Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Atag Zonnegascombi voorzien van warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-11 11:13
Wij hebben sinds 15 jaar een Atag zonnegascombi (Q-solar) met een 380l voorraadvat, hierop zijn zonnecollectoren aangesloten (druksysteem glycol) waardoor we een 4 maand per jaar zonder gas kunnen voorzien in ons warm water. Voor verwarming is gans de woning voorzien van vloerverwarming. Gezien er geen aardgas is in onze straat hebben wij destijds gekozen voor een ondergrondse propaangastank.
Daarnaast hebben we ook PV panelen en nog best wat stroom over, dus overweeg ik een warmtepomp (bij voorkeur monobloc systeem gezien eenvoud).
Echter zou ik de rest van de installatie willen behouden omdat die 100% in orde, dus is me niet duidelijk wat er dan mogelijk is en hoe best kan aangesloten worden.
Simpelste oplossing is gasbrander eraf en daar de WP op, met bediening van de 3-weg klep, al de rest blijft dan behouden. Echter voor sanitair water is eigenlijk de gasbrander nog steeds interessanter denk ik (hoge temp) en die hangt er toch. Dus zou liefst het systeem zo voorzien dat de warmtepomp enkel zorgt voor lage temperatuur (vloerverwarming en evt. al voorverwarming sanitair) en dat de rest wordt opgevangen door gas. Wij kunnen momenteel toch ook niet volledig van het gas af gezien we hier ook op koken, en de propaantank ook wel veel geld heeft gekost...
Warmteverliesberekening van de woning heb ik destijds ook zelf gedaan en kwam tussen 11 en 12kW (echter, huidige brander is 25kW gezien dat de lichtste was toen)

Als ik het financieel bekijk en mijn berekening klopt:
Jaarverbruik 3000l propaangas, zou overeen komen met een 22.000kWh en kost aan huidige prijzen ongeveer 2500€.
Al ik reken met COP 4 wil dat zeggen 5.500kWh stroom nodig die 1550€ kost (hier reken ik niet eigen opbrengst zonnepanelen).
Dus zou dan besparing zijn van om en bij de 1000€/jaar.

Ik lees zeer veel ervaringen op het forum, maar niet direct de combinatie met een bestaande zonneboiler en evt. behoud van de gasbrander.
Allereerst klopt mijn redenering ? En wat zouden jullie adviseren in zulke situatie (toch gas volledig weg ?) ?
Ook is het hydraulische schema dat dan nodig zou zijn me niet duidelijk...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:00
Heb je onderhoudskosten aan de propaantank?
Dat het veel geld gekost heeft betekend - hoe vervelend dat ook voelt - niet dat er mee doorgaan de juiste keuze is als je langjarig voordeliger uit bent op andere manier...

Ik snap verder niet wat er lastig is aan de propaanbrander voor je SWW houden... Je gaat naar 2 geheel gescheiden systemen:

* SWW met zonnecollector en/of propaan
* Verwarming geheel losstaand via WP.

Het wordt pas lastiger als je propaan als backup wil houden voor de verwarming.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 30-07-2022 10:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• GeertV78
Hier alvast schema van de Atag zonnegascombi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZgUK47UHtEvgA7iqagva6aiMUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/521cZXoYfg7uIgLmT9RELDSD.png?f=user_large

• GeertV78
Er zijn zeker 'onderhoudskosten' aan de huidige installatie:
- Onderhoudscontract ondergrondse tank : 130€ / jaar
- Keuring gasleidingen binnen : 125€ / 5jaar
- Onderhoudscontract gasketel : 145€ / jaar

Dus totaal een 300€ / jaar, wel zit onze kookplaat mee op het gas.

Denk dat de complexiteit zit in het feit dat het een geïntegreerd systeem is die Atag...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ziet eruit als een QSolar?
Mooi systeem maar inderdaad ingehaald.

