Advies (micro)omvormers zonnepanelen nieuw te bouwen huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 22:22
Later dit jaar gaan wij een huis bouwen. Het gaat om een kubus woning met een plat dak(zie hieronder). Het idee is om het minimale aantal zonnepanelen te leggen die nodig zijn om het huis voor de BENG energie neutraal te krijgen(ivm financiering). Dit om tijdens de bouw de financiële middelen in andere dingen die achteraf niet meer aan te passen/uit te breiden zijn te stoppen. Het idee is dan om later als we in het huis wonen het aantal zonnepanelen uit te breiden met meer panelen en extra omvormer(s).

Onze BENG berekening komt uit op: 15 panelen van 370wp, gelegen op zuid.

1. De elektricien stelt het volgende voor:
15 AEG AS M1202B 370Wp -> totaal vermogen 5.500 Wp.
1 Fronius Symo 5.0-3-M omvormer
Ondersteuningssysteem plat dak van der Valk opstelling oost-west 6/6/3
Daarnaast raden ze aan om 16 panelen te leggen aangezien dit een even aantal geeft met de dakjes van een oost-west ligging.

2. Nu gaf de elektricien vandaag een tweede optie:
Micro omvormers: APsystems DS3(1 micro omvormer per 2 panelen)
APSystems ECU-R informatie gateway voor monitoring
Panelen, opstelling en ondersteuningssysteem blijft hetzelfde.
Prijs is hetzelfde voor beide systemen

Hij geeft aan dat micro omvormers verschillende voordelen hebben:
  • elk paneel is los te monitoren
  • schaduw elimineren, echter zal er op ons dak geen schaduw zijn dus dit maakt voor ons niet uit
  • geen omvormer in de garage, waar de Fronius door de actieve koeling best wat lawaai kan maken
  • panelen zijn door te koppelen en daarmee kunnen makkelijk panelen bij geplaatst worden om het systeem in de toekomst uit te breiden
Nu heb ik een aantal vragen:
  1. De fronius omvormer heb ik eerder uitgezocht en hier ook in dit topic feedback opgevraagd en lijkt een kwalitatief hele goede oplossing. De elektricien geeft aan dat APSystems voor micro omvormers de vergelijkbare top van de markt is. Welke van deze 2 voorstellen is de beste keuze en waarom? Ik kom er zelf niet helemaal uit na alle informatie gelezen te hebben
  2. Is het gebruik van micro omvormers echt zo eenvoudig uitbreidbaar of valt dit in de praktijk nog wel eens tegen?
  3. Zijn er mensen die de APSystems micro omvormers hebben en wat is jullie ervaring hiermee?
  4. De BENG berekening kwam op ligging zuid, de elektricien beveelt toch oost west met dakjes aan omdat je hiermee voor particulieren de ombrengst over de dag verspreid en de stroom opwekt wanneer je het vaker nodig hebt(sochtends en savonds). Ik weet niet of dit wel voor ons geldt aangezien in ons te bouwen huis mijn vriendin een schoonheidssalon heeft zitten en dus altijd thuis is en ik zelf ook voornamelijk thuis werk. De elektricien gaf aan dat dit gebruik overdag waarschijnlijk beperkt zal zijn. En dat de verwarming vaker savonds aan gaat en je hiermee toch nog wat opbrengst pakt. Wat is jullie aanbeveling hierover?
Het dak zal er als volgt uitzien
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En een plaatje voor het totaal beeld:
Members only:

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 20:47
Zonder schaduw is een stringomvormer eigenlijk altijd de betere keus vanwege prijs. De fronius is een hele dure, hier kan best een goodwe voor gebruikt worden.

En leg op zijn minst dan 24 panelen, 4x6 /\/\, dat ziet er beter uit en anders krijg je toch wel spijt dat je het niet gedaan hebt.
En voor het mooiste ook nog noord en zuid van daklicht nog 4 stuks, dus 32 totaal, 16o16w twee strings. Omvormer helemaal blij.

[ Voor 17% gewijzigd door Cpt.Chaos op 28-07-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Meer dan 16 panelen gaat op dit moment niet lukken aangezien we aardig aan de max van ons budget zitten en het budget voornamelijk in dingen die we later niet kunnen aanpassen willen stoppen voor de bouw van ons huis. Later, na de bouw, zullen er sowieso zonnepanelen bijkomen.

