijn dan 5.6mm breed zou het nog moeten kunnen functioneren. Je zou ze als muggenhor met klitteband moeten kunnen bevestigen - sterker nog, gebruik gewoon een 'muggenhor' van geleidend materiaal en je slaat vrij letterlijk twee vliegen met een klap ;)
10 punten voor de woord grap _/-\o_ .
Hmm ik ga hier zeker naar kijken nog suggesties voor welk product? Of degene die boven jou is gepost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:26:
Jammer dat ondanks me meerdere nederige poging je toch elke keer probeert om negatief te zijn.
Ik ben niet negatief. ik begrijp het gewoon oprecht niet.
Waar komt de aanname vandaan dat wij onder de veronderstelling zijn dat meerderen antennes een betere verbinding opleveren?
Omdat je een AP koopt met een shitton aan antennes? ;)
We hebben ook zeker wat instellingen getweaked en het vermogen lager gezet zodat we niet storen op andere wifi signalen.
We zijn niet helderziend he? Dat heb je (zover ik weet) nergens gezegd of aangegeven ;)
We zouden zeker alles kunnen bekabelen en dan van het probleem af zijn maar Nogmaals wij willen experimenteren en kijken of het ons lukt de signalen te blokkeren of reflecteren.
Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/jGgmfDOxmuMAAAAC/ryan-reynolds-but-why.gif

Kijk, je bent mij noch iemand anders een reden verschuldigd hoor, maar met "gewoon leuk" en "we knallen er gewoon 1000 euro budget tegen aan en (potentieel) dagen klussen en ontsieren van je woning terwijl 't voor minder dan 2 tientjes in een half uurtje opgelost kan zijn met 2 kabeltjes" kun je natuurlijk wel een klein béétje verwachten dat mensen vragen gaan stellen, toch? Dat doen we / men niet om je te jennen, maar omdat we / ze / men vele betere, goedkopere alternatieven zien die geheid zeker vele malen beter gaan werken dan welk behang dan ook (en toen had je 't nog niet gehad over gamen op je telefoon / tablet op de bank terwijl ik dit typte).

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 04-08-2022 17:38 ]

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 20:08
W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Ik begrijp je nieuwsgierigheid ik wil ook altijd graag alles weten. We spelen af en toe brawlstars op de telefoon of tablet en ook nog wel eens oldschool RuneScape dit laatste kan op de pc maar op de bank met de tablet speelt erg prettig.
Dus eigenlijk zijn er 2-4 devices waar we het over hebben? Dan is het kwestie van devices upgraden wifi 6 only nemen. wifi kanaal kiezen welke nauwelijks gebruikt wordt en dan zou het moeten werken toch allemaal? Of mis ik iets?

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Ik woon ook in een huis met veel buren in mijn directe omgeving, heb gemiddeld zon 40 beschikbare wifinetwerken. Ik heb heel veel dingen geprobeerd, dure switches, dure routers, meerdere routers... niets werkte. Recent (1 jaar geleden) heb ik een Ubiquiti bundel aangeschaft (cloudkey, usg, switch en 3 AP's, ±€500) en nu zijn mijn wifiproblemen eindelijk opgelost. Gamen was eerst onmogelijk, nu werkt het perfect. Ik heb 2 netwerken; 1 voor 2.4 en 1 voor 5ghz.

Ik zeg niet dat Ubiquiti zaligmakend is, maar bij mij (n=1) heeft het gewerkt en het is aanzienlijk minder werk. De truuc is volgens mij voldoende accespoints ophangen die allemaal samenwerken, waardoor het signaal sterk genoeg is? Please correct me if i'm wrong, ik wil je niet €500 aan spullen aansmeren als het niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
RobIII schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

[...]

Omdat je een AP koopt met een shitton aan antennes? ;)

[...]

We zijn niet helderziend he? Dat heb je (zover ik weet) nergens gezegd of aangegeven ;)

[...]

