Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:12

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik ben aan het bedenken wat ik allemaal mee moet nemen met de verbouwing van mijn benedenverdieping qua duurzaamheid. Na wat leeswerk denk ik het een beetje te begrijpen, maar ik dubbelcheck het graag met jullie :)

De benedenverdieping is voor het laatst ergens in de jaren '90 groots aangepakt, dus de keuken, vloer etc zijn zwaar verouderd.

Situatie nu:

- CV ketel uit 2005 op zolder voor verwarming & warmwater
- Zolder grotendeels geïsoleerd, overal dubbelglas
- 3650Wp aan zonnepanelen op voordak (ZO)
- Vrij weinig verwarmingscapaciteit (voorheen stond er een siergashaard die kon bijverwarmen maar die is al weg)
- Geen vloerisolatie (dit gaan we meenemen bij de verbouwing)
- Keuken ligt achter de woonkamer in de voormalige bijkeuken, daarachter schuurtje.
- Boven stook ik in principe nooit, hoogstens een klein beetje op mijn werkkamertje op zolder.
- Recente meterkast met 1x35A aansluiting en slimme meter.

Gasverbruik afgelopen jaar was 1200m3.

Aangezien warmwater in de keuken nu, gezien de lengte van de waterleidingen, enorm lang duurt, dacht ik daar iets van een Quooker te plaatsen. Gezien een warmtepomp nogal wat ruimte inneemt, en de ruimte op zolder beperkt is, had ik bedacht om een monoblock L/W warmtepomp achter mijn schuurtje in de tuin te plaatsen, en vloerverwarming in te frezen met een zo groot mogelijke warmteafgifte. Ik kan tijdens de verbouwing daar makkelijk leidingen en elektra naartoe brengen, en het is ook nog eens een plek in de tuin waar in principe nooit zon schijnt en je nooit zit. Later kan ik de CV ketel op zolder dan vervangen voor een warmtepompboiler, voor het douche & badwater. Misschien wat extra panelen op NW tegen die tijd, om het avondverbruik wat meer te compenseren.

De vragen waar ik zo snel geen antwoord op vind:

- Is mijn idee het meest handig? Of zie ik oplossingen over het hoofd?
- Ik lees dat een warmtepompboiler niet zoveel elektra verbruikt, die kan dan toch gewoon op een bestaande groep? Of anders laat ik een pv-verdeler op m'n zonnepanelen groep zetten (die zit in dezelfde ruimte)
- Moet je persé naar 3x25A? Ik vind moeilijk of L/W warmtepompen per definitie 3-fasen zijn, of dat ze hoogstens hoger moeten worden afgezekerd. Als ik de vermogens bij elkaar optel kom ik lang niet aan mijn 1x35A aansluiting, we gaan ook geen keuken nemen met drie ovens, en thuis een elektrische auto laden is niet aan de orde (daar is geen plek voor). Zijn er mensen die gasloos zijn gegaan op een éénfase aansluiting?
- Ik wil een warmtepomp, maar ik ga allerlei isolerende maatregelen toepassen... Hoe kan ik berekenen hoe zwaar die pomp moet zijn? Of zeggen jullie, hoop dat die ketel nog een jaar werkt zodat je kan zien hoe en wat?

Ik hoor het graag :)

Hier stond een dode link.

Alle reacties

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

ja, nee
ja
nee
nu 6kW na isoleren 4kW

duidelijk :-)?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
En kies voor een boiler in de keuken in plaats van een cooker. Die laatste vreet energie, is 8 keer duurder dan een boiler en zo'n ding heeft maar 3 liter waterinhoud.

Beslist niet mijn keus, een cooker.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
martijn v o schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:57:
ja, nee
ja
nee
nu 6kW na isoleren 4kW

duidelijk :-)?
Wel duidelijk ja :) Hoe kom je aan deze vermogens?
MarkS90 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:05:
En kies voor een boiler in de keuken in plaats van een cooker. Die laatste vreet energie, is 8 keer duurder dan een boiler en zo'n ding heeft maar 3 liter waterinhoud.

