Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makebrco
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Hallo,

Als ik de retourafsluiter van de verdeler open komt er een gigantische lading water uitgespoten, veel druk dus,
Kan dit de hoge druk verklaren in de meter van de verdeler.
Heb ook het gevoel dat door de hoge druk vanaf de retour de leidingen niet goed worden gevuld.

Ik heb nu alle groepen op 1 na dicht gedraaid en 1 groep open.
De invoer vanuit de stadsverwarming geopend (thermostaat hoog gezet) en dan zou je verwachten dat aan het einde, vlak voor de retourafsluting water eruit komt als ik de afsluiter aan de rechter kant (boven de regourafsluiter) open zet.
Niets is minder waar, er komt een klein pisstraaltje uit.
Waar kan dit aan liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9xsr7j4s0469Jy6j-NMQFyH_uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWHPZ2zC0sw2ytVTu235xoR8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMbvYBs5xPKBIAaKRBphdIgnRQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsWHJ7LtRBL64pUTmaaUb2gs.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:55
even een paar opmerkingen.
1 de witte flexibele leidingen zijn eigenlijk niet gemaakt voor stadsverwarming.
daar moet nog wel iets aan gedaan worden om te voorkomen dat er 80 graden water door heen loopt.
anders heb je met 10 jaar ofzo best wel een probleem. https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU
2 zit er op je aanvoer en je retour een ontluchter. ? wordt weleens vergeten.
3 je hele verdeler staat op 3,5 bar zit dus wel vol met water en of lucht.
4 gelukkig wel de juiste verdeler/geschikt voor stadverwarming/zie het ook weleens anders.
(edit 5 zit er een onluchtertje op je verdeler ? ik zie helaas weleens wat over het hoofd)
edit 6 je oude topic schopje geven was ook voldoende geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 31-07-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:16
Druk is normaal lijkt mij.
Staan alle voetventielen wel open? Zoja, als je een andere groep erbij openzet is het dan nog een pisstraaltje?
Sowieso moet het geheel ontlucht en ingeregeld worden (niet alle lussen zullen dezelfde lengte zijn) is dit wel gebeurd?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:20
Ten eerste is het niet zo netjes om 2x op de dezelfde dag een topic te openen over hetzelfde ding Temperatuur verdeler vloerverwarming gaat niet omhoog

Ik denk dat het beter is om de installateur te vragen om dit op te lossen, gezien het gebrek aan kennis. Zoals @Jim423 zei: is het ingeregeld? Die horizontale leidingen, daar moet nog cement overheen.

@miciel punt 1 dat is een open verdeler (pomp + thermostaat) die mengt het water tot de juiste max temperatuur zodat de vloer niet beschadigd/smelt. (Deze staat volgens mij op 30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
miciel schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:26:
even een paar opmerkingen.
1 de witte flexibele leidingen zijn eigenlijk niet gemaakt voor stadsverwarming.
daar moet nog wel iets aan gedaan worden om te voorkomen dat er 80 graden water door heen loopt.
anders heb je met 10 jaar ofzo best wel een probleem. https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU
2 zit er op je aanvoer en je retour een ontluchter. ? wordt weleens vergeten.
3 je hele verdeler staat op 3,5 bar zit dus wel vol met water en of lucht.
4 gelukkig wel de juiste verdeler/geschikt voor stadverwarming/zie het ook weleens anders.
(edit 5 zit er een onluchtertje op je verdeler ? ik zie helaas weleens wat over het hoofd)
edit 6 je oude topic schopje geven was ook voldoende geweest.
wat betreft puntje 1, thermische beveiliging van de pomp slaat allang aan voor de 80 graden. goede vloerverwarmingverdelers voor stadsverwarming zijn uitgerust met twee thermostaten. Je kan dan de retour ook afknijpen om te zorgen dat water langer in je circuit blijft en je effectief meer warmte trekt uit het water.

in principe is één ontluchter voldoende. Wel fijn als deze beetje goed hoog geplaatst is, anders is het een paar uur open / dicht draaien van de ontluchter.

Overige puntjes sluit ik me helemaal aan bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
makebrco schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:34:
Hallo,

Als ik de retourafsluiter van de verdeler open komt er een gigantische lading water uitgespoten, veel druk dus,
Kan dit de hoge druk verklaren in de meter van de verdeler.
Heb ook het gevoel dat door de hoge druk vanaf de retour de leidingen niet goed worden gevuld.

Ik heb nu alle groepen op 1 na dicht gedraaid en 1 groep open.
De invoer vanuit de stadsverwarming geopend (thermostaat hoog gezet) en dan zou je verwachten dat aan het einde, vlak voor de retourafsluting water eruit komt als ik de afsluiter aan de rechter kant (boven de regourafsluiter) open zet.
Niets is minder waar, er komt een klein pisstraaltje uit.
Waar kan dit aan liggen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn gok zou zijn dat het water warm genoeg is en de thermostaatknop de aanvoer afknijpt, waardoor het water in het vloerverwarming circuit er niet uitspuit. Ik zie op het eerste gezicht niet veel geks aan je opstelling. Had het persoonlijk wel chic gevonden als elke groep een debietmeter had, maar als alles goed is aanglegd is de flow van nature wel aardig gelijk. Je kan dit checken door de temperatuur van elke retour groep te meten. Als één hoger is, de rest iets afknijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:55
de witte aanvoer leiding kan ook erg warm worden. 80 graden. en die kan er dus niet zo heel goed tegen.
de pex leidingen zitten inderdaad achter tal van beveiligingen zoals mengventiel en maximaal thermostaat.
Pagina: 1