Intro
Wij zijn bezig met aanvragen van offertes voor verduurzaming van onze huurwoning voor de Duurzaam Thuis lening die wij als huurder kunnen krijgen, met (omdat we geen koopwoning hebben) een maximum van 25k. Normaal gesproken zou ik niet willen investeren in een huurwoning, maar onze verhuurder is bereid op papier te zetten dat zij de lening overnemen of afbetalen als wij gaan verhuizen en het is goedkoper dan als zij investeren en de huur omhoog gooien.Dit alles staat nog niet 100% vast en we moeten nog om tafel om dit alles af te spreken en vast te leggen, maar de eerste stap is dat we een aantal offertes moeten zoeken.
Op basis van verbeterjehuis.nl is het bij ons het meest rendabel om de ramen te vervangen (rotte houten kozijnen met enkel glas), spouwmuurisolatie te laten aanbrengen, en met het geld dat nog over is zonnepanelen te laten leggen.
Omdat het niet alleen over zonnepanelen gaat kan ik het sjabloon uit Tips bij openen offerte topic zonnepanelen niet 1:1 volgen, maar ik doe mijn best om alle informatie in een logische volgorde te delen.
Woning
Ons huis is een tweekapper van ongeveer 157m2, bouwjaar 1970. Er is geen sprake van isolatie behalve dat er in de woonkamer twee kunstof kozijnen zijn met dubbel glas erin.We betalen nu (sinds de laatste verhoging) een voorschot van €547 per maand. Volgens SlimmemeterPortal hebben we vorig jaar 9.605 kWh (2910 normaal 4230 dal) stroom en 2.108,653 m3 gas verbruikt. Voor dit jaar zitten we nu op 5523kWh en 1.082,976 m3.
We zijn de winter nog niet door, maar het lijkt erop dat sinds de aanschaf van een Tado thermostaat en de extra sturing/het extra inzicht daarmee, we ongeveer 15-25% minder gasverbruik hebben dan ervoor.
Ramen/kozijnen
We willen de drie slaapkamers, badkamer, hal boven, en twee zolderramen vervangen, alsmede de voordeur. Hiervoor hebben we een 'mondelinge offerte' (oftewel nattevingerwerk) van een familiekennis die ruim uitgerekend uitkomt op 600-700 euro per kozijn, 3500 voor voordeur. Totaal komt uit op '9 ramen + voordeur €13500 inclusief btw'.Isolatie
Daarnaast hebben we een offerte voor spouwmuurisolatie, degene die we dit willen laten uitvoeren (ook binnen de familie al goede ervaring mee) is langs geweest om alles op te meten en komt uit op 87m2 a €14, totaalprijs €1327,62 inclusief btw. Deze offerte verloopt 9 augustus, maar dit gaat om relatief weinig geld voor hoeveel besparing het zou kunnen opleveren dus honderd euro meer of minder gaat daar echt geen dealbreaker zijn.Dus dat is het eerste stuk. Hierbij alvast de vraag of deze berekeningen en bedragen logisch zijn, want ik vind het prima om net iets duurder uit te zijn als we dan bekenden over de vloer hebben in plaats van wildvreemden maar het moet natuurlijk geen duizend euro schelen. Ook de vraag of het logisch is om deze twee dingen als primair op te pakken, gezien het budget.