Ook een optie. Wat ik wil is in ieder geval instant warmwater. De quooker zou dan alsnog aan de warmwater leiding komen, die loopt er nou eenmaal en kan ik (vanwege legionella) niet op een goeie plek afkoppelen (de badkamer is net vernieuwd...) De WP boiler springt dan bij als je een keer een emmer moet vullen.

[ Voor 5% gewijzigd door strandbal op 01-08-2022 21:09 ]

• MarkS90
Dat laatste is nogal zinloos: de warmtepompboiler maakt water warm voor de keuken en de cooker/ boiler ook. Dat is 2 maal de zelfde actie voor 1 kraan. Misschien toch goed om nog eens te onderzoeken waar je de warme leiding van boven kunt loskoppelen.

Die boiler zou gewoon stand alone moeten zijn, eventueel via een klokje, alleen overdag als je zelf stroom opwekt.

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:06
strandbal schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:09:

Wel duidelijk ja :) Hoe kom je aan deze vermogens?
Dat kun je berekenen, zie de inleiding op warmtepomp topic onder de kop "Grootte warmtepomp".

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

[ Voor 16% gewijzigd door VERNederlander op 01-08-2022 21:17 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:51
Quooker heeft minder stand-by verlies dan boiler, dus betere keuze. Ook omdat je met kokend water kraan sneller kan koken.
Beste is voeden met een koudwaterleiding. Of een driewegkraan waarmee je kan schakelen tussen de ww leiding en de koud water leiding.
Bedenk dat een boiler of quooker vullen met de warmwater leiding tot gevolg heeft dat na water tappen je leiding vol met heet water zit wat dan afkoelt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Kokend water kranen zijn er ook met meer dan 3 liter voorraad. En 5 liter @ 100+ maakt een heleboel afwaswater. 2kW en in 20 minuten weer warm...

Snap echt niet waar @MarkS90 het over heeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MarkS90
Dan zou je even terug moeten lezen: een duur apparaat dat niet beter is dan een gewone boiler.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 14:57
Quooker Combi heb je in 2 varianten.
1 die verwacht op de warm water leiding aangesloten te zitten, dit is interessant als je per keer meer dan 20 liter warm (niet kokend) water verwacht te gebruiken.
De ander kan gewoon op koud en dan kan je de hele warm water aansluiting afkoppelen. Deze heb ik zelf ook en kan zeggen 20 liter warm water is best wel veel ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
MarkS90 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:01:
Dan zou je even terug moeten lezen: een duur apparaat dat niet beter is dan een gewone boiler.
Dat is een mening.

Ja het kost veel meer dan een boiler maar het doet ook andere dingen.
Het geeft je ook een berg gemak en ruimte op je aanrecht, dat doet een boiler niet. Of dat voor iemand een x bedrag waard is moet die persoon zelf bedenken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Een quooker of een boiler zien we dan wel, dat is idd een comfort keuze. De manier van warm water maken is iig hetzelfde. Ik moet even kijken of de warmwater leiding goed is af te doppen, aangezien die leiding door een koof in onze net verbouwde badkamer loopt...

Het berekenen van het vermogen van de wp vind ik lastig, aangezien ik nu reken met een gasverbruik wat komt door een slecht geïsoleerde verdieping met te weinig afgifte vermogen (dus te hoge aanvoer temp, anders wordt 't niet warm). Ik kan slecht inschatten wat ik hier ga besparen. Aan de andere kant duurt 't inmiddels een jaar voor je een wp hebt, dan weet je je gasverbruik ook...

Maar, in principe kan zeg een 6kW wp, inductie kookplaat, wp boiler en standaard oven prima op een eenfase aansluiting dus?

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

MarkS90 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:05:

Dat is idd uw persoonlijke mening. Zelf vonden wij de aanschaf van een Quooker een must in de nieuwe keuken. Iedereen in mijn omgeving neemt in de nieuwe keuken een quooker en geen daarvan heeft er spijt van.........

