Synology MariaDB5 / MariaDB10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45
Ik heb op mijn Nas een paar oude simpele (maar wel belangrijke) databases staan, in MariaDB5. Nu wil ik mijn NAS eens upgraden naar DSM7, maar dan moet je ook naar MariaDB10

Ik maak gebruik van de databases in Excel voornamelijk, via ODBC, dat is een projecjes dat al 10 jaar zo loopt en ik heb te weinig tijd om dat te veranderen. Ik heb daarvoor op MariaDB5 een gebruiker dbuser die vanaf % mag connecten en dat werkt(e) prima.

Nu heb ik om te migeren op MariaDB10 dezelfde user aangemaakt, maar omdat MariaDB10 een strenger passwordbeleid heeft heb ik daar een ander ww ingesteld. Vóór ik de databases heb overgezet heb ik op MariaDB5 dezelfde user hetzelfde ww gegeven.
Daarna de databases geexporteerd en geimporteerd op DB10

Probleem 1 (MariaDB5):
Echter nu kan deze gebruiker op MariaDB5 geen verbinding meer maken via ODBC, melding: Access Denied for user 'dbuser@192.168.1.104 (IP van mijn laptop)
Dit terwijl ik verder niks gewijzigd heb op MariaDB, behalve dan het wachtwoord van deze gebruiker. dbuser staat ingesteld op % qua connecties (dat was al zo)
Maar ook via localhost (bijv. via phpmyadmin) komt dbuser er niet meer in?

Als ik de rootuser % geef, dan kan ik met root wel inloggen via ODBC, maar dat wil ik in principe natuurlijk niet. Als ik het IP adres van mijn laptop invoer bij de gebruiker blijft het hetzelfde

Probleem 2 (MariaDB10):
Ik kan hier geen verbinding mee krijgen via ODBC, ook niet met de rootuser.

Ik had - naast via Google een aantal zaken - dit gevonden
MariaDB v10 op Synology NAS niet te bereiken vanuit laptop

Hier wordt - iets wat ik ook via google vond - aangegeven dat MariaDB standaard geen externe connecties toelaat. dat is hier vermoedelijk het geval. Via php zie ik dat de genoemde "bind address op 0.0.0.0" staat dus dat lijkt inderdaad het issue (is op mariaDB5 geen bestaande setting)
Ik heb echter geen flauw idee hoe ik dat moet wijzigen (knop "wijzigen" in phpmyadmin is disabled). Ik heb wel telnet/ssh aangezet en kan daarmee inloggen op de NAS, maar daar stopt mijn kennis.
Op de Mariadb website wordt beschreven dat je de my.cnf file moet wijzigen, maar die kan ik nergens vinden (ben niet zo thuis in CLI op de synology)

Ik heb ook de tool HeidiSQL geprobeerd, maar hetzelfde resultaat: access denied voor dbuser op MariaDB5, can't connect (zowel root

Beste antwoord (via Stefke op 29-07-2022 18:39)

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Goed bezig. :)

Less alienation, more cooperation.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Kun je op je NAS geen Docker draaien? Ik zou gewoon die versie in een container jassen en "call it a day".

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/Docker

Als je meer tijd hebt wel upgraden natuurlijk. :)

BTW: bind address 0.0.0.0 op Unix is alle IP adressen.
0.0. 0.0, in this context, means "all IP addresses on the local machine" (in fact probably, "all IPv4 addresses on the local machine"). So, if your webserver machine has two IP addresses, 192.168. 1.1 and 10.1.
https://serverfault.com/q...ess-0-0-0-0-and-127-0-0-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Voor alles dat je qua ontwikkeling zelf gebruikt op een Synology, kun je inderdaad het beste Docker gebruiken zoals @Sandor_Clegane schrijft. Dan heb je zelf controle over welke versie je van MariaDB draait en staat het ook los van DSM.