We zijn van plan om tzt nog eens te kijken naar isoleren van de kruipruimte, maar ik denk dat we daar Poolse arbeid voor gaan inzetten en hooguit de materialen declareren binnen die lening. Dingen als het dak isoleren zijn niet haalbaar, want dan zouden we ruim over de helft van het budget zitten voor alleen minder stookkosten, terwijl ramen ook flink zullen schelen in het geluid (nu klinkt het 's avonds alsof de auto's door onze slaapkamer rijden

Zonnepanelen
Binnen de ~10k die overblijft zouden we graag zonnepanelen laten leggen. We hebben hiervoor een offerte aanvraag gedaan, en krijgen onderstaande vragenlijst terug:Hieronder een aantal foto's van ons schuin dak (vanuit de achtertuin gezien), de meterkast, en een plek in de garage waar evt. een omvormer zou kunnen hangen. Of dit een geschikte plek is weet ik niet, maar van hieruit is wel de kruipruimte bereikbaar (moet een gat geboord worden, maar we hebben bijv. ook een netwerkkabel door de kruipruimte naar de garage getrokken) en via de kruipruimte is de meterkast dan weer te bereiken, wat mij de makkelijkste route lijkt.Het stroom jaarverbruik
Komen de panelen op platdak of pannendak
Blauwe of zwarte panelen
Foto van de meterkast
Waar komt de omvormer te hangen
Welke weg moeten we gaan van de meterkast naar de omvormer
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Volgens 3DBAG heeft ons schuin dak een helling van 35 graden, richting het zuid-westen (241 graden?).
Volgens Google Maps is de smalle kant van de garage is ongeveer 2,5 meter breed, de brede kant (richting de achtertuin) ongeveer 6 meter. De gehele garage is zo'n 8 meter lang, het stuk achter huis is daar de helft van. Dan kom ik uit op 6x4 + 2,5x4 = 34m2 aan plat dak.
Hier een screenshot van wozwaardeloket met ons huis gehighlight:
/f/image/efcllAYE9kUMuyuFcmalrdMr.png?f=fotoalbum_large)
En een Google Maps satellietfoto:
/f/image/xQMJ4YOhhAtwHspz37ekiaxl.png?f=fotoalbum_large)
Gezien het formaat van ons schuin dak waarvan een derde dakkapel is lijkt het mij het meest logisch om dus op het plat dak te leggen. Als kleine sidenote zijn onze buren waar we met de garage aan vast zitten ook aan het kijken voor zonnepanelen, dus wellicht dat daar bij de installatie nog een korting in uren uit te halen is als ze maar één keer het dak op hoeven om te leggen. Al zal de bulk van het werk in het ophangen van de omvormer en trekken van de kabels zitten, dus daar heb ik geen grote verwachtingen over.
Dat was het eigenlijk qua zonnepanelen. Ik vroeg me hierover vooral af of mijn redenatie logisch is. Daarnaast ben ik wel benieuwd wat ik kan verwachten aan extra gedoe (is onze meterkast geschikt, is de lokatie in de garage waar een omvormer kan hangen geschikt en logisch, andere opmerkingen).
Slotwoord
Dit alles is toch wel echt enigszins overweldigend als je er niet in thuis bent. Ik ben redelijk handig, als het echt nodig was dan zou het zelf veilig aansluiten van zonnepanelen me zelfs nog wel lukken, maar vooral het stukje wat is rendabel en bekijken wat we nodig hebben en wat logisch is qua zonnepanelen is waar mijn kennis echt ophoudt.Ik verbaas me er ook wel over hoe weinig concrete info direct vanuit de provincie/overheid beschikbaar is hierover, en hoe weinig begeleiding je krijgt. Hetzelfde met de partijen die we om een offerte vragen, die hebben het liefst dat ze die offerte op afstand kunnen maken zonder langs te komen voor controle of meten. Ik snap dat ze het allemaal druk hebben en er genoeg mensen zijn die wel de kennis hebben (of een kennis met kennis hebben
In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen. Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gedeeld voor degene die er verstand van hebben om mij weer een stapje verder te kunnen helpen, en ook dat ik niet per ongeluk te veel informatie heb gedeeld.. (Mocht dat wel zo zijn, je bent welkom, koffie staat klaar
We zouden graag op korte termijn in ieder geval de offerte voor de zonnepanelen kunnen afronden zodat we het totaalplaatje hebben. Wat mij betreft is zonnepanelen prioriteit #1, want een significant deel van onze stroomkosten gaan naar de mobiele airco die vooral aan staat als de zon schijnt. Daarnaast zou het ook heel mooi zijn als we tzt een echte airco kunnen laten plaatsen, maar dat valt buiten de scope van die lening omdat het niet als verduurzaming telt.