Stereo versterker achter een surround receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 15:44
Ik heb een nieuw set speakers gekocht die ik beluisterd heb op een stereo versterker (Hegel).

Volgens de verkoper is het beter om stereo met een versterker te beluisteren die daar speciaal voor gemaakt is, een stereo versterker dus en geen AV receiver.
Ik heb een Marantz SR7007 en ben daar tevreden over, zeker omdat ik tot nu toe muziek veelal via surround beluisterde.
Tijdens de luistersessie beviel mij het stereo geluid ook wel dus wil ik me daar wat meer op focussen.

Is het zinvol om achter de Marantz nog een stereoversterker te hangen of zou de Marantz voldoende in staat zijn om goed stereo weer te geven? Natuurlijk is zelf luisteren een optie maar ik ben op diverse fora al tegengekomen dat menigeen zweert bij een combi van receiver en versterker.

Wat ik wel al begrepen heb is dat je niet zo maar elke versterker er achter kan hangen maar dat er een z.g. HT-Passtrough op moet zitten. En dat heeft niet elke versterker volgens mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Bereid je maar vast voor op erg uiteenlopende reacties uit de categorie welles-nietes. Hier ga je echt geen definitief antwoord op krijgen want dit wordt doorgaans erg zwart/wit bekeken. De helft van de mensen zal je de stereo versterker aanraden. De andere helft zal zeggen dat je Marantz meer dan voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Als er al verschil is (te horen), is dat maar minimaal. Vermogen is wellicht een ander verhaal, maar dan ben je flink wat geld kwijt aan een deftige versterker. Op standaard volume levels heb je al met 1 a 2 watt genoeg vermogen om maar een indicatie te geven.

Lekker luisteren op stereo op je Marantz en kijken of je dat genoeg bevalt. Wel pure/direct mode inschakelen natuurlijk om de dsp's etc te bypassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag 1 is natuurlijk welke speakers je dan hebt gekocht ;)

Technisch gezien: je Marantz heeft voor al zijn kanalen pre-outs, dus dat zou moeten kunnen.

Ga je er iets mee opschieten: ligt aan je speakers en aan je eigen gehoor.
Als je speakers lastig aan te sturen zijn kan een aparte amp een voordeel zijn. Kan, hoeft niet. En het aantal speakers dat echt van veel extra vermogen profiteert of nodig heeft lijkt tegenwoordig steeds beperkter.

Verder zul jij met je Marantz ongetwijfeld de boel opnieuw inregelen (audissey) als je ze installeert. Dat verkleurt je beeld al enigszins, en daarna regel je af naar je eigen inzicht. Dat verkleurt het beeld nog meer.

Mijn advies zou zijn: gewoon met je Marantz beginnen. En als je er dan al iets bij wilt zetten, kijk dan naar eindbakken en geen geïntegreerde amps. Je hebt immers alleen de eindversterking nodig dan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt de portemonnee al op tafel liggen bij de verkoper. En die gokt er natuurlijk op dat er nog wel wat meer in zit dan alleen wat centen voor een paar nieuwe speakers.

Jaren geleden een degelijke setup gehad met een 5.1 versterker die maar 2 speakers aanstuurde. Dat deed het meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:14
Ik heb jaren een Marantz SR 7005 en Marantz PM15S2LE gebruikt. De front speakers had ik aangesloten op de PM15S2LE (stereoversterker) en als ik naar een film keek gebruikt ik de HT passtrough van deze versterker en gebruikte hem op deze manier als eindversterker van de frontspeakers.

Stereo alleen vond ik beter klinken via de PM15S2LE dan via de SR 7005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Ik ga volgende week deze Mordaunt Short speakers halen:
http://www.mordaunt-short.com/products/performance-6
https://hifi.nl/artikel/3877/MS-Performance-6.html

Een merk wat je niet zoveel (meer) ziet. Dit was het topmodel van dat merk toentertijd (€2500 p/st). Ik heb ze beluisterd en ik was erg onder de indruk. Maar i.c.m. die genoemde Hegel stereo versterker.

Uiteraard ga ik alles opnieuw inmeten met Audyssey.

Tot nu toe luisterde ik nagenoeg alles in Surround en heel weinig in stereo. Maar gezien mijn positiviteit bij de luistersessie werd mijn interesse in stereo gewekt. Maar inderdaad dan de vraag, is het dan wel waard om een wat betere (lees duurdere) stereobak er achter te hangen. Als het geluid er beter van word , ja, maar dan zal ik het moeten proberen....

Ik ga eerst eens proberen hoe de AV receiver klinkt in Pure Direct modus. Valt dat erg tegen kan ik altijd nog op zoek gaan naar een geschikte versterker.

Ik heb de SR7007, en die heeft deze specs:

Fronts:
125 W + 125 W (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
195 W + 195 W (6 ohm, 1 kHz with 10 % T.H.D.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:51
De specs zeggen niet zo heel veel. Ik zou vooral eerst gaan luisteren in je bestaande set. Je zou dan later nog een stereo eindversterker kunnen toevoegen, maar haal die bij een winkel waar je hem terug kan brengen als het verschil niet noemenswaardig is.

Ik ben zelf bewust voor stereo only gegaan om niet in dit soort dilemma's terecht te komen en ik vooral voor muziek goede kwaliteit wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Levert waarschijnlijk geen verschil op, en als er wel verschil is dan is dat in 99% van de gevallen een placebo effect. Zeker als je geluisterd hebt op een Hegel dan betwijfel ik of de versterker waar je naar geluisterd hebt objectief gezien daadwerkelijk beter is. De H95 is bijvoorbeeld slechter dan eigenlijk alle receivers van Marantz en Denon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:19

