Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Zijn er voordelen aan een 'oliegevulde' elektrische radiator tov een niet oliegevulde?

Zo is er bijv deze radiator van Rointe
https://rointe.com/nl/d-s...ische-wifi-radiator-990w/
Afbeeldingslocatie: https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_600,h_600/https://rointe.com/nl/wp-content/uploads/sites/7/2019/09/Stack_DI-0990RAD_WHITE_GRAPHITE_DSeries_9element_radiator_NEW.jpg

Nominale vermogen 990 W
Effectieve vermogen ⁽¹⁾ 376 W ⁽¹⁾

Het staat er heel mooi, maar hij trekt natuurlijk gewoon 990Wh neem ik aan?
Op zich niet gek als het dan ook echt serieus beter werkt dan het standaard 27,95 kacheltje van Leenbakker van 1000W.
Ik probeer alleen tussen de regels door te lezen waarom deze dan zoveel beteer zou moeten presteren. Dit formaatje kost immers een goeie 600 euro.

Een andere variant is van DRL:
Afbeeldingslocatie: https://www.drl-products.nl/wp-content/uploads/2020/05/DRL-ECF_ICON_Electrische_Radiator-WEB_A_640x800-5.2020_WEB.jpg
DRL E-Comfort ICON is voorzien van het unieke Dual Therm technology systeem, dat convectiewarmte combineert met stralingswarmte. Door dit duale systeem bent u gegarandeerd van een continue, prettige warmtebeleving.
Dit lijkt (?) een combi IR en convectie/verwarmingselement. Ik kom er niet echt achter hoe en wat eigenlijk.
Ook hier dik 700-800 euro.

Nu gaat het in mijn geval om het opwarmen / kou eruit, van een ruimte waar je je verder niet bevindt, dus stralingswarmte lijkt me voor mij niet de juiste oplossing, althans, als het hier IR betreft.
Maar goed, vaagheid alom van die tweede.
Oliegevuld zorgt natuurlijk voor massa, zodat een (hopelijk) knappe thermostaat wat beter kan moduleren, maar is dat dan ook alles? Kost het puntje bij paaltje hetzelfde als het standaard kacheltje?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Oliegevuld warmt trager op en blijft langer warm na het uitschakelen. Maar het blijft uiteindelijk een weerstand waar elektriciteit 1 op 1 wordt omgezet in warmte. Voor het verbruik maakt het dus niet uit wat je neemt, al die dingen hebben een COP van 1.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:41
Is onlangs al een topic over geweest;
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2139418

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:26
Dit soort heb je ook als oliegevuld.
En ja, uiteindelijke komt het allemaal op hetzelfde neer en is het, zoals @Gizz al zegt COP1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Eigenlijk moet dit soort kachels verboden worden.
Mensen denken dat ze er gas mee kunnen besparen |:(

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Juup schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:53:
Eigenlijk moet dit soort kachels verboden worden.
Mensen denken dat ze er gas mee kunnen besparen |:(
Als hoofdverwarming niet nee, maar als bijverwarming op een klein kamertje werken COP1 kachels prima als je verder geen warmtepomp hebt of kan installeren. Althans, ik gebruik daar gewoon een convectorkacheltje voor. Die oliedingen gebruik ik verder niet.

Als je denkt dat je geld spaart door je hele huis te voorzien van die dingen wordt het een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 30-07-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:40
@paQ
Simpel gezegd sla een gedeelte van de warmte op in de olie ipv de lucht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zo'n oliekachel is niet efficiënter maar vooral constanter. Zet een ventilatorkachel van 2000W aan op een slaapkamertje en het voelt vrijwel direct warm. Infraroodpaneel net zo. Schakel dat ding uit en weg is de warmte.
Zo'n olieradiator geeft 1/3 van het vermogen af, die 2/3 gaat in de olie zitten. Tussendoor schakelt het element steeds uit en blijft de afgifte gewoon doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
_JGC_ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:06:
Zo'n oliekachel is niet efficiënter maar vooral constanter. Zet een ventilatorkachel van 2000W aan op een slaapkamertje en het voelt vrijwel direct warm. Infraroodpaneel net zo. Schakel dat ding uit en weg is de warmte.
Zo'n olieradiator geeft 1/3 van het vermogen af, die 2/3 gaat in de olie zitten. Tussendoor schakelt het element steeds uit en blijft de afgifte gewoon doorgaan.
Op zich dus wel “prettiger”. iig een vlakkere grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Die had ik idd nog niet gezien.

De kachel in dat topic heeft echter 3 elementen. Dat heeft een spiraalkacheltje van Alutherm op zolder ook. Stand 1,2,3.

De kachel uit mijn startpost kun je in allerlei configuraties kopen. 5,7,9,11 enz elementen.

Maar goed. Samenvattend blijft het opgenomen vermogen ws hetzelfde, omdat ik moet “wachten” op convectie aan de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
TL;dr: Dit soort kachels zijn gewoon geen goed idee.

Inefficient (COP = 1), betekent duurder verwarmen dan gas.

Langzaam, omdat je moet wachten op convectie.

Onzuinig, omdat je de hele warmte verwarmt (en lang) ipv lokale verwarming zoals IR lampen / panelen vaak worden ingezet op een specifieke plek en kortdurend, en daarmee voorkomen dat je de hele ruimte moet opwarmen.

Onveilig, oliekachels worden vaak erg heet (70+ graden). De meeste mensen zijn dat niet meer gewend omdat moderne radiatoren prima werken bij 60-70 graden. Kinderen leunen dan ook wel eens onbedachtzaam op deze kacheltjes. Daarnaast zijn ze vaak instabiel of rollen ze weg.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Kan wezen, maar niet op elke plek kun je “even” een stel leidingen trekken om een lage temp radiator te installeren (water+elektra).
En juist vanwege hitte kwam ik op deze uit. Die wordt ws niet zo heet als je zegt. Eenmaal op temp, 43 graden volgens opgaaf.
Hoeveel hij daar nog boven komt wordt niet vermeld.

Ik weet dat elektrisch verwarmen inefficiënter is vs gas. Alleen wek ik 11 MW op per jaar, en verwarm ik het halve huis elektrisch.
Met de komende gasprijzen is het niet meer “4 keer zo duur” zoals vroeger.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 31-07-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:38

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

_eLMo_ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:46:
Inefficient (COP = 1), betekent duurder verwarmen dan gas.
Hangt er natuurlijk vanaf. Met je cv verwarm je meerdere ruimtes in het huis waarbij de thermostaat in de woonkamer hangt. Als je de cv aanzet omdat je maar in 1 ruimte aanwezig bent welke niet de woonkamer is dan ben je juist erg inefficiënt bezig.

Zo is mijn vrouw soms alleen thuis waarbij ze alleen in haar hobby/kantoor kamer is. Die verwarmt ze dan met een electrisch kacheltje. Kacheltje is echter overleden en ik ging googlen op olie gevulde kacheltjes dus ik kwam dit topic tegen :+

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Pagina: 1