Wat ik zou doen:

* (vloer)verwarming direct op een monoblock, niet via de boiler en mengverdelers vervangen/op LTV inregelen
* spiraal 5 en 8 in serie op een 3wegklep voor opwarmen SWW
* gaskraan gewoon dichtdraaien en stekker van pomp 4 eruit, ervan uitgaande dat de collector dan als vanouds blijft werken (maar slechts voor SWW).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• GeertV78
Is inderdaad een Qsolar, oude benaming was zonnegascombi als ik me niet vergis...

Vloerverwarming op monobloc lijkt me inderdaad beste keuze, er zijn echter geen mengverdelers, de collectoren zitten rechtstreeks op de Atag en gebruiken de pomp daarvan. Op zich geen probleem denk ik ?
Spiraal 5 en 89 in serie zou je doen om een groter oppervlak te hebben ?
Maar in dit geval is er geen manier de gasketel nog te gebruiken natuurlijk... Lijkt me dan ook eenvoudiger om ook het solar gedeelte weg te halen zodat die volledig uit kan.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat van de verdelers scheelt dan alvast :)
Alles eruit is inderdaad technisch eenvoudiger, maar een boiler is niet echt goedkoop dus die hergebruiken lijkt me wel zinvol.
De collectoren weghalen is ook weer werk, terwijl ze het op zich wel doen, denk ik.

Met zo'n riante boiler kan je met vrij lage temperatuur werken (45°C?) en is een warmtepomp ook goedkoper dan gas met douchen.

Propaan kost in je berekening €0,114/kWh en elektriciteit €0,282/kWh, dus break even is COP 2.47 en dan moet je ook de vaste kosten van de tank nog terugverdienen. Dat haalt mijn warmtepomp nog bij A-5W45 en dan houd ik nog geen rekening met het lagere gasketelrendement bij SWW.
Als je dus eenmaal een warmtepomp hebt, is op de propaantank dus de sunk cost fallacy van toepassing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• GeertV78
Boiler is inderdaad niet goedkoop en is als ik me niet vergis volledig uit RVS, dus die zou nog wel even mee moeten kunnen, geen idee wat verwachtte levensduur is eigenlijk... Enige wat maar mager is, is de isolatie van deze boiler, nu hier ook hoe lager de temperatuur hoe minder verlies.
Als de zon schijnt hebben we vaak tegen de middag de boiler al op 85 graden, wat als maximum is ingesteld, dus de zonnecollectoren (vacuum) werken echt perfect.
Momenteel zit er sowieso aan de uitgang van het tapwater een thermostatische mengkraan (nummer 19 op schema) die het water dat naar de leidingen gaat mengt met koud water tot een 45 a 50 graden, je wil echt geen 85 graden uit de kraan ;-).
Dus wanneer er geen zon is, lijkt me inderdaad die 45 a 50 graden voldoende als boilertemperatuur.
Is dit nog met een redelijke COP te doen in de winter ? Want dan kan ik inderdaad volledig van het gas af...
Zijn er jaarlijkse onderhoudskosten aan de warmtepomp eigenlijk ?

En weet je of er warmtepompen zijn die heel mijn systeem incl. de zonnepanelen zouden kunnen regelen ?
Blijft enkel over hoed ik de vloerverwarming stuur, was van plan om zoneventielen te plaatsen zodat regeling per ruimte mogelijk is, en dan zou de warmtepomp aan/uit krijgen. Maar lees dat je voldoende warmteafgifte moet hebben, dus hoe zit dat ?

[ Voor 15% gewijzigd door GeertV78 op 31-07-2022 14:30 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

KISS: de warmtepomp heeft een regelprint waar een kamerthermostaat, de vloerverwarming werkt op de circulatiepomp van de warmtepomp.
De regelprint heeft ook een aansluiting voor een eigen boilervoeler en sturing voor de driewegklep.
Op die manier werken bijna alle merken en zo staat de solarinstallatie er los van. Die zou dus niet aangeraakt hoeven worden.
Wil je toch alles in 1 dan weet ik van Vaillant dat het zou kunnen, kost wel weer wat en je schiet er weinig mee op.