[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 29-07-2022 08:11 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, mijn Nas ondersteunt dat niet, Ds214play.
Die moet ook nog een keer vervangen worden maar voorlopig staat dat niet op de planning

Iemand een tip waarmee ik toch naar MariaDB kan verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:13
Als de user root wel werkt en je mariadb enkel gebruikt voor je excelkoppeling, zou ik lekker die root user gebruiken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:39
Zit het probleem hem niet in de gebruikte authentication plugin? Sommige clients zijn niet in staat om de huidige default te gebruiken en dat kan resulteren in de genoemde foutmelding. Dan zou je je DB user moeten aanmaken of alteren met IDENTIFIED WITH optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@Freeaqingme Dat zou op zich wel kunnen, maar dat is alleen bij MariaDB5. Ik kan daarmee niet verbinden op MariaDB10.
Desondanks wel raar dat ik nu met diezelfde user waar het eerst mee ging nu geen toegang meer krijg op MDB5 na passwordwijziging, terwijl ik me niet bewust ben van enige andere wijziging op die server.

Ik denk dat de oorzaak die instelling is, maar helemaal zeker weet ik het niet (daarvoor te weinig kennis van de materie en mySQL/mariaDB).
Het is iig wel duidelijk dat MariaDB10 standaard helemaal geen externe verbindingen toelaat - staat expliciet op de website - en dat zou door die setting komen.

Voor de duidelijkheid de situatie nu:
- op MariaDB5 kan ik niet meer met dbuser, maar wel met root verbinden via ODBC. Dat is op zich voldoende (alleen gisteren leek het erop dat ik met geen enkele gebruiker meer met deze server kon verbinden; daardoor leek mijn hele "proces" niet meer te werken; dat zou een probleem zijn.
Root werkt weer, vooralsnog prima, mits ik niet naar MariaDB10 ga/wil
- op MariaDB10 kan ik niet connecten, het probleem dáárvan is dat ik mijn DSM niet kan upgraden van 6 naar 7

[ Voor 28% gewijzigd door Stefke op 29-07-2022 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Niet upgraden? Ding niet aan het internet hangen en het lekker houden zoals het is?

Wil je lekker freubelen zou ik MariaDB eens op een andere machine installeren en gewoon eens rustig kijken hoe je dat aan de praat moet krijgen. Scheelt een hoop geneuzel als het gewoon een test omgeving is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:07:
Niet upgraden? Ding niet aan het internet hangen en het lekker houden zoals het is?
Ja dat wordt wel een optie, maar kom op, dit moet toch gewoon te fixen zijn? Het is alleen dat ik te weinig kennis van mySQL/MariaDB servers heb.

Zojuist op MariaDB5 user "dbuser" exact dezelfde rechten gegeven als root, maar dan nog steeds "Access denied for user 'dbuser'@'192.168.1.104'"

edit: ik kan met die user zelfs op phpmyadmin (dus op localhost op MariaDB5) niet inloggen. Zou ik iets verkeerd gedaan hebben met password wijzigen? (Dan zou ik een melding "password wrong" verwachten...).
Ik zal eens een nieuwe user maken en kijken of die wel wil werken.

edit2: als ik met root met verkeerd ww inlog dan krijg ik dezelfde melding (en niet "wrong password"); vermoedelijk dus iets met verkeerd password ontstaan bij dbuser
Een nieuwe user werkt wel.

Dus: probleem op MDB5 is opgelost, ik had blijkbaar een verkeerd ww ingesteld op dbuser (toch twee keer moeten intypen :? )

Nu - eventueel nog op MDB10...

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 29-07-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Stefke schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:13:
[...]

Ja dat wordt wel een optie, maar kom op, dit moet toch gewoon te fixen zijn? Het is alleen dat ik te weinig kennis van mySQL/MariaDB servers heb.