FeaR

In GoT we trust

sonsan schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:40:
Wat ik wel al begrepen heb is dat je niet zo maar elke versterker er achter kan hangen maar dat er een z.g. HT-Passtrough op moet zitten. En dat heeft niet elke versterker volgens mij.
HT Passthrough zorgt er inderdaad voor dat je de stereoversterker als puur eindversterker in die modus kan gebruiken en zo niet met dubbele volumeregeling zit. Let wel dat het idee van stereo en surround scheiden is dat je de stereoversterker geheel gebruikt met stereo, dus zowel de voor- als eindversterker. In HT Mode gaat de voorversterker van de stereoversterker uit en gebruik je alleen de eindversterker. Dit betekent dat je voor het optimaal gebruiken van de losse stereoversterker de stereobronnen dan ook op dit device aan moet sluiten. In andere woorden, heb je losse stereo bronnen? Spotify afspelen op de SR7007 en dan de stereoversterker in HT Passthrough is net zo effectief als een pure eindversterker aansluiten omdat je dan de voorversterker van de stereoversterker niet gebruikt. Daar zit nogal een verschil in qua kosten. Puur buiten het feit of het hoorbaar is of niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Natuurlijk is een stereo-setup in een winkel waar je voor, even snel gezegd, 10K nieuwwaarde aan apparatuur aan elkaar hangt, "aanzienlijk" mooier te luisteren dat het spul wat je thuis in een volledig andere setup hebt staan. En dan heb ik het nog niet eens over de afmetingen / materialen / akoestiek waar je je in bevindt. Andersom stikt het ook van de topics over bijvoorbeeld TV's dat iedereen die dingen zo anders eruit vindt zien qua beeldkwaliteit bij de Mediamarkt en BCC in de winkel terwijl de reviews / metingen juist positiever zijn; ook hier is het aantal omgevingsfactoren aanzienlijk.

Hoe je het nu dus ook wendt of keert; meetbaar of "merkbaar"; zodra de set Performance 6 thuis wordt aangesloten in jouw huidige setup, klinken ze per direct anders dan wat je in de winkel gehoord hebt. Mogelijk alleen al omdat je niet dezelfde bron gebruikt zoals (bijvoorbeeld) een 1200Kbps lossless audio iets. Of een remastered remastered special SACD van een (in de basis) al een briljant concert opgenomen met microfoons van elk 9000 Euro?

Het enige wat me bijstaat, en ook omdat het over Marantz gaat; zijn/waren we niet meer SR-modellen in hun assortiment die er "meetbaar" ook zeer goed voor staan in dat prijssegement als het enkel en alleen om stereo-weergave gaat? Kan me iets herinneren over een SR8-serie (8002??) die erg capabel was? En, maar allicht mijn domme overweging: je hebt nu ook een Marantz staan dus mogelijk dat je binnen hetzelfde merk kan/wil blijven als het erom gaat om de huidige 7007 hetzij te vervangen hetzij een broertje/zusje te geven voor de nieuwe speakers.

Misschien een long shot want zoals @sypie al aangeeft, weet / heeft de verkoper een idee van jouw bestedingsruimte maar waarom niet de 7007 mee terug nemen naar de winkel; omruilen voor de Hegel in de setup en eens kijken (en voorbereid hebben gelezen etc) of je uberhaupt met de 7007 alle factoren uit mijn eerste alinea kan verminderen / verkleinen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Gewoon de receiver pakken en direct mode (stereo) gebruiken. Dat verschil (als het er al is) ga je echt niet horen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:23
Er is maar een manier om hier achter te komen en dat is gaan luisteren. Het beste gewoon thuis maar ook in de winkel kun je beide versterkers naast elkaar zetten. Dan weet je meteen of je verschil hoort en of het de investering wel of niet waard is. In het verleden heb ik een Denon X4700h gehad voor film en een stereo versterker voor muziek(hybride). Ik hoorde verschil tussen de 2. De buis in een hybride vervormt meer en die vervorming gaf voor mij dat stukje extra wat de Denon niet had. Inmiddels staat er een Sonos voor tv en een stereoversterker voor de muziek. Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MAX3400 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 07:46:
Natuurlijk is een stereo-setup in een winkel waar je voor, even snel gezegd, 10K nieuwwaarde aan apparatuur aan elkaar hangt, "aanzienlijk" mooier te luisteren dat het spul wat je thuis in een volledig andere setup hebt staan. En dan heb ik het nog niet eens over de afmetingen / materialen / akoestiek waar je je in bevindt. Andersom stikt het ook van de topics over bijvoorbeeld TV's dat iedereen die dingen zo anders eruit vindt zien qua beeldkwaliteit bij de Mediamarkt en BCC in de winkel terwijl de reviews / metingen juist positiever zijn; ook hier is het aantal omgevingsfactoren aanzienlijk.

Hoe je het nu dus ook wendt of keert; meetbaar of "merkbaar"; zodra de set Performance 6 thuis wordt aangesloten in jouw huidige setup, klinken ze per direct anders dan wat je in de winkel gehoord hebt. Mogelijk alleen al omdat je niet dezelfde bron gebruikt zoals (bijvoorbeeld) een 1200Kbps lossless audio iets. Of een remastered remastered special SACD van een (in de basis) al een briljant concert opgenomen met microfoons van elk 9000 Euro?

Het enige wat me bijstaat, en ook omdat het over Marantz gaat; zijn/waren we niet meer SR-modellen in hun assortiment die er "meetbaar" ook zeer goed voor staan in dat prijssegement als het enkel en alleen om stereo-weergave gaat? Kan me iets herinneren over een SR8-serie (8002??) die erg capabel was? En, maar allicht mijn domme overweging: je hebt nu ook een Marantz staan dus mogelijk dat je binnen hetzelfde merk kan/wil blijven als het erom gaat om de huidige 7007 hetzij te vervangen hetzij een broertje/zusje te geven voor de nieuwe speakers.

Misschien een long shot want zoals @sypie al aangeeft, weet / heeft de verkoper een idee van jouw bestedingsruimte maar waarom niet de 7007 mee terug nemen naar de winkel; omruilen voor de Hegel in de setup en eens kijken (en voorbereid hebben gelezen etc) of je uberhaupt met de 7007 alle factoren uit mijn eerste alinea kan verminderen / verkleinen?
toon volledige bericht
Je hecht teveel waarde aan het prijskaartje. Een receiver van Marantz of Denon loopt objectief gezien bijvoorbeeld rondjes om een Hegel versterker van €2000. Prijskaartje kan zeker wat zeggen, je immers R&D- en materiaalkosten, maar vaak kan je het beter maar gewoon negeren.
raze88 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:04:
Er is maar een manier om hier achter te komen en dat is gaan luisteren. Het beste gewoon thuis maar ook in de winkel kun je beide versterkers naast elkaar zetten. Dan weet je meteen of je verschil hoort en of het de investering wel of niet waard is. In het verleden heb ik een Denon X4700h gehad voor film en een stereo versterker voor muziek(hybride). Ik hoorde verschil tussen de 2. De buis in een hybride vervormt meer en die vervorming gaf voor mij dat stukje extra wat de Denon niet had. Inmiddels staat er een Sonos voor tv en een stereoversterker voor de muziek. Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.
Alleen doen als je het voltage op de luidsprekeruitgangen kan meten bij beide versterkers in de winkel en je blind kan testen. Anders heeft dit geen zin en kan je beter gewoon kijken naar wat de wetenschap zegt.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 01-08-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik heb precies zo’n setup. Een Marantz receiver en stereo versterker. De stereo versterker staat eigenlijk continu in “eind versterker modus”.