Zone regeling zou ik om diverse redenen niet doen, zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic .

• GeertV78
Ik volg je wel kwa principe, maar de pomp van de zonnepanelen wordt nu bediend door de Atag, ik kan die moeilijk houden alleen hiervoor (is trouwens toestel dat redelijk wat stroom trekt). Eigenlijk is die regeling ook heel simpel, gewoon verschil tussen temperatuur onderin boiler en temperatuur zonnepanelen, beiden PT1000 sensor...
Zone regeling is voor ons eigenlijk wel belangrijk, hebben beneden een kachel en open trap, als die brand zitten we boven in het huis in de kou 'zeker badkamer op noorden). Zelfde probleem voor het stuk kangoeroewoning... Dus 1 thermostaat gaat gewoon niet.
Ik lees (en ook op datasheets LG) dat dit met een buffervat moet opgelost worden zodat de WP zijn warmte kwijt kan ? Dat stuk is me niet 100% duidelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door GeertV78 op 31-07-2022 17:41 ]

• GeertV78
Als ik juist ben is een buffer nodig van 25l per kW onderste modulatie warmtepomp, alleen die gegevens vind ik niet...

• Proton_

Proton_

Team Welles

In plaats van zoneregeling met buffervat kan je ook meerdere kleine warmtepompen overwegen, zeker voor een kangoeroewoning denk ik dat het de installatie kan vereenvoudigen.
Dat kan het, naast systeem inhoud, ook makkelijker maken om aan het benodigd debiet te komen.
Vaak is vloerverwarming toch te traag om oververhitting te voorkomen en is doorstoken (op WAR) gewoon het handigst, zeker met een open trap. Bovendien is de afgifte ook vanzelf nul bij een Ta van 25°C en een ruimte van 25°C.

Maar een buffervat kan natuurlijk ook om onvoldoende afgifte en onbalans te maskeren.
Welke warmtepomp heb je op het oog? Dit soort details kan je vaak goed navragen in het merk specifieke topic :)

Elke zonnecontroller lijkt me te kunnen werken met een delta-T regeling, hooguit dat je moet zoeken naar eentje die een modulerende pomp snapt.

• GeertV78
Aparte warmtepomp is een optie, nu het systeem is niet volledig gescheiden, voor de vloerverwarming zou ik het nog kunnen, maar voor sanitair water is het 1 geheel. En net daarvoor is dan een iets zwaardere warmtepomp weer beter op de boiler van 380l... Dus ik denk dat 1 warmtepomp misschien toch de voorkeur heeft, wss. ook beter kwa prijs.
Ik zal een warmepomp nodig hebben van 11 a 12kW, merk speelt me niet direct zo'n rol, als ik ze maar kan integreren in mijn domotica systeem dat volledig op HomeAssistant zit, hiervoor lijkt Panasonic al zeker een goede keuze omdat er een opensource printje voor is, de andere merken ben ik er nog niet achter...
Heb jij tips evt. ? Ik lees dat jij Vaillant hebt, tevreden ?

Update na wat in te lezen: Mitsubishi kan blijkbaar ook geïntegreerd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door GeertV78 op 02-08-2022 08:30 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik ben tevreden over mijn warmtepomp: stil, zuinig, gebruiksvriendelijk.
Domotica koppeling gaat dan officieel via de cloud en onofficieel via een ebus print die ook leveringsproblemen heeft :)

• GeertV78
Top ! Enige wat ik bij de Vaillant zie is toch wel laag verwarmingsvermogen bij lage temperaturen ? Dus dat wil zeggen dat je sterk moet overdimensioneren toch ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat valt volgens mij erg mee.
Bij -7 halen ze hun stickervermogen nog.
De grafiek loopt door tot -25, dat doet niet iedereen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg_q3emVfUCoF6ssoU90mpBpy50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3lJP3OdV7MKjzYFgJ4eR0tUI.png?f=fotoalbum_large