Zojuist op MariaDB5 user "dbuser" exact dezelfde rechten gegeven als root, maar dan nog steeds "Access denied for user 'dbuser'@'192.168.1.104'"

edit: ik kan met die user zelfs op phpmyadmin (dus op localhost op MariaDB5) niet inloggen. Zou ik iets verkeerd gedaan hebben met password wijzigen? (Dan zou ik een melding "password wrong" verwachten...).
Ik zal eens een nieuwe user maken en kijken of die wel wil werken.
Zie mijn laatste twee zinnen, installeer gewoon een versie op een machine ergens en ga daar eens rustig voor zitten.

Deze gezien? https://mariadb.com/kb/en...for-remote-client-access/
Postgress doet ongeveer hetzelfde, iets met een hosts.conf waarin je daadwerkelijk een ip range definieert.

[ Voor 10% gewijzigd door Sandor_Clegane op 29-07-2022 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb buiten mijn laptop en NAS geen andere hardware, dus als ik op mijn laptop MariaDB zou installeren dan zit ik alleen maar op localhost (denk ik?). Op mijn laptop kan ik de configfile wel vinden (voor hij op mijn NAS stond had ik mySQL op mijn PC staan) maar op synology is dat ook wat uitdagend.

Ja die link had ik gezien, dat bracht me op een spoor van het probleem. Maar ben in Synology CLI net zo onbekend (of nog meer) dan in MariaDB server workings

Ik zal in de CLI in de juiste directory, maar vond daar geen my.cnf, maar volgens dit artikel moet je er dan gewoon één neerzetten met de optie die je wil
https://kb.synology.com/e...ustomized_on_Synology_NAS

edit: hmm...mogelijk lees ik het verkeerd en moet de bind address juist 0.0.0.0 zijn? Dat is ie dus al, al spreekt dat dan tegen dat het default 127.0.0.1 is want dat is bij mij dus niet het geval

Uit dat andere topic:
code:
1
2
3
4
5
6
By default, the value is set to 127.0.0.1 (listens only in localhost).

In this example, we’ll set the MySQL server to listen on all IPv4 interfaces by changing the value to 0.0.0.0
mysqld.cnf

bind-address           = 0.0.0.0

zojuist ingelogd op de NAS en met mysqld --help --verbose nogmaals gechecked
bind-address staat al op 0.0.0.0
skip networking staat op false

Dus dat betekent dat ik verbinding zou moeten kunnen maken?

edit: de oplossing bleek "simpel", deze optie (TCP/IP verbinding) aanzetten. Ik keek puur uit toevalligheid op de MariaDB10 app in DSM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-S1zZA-zf9VMTSh8n3h2TgNensc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pSBXyHe1dLjtWjy06tePoCsY.jpg?f=user_large
Wat er op de achtergrond dan qua settings is gebeurd, geen idee.

[ Voor 55% gewijzigd door Stefke op 29-07-2022 11:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Goed bezig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
haha tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Stefke schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:23:
edit: de oplossing bleek "simpel", deze optie (TCP/IP verbinding) aanzetten. Ik keek puur uit toevalligheid op de MariaDB10 app in DSM
[Afbeelding]
Wat er op de achtergrond dan qua settings is gebeurd, geen idee.
_O-

Problem solved iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Stefke schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:20:
Nee, mijn Nas ondersteunt dat niet, Ds214play.
Oh dat is jammer dan inderdaad. Maar ik snap het wel op zich, het zijn ook niet de goedkoopste apparaten. Ik heb zelf een DS218+. Eigenlijk wil ik een 4 bay, maar de prijzen die je daarvoor betaalt kun je bijna een PC'tje bouwen. Aan de andere kant is het ecosysteem met de apps wel fijn (Hyper Backup naar C2, Active Backup for Microsoft 365 inclusief Recovery Portal zijn voorbeelden van apps die ik gebruik en toch niet wil missen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Lethalis schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:50:
[...]

