Plaatsen tussenwand om weer 2 slaapkamers te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 23:07
In het huis wat wij 2 jaar geleden hebben gekocht hadden de vorige bewoners met maar 1 kind een tussenwand weggehaald om een grotere slaapkamer te maken. Wij willen die tussenwand weer terugplaatsen omdat we 2 kinderen hebben. Huis is volledig beton (1993), de vloer is hout. Deur is er nog.

Gipsblokken lijken mij het handigst om te gebruiken, en ik zit thans te kijken naar https://www.online-bouwma...filter[]=506&filter[]=352 (500mm/450mm/70mm en dan in de zware uitvoering voor -20dB geluidsisolering).

Als ik het goed heb kun je rechtstreeks op de vloer (het out dus) een profiellat plaatsen, waarin de gipsblokken komen. Ik twijfel alleen nog of het wel klopt dat die profiellat op het hout mag rusten, en dat je toch een stuk vloer zal moeten weghalen zodat die lat rechtstreeks op het beton van de vloer komt te liggen.

De gipsblokken worden dan verder gelijmd, zijn makkelijk met een houtzaag te zagen, dat zal verder allemaal geen problemen opleveren. De uiteindelijke kier die je over houdt bij het plafond wordt met purschuim gevuld en verder afgewerkt. De wand verder afwerken is verder ook bekend.

Zit ik een beetje op de goede weg? Er zijn meerdere soorten gipsblokken, of gasbetonblokken, maar wat me aan deze aantrekt is het profiel aan de randen zodat die blokken mooi in elkaar passen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Laatst online: 12:33
FrankSpin schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:11:
Persoonlijk zou ik kiezen voor metal stud wand. Plaats je een stuk eenvoudiger in je eentje en geeft ook wat minder zooi. Kan je sowieso ook in een houtenvloer monteren en als je schuin moet is het ook eenvoudiger.

Gips 12 mm
OSB 12 mm
Metalstud \ isolate
OSB 12 mm
Gips 12 mm
Ik zou persoonlijk ook voor deze optie gaan, gips daarna netjes filleren en schilderen maar, scheelt je ook een stucadoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 16:48

TheBorg

Resistance is futile.

Je zegt de vloer is hout maar ik neem even aan dat je bedoelt de vloerbedekking is van hout. En de vloer van beton. Dan inderdaad eerst wegzagen en het profiel op het beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat voor hout is de vloer, echt ouderwets hard hout, parket, of houtachtig laminaat? Heb je ergens anders de vloer open gehad en weet je wat er onder zit en hoe die vast zit?

Als het een echte houten vloer is die direct op de ondervloer ligt dan moet daar een muur op plaatsen geen probleem zijn, anders zou je altijd nog de optie hebben om een sleuf te frezen/zagen waar de muur komt. Als je dat netjes doet dan kun je dat weer mooi afwerken met een plint en zie je er niks van.

Vergeet ook niet dat er flink wat gewicht op die vloer komt op een redelijk smalle strook, daar is die vloer waarschijnlijk niet op gemaakt. Ik zou het zelf netjes oplossen en niet op de vloer bouwen tenzij je voor gipsplaten tegen een houten/metalen frame gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:48

PB-powell

Mr. Laziness

FrankSpin schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:11:
Persoonlijk zou ik kiezen voor metal stud wand. Plaats je een stuk eenvoudiger in je eentje en geeft ook wat minder zooi. Kan je sowieso ook in een houtenvloer monteren en als je schuin moet is het ook eenvoudiger.

Gips 12 mm
OSB 12 mm
Metalstud \ isolate
OSB 12 mm
Gips 12 mm
Zou ik ook doen, eventueel als je echt handig bent kan je daarin nog een stopcontact verwerken vanuit de centraaldoos en een sleuf/kabelgoot in/over het plafond.
Zo heb ik bij ons ook de tussenmuur van 2 slaapkamers vervangen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Ok unaniem voor stud/osb/gips dus. Wat is er praktisch gezien dan lastig aan gipsblokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Dit is wat er overigens nu op de vloer ligt: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YZUQi0O.jpeg - als dat natuurlijk een beetje 'veert' met gewicht er op lijkt het mij inderdaad duidelijk dat dat er uit moet voordat daar een tussenwand op gaat rusten (indien het gipsblokken zouden zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:12

Dentheman

Zie signature

ISaFeeliN schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:35:
Dit is wat er overigens nu op de vloer ligt: [Afbeelding] - als dat natuurlijk een beetje 'veert' met gewicht er op lijkt het mij inderdaad duidelijk dat dat er uit moet voordat daar een tussenwand op gaat rusten (indien het gipsblokken zouden zijn).
Je wilt onder geen beding je tussenwand bevestigen aan deze houten afwerkvloer, dat deze een beetje 'veert' doe je wel teniet met een deugdelijke bevestiging, maar deze vloer werkt (krimp & uitzetten) immers ook horizontaal onder de diverse weer- en leefomstandigheden, waardoor - in theorie - je muur meebeweegt, in de praktijk zal dit waarschijnlijk meevallen maar het is een kleine moeite om een strook vloer weg te zagen en de gips/osb/metalstud wand aan de betonnen vloer te bevestigen.

Gipsblokken zal je (waarschijnlijk) meer tijd kosten, meer rommel geven en maakt het lastig om nog een stopcontact oid. in de wand te plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dentheman op 26-07-2022 15:31 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40
Ik ben ook van team metal stud. Je kunt eventueel ipv gipsplaten ook gipsvezelplaten overwegen. Deze zijn iets sterker, daarmee beter geschikt om zware dingen aan op te hangen en ook minder gevoelig voor beschadigingen. Ik heb zelf voor gekozen om ze aan beide kanten dubbel te pakken ivm geluidsisolatie/afscherming.

Gipsvezelplaten zijn wel iets minder makkelijk te verwerken dan gipsplaten, daarom is de voorgestelde combo van osb en gips ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
ISaFeeliN schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:27:
Ok unaniem voor stud/osb/gips dus. Wat is er praktisch gezien dan lastig aan gipsblokken?
Niet veel, gipsblokken zijn prima te lijmen, alleen het afwerken, plaatsen van elektra enz geeft wat meer rompslomp en rotzooi, denk niet dat je er vrolijk van word om in huis waar al gewoond wordt een sleuf te gaan frezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hier ook kamp metal stud. Ik zou alleen die OSB lagen weglaten. Aan een 12mm gipsplaat kun je echt meer dan voldoende gewicht hangen.

En die vloer ziet eruit als een standaard houten verdiepingsvloer met een likje witte verf. Als dat zo is kun je daar direct op werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Sethro op 26-07-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40
@Sethro Zonder OSB zou ik altijd voor gipsvezelplaat kiezen en minimaal een dubbele laag om de geluidsoverdracht tussen de kamers tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zelf binnen een tijdje ook een gelijkaardig project dus ik volg dit topic even mee.

Over de combinatie gipsplaat en osb. Ik zie het veel in praktijk maar sommige fabrikanten zoals Saint Gobain van Gyproc raden het af. Onzin om hun vezelplaat Habito te promoten of toch kern van waarheid?

Wat me ook erg belangrijk voor TS lijkt is voldoende geluidsisolatie. Ik ben me daar ook in aan het verdiepen (veel informatie), en TL;DR is altijd: meer massa = betere demping. Dan lijkt het me wel dat je daar met gipsblokken wel ok in scoort. Als afwerking hoef je ook niet te stuccen. Je kan prima een gipsplaat ertegen kleven met gips zoals Knauf Perlfix en deze afwerken.

Als je wat gelijkaardigs wil met plaatmateriaal, kijk je dan naar 2x 12mm gipsplaat aan de achterzijde metal stud en nogmaals hetzelfde voorzijde? Of 1x gipsvezelplaat en nogmaals aan de achterzijde?

Het verwerken van gipsblokken geeft inderdaad wel wat extra gedoe (stof). Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:48

PB-powell

Mr. Laziness

sloth schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:20:
Zelf binnen een tijdje ook een gelijkaardig project dus ik volg dit topic even mee.

Over de combinatie gipsplaat en osb. Ik zie het veel in praktijk maar sommige fabrikanten zoals Saint Gobain van Gyproc raden het af. Onzin om hun vezelplaat Habito te promoten of toch kern van waarheid?

Wat me ook erg belangrijk voor TS lijkt is voldoende geluidsisolatie. Ik ben me daar ook in aan het verdiepen (veel informatie), en TL;DR is altijd: meer massa = betere demping. Dan lijkt het me wel dat je daar met gipsblokken wel ok in scoort. Als afwerking hoef je ook niet te stuccen. Je kan prima een gipsplaat ertegen kleven met gips zoals Knauf Perlfix en deze afwerken.

Als je wat gelijkaardigs wil met plaatmateriaal, kijk je dan naar 2x 12mm gipsplaat aan de achterzijde metal stud en nogmaals hetzelfde voorzijde? Of 1x gipsvezelplaat en nogmaals aan de achterzijde?

Het verwerken van gipsblokken geeft inderdaad wel wat extra gedoe (stof). Dat klopt.
Meer massa is inderdaad meer demping, je kan met gips ook isolatie-materiaal ertussen doen.
Verder denk ik als je op de houten vloer gaat werken van de foto van TS je heel veel contactgeluid gaat krijgen. Dan kan je isoleren of materiaal aanvoeren wat je wil, maar daar los je dat niet mee op.
Ik zou zelf die vloer op de plek van de muur eruit halen. Ook in het geval je deze later alsnog eruit moet halen omdat je, bijvoorbeeld, waterschade oploopt oid.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ISaFeeliN
daniel14 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:59:
[...]

Niet veel, gipsblokken zijn prima te lijmen, alleen het afwerken, plaatsen van elektra enz geeft wat meer rompslomp en rotzooi, denk niet dat je er vrolijk van word om in huis waar al gewoond wordt een sleuf te gaan frezen.
Ja ik hoef dus geen wandcontactdozen te plaatsen verder. Het is gewoon een basic, kale muur. Wel schuin dak overigens. En we willen over ca. 2-3 jaar een dakkapel laten plaatsen, dus dan valt het schuine dak daar weg (voor een deel) en zal het wandje daar moeten worden aangepast/aangevuld. Iets in mij zegt dat dat met die gipsblokken makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
lithoijen schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:16:
@Sethro Zonder OSB zou ik altijd voor gipsvezelplaat kiezen en minimaal een dubbele laag om de geluidsoverdracht tussen de kamers tegen te gaan.
Ik niet, die gipsplaten zijn er precies voor dit doel. Steenwol ertussen voor de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:47
ISaFeeliN schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Ja ik hoef dus geen wandcontactdozen te plaatsen verder. Het is gewoon een basic, kale muur. Wel schuin dak overigens. En we willen over ca. 2-3 jaar een dakkapel laten plaatsen, dus dan valt het schuine dak daar weg (voor een deel) en zal het wandje daar moeten worden aangepast/aangevuld. Iets in mij zegt dat dat met die gipsblokken makkelijker is.
Waarom is dat met gips makkelijker? Je kan je MS prima op een schuin dak vast maken en wat ombuigen. Op de plek waar je het aanpast kan je het eventueel aanvullen/verlagen en plaats je gewoon een profiel daar tussen. Ik zou dan juist eerder voor MS gaan. Geeft veel minder troep ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58
Ik ben wel voor gipsblokken. Veel mee gewerkt en het werkt echt heel fijn. Is ook prima in je eentje te doen en je hoeft geen kwetsbare lange platen gips te sjouwen. Als je netjes werkt is een dun laagje fix and finish voldoende voor een gladde afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
coinman63 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:00:
Ik ben wel voor gipsblokken. Veel mee gewerkt en het werkt echt heel fijn. Is ook prima in je eentje te doen en je hoeft geen kwetsbare lange platen gips te sjouwen. Als je netjes werkt is een dun laagje fix and finish voldoende voor een gladde afwerking.
Ja dat argument (lange kwetsbare platen gips en ook grote platen hout) had ik zelf ook. Fijn haha, terug bij af. Ik ga d'r nog eens op studeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
ISaFeeliN schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:16:
[...]

Ja dat argument (lange kwetsbare platen gips en ook grote platen hout) had ik zelf ook. Fijn haha, terug bij af. Ik ga d'r nog eens op studeren.
Dan zou ik lekker doen wat je zelf fijn vind, beide opties zijn goed. Allebei ze voor- en ze nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:47
daniel14 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Dan zou ik lekker doen wat je zelf fijn vind, beide opties zijn goed. Allebei ze voor- en ze nadelen.
Dit is overigens wel echt waar. Als jij denkt toch beter af te zijn met gipsblokken, is dat ook zeker een overweging. Je kan ook nog met HSB/Hout werken. Alles heeft zijn voors en tegens. Kostentechnisch doet het volgens mij ook niet bijsterveel, meen wel dat MS net iets goedkoper is tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Dank allen voor jullie tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:56
Als de overige wanden gips blokken zijn en de vloer (onder het hout) is beton, dan zou ik gips blokken doen.

Die lijm je zo in elkaar en met een speciale zaag of oude grove houtzaag prima op maat te zagen.

Metalstud werkt ook fijn, maar zelf ben ik meer van houtskeletbouw.

De houten plakken vloer ter plaatse van de wand inzagen met een cirkelzaag, en de nieuwe muur op de betonnen ondervloer zetten.

De houten vloer moet MINIMAAL 1cm speling hebben ten opzichte van de muur.
Pagina: 1