Later dit jaar gaan wij een huis bouwen. Het gaat om een kubus woning met een plat dak(zie hieronder). Het idee is om het minimale aantal zonnepanelen te leggen die nodig zijn om het huis voor de BENG energie neutraal te krijgen(ivm financiering). Dit om tijdens de bouw de financiële middelen in andere dingen die achteraf niet meer aan te passen/uit te breiden zijn te stoppen. Het idee is dan om later als we in het huis wonen het aantal zonnepanelen uit te breiden met meer panelen en extra omvormer(s).
Onze BENG berekening komt uit op: 15 panelen van 370wp, gelegen op zuid.
1. De elektricien stelt het volgende voor:
15 AEG AS M1202B 370Wp -> totaal vermogen 5.500 Wp.
1 Fronius Symo 5.0-3-M omvormer
Ondersteuningssysteem plat dak van der Valk opstelling oost-west 6/6/3
Daarnaast raden ze aan om 16 panelen te leggen aangezien dit een even aantal geeft met de dakjes van een oost-west ligging.
2. Nu gaf de elektricien vandaag een tweede optie:
Micro omvormers: APsystems DS3(1 micro omvormer per 2 panelen)
APSystems ECU-R informatie gateway voor monitoring
Panelen, opstelling en ondersteuningssysteem blijft hetzelfde.
Prijs is hetzelfde voor beide systemen
Hij geeft aan dat micro omvormers verschillende voordelen hebben:
En een plaatje voor het totaal beeld:
Onze BENG berekening komt uit op: 15 panelen van 370wp, gelegen op zuid.
1. De elektricien stelt het volgende voor:
15 AEG AS M1202B 370Wp -> totaal vermogen 5.500 Wp.
1 Fronius Symo 5.0-3-M omvormer
Ondersteuningssysteem plat dak van der Valk opstelling oost-west 6/6/3
Daarnaast raden ze aan om 16 panelen te leggen aangezien dit een even aantal geeft met de dakjes van een oost-west ligging.
2. Nu gaf de elektricien vandaag een tweede optie:
Micro omvormers: APsystems DS3(1 micro omvormer per 2 panelen)
APSystems ECU-R informatie gateway voor monitoring
Panelen, opstelling en ondersteuningssysteem blijft hetzelfde.
Prijs is hetzelfde voor beide systemen
Hij geeft aan dat micro omvormers verschillende voordelen hebben:
- elk paneel is los te monitoren
- schaduw elimineren, echter zal er op ons dak geen schaduw zijn dus dit maakt voor ons niet uit
- geen omvormer in de garage, waar de Fronius door de actieve koeling best wat lawaai kan maken
- panelen zijn door te koppelen en daarmee kunnen makkelijk panelen bij geplaatst worden om het systeem in de toekomst uit te breiden
- De fronius omvormer heb ik eerder uitgezocht en hier ook in dit topic feedback opgevraagd en lijkt een kwalitatief hele goede oplossing. De elektricien geeft aan dat APSystems voor micro omvormers de vergelijkbare top van de markt is. Welke van deze 2 voorstellen is de beste keuze en waarom? Ik kom er zelf niet helemaal uit na alle informatie gelezen te hebben
- Is het gebruik van micro omvormers echt zo eenvoudig uitbreidbaar of valt dit in de praktijk nog wel eens tegen?
- Zijn er mensen die de APSystems micro omvormers hebben en wat is jullie ervaring hiermee?
- De BENG berekening kwam op ligging zuid, de elektricien beveelt toch oost west met dakjes aan omdat je hiermee voor particulieren de ombrengst over de dag verspreid en de stroom opwekt wanneer je het vaker nodig hebt(sochtends en savonds). Ik weet niet of dit wel voor ons geldt aangezien in ons te bouwen huis mijn vriendin een schoonheidssalon heeft zitten en dus altijd thuis is en ik zelf ook voornamelijk thuis werk. De elektricien gaf aan dat dit gebruik overdag waarschijnlijk beperkt zal zijn. En dat de verwarming vaker savonds aan gaat en je hiermee toch nog wat opbrengst pakt. Wat is jullie aanbeveling hierover?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
En een plaatje voor het totaal beeld:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen