Metalstuds op laminaat.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 12:56
Ik wil een muurtje plaatsen om een grote slaapkamer te splitsen in 'dressing'/slaapkamer.

Opbouw: Chape, 2mm ondervloer, 8mm laminaat vals plafond.

Ik had het idee om te werken met metalstuds i.c.m. gyproc.
Onderste MSH zou ik vastlijmen op het laminaat (ben bang dat ik een verwarmingsbuis ofzo raak met een slagplug), MSV kan ik aan 1 zijde bevestigen tegen de muur, andere is vrijstaand. Bovenste MSH kan ik bevestigen aan de draagconstructie vals plafond.

Ik heb me wat laten bangmaken door het 'werken' van het laminaat enzo, maar ik denk dat er mij velen voor zijn gegaan die de wand rechtstreeks op het laminaat plaatsten en geen problemen hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:39
Stukje laminaat uitzagen geen optie? Dan kan je het vastlijmen aan de echte vloer. Kan laminaat gaan werken wat ie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
Lelletje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:48:
Stukje laminaat uitzagen geen optie? Dan kan je het vastlijmen aan de echte vloer. Kan laminaat gaan werken wat ie wil.
Liever niet, 'stel' dat het er toch ooit weer uit moet ... Beter wat kleurverschil dan een gat in de vloer :)
Het werk ontzie ik mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:52

JustDutch

was ambtenaar :)

arcss schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Liever niet, 'stel' dat het er toch ooit weer uit moet ... Beter wat kleurverschil dan een gat in de vloer :)
Als je gaat vastlijmen aan de laminaatvloer, hoe krijg je het dan gedemonteerd zonder schade?

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

'stel' dat je een andere vloer wil? Muren maak je vast aan de vloer imho, niet aan de siervloer.

Is het geen optie om kasten aan te schaffen / te laten maken als scheiding (opening in de 'dressing') en de achterkant mooi af te werken met planken ofzo?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-07 12:17
Als je lijmt op het laminaat, krijg je dat ook nooit meer fraai mocht je de muur na een aantal jaar weer weg willen halen. Daarnaast lijkt het me erg onstabiel worden allemaal gezien de muur dan nergens goed aan vast zit constructietechnisch gezien. Ik zou even met de multitool een stukje laminaat weghalen, en het gewoon op de vloer vastzetten.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:52

JustDutch

was ambtenaar :)

Ik ken de indeling van je kamer niet, maar als je een aparte dressing gaat maken, ga je daar dan ook kasten plaatsen? Je dan kunnen overwegen om aan de achterwand van de kast een houten plaat te monteren waarmee je van vloer tot plafond de scheiding maakt.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Krijgen we nu elke week een topic over metal studs? :P

Plaatsen tussenwand om weer 2 slaapkamers te krijgen

Daar werd ook het valide punt van contactgeluid gemaakt. Een niet-onderbroken vloer draagt geluid over naar de andere kamer.

Voor wat betreft het werken van het laminaat: ligt de vloer er pas net? Of al langere tijd? In het laatste geval zou ik het constructie-technisch gezien wel aandurven. Blijft wel staan dat het gewoon de B-keuze is en dat montage op de vaste vloer gewoon netter is.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bloemstukje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:58:
Als je lijmt op het laminaat, krijg je dat ook nooit meer fraai mocht je de muur na een aantal jaar weer weg willen halen. Daarnaast lijkt het me erg onstabiel worden allemaal gezien de muur dan nergens goed aan vast zit constructietechnisch gezien. Ik zou even met de multitool een stukje laminaat weghalen, en het gewoon op de vloer vastzetten.
Metalstud bevestig je normaliter aan de muur waar je hem haaks op plaatst, het plafond en de vloer.

Wanneer je hem niet vast aan de vloer bevestigt loop je misschien het risico dat je muur een beetje beweegt bij werking van het laminaat maar dat zal beperkt zijn. Ik zou de muren dan wel met renovlies behangen om scheurtjes te voorkomen.

Het is geen optimale situatie maar veel verkeerd kan er niet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-07 12:17
Wolly schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Metalstud bevestig je normaliter aan de muur waar je hem haaks op plaatst, het plafond en de vloer.

Wanneer je hem niet vast aan de vloer bevestigt loop je misschien het risico dat je muur een beetje beweegt bij werking van het laminaat maar dat zal beperkt zijn. Ik zou de muren dan wel met renovlies behangen om scheurtjes te voorkomen.

Het is geen optimale situatie maar veel verkeerd kan er niet gaan?
Gezien er ook al een vals plafond in zit, biedt dit ook geen stevigdheid. Als je ooit een keer tegen het muurtje aanleunt/aan valt, gaat dit sowieso los laten, vooral richting het uiteinde aangezien de muur dan maar op 1 punt echt vast zit.

gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bloemstukje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Gezien er ook al een vals plafond in zit, biedt dit ook geen stevigdheid. Als je ooit een keer tegen het muurtje aanleunt/aan valt, gaat dit sowieso los laten, vooral richting het uiteinde aangezien de muur dan maar op 1 punt echt vast zit.
Ah excuus, ik had dat stuk even gemist.

Dan zou ik toch maar opteren voor een (enkele?) schroef aan de kant van het open einde.

Wellicht het gat in het laminaat iets groter maken om speling te houden? Mocht de muur ooit wegmoeten dan kan je dat gat van 10/12mm natuurlijk wel opvullen.

Ervan uitgaande overigens dat 'bevestigen aan de draagconstuctie van het vals plafond' stevig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 02-08-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
arcss schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Je wilt een muurtje plaatsen in de kamer, ik ga er van uit dat je dat niet doet om "tijdelijk" de dressing/slaapkamer te creëren, maar voor langere tijd. Daarnaast doe je dit voor je zelf (of het thuisfront) en niet voor een ander die mogelijk t.z.t. er weer een grote kamer van wilt maken.

Als je het voor jezelf doet, is de kans denk ik groter dat je eerder je vloer vervangt dan dat je er weer 1 grote kamer van wilt maken (anders zou je het nu ook niet doen toch?).

Mijn advies: zaag netjes de vloer in en haal er een stuk vloer uit. Wil je er toch weer 1 kamer van maken, ja dan zal je er ook een nieuwe vloer in moeten leggen. Wilt de volgende bewoner er 1 kamer van maken, tja dan zal die er een nieuwe vloer in moeten leggen t.z.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
Bevestiging aan het plafond is geen probleem, ik zou er zelf nog aan hangen. Muur aan 1 zijde ook geen probleem.

Er komt inderdaad een kastenwand. Het was ook mijn 1ste idee om gewoon met de achterzijde te werken. Maar het zijn kastjes van 35cm diep en 236cm hoog. Lang en smal, dus niet echt stabiel.

Gyproc zou sowieso behangen worden met een vliesbehang.

Oplossing van iets grotere gaten door laminaat boren vind ik ook niet slecht, maar ik weet niet meer waar mij eleketriciteits- en verwarmingsbuizen lopen :-/
Pagina: 1