Il dénk wel degelijk verschil te horen. De fronts zijn krachtiger dan toen ze rechtstreeks op de receiver waren aangesloten. Dit hoor je tijdens muziek maar ook tijdens (actie) films en gamen.

De stereo versterker heb ik tweedehands gekocht. Misschien is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Kasper1985 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:06:
Ik heb precies zo’n setup. Een Marantz receiver en stereo versterker. De stereo versterker staat eigenlijk continu in “eind versterker modus”.
In die vorm voeg je eventueel alleen meer vermogen toe / wordt het vermogen niet geleverd door de surround receiver maar door de stereo versterker. Dat is maar het halve verhaal waar TS het over heeft. In het geval van alleen meer vermogen toe willen voegen hoef je geen stereoversterker te kopen (dus voor- en eindversterker) en kan je alleen een dedicated eindversterker kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
FeaR schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

In die vorm voeg je eventueel alleen meer vermogen toe / wordt het vermogen niet geleverd door de surround receiver maar door de stereo versterker. Dat is maar het halve verhaal waar TS het over heeft. In het geval van alleen meer vermogen toe willen voegen hoef je geen stereoversterker te kopen (dus voor- en eindversterker) en kan je alleen een dedicated eindversterker kopen.
Klopt. Maar die kon ik niet zo snel vinden tweedehands binnen het budget wat ik had.
Ik heb ook de andere manier getest dus door de stereo bron (node i2) aan te sluiten op de stereo versterker maar dat vond ik onhandig.

Het voordeel vind ik dat de fronts een eigen dedicated versterker hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kasper1985 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:06:

Il dénk wel degelijk verschil te horen. De fronts zijn krachtiger dan toen ze rechtstreeks op de receiver waren aangesloten. Dit hoor je tijdens muziek maar ook tijdens (actie) films en gamen.

De stereo versterker heb ik tweedehands gekocht. Misschien is dat een optie?
Waarschijnlijk hoor je het verschil in gain tussen de eindtrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat was ook mijn gedachte ja :)

Maar als je zekerheid wilt, vraag aan de verkoper of je de Hegel mag lenen om in je eigen situatie te testen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Mooi, zoveel gedachten, daar kan ik wat mee.

De luisterruimte waar ik in zat was totaal anders dan onze huiskamer. Deze ruimte was echt speciaal ingericht met veel dempende materialen tegen de wanden en plafond, groot vloerkleed en precies vierkant. Niet echt een kopie van een gemiddelde huiskamer.
Er werd gestreamd d.m.v. Roon en de speakers waren, zoals gezegd aangesloten op een Hegel, ik dacht de H95 maar kan ook de H190 zijn geweest.
Nu kan ik de receiver wel meenemen maar dan heb ik nog een totaal andere setting als thuis.

Mijn gedachten was dat een tweede versterker achter de AV receiver als eerste de receiver ontlast omdat de fronts niet meer gevoed hoeven te worden en dat de voeding van de versterker, veelal een dikke ringtransformator wat ik gezien heb, maar twee kanaaltjes hoeven te voeden i,p.v. de receiver die er zes of nog veel meer voor de kiezen krijgt.

Wat ik ook kan doen is in het beginsel het geheel wat budgettair vriendelijk houden. Ik heb gekeken naar een Marantz PM8003 en een Rotel RMD 1075. Die laatste is een pure eindbak. Deze zijn best voordelig te krijgen en bevalt het niet kan ik ze nog altijd op MP zetten....

Twijfels.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 19:35
sonsan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:56:
Nu kan ik de receiver wel meenemen maar dan heb ik nog een totaal andere setting als thuis.
En dat is het punt. De luisterruimte in de winkel lijkt akoestisch behandelt te zijn en dat hoor je wel. Wil je echt beter geluid, dan kun je het geld beter steken in betere speakers of de akoestiek in je woonkamer behandelen en niet in een versterker. Die akoestiek kan best een uitdaging zijn, omdat je er ook in wil leven en het oog wil ook wat. Zijn echt wel leuke oplossingen te bedenken die er leuk uitzien (akoestische schilderijen bijvoorbeeld), maar alsnog ervaar ik dat altijd als gedoe.

Je moet je afvragen waar je de versterker voor wil gebruiken en je aankoop daar op baseren. Looks willen uiteraard ook wat. Wil je muziek streamen, HDR of Dolby vision doorgeven aan je tv, hecht je waarde aan HDMI 2.1 features, wil je (ooit) surround? Dan kom je snel uit bij een AV receiver. Wil je alleen lekker stereo spelen / streamen, dan is het prima om een stereo versterker te kopen. Al is het bij stereoversterkers vaak weer lastig om daar HDMI aansluitingen op te krijgen en streaming opties hebben ze ook niet allemaal, of de prijs is meteen zeer stevig. Bij merken als Rotel, NAD en Hegel krijg je, met alle respect, weinig features voor het geld wat je er voor neer moet leggen. Ik vind een NAD M10 echt een prachtig apparaat, maar die is 5x zo duur als mijn Marantz 5010 en klinkt echt niet 5x zo goed of heeft 5x zoveel features. Mogelijk kan ie zelfs minder dan mijn Marantz 5010 op video gebied en hij mist surround.

Het is een beetje een keuze tussen het kopen van een echt hifi merk, met dito looks en prijs, of een meer gangbaar merk als Denon of Marantz. Voor het verschil in geluid moet je het echt niet doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 01-08-2022 11:14 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Visgek82 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 07:57:
Gewoon de receiver pakken en direct mode (stereo) gebruiken. Dat verschil (als het er al is) ga je echt niet horen.
Eens met bovenstaande. De audio wereld is echt gevuld met onzin, bespaar jezelf de centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sonsan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:56:
Mooi, zoveel gedachten, daar kan ik wat mee.

De luisterruimte waar ik in zat was totaal anders dan onze huiskamer. Deze ruimte was echt speciaal ingericht met veel dempende materialen tegen de wanden en plafond, groot vloerkleed en precies vierkant. Niet echt een kopie van een gemiddelde huiskamer.
Er werd gestreamd d.m.v. Roon en de speakers waren, zoals gezegd aangesloten op een Hegel, ik dacht de H95 maar kan ook de H190 zijn geweest.

