Beste allen,
Ik loop een beetje vast tussen een e-boiler en en WP-boiler. Ik heb al veel topics gelezen maar ondanks er veel overeenkomsten zijn, is er ook tegenspraak. en uit eindelijk door de vele bomen het bos niet meer
zien.. Daarom maar even een eigen draadje gefocussed op deze casus
De situatie nu:
29x 405wp paneeltjes op een SE 10K omvormer allen op Z-O gelegen.
Verwarming primair via AC (daikin 3MXM, 4MXM en een single split totaal 6 binnenunits)
Ketel is een Remeha Calenta 40KW in huur (wel contract vrij)
We verbruiken alleen nog best wat gas voor SWW. Verwachting is dat we eindigen tussen de 215 en 250m3 dit jaar…
Wat zou ik graag willen:
En dit zou ik graag willen minderen, dat gas alleen nog een backup is zou het nodig zijn in de winter. (Het huis is namelijk nog niet geheel geïsoleerd.. Zijn we mee bezig. En het huis is meer als 200 jaar oud...)
Nu heb ik 3 opties:
Alleen de COP is maar 1, niet toekomst bestendig (ook al vind ik dat een rare…)
De WP Boiler is toekomst vast, een enorm beest die niet op een houtenvloer mag staan, diverse leidingwerk dat aangelegd moet worden en een COP van 3.3 tot 4.
Ik heb niet meer de ruimte om een WP buitenunit te plaatsen… Zover ik weet kan je niet op een 4MXM een WP Boiler aansluiten alleen een ketel van Daikin en intergas… Jammer, anders was dat wel een optie… of de 4MXM vervangen?... wel kapitaal vernietiging…
Een klant van mij. Een installateur die wel pas de wereld van Warmtepompen heeft gevonden zegt pak de eboiler. Simpel en makkelijk…
Zoals je kan lezen, veel keus, elk heeft zijn voor- en nadelen… Waar ik benieuwd naar ben? Mis ik zaken? Overzie ik sommige punten niet? Of is mijn algehele logica fout. Of is dit juist waar vele mee zitten.
Ik hoor graag!
Ik loop een beetje vast tussen een e-boiler en en WP-boiler. Ik heb al veel topics gelezen maar ondanks er veel overeenkomsten zijn, is er ook tegenspraak. en uit eindelijk door de vele bomen het bos niet meer
zien.. Daarom maar even een eigen draadje gefocussed op deze casus
De situatie nu:
29x 405wp paneeltjes op een SE 10K omvormer allen op Z-O gelegen.
Verwarming primair via AC (daikin 3MXM, 4MXM en een single split totaal 6 binnenunits)
Ketel is een Remeha Calenta 40KW in huur (wel contract vrij)
We verbruiken alleen nog best wat gas voor SWW. Verwachting is dat we eindigen tussen de 215 en 250m3 dit jaar…
Wat zou ik graag willen:
En dit zou ik graag willen minderen, dat gas alleen nog een backup is zou het nodig zijn in de winter. (Het huis is namelijk nog niet geheel geïsoleerd.. Zijn we mee bezig. En het huis is meer als 200 jaar oud...)
Nu heb ik 3 opties:
- 1. Laten hoe het is en de 200+m3 voor lief nemen.
- 2. Een Eboiler aan te schaffen, en deze te koppelen aan de PV-installatie zodat deze alleen wordt verwarmd met zonne-energie. Zomers een giga overschot. Ik ben alleen benieuwd van de winter…. Daarom met een zonneboiler set aan te sluiten op de water ingang van de CV ketel zodat deze wel kan meehelpen zou het water te koud worden.
- 3. Een WP Boiler, dit is wel een enorme aanschaf 250 euro tegen 2000 euro hier kan je veel KWh voor inkopen… en een enorme ruimte kwijtraken in huis. We willen daarnaast niet de lucht van in het huis gebruiken maar van buiten, waarom warme lucht onttrekken die een airco juist heeft warm gemaakt, ik snap nog steeds het verlies niet…
Alleen de COP is maar 1, niet toekomst bestendig (ook al vind ik dat een rare…)
De WP Boiler is toekomst vast, een enorm beest die niet op een houtenvloer mag staan, diverse leidingwerk dat aangelegd moet worden en een COP van 3.3 tot 4.
Ik heb niet meer de ruimte om een WP buitenunit te plaatsen… Zover ik weet kan je niet op een 4MXM een WP Boiler aansluiten alleen een ketel van Daikin en intergas… Jammer, anders was dat wel een optie… of de 4MXM vervangen?... wel kapitaal vernietiging…
Een klant van mij. Een installateur die wel pas de wereld van Warmtepompen heeft gevonden zegt pak de eboiler. Simpel en makkelijk…
Zoals je kan lezen, veel keus, elk heeft zijn voor- en nadelen… Waar ik benieuwd naar ben? Mis ik zaken? Overzie ik sommige punten niet? Of is mijn algehele logica fout. Of is dit juist waar vele mee zitten.
Ik hoor graag!