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-11 17:00
Interessant topic, een situatie waar ik mijn atag zonnegascombi ook heen wil. Hopelijk vind je het niet erg dat dit een breder topic word voor meer mensen met een atag zonegascombi die hetzelfde willen?
GeertV78 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:41:
Wij hebben sinds 15 jaar een Atag zonnegascombi met een 380l voorraadvat, hierop zijn zonnecollectoren aangesloten (druksysteem glycol) waardoor we een 4 maand per jaar zonder gas kunnen voorzien in ons warm water.
4 maanden per jaar geen gas verbruiken klinkt goed, heb je tips hoe dat aan te pakken? Ik merk dat hij af en toe in de nacht wanneer er geen verbruik is toch wat gas pakt (dat zie ik via de uitlezing van de slimme meter, die geeft dan 0,1 m3 verbruik aan midden in de nacht).

En ik had in het zonneboiler-topicc gelezen dat @BenEco ons al is voorgegaan, wellicht kan hij nog tips geven hoe hij het heeft aangepakt.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geert h schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:36:
Interessant topic, een situatie waar ik mijn atag zonnegascombi ook heen wil. Hopelijk vind je het niet erg dat dit een breder topic word voor meer mensen met een atag zonegascombi die hetzelfde willen?

[...]

4 maanden per jaar geen gas verbruiken klinkt goed, heb je tips hoe dat aan te pakken? Ik merk dat hij af en toe in de nacht wanneer er geen verbruik is toch wat gas pakt (dat zie ik via de uitlezing van de slimme meter, die geeft dan 0,1 m3 verbruik aan midden in de nacht).

En ik had in het zonneboiler-topic gelezen dat @BenEco ons al is voorgegaan, wellicht kan hij nog tips geven hoe hij het heeft aangepakt.
Klopt :) , in 2016 heeft mijn Atag Q-solar met 4 zonnecollectors uit 2012 een ombouw ondergaan van gas naar l/w warmtepomp.
Voornaamste reden, het verhogen van comfort wat mogelijk werd door subsidie op de L/W wp.
Waar moet je rekening mee houden, let wel er is geen woning gelijk, ik woon in een 2/1 kap woning bouwjaar 2001, verwarmde gebruikersoppervlakte bgg +/-60m2, 1e verdieping idem en zolder met open trap verbinding 35m2.

Let op! als je de gaskraan van de Atag afsluit valt die in storing en doet je zb ook niks meer. dit is op te lossen maar ik wou van het gas af dus ketel eraf, op MP en binnenunit Panasonic erop.

Zonneboiler systeem (onderste spiraal) is niks aan veranderd. heeft wel een eigen controller gekregen, een SR618C6. Hier zit standaard een programma in voor 2 boilers met prio regeling.

Middelste spiraal: hier zit de L/W WP op gemonteerd (was cv) en deze is voor verwarming van het 380L boilervat met sww water. werkt op zijn eigen programma.

Bovenste spiraal: hier zit nu de cv op aangesloten (was sww) en de aansturing word gedaan door de bestaande cenvax4 regeling van de vloerverwarming benedenverdieping. deze heeft een extra aan en uit contact waarmee een 2e pomp aangestuurd kan worden die dan de flow naar beneden en radiatoren 1e verdieping verzorgt.

Sww warm uit gaat naar koud in 2e 150L boilervat met zb spiraal en 3 kW elektrisch element.
Foto voor/na ombouw en ik hoor wel als er verder vragen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdq21Rj-bxAUcSDtX8-iWCMP3Y0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LylRkPxyLaIq6JZGmbBisjl6.jpg?f=user_large

En vervang hierdoor +/- 1000m3 gas met +/- 2200kWh stroom voor sww en cv . :)

Edit: @GeertV78 Heb een 5 kW WP aangesloten op middelste spiraal, deze warmt het gehele 380L boilervat met gemak naar 50 graden.
Met de bovenste spiraal onttrek ik de warmte weer uit het vat, gedachte hierachter was dat hierdoor pendelgedrag WP vermeden zou worden hetgeen in de praktijk ook zo bleek te werken.
Met warm uit bedoel ik warm sww uit het 380L boilervat naar koud in 150L boilervat 2. dit heeft niks met de bovenste spiraal te maken. Hiermee is in de winter de koud in van mijn 150L sww boiler +/- 45 graden van de WP i.p.v. +/-_ 7 graden uit de koud water leiding. Hoeft het elektrische element (cop 1) minder te doen.
Door 2 vaten te gebruiken is er een scheiding tussen sww en cv en kan je beiden onbeperkt gebruiken en zit je niet zonder sww.