De panelen zijn niet zichtbaar vanaf beneden dit aangezien de dakrand zo gemaakt is dat de panelen uit het zicht gelegd kunnen worden. Ook zit er nog een lichtkoepel op het dak waardoor ik denk dat gelijke rijen niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik voeg me bij de tip aan,nu zoveel mogelijk als de portemonee toe laat,wel gelijk een omvormer op maat kopen,anders dubbel geld later.
Panelen zo plaatsen dat het kwestie van aan schuiven en klikken is.
Een Growat omvormer is muis stil,en goedkoper dan fronius.

En is het niet mogelijk dat je voor de Beng aan toont dat je later alsnog gaat plaatsen,zodat nu de bouwer het niet hoeft te doen.
Ik heb dat mensen wel eens zien zeggen op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:35
Als je nu niet meer dan 16 panelen kunt leggen, dan zou ik een systeem nemen op zuid dat later om te bouwen / uit te breiden is naar 32 panelen oost/west. Stringomvormer met 2 MPPT's. Je kunt misschien wat grotere panelen nemen. 370Wp is toch een stuk minder dan 410Wp wat tegenwoordig ook heel gangbaar is. Maar wel zodat het straks 32 oost/west niet in de weg zit. Maar volgens mij heb je ruimte genoeg. Misschien passen er ook wel 450Wp panelen?
Panelen zijn echt een goudmijntje. Hoe meer je legt hoe langer je jaarlijks 100% van je verbruik kunt salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:24
1 van de installateurs die ik recent over de vloer heb gehad, gaf aan dat de voorkeur een gewone omvormer was tov Micro omvormers. Dit omdat de gewone omvormer beter aan sluit bij de toekomstige thuis accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Hij bedoelde te zeggen dat dat beter aansluit bij zijn stand van kennis, maar het kwam er een beetje raar uit begrijp ik.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
danny.s schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:19:
1 van de installateurs die ik recent over de vloer heb gehad, gaf aan dat de voorkeur een gewone omvormer was tov Micro omvormers. Dit omdat de gewone omvormer beter aan sluit bij de toekomstige thuis accu.
Tsja, ze kunnen vanalles roepen, maar dat maakt het niet minder dan onzin.

Een hybride stringomvormer wel, maar er zijn ook batterij oplossingen voor micros en solaredge.

En je nu voorbereiden op iets wat nog onduidelijk is hoe en wat het eruit gaat moeten zien, lijkt me vrij onzinnig.

En als laatste: als je budget al zo krap is dat de paar paneeltjes er niet afkunnen… gaat dat wel goed? Het valt altijd tegen, en tegenwoordig is het helemaal gekkenhuis. Daarnaast, als je er tijdens de bouw al een Eneco modelcontractje tegenaan kan klappen hebben de panelen zich al terugverdient voordat je huis opgeleverd is, bij wijze van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Als ik het goed begrijp is de normale omvormer de betere keuze omdat:
  • moeilijk bereikbaar in het geval dat je erbij moet
  • kan meer vermogen aan als ik toch zwaardere panelen zou nemen
  • minder componenten die kapot kunnen
  • betere prijs over het algemeen, maar in dit geval is de prijs hetzelfde
  • weinig voordeel aangezien er geen schaduw is
  • makkelijker aan te sluiten op accus in de toekomst
En ik denk dat het juist prima met het budget gaat, we houden een strak overzicht met kosten en vermogen aan en weten daarom precies waar we staan. Daarnaast willen we ook nog een buffer aanhouden voor onvoorziene omstandigheden. Die 16 extra panelen kosten misschien zo goed als niks op het gehele huis. Maar datzelfde geldt voor nog heel veel andere dingen en door dat allemaal toe te voegen zit je zo weer 2 ton hoger. Dan dienen er uiteindelijk keuzes gemaakt te worden en één van die keuzes is om het minimale aantal zonnepanelen nodig voor de BENG te leggen en dit later uit te breiden.

Voordeel van zonnepanelen is dat je panelen later bij kan leggen en een omvormer bijplaatsen. Veel andere dingen kan je maar eenmaal goed doen en daarna nooit meer aanpassen. Om die reden onze keuze om daar nu focus op te hebben maar toch genoeg zonnepanelen mee te nemen om in ieder geval de installaties te kunnen compenseren.

En die zonnepanelen die we dan wel leggen daarvoor wil ik dan een zo goed mogelijke keuze maken waarbij we rekening houden met uitbreidbaarheid op een later moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesvdzanden
En wat rekent hij voor deze 16 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Members only:

incl montage en ondersteuningssysteem voor plat dak.