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Ga me ook nog eens verdiepen jn quooker vs boiler.
En natuurlijk zal iedereen voluit tevreden zijn met Quooker, wat een bedrag als uitgave!
De meerwaarde van zo een ding zie ik niet.

• MarkS90
Dat dus: die meerwaarde vind ik de meerprijs niet waard.

Maar het is inderdaad een mening van iemand die zakelijk beide apparaten wel eens monteert in de keuken.

[ Voor 0% gewijzigd door MarkS90 op 05-08-2022 18:37 . Reden: Taalfout ]

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-11 22:27
strandbal schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:00:
Een quooker of een boiler zien we dan wel, dat is idd een comfort keuze. De manier van warm water maken is iig hetzelfde. Ik moet even kijken of de warmwater leiding goed is af te doppen, aangezien die leiding door een koof in onze net verbouwde badkamer loopt...

Het berekenen van het vermogen van de wp vind ik lastig, aangezien ik nu reken met een gasverbruik wat komt door een slecht geïsoleerde verdieping met te weinig afgifte vermogen (dus te hoge aanvoer temp, anders wordt 't niet warm). Ik kan slecht inschatten wat ik hier ga besparen. Aan de andere kant duurt 't inmiddels een jaar voor je een wp hebt, dan weet je je gasverbruik ook...

Maar, in principe kan zeg een 6kW wp, inductie kookplaat, wp boiler en standaard oven prima op een eenfase aansluiting dus?
Ik heb mijn warm water aansluiting aan mijn vaatwasser gekoppeld. Wordt hij toch dagelijks gebruikt. Had toevallig een vaatwasser met hotfill, dat moet je natuurlijk wel even checken. Anders wordt een ander warmwater apparaat mijn inziens heel vaak loos aangesproken.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Mooie topickick! :)

Helaas is, vlak voor de verbouwing begint, de cv ketel gesneuveld... Ik zit nu te twijfelen wat ik moet doen. Er zijn in principe twee opties:

- Nieuwe cv ketel monteren zodat we in ieder geval warm water hebben, en daar de komende tijd de vloerverwarming mee voeden tot we weten wat we er daarna mee gaan doen. Hoge afschrijving helaas.
- Duurzaamheid doorzetten en dat ding vervangen voor een warmtepomp boiler. Dan tijdens de verbouwing een monoblock warmtepomp zien te regelen (gaat dat gezien de levertijden momenteel?) en die gelijk installeren.

Gasverbruik afgelopen jaar was 1200m3, dat was inclusief SWW. Gezien het feit dat we gaan isoleren en SWW en verwarming apart wordt geregeld, zou ik toch met een 5kW monoblock uit moeten komen, als ik de vloerverwarming daarop laat dimensioneren en het tapwater apart doe?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47
2dehands ketel zou je ook nog kunnen overwegen. Reparatie is niet meer haalbaar?

De Panasonic 5kW en 7kW zijn op het moment goed leverbaar.

• blissard
  • Laatst online: 22:19
@strandbal is je huidige ketel niet te repareren? Met een paar 100 euro aan reparatie kan je dan wellicht veel tijd kopen om op je gemak maatregelen te nemen.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Vermoedelijk is de warmtewisselaar defect, dat gaat me honderden euro's kosten voor een 15 jaar oude ketel... Dat is 'ie sowieso niet meer waard. Een tweedehands ketel had ik nog niet aan gedacht, kan ik ook eens naar kijken.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Uit de brochure: "de techniek achter de quooker" van 8.11.2020 (energielabel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NDRNadQj4xV8BqVJD2LxckxHSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUNtKSzIM9AWeognXwTQ4Rog.jpg?f=fotoalbum_large
Geen commentaar

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-11 10:58
dunklefaser schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:13:
Uit de brochure: "de techniek achter de quooker" van 8.11.2020 (energielabel)
[Afbeelding]
Geen commentaar
Kilowattuur per ampere? Wat is dat voor eenheid dan?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Treenaks Vermoedelijk wordt kWh/a bedoelt: kWh per annum (zie ook hier)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik schop mijn eigen topic even, er is een hoop gebeurd...