[ Voor 13% gewijzigd door BenEco op 19-08-2022 19:13 ]

• GeertV78
@Geert h Top om ook mee te denken en ervaring te delen. Wat ik in de zomermaanden doe om geen gas te gebruiken is op het toestel de verwarming en sanitair uitschakelen (blauwe ledjes uit). Ik ga ervan uit dat die dan niks verbruikt, al kan ik het niet zo exact meten gezien op propaangastank...

@BenEco ook super om je ervaring te delen, ik ben in contact met installateur WP en zij weten het zo niet met de bestaande boiler, daarnaast wil Atag ook geen info verschaffen over de grootte van de verschillende warmtewisselaars, meermaals geprobeerd...
Een dingetje is me niet helemaal duidelijk, onderste spiraal is inderdaad de zonnepanelen, in mijn geval met glycol en kwestie van gewoon een delta-T regeling op te zetten.
Dan dacht ik dat er nog een middelste spiraal was, die normaal dient om de vloerverwarming voor te verwarmen als er heet water in de boiler is, die kan dus idd. perfect op de warmtepomp, maar is die groot genoeg om de boiler op te warmen, want warmtepomp moet warmte kwijt kunnen (in mijn geval natuurlijk ronde de 12kW).
Laatste stukje snap ik dan niet goed: als ik juist ben is er dan nog een spiraal bovenaan waar normaal de gasbrander op zit om de boiler op te warmen. En dan heb je het ganse vat zelf (sanitair) met onderin koud in en bovenaan warm uit.
Dus snap niet goed waarom je 2e vat hebt en het gebruik van de bovenste spiraal ?

Als ik hybride zou gaan zou op die bovenste evt. de brander kunnen blijven zitten. Maar geen idee wat de Atag ervan vind als heel die regeling met die middelste spiraal weg is...

• GeertV78
@BenEco alvast bedankt voor je update, het sanitaire gedeelte ben ik helemaal mee :-), kleier vat om op te warmen.
Maar je verwarming blijf ik een beetje raar vinden,of ik snap het niet... Normaal laat je toch je WP via een drieweg klep schakelen naar CV of SWW ? Jij doet de verwarming rechtstreeks met die bovenste spiraal ?

• BenEco
  • Niet online
GeertV78 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:30:
@BenEco alvast bedankt voor je update, het sanitaire gedeelte ben ik helemaal mee :-), kleiner vat om op te warmen.
Maar je verwarming blijf ik een beetje raar vinden,of ik snap het niet... Normaal laat je toch je WP via een drieweg klep schakelen naar CV of SWW ? Jij doet de verwarming rechtstreeks met die bovenste spiraal ?
Klopt, wp zit op de middelste spiraal en bovenste spiraal loopt het cv water door. Gebruik het sww voor warmte transport. Niks raars aan, gewoon omdat het kan. Maar er zijn meer wegen naar Rome, sww en cv d.m.v. een driewegklep is ook mogelijk. Huidige uitvoering werkt in mijn huis / situatie prima durf ik na een aantal jaren wel te zeggen.

Edit: @GeertV78 Cv water temperatuur is prima te regelen, Panasonic WP met eigen interne regeling voor boiler temp, verder is er een Cenvax4 met kamerthermostaat/pomp regeling voor de vloerverwarming bgg en 1e verdieping zijn radiatoren met elk een thermostaat knop en eigen pomp.

