Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ariejd
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-01-2023
Beste allen,

Ik loop een beetje vast tussen een e-boiler en en WP-boiler. Ik heb al veel topics gelezen maar ondanks er veel overeenkomsten zijn, is er ook tegenspraak. en uit eindelijk door de vele bomen het bos niet meer
zien.. Daarom maar even een eigen draadje gefocussed op deze casus :)

De situatie nu:

29x 405wp paneeltjes op een SE 10K omvormer allen op Z-O gelegen.
Verwarming primair via AC (daikin 3MXM, 4MXM en een single split totaal 6 binnenunits)
Ketel is een Remeha Calenta 40KW in huur (wel contract vrij)
We verbruiken alleen nog best wat gas voor SWW. Verwachting is dat we eindigen tussen de 215 en 250m3 dit jaar…

Wat zou ik graag willen:

En dit zou ik graag willen minderen, dat gas alleen nog een backup is zou het nodig zijn in de winter. (Het huis is namelijk nog niet geheel geïsoleerd.. Zijn we mee bezig. En het huis is meer als 200 jaar oud...)

Nu heb ik 3 opties:
  1. 1. Laten hoe het is en de 200+m3 voor lief nemen.
  2. 2. Een Eboiler aan te schaffen, en deze te koppelen aan de PV-installatie zodat deze alleen wordt verwarmd met zonne-energie. Zomers een giga overschot. Ik ben alleen benieuwd van de winter…. Daarom met een zonneboiler set aan te sluiten op de water ingang van de CV ketel zodat deze wel kan meehelpen zou het water te koud worden.
  3. 3. Een WP Boiler, dit is wel een enorme aanschaf 250 euro tegen 2000 euro hier kan je veel KWh voor inkopen… en een enorme ruimte kwijtraken in huis. We willen daarnaast niet de lucht van in het huis gebruiken maar van buiten, waarom warme lucht onttrekken die een airco juist heeft warm gemaakt, ik snap nog steeds het verlies niet…
De eboiler is lekker compact, goedkoop, snel aan te komen, te sturen met het overschot van de panelen (Via Home assistent)
Alleen de COP is maar 1, niet toekomst bestendig (ook al vind ik dat een rare…)

De WP Boiler is toekomst vast, een enorm beest die niet op een houtenvloer mag staan, diverse leidingwerk dat aangelegd moet worden en een COP van 3.3 tot 4.

Ik heb niet meer de ruimte om een WP buitenunit te plaatsen… Zover ik weet kan je niet op een 4MXM een WP Boiler aansluiten alleen een ketel van Daikin en intergas… Jammer, anders was dat wel een optie… of de 4MXM vervangen?... wel kapitaal vernietiging…
Een klant van mij. Een installateur die wel pas de wereld van Warmtepompen heeft gevonden zegt pak de eboiler. Simpel en makkelijk…

Zoals je kan lezen, veel keus, elk heeft zijn voor- en nadelen… Waar ik benieuwd naar ben? Mis ik zaken? Overzie ik sommige punten niet? Of is mijn algehele logica fout. Of is dit juist waar vele mee zitten.

Ik hoor graag!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
Laten we even rekenen.
250 m3 gas is ongeveer 250 * 8 = 2000 kWh aan stroom, dat is de cop 1 zogezegd

Dan de warmtepompboiler. Die kan je voeden met buitenlucht of binnenlucht.

Stel we gaan voor buitenlucht. In de winter is die kouder dus lagere cop.
Gebruik je de verwarmde binnen lucht dan koelt die weer af en moet je extra opwarmen met je airco's
Dat is lood om oud ijzer. Verschil zit hem meer in waar je de verliezen pakt.

Maar je rekent je nu rijk met het overschot aan stroom. Die kan je in de winter wel eens nodig hebben voor extra bijverwarming.

• ariejd
Daar heb je dus gelijk in... Ik "hoop" in de winter op 20Kwh stroom, deze zal ik wel nodig hebben voor de L/L units. in de zomer piek ik nu op 71Kwh. en een gemiddelde nu rond de 60Kwh.
Ik heb er zelf overnagedacht om de panelen uit te breiden... zodat ik gemiddeld hoger kom. (in de toekomst)

Als ik reken met de de cijfers die jij hebt genoemd: (essent)
250m3 x 1.88 = 470 Euro aan Gas.
2000Kwh x 0.44 = 880 Euro aan stroom.