Kijk, je bent mij noch iemand anders een reden verschuldigd hoor, maar met "gewoon leuk" en "we knallen er gewoon 1000 euro budget tegen aan en (potentieel) dagen klussen en ontsieren van je woning terwijl 't voor minder dan 2 tientjes in een half uurtje opgelost kan zijn met 2 kabeltjes" kun je natuurlijk wel een klein béétje verwachten dat mensen vragen gaan stellen, toch? Dat doen we / men niet om je te jennen, maar omdat we / ze / men vele betere, goedkopere alternatieven zien die geheid zeker vele malen beter gaan werken dan welk behang dan ook.
toon volledige bericht
Bedankt voor de toelichting ik begrijp nu veel beter waar je vandaan komt.

[ Voor 48% gewijzigd door W4LT op 04-08-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Hoe groot is het appartement?
Is het niet kwestie van meerdere accesspoints (bekabeld) neerzetten?
Welke signaalsterktes meet je op de 5ghz?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
(jarig!)
Ik versta dat alles lezen niet altijd handig is, maar de initiële vraag lezen kan soms toch wel handig zijn...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BvNbKCX.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
cadsite schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:47:
[...]

Ik versta dat alles lezen niet altijd handig is, maar de initiële vraag lezen kan soms toch wel handig zijn...
[Afbeelding]
Ooit van het X-Y probleem gehoord?
https://xyproblem.info/

Dus ja ook in dit geval kan het nuttig zijn even uit te zoomen, het echte probleem helder te krijgen en ook andere oplossingen te onderzoeken.

Dus eerst "miniscuul" en "storing op de 5ghz" kwantificeren :)
De storing kwantificeren kan de unifi geloof ik met channel analyse
miniscuul, kom eens met een plattegrond

Mensen wijzen al heel snel naar verstoring van wifi naar de buren maar in de praktijk ligt de oorzaak toch vaak elders...

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 04-08-2022 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kruiffie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-05 10:45
Ik zit te denken aan het idee van een klamboe.
Uitgevoerd als een kooi van Faraday rondom de bank.

Bijvoorbeeld een met tentstokken gemaakt frame met een geschikte stof (horrengaas?) eroverheen, en dan een accespoint binnen deze kooi plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Kruiffie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:09:
Ik zit te denken aan het idee van een klamboe.
Uitgevoerd als een kooi van Faraday rondom de bank.

Bijvoorbeeld een met tentstokken gemaakt frame met een geschikte stof (horrengaas?) eroverheen, en dan een accespoint binnen deze kooi plaatsen.
Briljant, ook nog eens prachtige plek om te gamen :)
https://www.life-maxx.nl/...51u7cP_kKQ-hoCCLUQAvD_BwE

"Zus, ik ga even gamen in de save cafe"

Afbeeldingslocatie: https://www.life-maxx.nl/wp-content/uploads/Life-Maxx-SAFECAVE-Tweepersoonsbed-510x563.png

Eigenlijk moet je zoiets om je heen hebben als een soort burka met daarin een accesspoint. Dan heb je ook overal goede wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RobIII schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Nofi, maar als dat niet negatief is, dan wil ik niet weten hoe reacties zijn die wel negatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:19
Dexs schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:53:
Ik woon ook in een huis met veel buren in mijn directe omgeving, heb gemiddeld zon 40 beschikbare wifinetwerken. Ik heb heel veel dingen geprobeerd, dure switches, dure routers, meerdere routers... niets werkte. Recent (1 jaar geleden) heb ik een Ubiquiti bundel aangeschaft (cloudkey, usg, switch en 3 AP's, ±€500) en nu zijn mijn wifiproblemen eindelijk opgelost. Gamen was eerst onmogelijk, nu werkt het perfect. Ik heb 2 netwerken; 1 voor 2.4 en 1 voor 5ghz.

Ik zeg niet dat Ubiquiti zaligmakend is, maar bij mij (n=1) heeft het gewerkt en het is aanzienlijk minder werk. De truuc is volgens mij voldoende accespoints ophangen die allemaal samenwerken, waardoor het signaal sterk genoeg is? Please correct me if i'm wrong, ik wil je niet €500 aan spullen aansmeren als het niet gaat werken.
Het is hierboven ergens al aangehaald.
Van het agentschap telecom mag je max 20 dBm uitzenden bij gebruik van wifi, Unifi-pro/edu (en ander profi spul) kan harder schreeuwen (>22 dBm). Dat kan helpen. Apparaten die automatisch kanalen kiezen zullen dan liever jouw kanalen ontwijken.