[ Voor 18% gewijzigd door BenEco op 20-08-2022 14:04 ]

• GeertV78
@BenEco nu ben ik helemaal mee :-)
Dus die 3-weg klep heb jij niet en verwarming gaat via boiler. Ik zie dan 1 nadeel, je kan de temperatuur van het CV water dan niet echt regelen, dat is dan gans je vat eigenlijk... Wel mooie setup dat je ineens een buffer hebt voor je CV.

Ik overweeg om toch voorlopig de gasketel nog te houden en naar een hybride setup te gaan. Bovenste spiraal blijft dan gasbrander en dan op de middelste warmtepomp. Voor de vloerverwarming kan ik dan WP en gasbrander in cascade zetten (gasbrander standaard uit) zodat ik evt. kan overschakelen gezien alles afhankelijk is van verhouding prijs gas / elektriciteit en we niet weten hoe dit zal evolueren...

• GeertV78
Ik heb eens een eerste poging gedaan voor hybride setup. Er zal nog wel eea ontbreken, zeker terugslagkleppen, filters,...
Wat denken jullie ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfLtLpsh1m-0lg3f2HjKO055Rp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BB5A86mVltViCXktVlmmXR4f.jpg?f=fotoalbum_large

• GeertV78
Oei, niemand opmerkingen of een idee of dit werkt ?

• Emiel12
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-03-2024
Heel interessant voor mij deze topic. Sinds enige tijd ben ik ook aan het kijken om ons huis van het gas te krijgen of tot 80% te reduceren.

Wij wonen in een huis van 1100m3 gebouwd in 2017 RC waarde 6 HR++ glas, beneden overal vloerverwarming circa 200 m2, geen wtw systeem.
Wel voorzien van 4 Atag zonnecolectoren die samen met een cv ketel ook van Atag het huis verwarmd. In het jaar 2021 hebben we zo’n 2000 kuub gas verstookt.

Wat is jullie advies? Als ik een lucht waterpomp bij op het systeem zet kan ik dan al serieus gas besparen of kan ik zelfs zonder CV het huis warm houden?
Zonnepanelen hebben we al die leveren genoeg op en we kunnen die nog met 2000 kWh op dezelfde omvormer uit bereiden.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/adviezen :)

• Joddik
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-11-2022
Ik heb ook een zonneboiler Atag Zonnegascombi 380 l 33 W CV.
Warmtepomp aangesloten op de middenspiraal. Nu zoek ik de specificatie van het vermogen van deze drie spiralen in het 380 liter vat. Heel moeilijk te achterhalen, al van alles gebeld, o.a. Atag.
Wie o wie kan mij hier meer over vertellen?

Verder is het electrisch naverwarmen heel interessant geworden, maar zou graag een veel groter buffervat extra aansluiten omdat een avond/nacht verwarmen heel veel energie vereist. Een ruwe raming komt uit op 2-4m3 water. Ben ook bezig om zoutoplossingen te bestuderen die kristalliseren bij ca 55 graden C. Maar dat is niet dit topic waarschijnlijk.

• GeertV78
@Joddik Je bent voor een hybride setup gegaan dan met de gasbrander nog steeds op de bovenste spiraal ?
Maakt die er geen probleem van dat de 3-weg klep van die middelste spiraal weg is ?
Boilerspecificaties heb ik zelfde probleem. Al meermaals contact opgenomen met Atag technische dienst, ze willen dit gewoon niet geven volgens mij...

• Joddik
Goedenmiddag,
Wat leuk al die Q-solar gebruikers!
Ik heb ook een Qsolar shr II 33 W met één PVT paneel 2 maal 3 meter (water opvoeren, oude setting) op het dak.380 liter boiler en zoals boven beschreven met drie spiralen in het vat: onderste voor "zonverwarmd-water", die daarboven voor voorverwarming van CV retour water en de bovenste voor het snel verwarmen van warm water. In de zomermaanden draai ik gasloos voor warm tapwater, behoudens lang aanhoudend bewolkt weer met veel volk over de vloer. De CV is aan vervanging toe, het vat lijkt nog prima.