Oh dat is jammer dan inderdaad. Maar ik snap het wel op zich, het zijn ook niet de goedkoopste apparaten. Ik heb zelf een DS218+. Eigenlijk wil ik een 4 bay, maar de prijzen die je daarvoor betaalt kun je bijna een PC'tje bouwen. Aan de andere kant is het ecosysteem met de apps wel fijn (Hyper Backup naar C2, Active Backup for Microsoft 365 inclusief Recovery Portal zijn voorbeelden van apps die ik gebruik en toch niet wil missen).
Daarom heb ik ooit een tower server van Lenovo op de kop getikt. 4 Cores 8 Threads en ruimte voor 4 X 3,5 en 4 x SSD op een SAS expander. Ding loopt al jaren als een zonnetje en is relatief zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Moet je wel alles softwarematig zelf inrichten. Dat is niet echt mijn hobby

Overigens heb ik nog even nagekeken, de beide opties staan nog op dezelfde waarden
bind-address staat al op 0.0.0.0
skip networking staat op false
dus daar zat het niet in.

Mijn 214play dient voornamelijk voor Synology Drive Client icm Cloudstation backup en als mediaserver (Emby, Sonarr, Radarr). Dat geklooi met MariaDB wil ik eigenlijk een keer naar een cloud brengen (Azure) maar dan moet eigenlijk alles op de schop. Geen tijd voor.

En ik wil inderdaad nog even niet de investering doen, t is toch gauw weer een honderd of 6, al vind ik het wel jammer dat ik geen dockers kan draaien. Dan ga je toch net even wat makkelijker dingen uitproberen/uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Misschien heeft die optie niet eens met de config van Maria DB te maken. zal me niks verbazen als het een IP Tables wijziging doorvoert. Het is gewoon Linux natuurlijk.

Scheelt natuurlijk, hoef je alleen maar IP Tables te wijzigen in plaats van per stuk software een parser te schrijven voor die specifieke config file.

Tja, toen ik hem kocht waren er nog geen Intel Synology machines VZIW.

Ubuntu server is redelijk bulletproof en met VS Code heb je best leuke plugins om het allemaal wat simpeler te maken. Kost wel meer werk ben ik met je eens.

[ Voor 43% gewijzigd door Sandor_Clegane op 29-07-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:43:
Ubuntu server is redelijk bulletproof en met VS Code heb je best leuke plugins om het allemaal wat simpeler te maken. Kost wel meer werk ben ik met je eens.
Synology heeft een hoop leuke backup software. Op Ubuntu moet ik dan zelf manieren vinden om cloud backups te maken (rsync, rclone, borg, heb ook eens Cloudberry backup geprobeerd), maar zoiets als Hyper Backup op een Synology werkt veel prettiger.

Ook is er dus backup software voor Microsoft 365 en Google Workspace. Dat heb ik niet op Linux, iig niet met hetzelfde gebruiksgemak.

Dat heeft mij doen switchen (ik had een Debian server). Enige dat op Linux prettiger was, waren versleutelde USB backups (met LUKS). Daar heeft Synology dan weer niks voor. Dat los ik momenteel op via een Windows machine met Macrium.

Maar gezien ik überhaupt al wat lui was met het vervangen van die USB schijven (ik heb er 3, 1 thuis, 1 in de auto, 1 op mijn werk), is de cloud backup naar Synology C2 nu leidend. En de USB gewoon als extra af en toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Klopt hoor, alles heeft zijn voor en na. Ik vind de flexibiliteit wel fijn.

Heb nu een OpenBSD firewall erop gezet. Gewoon omdat het kan. :) Via KVM netwerk kaartje doorgezet. Het houdt me ook wel een beetje scherp.

De tijden dat ik uren kon pielen met hardware, drivers enzo heb ik ook wel gehad, maar gewoon wat leuke shell scripts bouwen en wat met docker klooien vind ik time well spent. Helpt ook weer met Raspberry Pi gehack enzo. Het is allemaal Linux. :)

Pagina: 1