Mijn gedachten was dat een tweede versterker achter de AV receiver als eerste de receiver ontlast omdat de fronts niet meer gevoed hoeven te worden en dat de voeding van de versterker, veelal een dikke ringtransformator wat ik gezien heb, maar twee kanaaltjes hoeven te voeden i,p.v. de receiver die er zes of nog veel meer voor de kiezen krijgt.

Wat ik ook kan doen is in het beginsel het geheel wat budgettair vriendelijk houden. Ik heb gekeken naar een Marantz PM8003 en een Rotel RMD 1075. Die laatste is een pure eindbak. Deze zijn best voordelig te krijgen en bevalt het niet kan ik ze nog altijd op MP zetten....

Twijfels.....
toon volledige bericht
Je gaf in je openingspost aan dat je een stereoversterker wilt omdat dat beter in stereo zou zijn. Als je jouw surround receiver in stereo gebruikt dan doet het er niet toe dat er nog 5, 7, 9 meer andere eindtrappen inzitten: er zullen er maar twee gebruikt worden. Verder zal je in surround nooit hebben dat alle kanalen hun maximale output moeten leveren.

Als je je serieus zorgen maakt en gemoedsrust wilt begin dan met een stereo eindtrap en sluit die aan op de pre-outs van je Marantz. Om het gemakkelijk te houden hier een goede betaalbare optie:

https://www.audiophonics....2x500w-4-ohm-p-15016.html

99% kans dat dit rondjes loopt om de versterker waar je in de winkel naar geluisterd hebt. Niet dat het uitmaakt, want je hoort dat toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Als ik al bij jullie reacties bij elkaar optel dan kan ik me eigenlijk wel de moeite besparen, want je hoort het (waarschijnlijk) toch niet.... Zonde van het geld dus. (op het buurforum (HT) zijn de meningen veelal anders, daar horen er veel wel degelijk verschil....)

Ik heb ook tot nu toe geen ontevreden gevoel met mijn Marantz, maar ik werd getriggerd door de luistersessie met die Hegel.....

Ik ga zaterdag eerst die nieuwe speakers maar eens ophalen en rustig thuis beluisteren, kijken hoe dat bevalt. Wellicht ben ik dan net zo tevreden als nu en kan ik die paar honderd euro in de zak houden....

[ Voor 9% gewijzigd door sonsan op 01-08-2022 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-04 06:51
Bij mij was er een verbetering toen ik een Arcam stereo amp in de pre outs van mijn Denon 4520 stak. Speakers: B&W 684 gen1. Je Marantz zal allicht muzikaler zijn dan mijn Denon dus het verschil is misschien heel klein en het geld ook niet waard. Stroomverbruik is mogelijks nog een extra argument om het niet te doen. Ook power on/off is minder evident voor andere gezinsleden.

Maar het stereo beeld is duidelijk beter, getest met een blinddoek trouwens. Zegt mss meer over die Denon dan de constructie met extra amp op zich ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

sonsan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:08:
(op het buurforum (HT) zijn de meningen veelal anders, daar horen er veel wel degelijk verschil....)
HT Forum is vooral emotie wat de klok slaat, hier op GoT de wetenschappelijke benadering. Op HT Forum komen ook de meest exotische kabels voorbij, iets wat op GoT niet snel zal gebeuren. Dat je op HT Forum een geheel ander antwoord ging krijgen had ik je op voorhand kunnen vertellen. Enige manier om er achter te komen op welk forum je meer thuis hoort is testen. Een beetje winkel wil je best een versterker lenen. Of een oproep op genoemde fora voor het lenen van een versterker kan soms ook uitsluitsel geven afhankelijk van je woonplaats en de welwillendheid van de eventuele forumleden om je heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als ik al bij jullie reacties bij elkaar optel dan kan ik me eigenlijk wel de moeite besparen, want je hoort het (waarschijnlijk) toch niet.... Zonde van het geld dus. (op het buurforum (HT) zijn de meningen veelal anders, daar horen er veel wel degelijk verschil....)
HTforum zitten vooral mensen die gewoon willen laten zien hoe duur hun set wel niet is en weinig mensen die ook maar enigszins interesse hebben in de wetenschap achter geluidsreproductie.
Ik heb ook tot nu toe geen ontevreden gevoel met mijn Marantz, maar ik werd getriggerd door de luistersessie met die Hegel.....

Ik ga zaterdag eerst die nieuwe speakers maar eens ophalen en rustig thuis beluisteren, kijken hoe dat bevalt. Wellicht ben ik dan net zo tevreden als nu en kan ik die paar honderd euro in de zak houden....
Ik denk dat jij ook vooral onder de indruk bent van het prijskaartje en de reputatie van Hegel ;).
Benga schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:42:
Je Marantz zal allicht muzikaler zijn dan mijn Denon dus het verschil is misschien heel klein en het geld ook niet waard. Stroomverbruik is mogelijks nog een extra argument om het niet te doen. Ook power on/off is minder evident voor andere gezinsleden.
Definieer muzikaler? Het enige wat een versterker doet is een elektrisch signaal versterken, mag je mij even uitleggen hoe dat muzikaler kan zijn?
Maar het stereo beeld is duidelijk beter, getest met een blinddoek trouwens. Zegt mss meer over die Denon dan de constructie met extra amp op zich ...
Nee, dat zegt meer over hoe moeilijk het is blind te testen. Heb je het voltage bij de eindtrappen gemeten zodat het volume gelijk was? Een decibelmeter op je luisterpositie is niet accuraat genoeg.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 01-08-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Ja daar komen inderdaad kapitale setjes voorbij! Moet ik héél lang voor werken.....
Ik was inderdaad, na het luisteren, onder de indruk wat zo'n Hegel op moet brengen ja. Reputatie weet ik nog niet eens. Maar goed, blijf nog ff bij de Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sonsan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:48:
Ja daar komen inderdaad kapitale setjes voorbij! Moet ik héél lang voor werken.....
Ik was inderdaad, na het luisteren, onder de indruk wat zo'n Hegel op moet brengen ja. Reputatie weet ik nog niet eens. Maar goed, blijf nog ff bij de Marantz.
Moet je voorstellen, voor een fractie van het geld koop je versterking die objectief beter is dan Hegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
Wat je zelf ook al aangeeft is de ruimte waar je hebt geluisterd heel anders.
Ga voor de lol eens luisteren met je huidige setup met gordijnen open en gordijnen dicht. Speakers op spikes (als je ze niet hebt op een stukje rubber of viltjes), schuif eens met je bank en stoelen.
Alles geeft net een ander klankbeeld. Perfect krijg je het nooit in een woonkamer, goed kun je het wel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-05 22:11
Gewoon aan je Marantz hangen en zorgen dat je direct-mode gebruikt voor stereo. (Of toch die dsp uit proberen). Als je al goede speakers hebt en je geluid wilt verbeteren dan is de akoestiek van je ruimte de volgende stap. (Helaas loop je snel tegen de WAF limieten aan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05:35

