Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:02
Ik ben me aan beetje aan het oriënteren, zoals zo velen voor een alternatieve verwarmingsmethode in ons huis zodat we van het gas af zouden kunnen. Reden dat we dat zouden willen is met name vanwege milieu aspecten en minder vanwege het gebeuren in het oosten.

Eerst de gegevens:
Woning met energielabel A, 102m2 uit jaren 70
Historisch gasverbruik: 510 m³/jaar (Aug 2021 t/m Juli 2022, gestookt op 50 graden)
Afgiftesysteem:
Enkel radiatoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4qNYFag_qrn-f0FIiis38nIM3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4CiwruaOEh2SxuRT5U89M2P4.png?f=user_large
- Convectorput van de woonkamer is voorzien van ventilators.
- Hoe kan ik hiervan de afgifte bij 40 graden aanvoer bepalen en de inhoud?
SWW:
Boiler kan geplaatst worden in de ruimte waar nu ook de CV hangt. Hier is ook nog genoeg ruimte voor een eventuele binnenunit van de WP.

Momenteel een huishouden van 2 personen, met wellicht in de toekomst (c.a. 5 jaar) uitbreiding. Er is wel een bad, maar wordt bijna nooit gebruikt. Daarom denk ik dat een 150L boiler zeker genoeg zal zijn.
Warmtepompvoorkeur:
De Vailant airoTherm monoblock en Nibe S2125 monoblock kwamen bij in mijn zoektocht tot dusver naar voren aangezien deze als stil worden aangemerkt. Indien er betere/goedkopere opties zijn voor mijn situatie sta ik daar zeker voor open.

Met de koevlaas methode kom ik op 2.71kW. Ik denk zelf dan wel minimaal een 5kW WP te moeten kiezen aangezien het afgelopen jaar niet heel koud is geweest.
Wie gaat het installeren?
Ik zat te denken om het zelf te installeren, echter vraag ik me af of dat wel handig is i.v.m. de subsidieregeling.
Situatieschets:
Ruimte aan de voorkant [TR] van het huis is geschikt voor boiler + binnenunit warmtepomp. Dan zou ik daar tegen de gevel ook de warmtepomp willen plaatsen, echter staan er ook al 3 kliko's die ik ook niet makkelijk ergens anders netjes kwijt kan (Blauwe vlak). Ik had ook nog een optie gezien om een warmtepomp op een schuin dak te plaatsen, echter vraag ik me af of dat wel zo fijn is qua geluid, en dan zou ik de leidingen door heel het huis (van achter naar voor) moeten laten lopen aangezien de voorkant helemaal vol ligt met zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOTwrMzufSBoy_bbDjt4wFUvzd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b94N8Y3Yflyshr10OFtXGtyz.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag wat de experts op dit forum er over te zeggen hebben :)

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zou eerst mikken op afgifte verbeteren :)
Vaillant lijkt me met hun inbedrijfstelservice meer DIY vriendelijk dan Nibe, maar dat kan gekleurd zijn door mijn eigen ervaring.
Let wel dat het minimum vermogen van de kleinste unit al vrij groot is, zeker boven nul.

Als je echt ruimte buiten tekort komt kan je nog gevelmontage overwegen, boven de kliko's hangen dus.

In het FAQ topic staan links naar radiatorfabrikanten waar je de afgifte bij 45/55°C kan inschatten. Maar op het eerste gezicht ga je veel (factor 4) tekort komen en bovendien te weinig systeeminhoud.

Als je bij strenge vorst 55 graden nodig hebt is dat niet echt een bezwaar, maar bij kwakkelweer boven nul moet de afgifte goed genoeg zijn om met 45 wel uit te kunnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:46
150 liter is wel bar weinig als jullie na elkaar gaan douchen lijkt me.