USB-C trigger om PD rev 1 laptop met PD rev 3 lader te laden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
In theorie is Power Delivery (PD) een soort van universeel, uitwisselbaar en vooral backwards compatible. Maar in de praktijk zijn vooral oudere generaties van hardware dat vaak niet. De titel is een hypothese. Ik zal het probleem dat ik probeer op te lossen hier gedetailleerd omschrijven.

Onlangs kocht ik een Zendure Passport III-reisadapter om drie afzonderlijke opladers en stekkeradapters te vervangen.

De Quick Charge (QC) werkt perfect op mijn telefoon. De PD gaat echter niet in de high-power-modus wanneer deze is aangesloten op mijn Lenovo ThinkPad X1 Yoga 2nd Gen laptop uit 2017. De Zendure Passport III PD werkt wel met andere laptops, en de laders van die laptops werken wel met de X1 Yoga 2nd Gen. Ook andere GaN 65 Watt-opladers, zoals de Ugreen CD244 65W GaN-oplader, werken prima met de 2017 X1 Yoga 2nd Gen laptop. Alleen deze combinatie, de Zendure Passport III met de X1 Yoga 2nd Gen, zorgt voor problemen.

Hoewel ik niet weet wat het probleem veroorzaakt, weet ik wel wat het probleem is. Ik heb de AVHzY CT-3L gebruikt om te verifiëren dat de Zendure Passport III PD echt 65 Watt levert in een stresstest. Ik heb ook waargenomen dat bij het gebruik van de AVHzY CT-3L in pass-through, met elke andere laptop, de Zendure Passport III overschakelt naar 20 volt 3,25 ampère, dus 65 watt. Tot zover goed. Met de 2017 Lenovo ThinkPad X1 Yoga 2nd Gen laptop aangesloten echter blijft de Zendure Passport III gewoon 5 volt geven. Er moet iets fout gaan met de communicatie. Dat de laptop zegt: "Schakel nu maar even naar 40 Watt" (ik zeg maar wat) maar dat de reisadapter het niet verstaat.

Nu maakt de AVHzY CT-3L het mogelijk om een ​​PD-instelling te forceren (fast-charge trigger). Ik kan hiermee de Zendure Passport III dwingen om 20 Volt aan de laptop te leveren en op te laden. Dit is echter duidelijk niet aan te raden en om verschillende redenen niet veilig. Maar ik zoek iets in die richting: Een soort slimme adapter/trigger die het PD-dialect van de ThinkPad X1 Yoga verstaat, en vertaalt naar een dialect dat de 2022 Zendure Passport III begrijpt.

Vroeger had je voor elk probleem wel ergens iemand die een oplossing had bedacht, en zodoende heb ik ook een bak vol converter-plugs uit Azië. Want de problemen waren analoog, goed te zien en een oplossing was te beredeneren. Eigenlijk zoek ik zoiets, maar dan wat gecompliceerder. Want de poorten zijn nu universeel, en het probleem is onzichtbaar (protocol).

PS - Ik weet dat ik ook gewoon een andere adapter kan kopen. Maar dit is Tweakers! 💪

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Beste antwoord (via Sando op 02-08-2022 05:09)

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 15:48
Volgens mij zoek je dit. Case erbij 3D printen en klaar. of als ultieme hack gewoon intapen :D

[ Voor 14% gewijzigd door BeefHazard op 01-08-2022 16:14 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• BeefHazard
Volgens mij zoek je dit. Case erbij 3D printen en klaar. of als ultieme hack gewoon intapen :D

[ Voor 14% gewijzigd door BeefHazard op 01-08-2022 16:14 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Dat lijkt erg op wat ik zou kunnen zoeken inderdaad! Het is me met de beschrijving alleen niet helemaal duidelijk of deze automatisch schakelt op basis van de "client" (laptop), of dat je deze handmatig moet switchen.