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Om de punten nog maar eens te herhalen:

Ja, hifi-merken zien er vaak mooi en interessant uit en het prijskaartje is navenant, maar in de praktijk zul je er niets van merken - behalve in de portemonnee. Zoals al werd opgemerkt komt het verschil door (a) bronmateriaal (b) akoestiek (c) volume en (d) psycho-akoestiek zoals het prijskaartje. Vaak krijg je zelfs minder functies en aansluitingen in een veel duurder apparaat.

Een receiver is niets anders dan een versterker met meer kanalen + een radio-ontvanger + meer aansluitmogelijkheden. Een 7.1 receiver zal uitstekend spelen in stereo. Een 11.2.4 receiver zal prima 5.1 afspelen.

Ik zou als ik jou was niet meer naar die winkel teruggaan en je receiver houden. Deze hoef je alleen maar te vervangen als hij kapot is, of als je nieuwe functies/aansluitingen mist. "Upgraden" voor een duurder merk of voor een stereo-apparaat is echt zonde van je geld.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 19:35

Op het HT forum zitten ook veel mensen die vinden dat de geluidskwaliteit wordt beïnvloed door de speakerkabel, de luchtvochtigheid in de ruimte en de stand van de maand wat weer impact heeft op het aardmagnetisch veld. Daar hebben we hier ook een heel topic over: "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht"

Ik zou inderdaad die € 2- € 4K in de zak houden, afhankelijk van welke Hegel je op het oog had. De gevoeligheid van de Mordaunt Shorts die je op het oog hebt is 89db. Dat is een hoge gevoeligheid, wat inhoud dat je versterker 1 watt vermogen hoeft te leveren zodat de speaker op 1 meter 89db lawaai maakt. 89db is nogal wat. In normale mensen taal: de speaker heeft niet veel vermogen nodig om hard te kunnen spelen en is daardoor niet lastig aan te sturen. Elke gangbare AV receiver/stereo versterker laat die speaker prima spelen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 11:08

Jag

Het is ook niet zozeer dat een AV receiver "goed genoeg" is, ik vraag me sterk af of dat de voorgestelde stereo versterkers beter zijn. Waarin dan? En waar blijkt dat uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 14:58
Ik heb laatst mijn volledige setup op de schop gegooid en werk nu met een serieuze 5.1 set met fatsoenlijke speakers (dus niet 5 satellietjes van 3 kubieke centimeter, maar fatsoenlijke 5,25" woofer met lightweight tweeter zuilen, centers en rears. Allemaal Dali Oberon serie. Relatief instap, maar zo gigantisch veel beter dan Harman Kardon of Bose dat is geen vergelijking meer.

HET grote verschil wat ik heb gemerkt is afstelling en ruimte. Akoestiek is het grootste deel van een goede geluidsweergave. Dus reflecties minimaliseren van bijvoorbeeld betonnen wanden en plafonds, maar ook in het midlaag absorptie dmv, kleden en kussens en eventueel basstraps.

Ik zou veel eerder 2k investeren in goed, mooi akoestische behandeling voor je ruimte dan aan een extra versterker. Die eerste merk ja namelijk ook direct terug in gesprekken met mensen. Minder reverb en dus makkelijker verstaanbaar op lage volumes en minder vermoeiend om naar te luisteren.
maar ik werd getriggerd door de luistersessie met die Hegel.....
Dat is ook wel een beetje het punt van dergelijke ruimtes en setups. Thuis ga je dit never nooit niet benaderen
Definieer muzikaler? Het enige wat een versterker doet is een elektrisch signaal versterken, mag je mij even uitleggen hoe dat muzikaler kan zijn?
Nouja buiten dat om... wat is muzikaler? Als we dat eerst helder krijgen kunnen we daarna wel discussiëren over het hoe ;)

Overigens is de ene elektrische signaalversterking de andere niet. Zeker in analoge circuits kun je best wat grappen uithalen met weerstanden en condensators om bijvoorbeeld bepaalde frequenties in meerdere of mindere mate te filteren. Digitaal is het helemaal een ander verhaal (want AD conversie, DSP, DA conversie).

Uiteindelijk gaat het er om wat je zelf fijn vind. Ik heb zelf liever iets minder kwaliteit, maar wel gebruiksgemak. Daarom koop ik mijn versterkers altijd met Airplay en bedraad internet. Geen gekloot met wifi die het weer eens niet goed doet en altijd alles overal synchroon. Ik heb zelf twee denon sets (een surround in de woonkamer gebaseerd op de AVR-X1700H met Dali speakers en 1 in de keuken gebaseerd op Denon rcd-n11-dab met dali in-ceiling speakers). Beide systemen zijn niet top of the line, maar functioneren wel beduidend beter dan bijvoorbeeld een Sonos set-up die ook nog eens meer kost. En ben nog steeds van diezelfde gemakken voorzien.