Nu het leuke: ik heb op de middelste spiraal een 4 kW warmtepomp aangesloten die warm water in tegengestelde richting door de spiraal pompt, 33/55 graden. De aansluiting zit net voor het vat in de spiraal met T-stukken 22 mm. Dat werkt zonder dat er aanpassingen zijn gedaan aan de Qsolar. Het gevolg is dat de warmtevraag van de brander drastisch afneemt.

Nu een punt van aandacht. De Q-solar is twintig jaar geleden ontworpen op een fikse delta T (meer dan 10 graden) over de spiralen. De warmtepompen van tegenwoordig hebben eigenlijk grotere spiralen nodig om de kleinere delta T te overbruggen. De warmtepomp moet dus relatief langzaam rondpompen om de warmte goed over te brengen in de spiralen, of een grotere delta T aanbieden tov de tank-temperatuur.

Mijn huis heeft nu bij vriezen voldoende aan 55 graden CV temp en voor tapwater is 40-45 graden voldoende, behoudens zo nu en dan legionella opwarming naar 65 graden.

Ik weet niet of het laatst getoonde schema dan voor mij handig is als ik de CV-gas er af haal en er een elektrisch element voor in de plaats zet.

Voor het begrip van lezers die geen Q-solar hebben:
De middelste spiraal is voor voorverwarming van CV retourwater, voordat het bij de CV uitkomt om eventueel verder verwarmd te worden. De warmtepomp warmt dat water op met de middelste spiraal. In het geval dat de spiraal voor voorverwarming wordt gebruikt, gaat het water uit de warmtepomp direct naar de CV toe en ontsteekt de CV automatisch niet.

Het water dat uit de CV komt kan naar keuze de CV-leiding aanvoer ingaan of naar de bovenste spiraal om het water snel bij te verwarmen in de boiler. Met twee douches vol aan gaan de 33 kW dan even hun werk doen. Alleen heb ik dat in de instellingen naar een maximum van 14 kW, 40 graden afgeknepen met wekelijks legionellacontrole ... De CV mag niet meer dan 5 kW branden. Heel wat geïsoleerd afgelopen jaren ...

• Joddik
@GeertV78 De driewegklep zit er nog steeds en functioneert prima. De controller staat veel in "6", dus dat de tank wordt gebruikt voor bijverwarming. De brander is dan uit.

• jankuster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-01 10:23
Dag allemaal,

Een nogal technisch verhaal voor mij tot nu toe.

Wij hebben sinds 2009 een AtagQ25SC380N met 3 solar panelen, gecombineerd met een Elga LW warmtepomp.
Verder hebben wij 41 pv zonnepanelen, we hebben een electrische auto.
Ons gasverbruik is dermate laag (op het moment van schrijven dit jaar tot nu toe 49m3). Hetgeen alleen gebruikt word voor naverwarming van sww. Denk ik er over om in het boilervat een electisch verwarmingelement te (laten) installeren zodat we van het gas af kunnen.
Zoals het er nu uitziet hebben wij dit jaar ongeveer 2000 kWh over. Ruim voldoende om de boiler na te verwarmen denk ik.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• GeertV78
@jankuster hoe is de warmtepomp op de Qsolar aangesloten bij jouw ?
Als ik het goed begrijp zou de weerstand enkel nog dienen voor legionellaverhoging op de boiler ?
49m3 aardags komt overeen met ongeveer 500kWh, dus je hebt nog reserve ;-)

• jankuster
Hallo GeertV78,

Wel een late reactie, sorry daarvoor!

De warmtepomp is aangesloten op het cv systeem van de ketel als Hybride en stuurt de ketel aan.
Deze heb ik echter uitgeschakeld voor verwarmen zodat de wp het alleen moet doen.

Wat betreft totale energieverbruik vorig jaar: 76m3 gas (veel meer Vastrecht als gaskosten)
1896kWh stroom over.

Wij overwegen nu een All-Electric wp.
En het zou mooi zijn als we daar de zonneboiler voor konden hergebruiken.
Een en ander omdat er voor onze Elga buitenunit geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn.
Zolang het draait is het oké maar we moeten iets voor als het ding kapot gaat.