Ik heb een verre buurman die domineert met een whopping 6 hard schreeuwende AP's (waar ik er 2 nodig heb op 20dBm op 5ghz) en ongetwijfeld voor issues zorgt bij zijn directe buren, maar hij heeft ongetwijfeld 4K youtube op het toilet.

Gewoon fatsoenlijk apparatuur (zonder 71 antennes :')) aanschaffen zou echt voldoende moeten zijn.
Plaatsing is ook een ding, maar ook dat is al genoemd.

Ik heb een mental image in mijn hoofd van die verzameling omni-directionele death spikes die strak naar beneden wijzen recht boven de bank. Als TS bij de buren gaat zitten gamen heeft 'ie vast prima bereik. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@W4LT Maak het jezelf niet té moeilijk. Je hebt een probleem op de 2,4 en 5GHz Wifi frequenties. Dat is, zo lijkt het, een gevolg van de shitload aan AP's in je omgeving. Maar kan ook 'gewone' HF storing zijn van andere apparaten. Ouderwetse analoge 2,4GHz video transmitters, of babyfoons bijvoorbeeld. Die apparaten zijn funest voor Wifi.

Kooi van Faraday bouwen werkt alleen als je het echt goed doet. Dus geen gaatjes overlaten. Omdat dat, lijkt mij, in een appartement onmogelijk is te doen, is dat op voorhand een verloren wedstrijd. Niet aan beginnen. Maar die Faraday tent van hierboven vind ik wel een leuke om uit te proberen.

Bekabel gewoon alles waar je dat nodig hebt. En als je een bezigheid dingetje zoekt, maak je die UTP kabels zelf. Compleet met tule's en mooie labels exact op maat gemaakt, ieder zijn eigen kleur of alle kleuren van de regenboog. Kabels is onmiskenbaar en zonder enige twijfel dé oplossing waar je naar zou moeten kijken.

Alle andere oplossingen zijn oplossingen die niet of marginaal werken, op 1 na: in het hele apartementen complex een kleine reorganisatie doen, samen met alle bewoners en alle vermogens van AP's allemaal laten zakken en op minimaal vermogen zetten. Als iedereen, of de meeste mensen, daar aan meewerkt zal iedereen en ook jij daar profijt van hebben.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Harrie

NederVlaming

laurens0619 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:18:
[...]

Briljant, ook nog eens prachtige plek om te gamen :)
https://www.life-maxx.nl/...51u7cP_kKQ-hoCCLUQAvD_BwE

"Zus, ik ga even gamen in de save cafe"

[Afbeelding]

Eigenlijk moet je zoiets om je heen hebben als een soort burka met daarin een accesspoint. Dan heb je ook overal goede wifi
Interessant, en ze hebben ook klamboes inderdaad.
Ben benieuwd of dat goed zou werken. 1000 euro is natuurlijk wel een flinke prijs.
Een tent lijkt me wel beter, omdat die ook een "vloer" heeft.

Als je dan je eigen AP in de tent moet zetten, moet er wel nog een kabeltje door het "schild" naar binnen, dat moet je dan wel wat zorgvuldig uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie op 04-08-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Harrie
En een pot "YSHIELD® HSF54 Stralingswerende verf | 5 liter" verf
https://www.life-maxx.nl/...ingswerende-verf-5-liter/

Op amazon lees ik ervaringen dat de het toch iets zou moeten doen..
https://www.amazon.com/Sh...-HSF54/dp/B007A0RTES?th=1

Nu nog kek kleurtje uitkiezen en verven maar

Als je zwart ook ok is, dan krijg je dit (vond ik op amazon review :P)

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61VQ44zP20L.jpg

Ziet er wel gezellig uit!

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 04-08-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yetojesse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik heb hier niet het beste antwoord op.

Irriteer me wel mateloos aan het "KaBeLs!" antwoord van sommige mensen. Moet geen vereiste zijn, is aangegeven dat dat niet gewenst is, geef dat dan ook niet als antwoord...

Eerste waar ik naar zou kijken zijn de gebruikte channels en reken mee, met 2.4 ben je F-ed.

Ik lees daarbij ook 1000eu te besteden om een oplossing te vinden.