Als je echt een keer uitsluitsel wil hebben, neem je versterker mee naar die zaak en vraag of je hem kunt aansluiten op die speakers en dan vergelijken met die Hegel amp. Dan luister je in die akoestische ruimte tenminste nog alleen naar het verschil tussen de versterkers en niet de ruimte. Ik denk zelf dat de Hegel dan het onderspit delft. Zien er vooral heel mooi uit, maar presteren maar matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 11:08

Jag

supersnathan94 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:05:
HET grote verschil wat ik heb gemerkt is afstelling en ruimte. Akoestiek is het grootste deel van een goede geluidsweergave. Dus reflecties minimaliseren van bijvoorbeeld betonnen wanden en plafonds, maar ook in het midlaag absorptie dmv, kleden en kussens en eventueel basstraps.
Helemaal eens. Als je ooit wat metingen hebt gezien en dan realiseert wat er allemaal gebeurt met het geluid voordat het je oor bereikt, kan je je nauwelijks meer druk maken over de 0.2 dB afwijking van een versterker @ 20hz en 0.03% vervorming. Dat steekt toch wat schril af bij de +/- 10-15 dB afwijkingen die je doorgaans ziet inroom in het laag. Maar ook de gemiddelde directivity van luidsprekers is niet mooi lineair verlopend, daar is zoveel winst te behalen. Met name de boutique hifi merken hebben lang niet altijd goede ontwerpen.
Ik zou veel eerder 2k investeren in goed, mooi akoestische behandeling voor je ruimte dan aan een extra versterker. Die eerste merk ja namelijk ook direct terug in gesprekken met mensen. Minder reverb en dus makkelijker verstaanbaar op lage volumes en minder vermoeiend om naar te luisteren.
Ik ben hier zelf ook van, ik hou van relatief korte nagalmtijden in een ruimte. Fijn en rustig, met name ook als je er met veel mensen een gesprek voert. En ook voor surround geluid erg prettig. Maar hier kan je wel verschillend over denken; mijn grote held Floyd Toole is niet zo'n voorstander van ruimtes met veel absorptie toegevoegd, hij vindt toch meer een lapmiddel voor slecht ontworpen luidsprekers en waarschuwt dat ook absorptie de spectral content van reflecties negatief kan beinvloeden als deze niet breedbandig genoeg is. Hij is van mening dat het niet nodig is als de directivity klopt en vindt met name de laterale reflecties liveliness toevoegen.
Dat is ook wel een beetje het punt van dergelijke ruimtes en setups. Thuis ga je dit never nooit niet benaderen
Mwah, het is ook maar hoe belangrijk je het vindt. Akoestiek is vaak kind van de rekening. Hoe vaak zie je niet dat mensen verbouwen of een nieuw huis betrekken met alleen maar harde oppervlakten en dan verbaasd zijn dat het zo galmt. Of denken nou met een gordijn en een bank is het wel goed. Als je het meeneemt in het ontwerp kan het denk ik wel goed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supersnathan94 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:05:

Uiteindelijk gaat het er om wat je zelf fijn vind. Ik heb zelf liever iets minder kwaliteit, maar wel gebruiksgemak. Daarom koop ik mijn versterkers altijd met Airplay en bedraad internet. Geen gekloot met wifi die het weer eens niet goed doet en altijd alles overal synchroon. Ik heb zelf twee denon sets (een surround in de woonkamer gebaseerd op de AVR-X1700H met Dali speakers en 1 in de keuken gebaseerd op Denon rcd-n11-dab met dali in-ceiling speakers). Beide systemen zijn niet top of the line, maar functioneren wel beduidend beter dan bijvoorbeeld een Sonos set-up die ook nog eens meer kost. En ben nog steeds van diezelfde gemakken voorzien.
Dat komt waarschijnlijk door de luidsprekers in een Sonos set, want bijvoorbeeld de Sonos Amp is zeker niet slecht (mits je niet de analoge input gebruikt). Zou mij niets verbazen als een Sonos Amp beter meet dan de Denon rcd-n11-dab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Zou mij niets verbazen als een Sonos Amp beter meet dan de Denon rcd-n11-dab.
Dat mag ook wel. Heb voor die Denon amp 350 neergelegd. De AMP is vrij exact 2 keer zo duur en mist best wat features die de denon wel bied.

Ik zou zelf dan eerder voor een powernode 2i gaan dan de AMP overigens.
Jag schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Helemaal eens. Als je ooit wat metingen hebt gezien en dan realiseert wat er allemaal gebeurt met het geluid voordat het je oor bereikt, kan je je nauwelijks meer druk maken over de 0.2 dB afwijking van een versterker @ 20hz en 0.03% vervorming. Dat steekt toch wat schril af bij de +/- 10-15 dB afwijkingen die je doorgaans ziet inroom in het laag. Maar ook de gemiddelde directivity van luidsprekers is niet mooi lineair verlopend, daar is zoveel winst te behalen. Met name de boutique hifi merken hebben lang niet altijd goede ontwerpen.

[...]

Ik ben hier zelf ook van, ik hou van relatief korte nagalmtijden in een ruimte. Fijn en rustig, met name ook als je er met veel mensen een gesprek voert. En ook voor surround geluid erg prettig. Maar hier kan je wel verschillend over denken; mijn grote held Floyd Toole is niet zo'n voorstander van ruimtes met veel absorptie toegevoegd, hij vindt toch meer een lapmiddel voor slecht ontworpen luidsprekers en waarschuwt dat ook absorptie de spectral content van reflecties negatief kan beinvloeden als deze niet breedbandig genoeg is. Hij is van mening dat het niet nodig is als de directivity klopt en vindt met name de laterale reflecties liveliness toevoegen.

[...]

Mwah, het is ook maar hoe belangrijk je het vindt. Akoestiek is vaak kind van de rekening. Hoe vaak zie je niet dat mensen verbouwen of een nieuw huis betrekken met alleen maar harde oppervlakten en dan verbaasd zijn dat het zo galmt. Of denken nou met een gordijn en een bank is het wel goed. Als je het meeneemt in het ontwerp kan het denk ik wel goed worden.
toon volledige bericht
Ja eens. het moet er ook een beetje uitzien, maar vooral relatief gelijk opgaan in het frequentebereik. Je hebt er niks aan als je alleen de 10K+ range met 6dB dempt.

JE kunt gelukkig een hoop bereiken met decoratie an sich (dik gordijn in zigzag helpt echt enorm), maar ook met bijvoorbeeld van die houten latten panelen met akoestische achterlaag. Die doen zowel absorptie als diffusie en zien er in een passend ontwerp ook nog leuk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supersnathan94 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Dat mag ook wel. Heb voor die Denon amp 350 neergelegd. De AMP is vrij exact 2 keer zo duur en mist best wat features die de denon wel bied.

Ik zou zelf dan eerder voor een powernode 2i gaan dan de AMP overigens.
Ik betwijfel of de Powernode 2i beter is hoor, van wat ik aan metingen heb gezien van Bluesound producten is Sonos hetzelfde óf net wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Ik heb een Anthem MX710 op het oog. Misschien een inkoppertje maar ga ik daar op vooruit t.o.v. de Marantz SR7007?
De Marantz is iets ouder met Audyssey MultiEq XT en de Anthem heeft ARC.
En zou de Marantz te koppelen zijn aan de Anthem? Met de Anthem via de Pre-Out die dan gekoppeld word met de SR7007 middels 7.1 channel in .Of zijn die ingangen daar niet voor bedoelt?