Wel dien ik, omdat het via de aannemer gaat nog de afgesproken aannemersprovisie hier overheen te betalen a 12%. De elektricien zal de gehele electra installatie plaatsen en ook zorgen dat alles netjes weggewerkt is en past in het geheel.

[ Voor 8% gewijzigd door Vaez op 28-07-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:58

DukeBox

loves wheat smoothies

Vaez schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:54:
Als ik het goed begrijp is de normale omvormer de betere keuze omdat:
Bijna alle punten kan je ook omdraaien daarnaast ontbreken ook een aantal voordelen.
• moeilijk bereikbaar in het geval dat je erbij moet
Op een plat dak toch geen enkel probleem ? Daarnaast zijn ze er voor gemaakt om langdurig zonder problemen te werken en in de praktijk doen ze dat ook.
Bijkomend voordeel is dat er geen hooge spanningen in/op je huis zijn.
• kan meer vermogen aan als ik toch zwaardere panelen zou nemen
Micros kunnen dat ook. Van de genoemde DS3 zijn er ook meerdere versies (l,h en m) met specifieke eigenschappen (lees: andere vermogens rangers)
• minder componenten die kapot kunnen
Als iets minder (en met name niet actieve) componenten bevat zijn dat wel micro's.
• betere prijs over het algemeen, maar in dit geval is de prijs hetzelfde
De meerprijs over meerdere jaren is maar weinig, de voordelen vaak ook. Je moet dus een sterke wens hebben informatie per paneel te hebben of voldoen aan de specifieke toepassingsvoordelen.
• weinig voordeel aangezien er geen schaduw is
Bij een goede match met je panelen heb je wel een maximale opbrengst. Uiteindelijk heb je het maar over een paar kWh per jaar dus economisch gezien niet rendabel.
• makkelijker aan te sluiten op accus in de toekomst
Dat is niet zo, je werkt alleen anders met alleen AC coupled systemen. Daar zit wel een extra inefficiëntere omzetting in (DC naar AC van je panelen naar net en vervolgens AC weer naar DC naar je accu en weer DC naar AC accu naar je net). Maar het voordeel is dat je op geen enkele manier vast zit aan een fabrikant en ook goedkopere oplossingen kan gebruiken die niet offgrid en vermogen aware moeten zijn zoals een sessy.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Vaez schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:27:
***members only***

Wel dien ik, omdat het via de aannemer gaat nog de afgesproken aannemersprovisie hier overheen te betalen a 12%. De elektricien zal de gehele electra installatie plaatsen en ook zorgen dat alles netjes weggewerkt is en past in het geheel.
Dat is een nette prijs in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 21:53
Van micro’s weet ik niet veel maar ik ben het wel met de elektricien eens om voor oost west te gaan. Je hebt dan idd meer spreiding wat gunstiger zal zijn wanneer salderingsregeling afgebouwd is. Verwacht echter niet al te veel extra opbrengst in de avond tov louter zuid panelen.

Je kan hier even voor jezelf spelen. https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

370wp is wel een beetje 2021 panelen, zeker aangezien het ook nog wel een half jaar duurt voordat je gaat leggen. Minimum is toch echt wel 400 tenzij je flinke korting krijgt.

En overweeg anders om een duurzaamheidslening af te sluiten zodat je dak meteen vol kan leggen. Maximaal vol leggen is een zeer gunstige bezigheid tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 20:44
voor de prijs, pak de totaalprijs, ex btw, en deel die door het aantal Wp dat er totaal in de offerte staat. Dan zou je ergens rond de 1 - 1.2 euro moeten uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Bedankt voor alle input en nuttige informatie.
Ik heb me nog verder ingelezen maar blijf het moeilijk vinden. Als ik online lees over de micro omvormers lijkt dit helemaal geweldig maar het meeste wat je er over vind is wel "marketing/sales materiaal".

Zijn er mensen met ervaring met APSystems? Wat is jullie ervaring en wat zijn de mogelijkheden voor het uitlezen naast de app in bv een domotica tool/andere software.

De 370wp heb ik ook al met de electricien besproken, hij geeft inderdaad aan dat het maar de vraag is of deze 370wp panelen nog te leveren zijn tegen de tijd dat ze op het dak gaan of dat er voor dezelfde prijs betere zijn. Hij wilt dit dan ook tegen die tijd opnieuw bekijken. Verwachting van hem was dat de omvormer gewoon blijft passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Vaez schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:38:
Bedankt voor alle input en nuttige informatie.
Ik heb me nog verder ingelezen maar blijf het moeilijk vinden. Als ik online lees over de micro omvormers lijkt dit helemaal geweldig maar het meeste wat je er over vind is wel "marketing/sales materiaal".