Met de afmeting van het appartement reken ik een appartement wat niet veel groter is dan mijn eigen.

Ik lees dat je een KPN box hebt die, naar mijn weten, beschikt over WiFi 6. Ik merk persoonlijk dat ik met WiFi 6 (natuurlijk op compatibel devices) een betere verbinding heb dan met WiFi 5. Afhankelijk wat er tegelijk gebeurt, is dit ook de juiste uitkomst, maar daar laat ik je even het verschil tussen de 2 naar zoeken als leesvoer.

De Asus router en de accespoints klinken leuk aan de ene kant, maar voor mij klinkt het als bevuiling en juist meer interferance, waaronden mogelijk apparaten die van de stress niet weten waarmee te verbinden.

Ik zou, voor 1000 eu, eerst kijken of je iets met WiFi 6 ondersteuning hebt en de router pakken met de beste WiFi sterkte en WiFi 6. Dat zou dat Asus ding moeten zijn.

Plaats de Router aan 1 kant en het device aan de andere kant van het appartement en doe je jitter tests. Zet dan alle andere wifi uit. Het liefst ook echt alles.
Kan je uiteindelijk kijken wat er gebeurt als je de router zo centraal mogelijk zet.

Mocht dit een uitkomst bieden, verbind meer devices met de router.
Hopelijk kun je meerdere bands aan.
Merk je dat vooral WiFi 5 devices een issue geven, probeer deze dan te upgraden.

Persoonlijk schrik ik best wel van het lezen van "Voor een miniscule appartement hebben wij x aantal wifi apparatuur hangen".

Mijn excuses als dit al benoemd is, maar dit is wat ik zou proberen in deze situatie.

Daarna zou ik kijken naar Meshrouters met dedicated backhaul..

1000 eu is genoeg voor 4 van die mooie asus mesh dingen en dat zou weer genoeg moeten zijn om een groot vrijstaand huis stabiel mee te kunnen voorzien zonder kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Harrie

NederVlaming

laurens0619 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:38:
@Harrie
En een pot "YSHIELD® HSF54 Stralingswerende verf | 5 liter" verf
https://www.life-maxx.nl/...ingswerende-verf-5-liter/

Op amazon lees ik ervaringen dat de het toch iets zou moeten doen..
https://www.amazon.com/Sh...-HSF54/dp/B007A0RTES?th=1

Nu nog kek kleurtje uitkiezen en verven maar

Als je zwart ook ok is, dan krijg je dit (vond ik op amazon review :P)

[Afbeelding]

Ziet er wel gezellig uit!
Eens het erop zit, en je het geaard hebt met de zilvertape, zal je het toch wel mogen overschilderen hoop ik? :o
Maar ik zie ook wel Amazon reviews die schrijven dat het niks uithaalde.. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Harrie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

Eens het erop zit, en je het geaard hebt met de zilvertape, zal je het toch wel mogen overschilderen hoop ik? :o
Maar ik zie ook wel Amazon reviews die schrijven dat het niks uithaalde.. :Y)
Dat is een rookie mistake in deze anti middeltjes en straling wereld

Je moet je confirmation bias beter afstellen zodat je automagisch alleen de reviews leest die beschrijven wat je wilt lezen
:+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Laatst online: 17:11

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Interessant topic dit. Ik heb elektrotechniek gestudeerd aan TU Delft en daar het een en ander geleerd over elektromagnetische golven en telecommunicatie. Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat het niet te doen is om je hele huis tot Faraday-kooi om te bouwen.

Het is wel haalbaar om een kleinere Faraday-kooi te bouwen om in te gaan zitten. Het lijkt me wat ongezellig, maar als je het toch wilt proberen... Volgens dit artikel (geen geweldige bron, wel behoorlijk wetenschappelijk) blokkeert RVS beter dan koper of zilver. Ik zou dus geen dure zilveren tent kopen, maar gewoon RVS halen. Ik kom er net achter dat "zeefgaas" de zoekterm is. Je kan bijvoorbeeld een paar rollen kopen van 1x10 m voor €64 per rol. Als je een beetje handig bent, kan je van hout een frame bouwen van bijvoorbeeld 2x2x2 m en die bekleden met RVS zeefgaas. Vergeet de vloer niet; hij moet echt van alle kanten dicht zijn. Volgens mij zou je dan een behoorlijk effectieve Faraday-kooi hebben.