Mag ik de KWH's delen door 3 en dit gebruiken voor een WP met een COP van 3? dat ik een ongeveer bedrag heb?

Dan zou het uitkomen op:
667kwh X 0.44 = 293 Euro

Nu heb ik natuurlijk de panelen niet meegerekend... zeg dat de helft tot 3/4 van de kwh's hierdoor zullen verdwijnen? Dan wordt het wel een stuk intressanter denk ik..

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-11 12:35
Een opmerking m.b.t. de enegieinhoud van gas, voor CV-bedrijf is 8 kW/m³ een goede waarde, voor SWW is dat wat lastiger te bepalen en kan eerder richting de 6 of zelfs 4 kW/m³ gaan.

In CV-mode wordt de energie optimaal overgedragen aan het water, waarbij zoveel mogelijk condenseert. Bij SWW gaat het gas vol open en ontsnapt een groter deel van condens/warmte via de afvoer. Daarnaast zorgen lange leidingen voor hoger verbruik en dan is kort verbruik funest voor het rendement (handen wassen met warm water in de keuken of per ongeluk warm water even open).

Qua bedrag aan investering en verbruik ontloopt verwarmen van SWW met gas, e-boiler of WP-boiler elkaar weinig, als je andere gasverbruikers (CV) in huis hebt voegt het weinig toe. Als het de enige gasverbruiker is, dan is het wel nuttig om over te stappen naar een elektrische vorm. In dit geval is er dan ook geen vastrecht meer en ook geen huur van de ketel (extra besparing van ca €250/jaar).

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
ariejd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:35:
Daar heb je dus gelijk in... Ik "hoop" in de winter op 20Kwh stroom, deze zal ik wel nodig hebben voor de L/L units. in de zomer piek ik nu op 71Kwh. en een gemiddelde nu rond de 60Kwh.
Ik heb er zelf overnagedacht om de panelen uit te breiden... zodat ik gemiddeld hoger kom. (in de toekomst)

Mag ik de KWH's delen door 3 en dit gebruiken voor een WP met een COP van 3? dat ik een ongeveer bedrag heb?

Dan zou het uitkomen op:
667kwh X 0.44 = 293 Euro

Nu heb ik natuurlijk de panelen niet meegerekend... zeg dat de helft tot 3/4 van de kwh's hierdoor zullen verdwijnen? Dan wordt het wel een stuk intressanter denk ik..

De berekening is een beetje anders.
250m3 x 1.88 = 470 Euro aan Gas. + 300 euro aan vastrecht voor gas = 770 euro totaal
Hier zie je dat vastrecht behoorlijk meetelt voor de totale kosten bij een laag gasverbruik

Dan zou het uitkomen op:
667kwh X 0.44 = 293 Euro

Voor een ruwe berekening wel. maar je moet er wel rekening mee houden dat een cv ketel warm water kan maken op het moment dat het nodig is en bij een warmtepompboiler er een voorraad moet worden aangelegd. Die moet ook op temperatuur gehouden worden wat energie kost.

Maar daarvoor vind je meer informatie in het Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2 topic

Als ik daar zo kijk dan zit je wel redelijk goed met 667 kWh

• ariejd
il-Principe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:19:
Een opmerking m.b.t. de enegieinhoud van gas, voor CV-bedrijf is 8 kW/m³ een goede waarde, voor SWW is dat wat lastiger te bepalen en kan eerder richting de 6 of zelfs 4 kW/m³ gaan.
Dus het stroom verbruik zal lager zijn, begrijp ik het goed? ik ga even tussen de 6 en de 4 inzitten met 5 dan zou een eboiler dus 1250Kwh verbruiken zeg maar.