Zijn er mensen met ervaring met APSystems? Wat is jullie ervaring en wat zijn de mogelijkheden voor het uitlezen naast de app in bv een domotica tool/andere software.

De 370wp heb ik ook al met de electricien besproken, hij geeft inderdaad aan dat het maar de vraag is of deze 370wp panelen nog te leveren zijn tegen de tijd dat ze op het dak gaan of dat er voor dezelfde prijs betere zijn. Hij wilt dit dan ook tegen die tijd opnieuw bekijken. Verwachting van hem was dat de omvormer gewoon blijft passen.
Er is behoorlijk ervaring met aps,alleen de laatste modellen zijn pas paar maanden op de markt dus tja ervaring....
Maar de oudere versies werken fantastisch op alle fronten. Garantie ook dik in orde.
maar normaal is het ook een duurder systeem,zeker met de logging erbij voor 300 euro ofzo.
Dus als jij het echt voor dezelfde prijs krijgt aangeboden zou ik dat doen.
Maar ik denk dat jou elektricien daar wel van terug komt als hij de boeken in duikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiekertBOB
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-06 13:00
Vaez schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:27:
***members only***

Ik heb geen plat dak. Een growatt omvormer met 15 panelen, 325. Dit kostte ons nog geen 5000 voor alles bij elkaar. Het was inclusief plaatsing extra groep meterkast en zonder de BTW teruggave.
Dan lijkt jouw offerte wel erg veel, al kan het merk van de zonnepanelen ook veel verschil maken.

In ieder geval iets om mee te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Vaez schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:38:
Ik heb de QS1 geplaatst bij familie en bij mijzelf mijn string omvormer vervangen door DS3 en DS3-l afgelopen maart. Alles is prima uit te lezen met een ECU-R en er zijn diverse scripts om lokaal de data uit te lezen als je info per paneel wilt in je eigen systeem, anders kan je er natuurlijk iedere meter tussen hangen die je zelf wilt. Zoals ik al eerder schreef is de info per paneel voor mij een grote meerwaarde maar puur en alleen omdat ik dat leuk vind. Op geen enkele manier ga je de meerkosten terugverdienen. Alle winst die ik mogelijk meer uit de set haal had ik anders met gemak (en waarschijnlijk zelfs meer) ook gehaald door bij een string set een extra paneel op te nemen.

Het enige is dat ik bij mijn eigen huis 2 verschillende dakhellingen heb en in totaal 4 oriëntaties, daar haal ik wel overduidelijk meer uit de panelen bij de verschillende zon standen. Het aantal panelen was ook te weinig om met meerdere strings te werken.

Dat speelt voor jou geen rol maar wat wel mogelijk nuttig is is dat door je platte dak je vrij eenvoudig aanpassingen kan maken. Merk je dat je meer energie nodig hebt tijdens piek momenten, kan je er een aantal op Zuid leggen. Heb je juist meer energie nodig in de avond, kan meer richting west leggen. Je kan hier ook mee inspelen op de terugverdien tijd zolang de saldering blijft bestaan en naar gelang deze wordt afgebouwd hier op inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Dat is goede informatie, dankjewel. Dus de micro omvormers zijn eigenlijk wel de betere keuze als ik deze voor dezelfde prijs kan krijgen in ieder geval. Ik ga er nog eens goed over nadenken

Wel nog een andere vraag.

Ik heb ondertussen ook jullie aanbeveling om alles op oost west te leggen ipv op zuid bekeken.
Maar als ik de genoemde website gebruik om dit te berekenen kom ik op 900kwh meer per jaar als ik alles op zuid leg ten opzichte van oost west

Alles op zuid(16 panelen):
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Alles op oost west(8 oost, 8 west):
https://www.thomasberger....w2=2960&temp_coeff2=-0.48

Waarom zou ik dan toch voor oost west kiezen? De opbrengst aan het einde van de dag is namelijk sowieso niet erg hoog op basis van dit diagram, maar op de piek van de dag wel een stuk lager bij oost west.

