Ben zeker geen veelgebruiker van de V&A (wel significant meer dan mijn profiel aangeeft overigens, van veel mensen helaas nooit feedback ontvangen achteraf... Vind ik ook wat van maar goed), maar vind het wel een van de prettigste platformen als ik eens iets PC gerelateerd over heb en wil verkopen.
Net de nieuwe voorwaarden gelezen omdat ik binnenkort dus weer wat spullen wil gaan aanbieden. Gezien er in het aankondigingenstopic geen mogelijkheid is tot discussie en dit topic min of meer al uitsluitend over dit overwerp gaat wil ik even aanhaken:
Ben je ook verplicht te reageren op vragen/verzoeken welke letterlijk in de advertentie al duidelijk beantwoord worden?
Het meest on-topic bij de discussie alhier is bijv.
'Vraagprijs is vast, biedingen worden genegeerd' maar ook
'Ik verkoop de PC uitsluitend als geheel en niet in onderdelen' of
'Het product kan alleen opgehaald worden, geen verzending'
Hiermee doel ik dus expliciet
niet op passages als 'Onzinbiedingen worden genegeerd, omdat deze grens tussen een serieus bod en onzin/gelukszoeking voor iedereen nu eenmaal anders ligt maar echt zaken die alleen maar met ja/nee beantwoorden kunnen worden.
Ben ik volgens de nieuwe regels dan straks verplicht terug te reageren als mensen in deze voorbeelden alsnog komen met biedingen lager dan de vraagprijs, het verzoek om alleen de videokaart over te nemen of dat het toch niet verzonden kan worden?
Naar mijn mening zou het als het duidelijk in de advertentie aangegeven is toch voldoende afgedekt moeten zijn als men een beetje serieuze interesse heeft en de advertentie heeft gelezen dat een reactie niet nodig is. Voldoe ik daarmee aan mijn verplichting als verkoper of wordt er verwacht dat ik deze mensen middels PM terugverwijs naar de advertentie dat hun vraag al beantwoord is
Ik ga er geen probleem van maken verder (kost meer tijd dan even reageren

) maar vind het toch wel raar dat ik verplicht wordt te reageren op mensen die de advertentie niet lezen (of het willens en wetens toch proberen

), als ze geen reactie krijgen kunnen ze in die situatie - hoop ik - zelf ook wel bedenken waarom
N.O.T.K. heeft zeker een plaats bij specifieke categorieën zoals defecte producten (maar nog wel in zo'n staat dan een handige mede-Tweaker een poging kan/wil doen tot reparatie), retro hardware wat feitelijk een economisch waarde van 0,- heeft of hele specifieke maatwerk producten waar maar net iemand met interesse tegenaan moet lopen. Meestal ga ik als ik zelf zoiets onder N.O.T.K. aanbied dan ook gewoon na een dag of 1-2 akkoord met het meest interesse aanbod of eventueel nog een korte onderhandeling als ik meerdere opties heb die dicht bij elkaar liggen.
Voor courante producten zoals smartphones, enigszins recente hardware componenten of complete PCs wel met je eens. Dat soort spul heeft een vrij duidelijke economische marktwaarde die eenvoudig te betalen is als je even rondzoekt dat n.o.t.k. niks toevoegt en het alleen maar lastiger maakt voor beide partijen.