Ik had de volgende configuratie gedacht voor QSolar:
Bovenste spiraal?
De gasunit vervangen door de binnenunit van de wp, het cv water op de middelste spiraal als buffervat en aansluiten op Verwarming.
Onderste spiraal Zonneboiler laten.
Een Ventilatielucht warmtepompboiler plaatsen en voeden met SWW uit zonneboilervat QSolar.

Onze ventilatielucht is constant tegen de 23 graden, vandaar.

Schiet er maar op, ben benieuwd.

• GeertV78
@jankuster het is me niet helemaal duidelijk hoe je de spiralen zou aansluiten ?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ga binnenkort afscheid nemen van mijn q-solar op gas. De zonnecollector heb ik al gedoneerd aan een medetweaker, de rest (ketel, 2e ketel, boilervat en brainq thermostaat) komt vrij zodra mijn warmtepomp geinstalleerd wordt. Iemand geïnteresseerd om (delen van) de installatie voor een zacht tweakersprijsje over te nemen? Bij interesse zal ik wat extra details opzoeken zoals leeftijd en specs.

When life gives you lemons, start a battery factory

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:21
Is het niet beter om de warmtepomp samen met de solar aan te sluiten op de onderste spiraal?

Ik verwacht dat door de warmtepomp op het middelste spiraal aan te sluiten alleen de bovenste helft van de boiler warm water bevat.

Eventueel zou met een warmtewisselaar het cv circuit waar de warmtepomp op zit gescheiden kunnen worden van het glycol circuit waardoor de collectoren ook blijven werken.

En waar kun je welk electrisch element plaatsen in de boiler van q solar?

• jankuster
Hoi GeertV78,

Wederom sorry voor de late reactie.

De spiralen zijn gewoon standaard aangesloten zoals Atag ze gemaakt heeft en een en ander werkt nog steeds maar....

Nu zijn wij zo langzamerhand toe aan een nieuwe warmtepomp want ons Elga hybride systeem is inmiddels 15 jaar oud en voor de Elga (Carrier buitenunit, geen onderdelen meer leverbaar)moet vervangen worden.

Nu naar All-Electric.
Nog geen installateur gevonden die onze Solarmodule kan/wil hergebruiken.
Zijn er op dit forum verdere ontwikkelingen in verband met QSolar en Warmtepomp?

• BenEco
  • Niet online
jankuster schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:25:
Hoi GeertV78,

Wederom sorry voor de late reactie.

De spiralen zijn gewoon standaard aangesloten zoals Atag ze gemaakt heeft en een en ander werkt nog steeds maar....

[-]

Zijn er op dit forum verdere ontwikkelingen in verband met QSolar en Warmtepomp?
Het werkt hier nog prima, vanaf maart 2016 nog 0 storingen met de WP gehad. Heb 1x de buitenunit schoon gemaakt.
Van 2001 t/m 2016 gemiddeld 950 tot 1000 kuub gas per jaar en nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ASH3zn33Pg1didW8sUXgWsc8bI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XtACiNlWYfuGEiz4X2vsz7VZ.jpg?f=user_large :) Zie net dat vanmiddag de zon voor ruim 2 uur het al van de WP heeft overgenomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV0LR1W1dSW8ZxikcWmaWKL1DZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2ZHuAkXCh6Rk1dDJ5fMFMnq.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: @jankuster je hebt een pm ontvangen.

[ Voor 39% gewijzigd door BenEco op 14-03-2024 23:46 ]

• jankuster
beneco,

Wij gaan van het gas af, eindelijk een installateur gevonden die tijd heeft.

Vraag,

Zoals ik jouw verhaal lees heb jij geen zonneboiler meer?

Ik zou deze graag gebruiken met een installatie ongeveer zoals jij hem hebt.

Alleen geen idee hoe de zonneboiler te laten werken zonder de gasketel en met een WPboiler.
Pagina: 1