Daarnaast zal de woning overdag gebruikt worden door een schoonheidssalon aan huis en ik die vaak thuiswerk. En ook is er een 300 liter boiler op de warmtepomp die opgewarmd kan worden om toch de stroom te gebruiken en is er koeling via de warmtepomp aanwezig waarvoor de warmtepomp zal draaien. Of mis ik iets in deze afweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Vaez schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:07:
Dat is goede informatie, dankjewel. Dus de micro omvormers zijn eigenlijk wel de betere keuze als ik deze voor dezelfde prijs kan krijgen in ieder geval. Ik ga er nog eens goed over nadenken

Wel nog een andere vraag.

Ik heb ondertussen ook jullie aanbeveling om alles op oost west te leggen ipv op zuid bekeken.
Maar als ik de genoemde website gebruik om dit te berekenen kom ik op 900kwh meer per jaar als ik alles op zuid leg ten opzichte van oost west

Alles op zuid(16 panelen):
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Alles op oost west(8 oost, 8 west):
https://www.thomasberger....w2=2960&temp_coeff2=-0.48

Waarom zou ik dan toch voor oost west kiezen? De opbrengst aan het einde van de dag is namelijk sowieso niet erg hoog op basis van dit diagram, maar op de piek van de dag wel een stuk lager bij oost west.

Daarnaast zal de woning overdag gebruikt worden door een schoonheidssalon aan huis en ik die vaak thuiswerk. En ook is er een 300 liter boiler op de warmtepomp die opgewarmd kan worden om toch de stroom te gebruiken en is er koeling via de warmtepomp aanwezig waarvoor de warmtepomp zal draaien. Of mis ik iets in deze afweging?
Omdat er met oost west meer panelen op passen,die geven namelijk geen schaduw aan elkaar.
Maarja als je van plan bent om het dak maar half te vullen kun je beter voor zuid gaan ja.
Maar gezien de hoge energie prijzen zou een half dak beetje dom zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:35
Daarom stelde ik ook voor om eerst 16 op zuid te leggen en later om te bouwen naar oost/west en 16 erbij. Sowieso op aparte MPPT (op dezelfde of op nieuwe omvormer). Ik zou niet later uitbreiden met een paar panelen op dezelfde string erbij; grote kans dat je huidige panelen over een paar jaar niet meer te leveren zijn. Je wilt geen mix van panelen met verschillende specs qua stroomsterkte op 1 tracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dus de micro omvormers zijn eigenlijk wel de betere keuze als ik deze voor dezelfde prijs kan krijgen in ieder geval.
Beter is niet het juiste woord in jouw geval, het biedt wel meer flexibiliteit in aanpassingen. Als het even duur is zou ik zelf voor micro's gaan.
Dat is o.a. wat ik bedoel met flexibiliteit. Ik zou zelf gaan voor zoveel mogelijk opbrengst en zoveel mogelijk eigen gebruik.

Soms is dat door alles op Zuid te leggen en dan daarop je grootverbruikers inrichten in je huis (vaatwasser, wasmachine, droger, auto laden etc) maar het kan ook dat je meer hebt aan spreiding van opwek omdat je meer kleinverbruikers hebt.

Maar wat ook zou meespelen met mijn keuze is de huidige spanning tijdens een zonnige dag, als deze al aan de hoge kant is zou ik ook OW leggen. Een voordeel van micro's is dat je deze ook eenvoudig van fase kan verwisselen als je daar van te voren rekening mee houdt bij montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou zelf micro omvormers alleen aanraden bij complexe schaduwsituaties, of als je kleine groepen (1-3) panelen in een bepaalde oriëntatie wilt hebben, als je meer dan 3 oriëntaties hebt of als je verschillende typen panelen combineert of een combi van dit alles.

Maar dat is ook omdat micro omvormers iets duurder zijn dan string meestal. Simpel OW zonder moeilijke schaduw met 2 strings met 8 dezelfde panelen per string gaat perfect op een stringomvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 30-07-2022 12:10 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Duidelijk, ik ga het nog eens aan de elektricien voorleggen hoe de panelen dan gelegd gaan worden met deze input. Het later verplaatsen van een stellage(van der valk) op een platdak lijkt me wat werk maar verder niet erg moeilijk toch? De panelen worden niet aan het dak vastgemaakt als ik het goed begrijp maar neergezet en hier wordt dan balast aan vast gemaakt. Klopt dit?