Of gewoon verder gaan met die Anthem en de Marantz verkopen..... Gewoon om iets nieuws te hebben...;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:54
sonsan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:32:
Ik heb een Anthem MX710 op het oog. Misschien een inkoppertje maar ga ik daar op vooruit t.o.v. de Marantz SR7007?
De Marantz is iets ouder met Audyssey MultiEq XT en de Anthem heeft ARC.
En zou de Marantz te koppelen zijn aan de Anthem? Met de Anthem via de Pre-Out die dan gekoppeld word met de SR7007 middels 7.1 channel in .Of zijn die ingangen daar niet voor bedoelt?

Of gewoon verder gaan met die Anthem en de Marantz verkopen..... Gewoon om iets nieuws te hebben...;-)
Die Anthem is een bijna 9 jaar oude receiver. Vergelijkbaar met je huidige Marantz. Daar schiet je niks mee op behalve een lichtere portemonnee.

Ik zou lekker doorspelen op de Marantz en een goed oriënteren wat je echt wilt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Ik betwijfel of de Powernode 2i beter is hoor, van wat ik aan metingen heb gezien van Bluesound producten is Sonos hetzelfde óf net wat beter.
Als het net in de marge zit qua verschil maakt het me niet zoveel uit en ga ik voor de extra input en features van de powernode.

Daarnaast heb ik ze een paar weken geleden toevallig side by side beluisterd op een setje oberon 3's en ik vond de powernode echt een veel beter beeld geven. Bij de sonos luisterde ik naar speakers, bij de powernode naar muziek (zelfde nummer, zelfde input type). Voor dergelijke dingen kijk ik naar functionaliteit en uitbreidbaarheid. Geluidskwaliteit qua metingen vind ik niet zo heel interessant, maar qua hoe het luistert wel en daar deed de powernode het in deze setup echt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supersnathan94 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Als het net in de marge zit qua verschil maakt het me niet zoveel uit en ga ik voor de extra input en features van de powernode.

Daarnaast heb ik ze een paar weken geleden toevallig side by side beluisterd op een setje oberon 3's en ik vond de powernode echt een veel beter beeld geven. Bij de sonos luisterde ik naar speakers, bij de powernode naar muziek (zelfde nummer, zelfde input type). Voor dergelijke dingen kijk ik naar functionaliteit en uitbreidbaarheid. Geluidskwaliteit qua metingen vind ik niet zo heel interessant, maar qua hoe het luistert wel en daar deed de powernode het in deze setup echt een stuk beter.
Hoe op je geluisterd? Heb je het voltage aan de output gemeten om het te level matchen? Maar goed, deze discussie is zinloos. Als je gelooft dat er verschil te horen is dat niet terug te zien is in metingen dan zal dat altijd als placebo actief zijn zolang je niet dubbelblind en level-matched luistert. Tot die tijd ben je een homeopathische luisteraar ;) .

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 02-08-2022 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
FeaR schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

HT Forum is vooral emotie wat de klok slaat, hier op GoT de wetenschappelijke benadering. Op HT Forum komen ook de meest exotische kabels voorbij, iets wat op GoT niet snel zal gebeuren. Dat je op HT Forum een geheel ander antwoord ging krijgen had ik je op voorhand kunnen vertellen. Enige manier om er achter te komen op welk forum je meer thuis hoort is testen. Een beetje winkel wil je best een versterker lenen. Of een oproep op genoemde fora voor het lenen van een versterker kan soms ook uitsluitsel geven afhankelijk van je woonplaats en de welwillendheid van de eventuele forumleden om je heen.
Ik vraag me af of zelf testen werkelijk de oplossing is. Veelal horen we toch echt wat we willen horen, zeker als we zowel financieel als emotioneel geïnvesteerd raken.

Een anekdote aan de hand van m'n eigen ervaring: Om mijn nieuwe speakers (KEF LS50) aan te sluiten op m'n versterker (X4000) maar even een hifizaak binnengelopen in de hoop netjes geholpen te worden. Lang verhaal kort: M'n speakers waren parels voor de zwijnen in deze combinatie, en eigenlijk had ik beter nog duurdere kabels kunnen kopen.

Dit verhaal heeft me lang doen twijfelen niet toch een upgrade te doen. Veel verhalen op fora van mensen die een (te) dure aankoop goed proberen te praten helpen ook niet. Nadat ik eens een blik op het Audiosciencereview forum geworpen had was ik flink wat wijzer geworden en heb ik nooit meer omgekeken.

Ik heb dus vooral hetzelfde geleerd als hierboven wordt geschreven door o.a. @supersnathan94. Je versterker is niet snel de beperkende factor, je ruimte des te meer. Daar zijn algoritmen voor. Als je dan toch het geld in de hand wilt nemen voor een nieuwe versterker zou ik me vooral richten op iets met een nieuwere en betere vorm van ruimtecorrectie. Audyssey MultEQ XT zoals op de Marantz is inmiddels een wat oudere versie die toch wel behoorlijk verbeterd moet zijn.

Maar, als dat laatste je wens is zou ik sowieso dus nog even wachten totdat er een generatie is die HDMI 2.1 als standaard ondersteunt. Ergo, geniet van je huidige gear. Deze is een stuk beter dan dat velen je willen doen geloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
greentea schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Die Anthem is een bijna 9 jaar oude receiver. Vergelijkbaar met je huidige Marantz. Daar schiet je niks mee op behalve een lichtere portemonnee.

Ik zou lekker doorspelen op de Marantz en een goed oriënteren wat je echt wilt;)
Ja, ik stop met zoeken. Ga gewoon lekker door met mijn Marantz en inderdaad eens nadenken wat ik echt wil. Ik ben nog best tevreden nu maar mijn gedachten was dat een extra power amp de fronts beter zou bedienen dan de receiver. Maar als ik alles overweeg na de reacties gelezen te hebben is dat verloren moeite (en geld...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Hoe op je geluisterd? Heb je het voltage aan de output gemeten om het te level matchen? Maar goed, deze discussie is zinloos. Als je gelooft dat er verschil te horen is dat niet terug te zien is in metingen dan zal dat altijd als placebo actief zijn zolang je niet dubbelblind en level-matched luistert. Tot die tijd ben je een homeopathische luisteraar ;) .
Poh euhm. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Stereoplaatsing is ook een dingetje wat zeker met digitale signal processing gewoon een verschil op kan leveren. Met een analoge input en analoge versterker zou ik je gelijk geven dat stereoplaatsing waarschijnlijk hetzelfde gaat zijn want gewoon signaal links versterkt naar kanaal links en signaal rechts versterkt naar kanaal rechts.