In dat laatste geval is het dus net als de trigger-functie van de AvHzY. En dat is niet veilig omdat het wattage steeds lager moet worden als de batterij voller raakt om brand of schade te voorkomen.

edit:
Volgens mij is dit inderdaad een "domme" trigger. Sowieso interessant, ga ik bestellen omdat ik dan niet de grote AvHzY hoef te gebruiken. Maar in dit specifieke geval heb ik iets nodig dat de voltage-instructies van mijn laptop begrijpt.

[ Voor 16% gewijzigd door Sando op 01-08-2022 18:08 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
Sando schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:59:
[...]

In dat laatste geval is het dus net als de trigger-functie van de AvHzY. En dat is niet veilig omdat het wattage steeds lager moet worden als de batterij voller raakt om brand of schade te voorkomen.
Ik kan het mis hebben, maar als het goed is heeft je laptop een BMS dat daarvoor zorgt. Volgens mij zit een lader nooit rechtstreeks op de cellen, want dan is overcurrent idd een probleem.

Edit: ik denk overigens dat je PD verwart met PPS. Alle PPS is PD maar niet andersom. Bij PPS praten lader en device een stuk meer met elkaar. De USB spec heeft de laatste jaren grote vooruitgang gemaakt in power en bandbreedte, maar dat maakt het wel verwarrender.

[ Voor 20% gewijzigd door BeefHazard op 01-08-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
BeefHazard schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar als het goed is heeft je laptop een BMS dat daarvoor zorgt.
Het hele idee van PD was toch dat (bijvoorbeeld) je laptop steeds een lager voltage "opvraagt" van de PD charger naarmate de batterij voller raakt?
Edit: ik denk overigens dat je PD verwart met PPS. Alle PPS is PD maar niet andersom. Bij PPS praten lader en device een stuk meer met elkaar.
Ik moest even googlen, maar het klinkt inderdaad alsof ik een Programmable Power Supply (PPS) beschrijf, en ik dacht inderdaad dat alle PD - dus versie 1.0 (2012) t/m 3.1 (2021) - zo werkten. Maar PPD bestaat pas sinds PD 3.0 (2018):
The USB Power Delivery specification revision 3.0 defines an optional Programmable Power Supply (PPS) protocol that allows granular control over VBUS power, allowing a range of 3.3 to 21 V in 20 mV steps to facilitate constant-current or constant-voltage charging.
* Sando is nu een beetje in de war.

Zit er dan helemaal geen magie in de Lenovo lader? Dan zou die trigger die je aanbeveelde wel gewoon veilig moeten werken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
Sando schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 02:17:
[...]

Het hele idee van PD was toch dat (bijvoorbeeld) je laptop steeds een lager voltage "opvraagt" van de PD charger naarmate de batterij voller raakt?
Nee, da's PPS. Bij 'normale' PD praten je device en de lader over het grootste vermogen dat ze beiden ondersteunen. Dan spreken ze af om dat vermogen te gebruiken.
* Sando is nu een beetje in de war.
Dat doet de USB-spec met een mens, breek me de bek niet open over 3.1, 3.2 Gen 2, 3.2 Gen 2x2, etc etc...
Zit er dan helemaal geen magie in de Lenovo lader? Dan zou die trigger die je aanbeveelde wel gewoon veilig moeten werken.
Klein beetje magie wel: met je laptop spreekt-ie af om 20V op de lijn te zetten, maar met een oudere telefoon spreekt-ie gewoon 5V af. Dat is wel zo'n beetje alle magie die erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
BeefHazard schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Nee, da's PPS. Bij 'normale' PD praten je device en de lader over het grootste vermogen dat ze beiden ondersteunen. Dan spreken ze af om dat vermogen te gebruiken.
Mooi, dan is zo'n simpele trigger voor mij voldoende. (y)

Maar als ik het goed begrijp zal dat in de toekomst (of nu al voor mensen met een nieuwe PD 3.1 laptop) niet meer zo vanzelfsprekend zijn, omdat PPS beter is voor de batterij.

Jammer dat zo'n trigger met USB-C in en out wat minder populair is in Nederland, want ik zou best wat meer willen betalen om hem morgen te hebben. Er staan allerlei triggers op Amazon, maar niet die met USB-C out.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1