Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Mijn ouders hebben bezoek gehad van een zonnepaneelinstallateur.
die heeft ze aangeboden:
9 panelen Solitek 365 Wp met een Solar egde omvormer type 2200H en 9 optimizers type S440.

De panelen worden als volgt gelegd:
voordak west (250 kompas) helling 40 graden aantal panelen 5.
achterdak op dakdapel zuid kompas 160 helling 10 graden aantal panelen 4.
schaduw op dakkapel van schoorsteen en schaduw op panelen voor dakkapel van het dakkapel zelf.

Nu komt het, ze willen alle panelen in een string leggen (kan ook niet anders omdat de omvormer maar een aansluiting heeft) en dat gaat dan goedkomen zegt de meneer. de optimizers regelen de rest. Ik had altijd begrepen dat dit inderdaad zo is, maar dan op één dakvlak en niet met in string op twee dakvlakken.

Opbrengst berekening: 3089 kWh per jaar, lijkt mij fors optimistisch.

Prijs: 7117 incl. materiaal, montage en BTW en BTW teruggave hulp. Lijkt me ook vrij fors.

Ik heb hem door de SMA tool gegooid maar die komt met twee stings aan. Kan iemand hem door de Solar Edge tool gooien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OX-1HHIt2Zyse8ezqsAouPS31Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TGffIIPMWWCSIEs4hejTR9A6.jpg?f=user_large

Spec panelen: https://www.solitek.eu/st...120_B_365W_compressed.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door martijn v o op 31-07-2022 12:26 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op het plaatje liggen ze onder en naast de dakkapel ipv erop?

Wellicht maakt dat ook nog uit, "voor te weinig panelen in de zon" ivm SE

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Nee er liggen twee dakkapellen, voor liggen ze ervoor en ernaast, achter (die is groter) liggen ze erop.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Oh ok.

Ik keek naar het verkeerde huis.
Excuus

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
oja had ik ook effe lekker een pijl bij kunnen zetten, lekker duidelijk van mij.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Hebben ze maar 1 offerte gevraagd?
Qua prijzen heb ik er geen zicht meer op, mijn panelen liggen er al bijna 10 en 8 jaar op. Maar zou me niet verbazen dat de prijzen niet meer 1 euro per Wp liggen zoals een tijdje het geval was.

Met relatief weinig panelen zal je met een Oost/West opzet op zo iets uitkomen.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Prijs is een tweede, ik wil eerst graag weten of het werkt zo, anders is elke euro er een teveel.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien kan je even een linkje posten in Het grote SolarEdge topic zodat de experts daar je vraag hier zien staan ;)
Je kunt zelf ook met de SolarEdge Designer aan de slag. Als dat in de SMA tool lukt, lukt dat ook wel in SE Designer.

Ik heb het ook geprobeerd met jouw opstelling, maar ik ben bij lange na geen expert dus ik klooi maar wat aan. En alvast een spoiler, ik kwam er met de genoemde omvormer en S440 optimizers niet uit, een Yield Factor loss van 5%. Zelfs de S500B kwam ik nog op een heel kleine waarde (rond de 0,1%). Zoals gezegd, ik kan niet beoordelen wat goed/fout is. Dat kan @Ronald vast beter.

Op zich alles op 1 string met optimizers is wel mogelijk met een SolarEdge opstelling (zoals ik nu begrijp), voor mijn oost-west opstelling van 24 panelen zou alles ook op 1 string moeten. De optimizers zorgen er dan voor dat het goed komt. Maar in jouw geval heb je vrij weinig panelen en onder verschillende hoeken, dus een andere situatie.

Wat wel nodig is om het te berekenen is de datasheet (of exacte typenummer) van de panelen, want ik kon deze panelen niet terugvinden in SE Designer. En de azimuth van de woning heb ik op de gok gedaan, dus als je daar een exact getal van hebt is dat wel handig.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Dank, linkje zal ik plaatsen bij SE.
Panelen zijn: Solar Panel SoliTek Standard HC.120-B 365 W
https://www.solitek.eu/st...120_B_365W_compressed.pdf
Richting dak is 250 op de kompasroos voor het hellend dak achter liggen de plat 10 graden naar zuid 160.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn v o op 31-07-2022 12:23 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Voor richting €2/WP ga ik dit gewoon niet eens door designer gooien. Dat mag de installateur voor dat geld gewoon aanleveren.

Ik denk dat het technisch niet goed gaat komen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1