En wat betreft WiFi 6E op 6 GHz; ik vind dat een mooie oplossing, maar er bestaan helaas nog geen USB-adapters voor, dus je kan je apparatuur er niet mee uitrusten.

[ Voor 0% gewijzigd door Mr.Qips op 04-08-2022 22:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ben al late to the party zie ik. Is het geen optie om jouw wifi netwerk simpelweg harder te laten 'schreeuwen' dan de rest? Zo heb ik vroeger mijn wifi verbeterd, door gewoon een antennes formaat biljartkeu (nou, niet helemaal, maar je snapt het idee) op een speciale router te drukken (destijds een sjieke Draytek geloof ik) en het vermogen flink op te voeren. Druk je de rest dan niet gewoon weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Mr.Qips schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:26:

Ohhh wauw dit is echt fantastisch! Ik word hier oprecht heel gelukkig van. Dit is toegankelijk en goedkoop ik zou een frame kunnen maken hier dit zeefgaas opdoen en er gipsplaten overheen doen. als het waren een voorzet wand in de huidige ruimte hierdoor verlies ik maar weinig ruimte. En ik kan effectief de hele ruimte rondom bekleden zonder dat iemand het zou zien! *O* *O* *O* <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

W4LT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Ohhh wauw dit is echt fantastisch! Ik word hier oprecht heel gelukkig van. Dit is toegankelijk en goedkoop ik zou een frame kunnen maken hier dit zeefgaas opdoen en er gipsplaten overheen doen. als het waren een voorzet wand in de huidige ruimte hierdoor verlies ik maar weinig ruimte. En ik kan effectief de hele ruimte rondom bekleden zonder dat iemand het zou zien! *O* *O* *O* <3
@W4LT :? Zeefgaas of niet, je gaat dan dus toch een kooi van Faraday bouwen in je kamer of apartment en de eerder besproken haken en ogen (lees: deuren en ramen en ventilatie) dienen dus allemaal, millimeter voor millimeter, goed bedekt te zijn. Één gaatje of lijntje van een cm of 2 in een moeilijke of onzichtbare hoek maakt je hele Faraday kooi grotendeels of helemaal ongedaan*.
En vergeet niet dat als die Faraday kooi wel lukt, dat dan geen enkel draadloos apparaat, waar zijn bron van buiten die kamer ligt, nog werkt. Je mobiele telefoon b.v. bellen en internet op 4G of 5G is dan permanent einde verhaal in die ruimte.

* Ook overige bekabeling die jouw Faraday kooi inloopt, zoals stroom bekabeling in de muren van je apartement en stroom voor voeding van je apparaten zijn kleine 'lekken' in je kooi van Faraday.

[ Voor 36% gewijzigd door remco_k op 04-08-2022 22:57 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
remco_k schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:50:
@W4LT :? Zeefgaas of niet, je gaat dan dus toch een kooi van Faraday bouwen in je kamer of apartment en de eerder besproken haken en ogen (lees: deuren en ramen en ventilatie) dienen dus allemaal, millimeter voor millimeter, goed bedekt te zijn. Één gaatje of lijntje van een cm of 2 in een moeilijke of onzichtbare hoek maakt je hele Faraday kooi grotendeels of helemaal ongedaan.
En vergeet niet dat als die Faraday kooi wel lukt, dat dan geen enkel draadloos apparaat, waar zijn bron van buiten die kamer ligt, niet meer werkt. Je mobiele telefoon b.v. bellen en internet op 4G of 5G is dan permanent einde verhaal in die ruimte.
Erg fijn dat je me nog even duwd op de nadelen altijd makkelijk om je te laten weg slepen in het enthousiasme.
Voordat we het hele huis zouden doen zouden we dit eerst kleinschalig implementeren denk aan een doos of kist met een apparaat erin waarop wifi analyzer kan draaien. Of wellicht een andere tool die frequenties detecteert. Als dit goed verloopt misschien een ruimte/kamer. En als dat goed werkt het appartement. Maar we moeten niet te hard van stapel lopen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.