Met digitale processing is dat dus niet het geval en kan het best zijn dat een dsp dus truukjes uithaalt met time delays om zo een een virtueel beeld neer te zetten. Ik weet niet óf de powernode dat doet (ik denk het niet, want vinden de audio puristen niet koel), maar ik weet wel dat het kan. Mijn auto heeft dat namelijk ook en daar kan ik het verschil duidelijk horen tussen de drie standen. Simpelweg doordat bepaalde signalen anders naar speakers worden gestuurd.

Zelfde geldt voor een slecht gecrossoverde subwoofer. Daarvan kan ik heel snel zeggen of ie goed staat afgesteld of niet. Vaak in auto’s veel te hoog (THX afstelling voor muziek is echt prut bijvoorbeeld), waardoor je hoort waar ie ligt.

En stereoplaatsing hoef je ook echt niet levelmatched te beluisteren om dat te kunnen beoordelen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supersnathan94 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

Poh euhm. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Stereoplaatsing is ook een dingetje wat zeker met digitale signal processing gewoon een verschil op kan leveren. Met een analoge input en analoge versterker zou ik je gelijk geven dat stereoplaatsing waarschijnlijk hetzelfde gaat zijn want gewoon signaal links versterkt naar kanaal links en signaal rechts versterkt naar kanaal rechts.

Met digitale processing is dat dus niet het geval en kan het best zijn dat een dsp dus truukjes uithaalt met time delays om zo een een virtueel beeld neer te zetten. Ik weet niet óf de powernode dat doet (ik denk het niet, want vinden de audio puristen niet koel), maar ik weet wel dat het kan. Mijn auto heeft dat namelijk ook en daar kan ik het verschil duidelijk horen tussen de drie standen. Simpelweg doordat bepaalde signalen anders naar speakers worden gestuurd.

Zelfde geldt voor een slecht gecrossoverde subwoofer. Daarvan kan ik heel snel zeggen of ie goed staat afgesteld of niet. Vaak in auto’s veel te hoog (THX afstelling voor muziek is echt prut bijvoorbeeld), waardoor je hoort waar ie ligt.

En stereoplaatsing hoef je ook echt niet levelmatched te beluisteren om dat te kunnen beoordelen hoor.
toon volledige bericht
Beiden producten hebben geen DSP als ik de specificities mag geloven. Ik vermoed dat je per ongeluk een equaliser aan hebt gezet.

En stereoplaatsing moet je wel degelijk level matched luisteren, want anders heb je het risico dat bepaalde details ineens onder je gehoorgrens vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 02-08-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:05:
[...]

Beiden producten hebben geen DSP als ik de specificities mag geloven. Ik vermoed dat je per ongeluk een equaliser aan hebt gezet.

En stereoplaatsing moet je wel degelijk level matched luisteren, want anders heb je het risico dat bepaalde details ineens onder je gehoorgrens vallen.
Ja oke maar dat is niet het detailniveau waar ik het over heb. Als muzikant weet ik instrumenten heel goed te plaatsen in de ruimte. Ik weet hoe een drumstel hoort te klinken en welke tom zich waar bevind. Is echt een eitje om in iedere mix eruit te halen. En die plaatsing deed de powernode gewoon beter.

Wat wel kan is dat ze in de hifi zaak in Roon room correction heeft staan voor beide apparaten (omdat verschillende zones) en dat het daardoor veel ruimtelijker klonk (sonos heeft zelf trouwens trueplay tuning maar die vind ik niet per se lekker klinken en dus wel degelijk DSP). Dit was namelijk alles behalve een volume verschil.

Maakt verder niet uit want ik heb ze beiden niet en de voorkeur zou hoe dan ook uitgegaan zijn naar de Bluesound vanwege de extra aansluiting en features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supersnathan94 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:53:
[...]

Ja oke maar dat is niet het detailniveau waar ik het over heb. Als muzikant weet ik instrumenten heel goed te plaatsen in de ruimte. Ik weet hoe een drumstel hoort te klinken en welke tom zich waar bevind. Is echt een eitje om in iedere mix eruit te halen. En die plaatsing deed de powernode gewoon beter.

Wat wel kan is dat ze in de hifi zaak in Roon room correction heeft staan voor beide apparaten (omdat verschillende zones) en dat het daardoor veel ruimtelijker klonk (sonos heeft zelf trouwens trueplay tuning maar die vind ik niet per se lekker klinken en dus wel degelijk DSP). Dit was namelijk alles behalve een volume verschil.

Maakt verder niet uit want ik heb ze beiden niet en de voorkeur zou hoe dan ook uitgegaan zijn naar de Bluesound vanwege de extra aansluiting en features.
Ok, dat zou kunnen. Als er geen DSP in het D/A pad zit zullen ze identiek klinken, en kan je je inderdaad beter op features focussen. Er is namelijk absoluut geen enkele manier waarop D/A conversie invloed kan hebben op de ruimtelijkheid bij een competent ontworpen apparaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 02-08-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
sonsan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Ja, ik stop met zoeken. Ga gewoon lekker door met mijn Marantz en inderdaad eens nadenken wat ik echt wil. Ik ben nog best tevreden nu maar mijn gedachten was dat een extra power amp de fronts beter zou bedienen dan de receiver. Maar als ik alles overweeg na de reacties gelezen te hebben is dat verloren moeite (en geld...)
Toch maar gek gedaan en een Marantz PM8003 als eindversterker achter de AV receiver gehangen. Gewoon omdat het kan en het ziet er 'leuk' uit.
Nu ervaren of ik verschil hoor.... (zo niet, dan niet ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanuzZ
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03 20:16
En ?
Dik verschil met een 8003 erachter ?

Mvg Twan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten…. De PM8003 hangt inmiddels al weer twee jaar achter een SR7013 en heb deze niet meer verwijderd.
Ik ben zo erg tevreden dus laat het ook zo. Geen idee dus hoe het klinkt als ik de 8003 er tussenuit laat.
Ga ik nog wel een keer doen als ik veel tijd heb, moet dan ook weer Audyssey uitvoeren.
Pagina: 1