Als ik dan daarmee ga rekenen: (essent)
GAS: 250m3 x 1.88 = 470 Euro aan Gas.
E-BOILER: 1250Kwh x 0.44 = 550 Euro aan stroom.
WP-BOILER: 417kwh X 0.44 = 183 Euro aan stroom

Natuurlijk wel iets rekenen dat optie 2 en 3 het water warm moeten houden.
De berekening is een beetje anders.
250m3 x 1.88 = 470 Euro aan Gas. + 300 euro aan vastrecht voor gas = 770 euro totaal
Hier zie je dat vastrecht behoorlijk meetelt voor de totale kosten bij een laag gasverbruik
Ik durf nog niet het gas op te zeggen, ik weet niet of de airconditionings het huis warm kunnen houden, het voorjaar was helemaal geen probleem, maar goed, dan hebben we nog niet echte vorst gekend. Daarnaast zit ik nog met gemeenschappelijke ruimtes waar geen airconditiongs hangen. (WC, Badkamer, gang etc) voor de douche zou ik dat willen opvangen met IR panelen omdat wij echte warmte willen hebben als we daar aanwezig zijn.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
ariejd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:46:
WP-BOILER: 417kwh X 0.44 = 183 Euro aan stroom
De getallen an sich kunnen andere beter beoordelen, maar je moet dan ook nog gaan kijken naar de terugverdientijd van je investering.
Voor gas hoef je niks extra's te investeren, die WP-boiler wel.

Van wat ik een beetje heb zitten bekijken is het zo dat als je niet volledig van het gas af wilt, het eigenlijk nog beter/goedkoper is om het met gas te blijven doen.
Maar dat is natuurlijk niet in iedere situatie zo, dat is afhankelijk hoe groot de invloed van de kosten van de aansluiting zijn.
In jouw geval, met zo'n laag verbruik, behoorlijk. Omdat je die kosten, voorlopig, blijft behouden, zou ik ook voorlopig nog gas blijven gebruiken.

Even een goede winter afwachten, lijkt me.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik zit zelf ook een beetje met het dilemma e-boiler vs WP-boiler. De WP-boiler is kwa energieverbruik en investering op de langere termijn superieur, maar het formaat/plaatsing ervan is in ons huis een serieus probleem: De huidige CV-vliering is slechts 1.4 meter hoog, en alle WP-boilers die ik tot nu toe kan vinden beginnen bij een hoogte van zo'n 1.8m. Ruimte maken elders in ons huis betekent nieuwe leidingen leggen in de muur of vloer, of de badkamer ombouwen om daar ruimte te maken. Beide ingrepen die in de papieren gaan lopen.
Ik ben verwezen naar de Hewalex (Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur), een losse WP die je op ieder buffervat aan kunt sluiten. Maar het is een niet-standaard oplossing en ik weet niet of je daarvoor een installateur kunt vinden. Daarbij zijn buffervaten van ~200L al redelijk fors, hoewel er ook liggende buffervaten te vinden zijn. Maar daar zitten ook weer nadelen aan: minder gelaagdheid van de warmte van het water, dus groter vat nodig... :F

There you go, nog een boom waardoor je het bos niet ziet ;)

Alternatively, je kunt met het geld dat je bespaart met de aanschaf van een klassieke e-boiler ook extra zonnepanelen kopen. Daarmee offset je (deels) het extra verbruik van je e-boiler.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
boxlessness schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:27:
Alternatively, je kunt met het geld dat je bespaart met de aanschaf van een klassieke e-boiler ook extra zonnepanelen kopen. Daarmee offset je (deels) het extra verbruik van je e-boiler.
Je gaat toch geen investering doen in iets waar je duurder mee uit bent dat dat je op dit moment bent?
ariejd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:46:
Ook al zouden (nog een extra investering in) zonnepanelen het extra verbruik deels goedmaken.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

@ariejd Wat is je thuissituatie? E-boiler heeft een hogere bedrijfstemperatuur, dus je kan met een kleinere versie toe. Wp- boiler heeft een lagere bedrijfstemperatuur. Voor even lang douchen heb je meer inhoud nodig.
E-boiler kan sneller opwarmen, zeker een duo-versie. Wp-boiler heeft wekelijks een legionellarun nodig. E-boiler is stil en onderhoudsarm.

A'dam PVOutput

• ariejd
Van het gas af is wel de bedoeling, en ik heb zo het idee dat de prijs niet meer goedkoper wordt maar juist de andere kant op zal gaan...
juist omdat ik niet weet wat de verwarming gaat doen en hoe de winter zal vormen wil ik een backup hebben met een 40KW CV installatie. (die trouwens echt niet te groot is voor dit huis)

Het idee met de extra panelen is ook een goede, hier heb ik ook aan gedacht, dan loop ik zomers sneller tegen mijn limiet aan, maar 'swinters wel een hogere opbrengst... Dit ook omdat Electro steeds belangrijker zal worden en zeker als men ook batterijen gaat laden.