@JvS maar in dit geval biedt de elektricien de micro-omvormers en de string omvormer voor dezelfde prijs aan. Het is wel een redelijk groot plat dak zonder schaduw dus je kan eigenlijk elke oriëntatie kiezen die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vaez schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:00:
@JvS maar in dit geval biedt de elektricien de micro-omvormers en de string omvormer voor dezelfde prijs aan. Het is wel een redelijk groot plat dak zonder schaduw dus je kan eigenlijk elke oriëntatie kiezen die je wilt.
Ja, dus dan blijven de "per paneel uitlezen" over en "geen omvormer in je huis". Dat eerste zal met een set als de jouwe geen hele interessante data leveren (maar wel leuk). Dat 2e heb en houd je wel :). Ik heb ook zelf aangelegd en vond daarom 220V AC op het dak fijner dan een hoog DC voltage met een string naar binnen en heb ook wat "zoem-angst" van iets dat binnen hangt :). Maar dat is meer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Dat is ook hetgeen waar ik een beetje bang voor ben. In het geval van de Fronius heeft deze ook nog een actieve fan dus naast gezoem maakt deze ook echt lawaai(ik ben ergens in het echt gaan luisteren en zelf zonder heel veel zon hoorde je hem)

Het idee is om de omvormer in de garage bij de warmtepomp, boiler en WTW installatie te plaatsen. Nu gaf de installateur al aan dat hij twijfelde of het lawaai van de warmtepomp niet door de buizen van de WTW door de woning zal verspreiden. Ik denk dat ditzelfde geldt voor een omvormer die geluid maakt.

De APSystems heb je nog nooit gehoord neem ik aan als ik je opmerking zo lees?

Het enige waar ik aan twijfel is dus de uitlees mogelijkheden vanuit eigen tools, ik heb het idee dat dit bij de Fronius wat beter geregeld is vanuit de fabrikant en bij de APSystems meer hobby projecten zijn waarmee dit gerealiseerd wordt. Iemand die hier meer ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vaez schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:27:
De APSystems heb je nog nooit gehoord neem ik aan als ik je opmerking zo lees?
Ik heb sinds februari 4x DS3 op mn dak liggen :). Zie link in mn signature onder al mn berichten

Uitlezen gaat via de online portal en dat werkt gewoon direct. Als je lokaal wilt uitlezen / loggen is het idd een beetje knutselen. Ik ben er toevallig net achter gekomen dat mijn ECU-R een lokaal uitleesbare portal (web interface) heeft en daar kan je alles wel uit scrapen per paneel, maar dan wel een beetje hobby'en inderdaad:

APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Sw48mbUe9e_I845iooHDsyr2Hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7NOxVpJexMjoamC4aPkh91TA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 30-07-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Ziet er netjes uit. Er is geen publieke API beschikbaar toch van APSystems zover ik heb kunnen vinden.

Daarnaast een andere vraag aan de experts hier, eerder werd genoemd leg de panelen eerst zuid voor optimale opbrengst en later oost-west als je het aantal panelen uitbreid. Maar nu zie ik op de website van Van der valk die het ondersteuningssysteem voor plat dak gaat leveren dat je de keuze van de richting al moet maken bij het kiezen van het systeem. https://www.valksolarsyst...age-systemen/platte-daken Wil dit zeggen dat je dit later ook niet kan aanpassen zonder het ondersteuningssysteem te vervangen? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter.vw.
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2023
aps doen gelijk 20 jaar garantie er opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Vaez schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:45:
Ziet er netjes uit. Er is geen publieke API beschikbaar toch van APSystems zover ik heb kunnen vinden.

Daarnaast een andere vraag aan de experts hier, eerder werd genoemd leg de panelen eerst zuid voor optimale opbrengst en later oost-west als je het aantal panelen uitbreid. Maar nu zie ik op de website van Van der valk die het ondersteuningssysteem voor plat dak gaat leveren dat je de keuze van de richting al moet maken bij het kiezen van het systeem. https://www.valksolarsyst...age-systemen/platte-daken Wil dit zeggen dat je dit later ook niet kan aanpassen zonder het ondersteuningssysteem te vervangen? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Sommige merken,ik weet niet van der valk,die hebben voor zuid of oost west toch echt verschillende,want oost west koppel je tegen elkaar aan voor één geheel en stevigheid,en zuid staat gewoon los.je kunt ze altijd met ruggen tegen elkaar zetten maar één geheel word het dan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Dat idee kreeg ik inderdaad ook. Dan is het waarschijnlijk het handigste gelijk Oost West te leggen ipv later aanpassen.
Pagina: 1