Vlak voordat we de verbouwing gingen starten is de CV ketel gesneuveld. Impulsief heb ik die vervangen voor een WP boiler, zodat we in ieder geval duurzaam konden douchen :) Maar sindsdien ben ik bezig met de verwarming.

We hebben op de gehele beneden verdieping vloerverwarming aangelegd in zandcement, met een hoh van 10cm. Pomploze verdeler, met flink gedimensioneerde aanvoer/retour leidingen naar achter de schuur die aan het huis vastzit. Verder is de oude tochtige pui vervangen en is alles nu HR++ glas in plaats van (deels lek) dubbelglas uit 1994.

Echter is me een warmtepomp geoffreerd (Stiebel monoblock), van 7kW, van rond de 10K... Dat lijkt me nogal riant? Ik stookte het laatste jaar met gas 1200m3 met warmwater erbij (dat zit nu apart). Dan moet een Daikin Altherma 3 M van 6kW dit toch prima kunnen, met de inmiddels veel betere isolatie? Dat scheelt me een paar K...

Men blijft hameren op de oude radiatoren boven, de beperkte warmteafgifte daarvan op lage temperatuur, maar ik stookte daar voorheen al in principe nooit, dat zijn immers maar slaapkamers. Ik kan voor het prijsverschil dan net zo goed een airco ophangen daar, of denk ik nou te simpel?

• Ronald
Koevlaas kom je op 6kW incl SWW dus het zou moeten kunnen.

Zo nodig belangrijker is echter minimum vermogen. Als dat van de 7kW Stiebel niet veel anders is dan de Daikin, dan is er vanuit technisch oogpunt weinig voordeel de 6kW te pakken.

Volgens modern bouwbesluit - en dat neem ik als richtlijn - moeten verblijfsruimtes, dus ook slaapkamers op 20 graden gehouden kunnen worden. Met dat in gedachten reken ik dus wel voor mijzelf (Dus in de slaapkamers staan Jaga's met zelfbouw fans).

Neem dat in overweging ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Waarom installeer je zelf niet een 7kW Panasonic monoblock. Genoeg info te verkrijgen hier op het forum.
Apparaat kost €4295,- en zij kunnen ook inbedrijfstelling regelen voor de subsidie.
https://warmtepomp.myonline.store/

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:59:
Koevlaas kom je op 6kW incl SWW dus het zou moeten kunnen.

Zo nodig belangrijker is echter minimum vermogen. Als dat van de 7kW Stiebel niet veel anders is dan de Daikin, dan is er vanuit technisch oogpunt weinig voordeel de 6kW te pakken.

Volgens modern bouwbesluit - en dat neem ik als richtlijn - moeten verblijfsruimtes, dus ook slaapkamers op 20 graden gehouden kunnen worden. Met dat in gedachten reken ik dus wel voor mijzelf (Dus in de slaapkamers staan Jaga's met zelfbouw fans).

Neem dat in overweging ;-)
Dat begrijp ik, dat moet ik in de gaten houden dus. Al kan ik altijd nog een airco ophangen boven als ik het niet warm krijg daar, toch? Ik vroeg me alleen af waarom deze Stiebel zoveel meer moet kosten dan een Daikin of een Panasonic.

De Panasonic is overigens niet heel goed leverbaar, vandaar dat ik die wel heb gezien maar niet echt meegenomen heb. Ze lijken ook lawaaiïger, of is dat mijn perceptie?

• Ronald
Ik heb niet de inhoudelijk technische kennis om te snappen waarom de ene 2x en meer zoveel dan de andere kost... Het zijn voor mij grote dozen met datasheets...

En het is niet alsof een Vaillant of Itho-Daalderop B-merken zijn...

De meest recente pompen r290 pompen zijn wel stiller. Vaillant 51 tot 53 dB(A), Amber 54, Pana L 52-54.
Dat is voor mij de kritieke afweging... Als ik de WPAC excel goed heb ingevuld dan is 54 het absolute max voor mij... Alle r32 machines zitten er boven.

Website hierboven is van een zeer actief forum lid ;-)

Pagina: 1