Als ik zo de opmerkingen volg, een WP Boiler is de beste keus over jaren heen.
De E-Boiler heeft de snelste Quick Win om gas te besparen maar dan moet hij wel voornamelijk gevoed worden door de PV installatie anders verdien je hem bijna niet terug.

• ariejd
Truus01 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Je gaat toch geen investering doen in iets waar je duurder mee uit bent dat dat je op dit moment bent?

[...]

Ook al zouden (nog een extra investering in) zonnepanelen het extra verbruik deels goedmaken.
Het is inderdaad een extra investering. Maar is wel intressanter met het ook op: Electrisch rijden, ELctrisch stoken dus het compleet over te gaan naar electro, zeker in de winter wanneer je een lange opbrengst heb, veel stroom verbruikt en dadelijk ook nog een batterij wilt laden of tegen de schemering wat meer te willen opbrengen.

Mij heeft altijd Piek opbrengst veel uitgemaakt, (behalve om een beetje op te scheppen :D) maar meer de gemiddelden en aantal uur dat je kan opbrengen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

Je kan prima een tweedehands e-boiler scoren op Marktplaats. Kan (bijna) niets aan stuk. Een tweedehands wp-boiler hoef ik niet.

A'dam PVOutput

• ariejd
ericplan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:46:
@ariejd Wat is je thuissituatie? E-boiler heeft een hogere bedrijfstemperatuur, dus je kan met een kleinere versie toe. Wp- boiler heeft een lagere bedrijfstemperatuur. Voor even lang douchen heb je meer inhoud nodig.
E-boiler kan sneller opwarmen, zeker een duo-versie. Wp-boiler heeft wekelijks een legionellarun nodig. E-boiler is stil en onderhoudsarm.
Wij zijn met zn 3tjes, waarbij wij om de 2 dagen douchen en ook nog deels met de hand afwassen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nu toch meer richting de E-Boiler ga, zeker omdat deze voornamelijk wordt gevoed door de zonnepanelen, en dus vanaf maar tot oktober vermoedelijk geen stroom verbruikt. Maar wel de optie open zet om later een WP-Boiler te plaatsen. Zou ik dan toch een grotere boiler pakken hoop ik dat ik savonds deze niet hoef op te stoken.

Remeha vind het blijkbaar leuk dat je tot 60 graden warm water in de ingang aanlevert, en door middel van een zonneboilerset weet hij ook dat deze warm is en dat hij de ketel niet opstookt. In dit zelfde setje zit ook een mengventiel, zodat de boiler goed warm kan worden zonder de ketel te beschadigen.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:38
ariejd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:50:

juist omdat ik niet weet wat de verwarming gaat doen en hoe de winter zal vormen wil ik een backup hebben met een 40KW CV installatie. (die trouwens echt niet te groot is voor dit huis)
Je zegt niet te groot voor dit huis. Mag ik vragen wat voor ketel dat is? En is dat 40 kW voor verwarming? Bijna geen enkel huis heeft voor verwarming veel meer dan 10kW nodig, ketels worden alleen berekend op grootte voor douchen / badwater: CW3, 4, 5, 6. Heb je meerder badkamers die tegelijk gebruikt worden? In dat geval moet je de grootte van benodigde nieuw/andere apparaten wel splitsen in verwarming en SWW en misschien precies passende oplossingen zoeken. Stel een WP van 12 kW of zo voor verwarming die op rustige momenten de tijd krijgt om de boiler op te warmen (misschien zelfs eentje van 400 liter?).

Oh sorry, je had al gereageerd. Ik denk dat je dan met een WP boiler van 180 liter al gemakkelijk uitkomt. En die hoef je met een tijdklok in jouw geval dan nog niet eens elke dag aan te hebben? Dat is echt de meest economische oplossing, en met de subsidies kosten die dingen bijna niks. Zonnepanelen leveren alleen in de zomer, in de winter doen ze weinig. Zonneboiler idem: van half april tot half oktober gratis douchen, maar daarna heb je toch het net nodig helaas.

[ Voor 20% gewijzigd door Coolmint op 03-08-2022 15:19 ]

• ariejd
Het is de Remeha Calenta Ace 40 zonder de boiler ingebouwd.
We hebben we inderdaad een bad en alles op 1 badkamer.
Pagina: 1