Hulp nodig bij verzamelen informatie voor offertes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Intro

Wij zijn bezig met aanvragen van offertes voor verduurzaming van onze huurwoning voor de Duurzaam Thuis lening die wij als huurder kunnen krijgen, met (omdat we geen koopwoning hebben) een maximum van 25k. Normaal gesproken zou ik niet willen investeren in een huurwoning, maar onze verhuurder is bereid op papier te zetten dat zij de lening overnemen of afbetalen als wij gaan verhuizen en het is goedkoper dan als zij investeren en de huur omhoog gooien.
Dit alles staat nog niet 100% vast en we moeten nog om tafel om dit alles af te spreken en vast te leggen, maar de eerste stap is dat we een aantal offertes moeten zoeken.

Op basis van verbeterjehuis.nl is het bij ons het meest rendabel om de ramen te vervangen (rotte houten kozijnen met enkel glas), spouwmuurisolatie te laten aanbrengen, en met het geld dat nog over is zonnepanelen te laten leggen.
Omdat het niet alleen over zonnepanelen gaat kan ik het sjabloon uit Tips bij openen offerte topic zonnepanelen niet 1:1 volgen, maar ik doe mijn best om alle informatie in een logische volgorde te delen.
Woning
Ons huis is een tweekapper van ongeveer 157m2, bouwjaar 1970. Er is geen sprake van isolatie behalve dat er in de woonkamer twee kunstof kozijnen zijn met dubbel glas erin.
We betalen nu (sinds de laatste verhoging) een voorschot van €547 per maand. Volgens SlimmemeterPortal hebben we vorig jaar 9.605 kWh (2910 normaal 4230 dal) stroom en 2.108,653 m3 gas verbruikt. Voor dit jaar zitten we nu op 5523kWh en 1.082,976 m3.
We zijn de winter nog niet door, maar het lijkt erop dat sinds de aanschaf van een Tado thermostaat en de extra sturing/het extra inzicht daarmee, we ongeveer 15-25% minder gasverbruik hebben dan ervoor.
Ramen/kozijnen
We willen de drie slaapkamers, badkamer, hal boven, en twee zolderramen vervangen, alsmede de voordeur. Hiervoor hebben we een 'mondelinge offerte' (oftewel nattevingerwerk) van een familiekennis die ruim uitgerekend uitkomt op 600-700 euro per kozijn, 3500 voor voordeur. Totaal komt uit op '9 ramen + voordeur €13500 inclusief btw'.
Isolatie
Daarnaast hebben we een offerte voor spouwmuurisolatie, degene die we dit willen laten uitvoeren (ook binnen de familie al goede ervaring mee) is langs geweest om alles op te meten en komt uit op 87m2 a €14, totaalprijs €1327,62 inclusief btw. Deze offerte verloopt 9 augustus, maar dit gaat om relatief weinig geld voor hoeveel besparing het zou kunnen opleveren dus honderd euro meer of minder gaat daar echt geen dealbreaker zijn.

Dus dat is het eerste stuk. Hierbij alvast de vraag of deze berekeningen en bedragen logisch zijn, want ik vind het prima om net iets duurder uit te zijn als we dan bekenden over de vloer hebben in plaats van wildvreemden maar het moet natuurlijk geen duizend euro schelen. Ook de vraag of het logisch is om deze twee dingen als primair op te pakken, gezien het budget.
We zijn van plan om tzt nog eens te kijken naar isoleren van de kruipruimte, maar ik denk dat we daar Poolse arbeid voor gaan inzetten en hooguit de materialen declareren binnen die lening. Dingen als het dak isoleren zijn niet haalbaar, want dan zouden we ruim over de helft van het budget zitten voor alleen minder stookkosten, terwijl ramen ook flink zullen schelen in het geluid (nu klinkt het 's avonds alsof de auto's door onze slaapkamer rijden 8)7 ).
Zonnepanelen
Binnen de ~10k die overblijft zouden we graag zonnepanelen laten leggen. We hebben hiervoor een offerte aanvraag gedaan, en krijgen onderstaande vragenlijst terug:
Het stroom jaarverbruik
Komen de panelen op platdak of pannendak
Blauwe of zwarte panelen
Foto van de meterkast
Waar komt de omvormer te hangen
Welke weg moeten we gaan van de meterkast naar de omvormer
Hieronder een aantal foto's van ons schuin dak (vanuit de achtertuin gezien), de meterkast, en een plek in de garage waar evt. een omvormer zou kunnen hangen. Of dit een geschikte plek is weet ik niet, maar van hieruit is wel de kruipruimte bereikbaar (moet een gat geboord worden, maar we hebben bijv. ook een netwerkkabel door de kruipruimte naar de garage getrokken) en via de kruipruimte is de meterkast dan weer te bereiken, wat mij de makkelijkste route lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXi8rd8sLUzDHUSOzdtf2NlGsW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8qFJWs5aRbin2UCpDDdo9kk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03J8O5hE92Bm3dby-e65_czyW0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AI5vbT0CpkEd8Z9AhUtjhj9B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6ELNszvXC4kEY1ViKuhF6IXzmw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G79JtO1xBEBaZQvFv4yZsWnA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8j1dE8Fyn22aCeX_C3K6hQAux4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7g91aJqPsXLSC4upcS6XkfU.jpg?f=fotoalbum_tile

Volgens 3DBAG heeft ons schuin dak een helling van 35 graden, richting het zuid-westen (241 graden?).
Volgens Google Maps is de smalle kant van de garage is ongeveer 2,5 meter breed, de brede kant (richting de achtertuin) ongeveer 6 meter. De gehele garage is zo'n 8 meter lang, het stuk achter huis is daar de helft van. Dan kom ik uit op 6x4 + 2,5x4 = 34m2 aan plat dak.

Hier een screenshot van wozwaardeloket met ons huis gehighlight:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXGrrlH3egReu4W1yaZeDsftc_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/efcllAYE9kUMuyuFcmalrdMr.png?f=fotoalbum_large

En een Google Maps satellietfoto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqW_G-zKrjAvPCzDmUK-iTp3Z3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQMJ4YOhhAtwHspz37ekiaxl.png?f=fotoalbum_large

Gezien het formaat van ons schuin dak waarvan een derde dakkapel is lijkt het mij het meest logisch om dus op het plat dak te leggen. Als kleine sidenote zijn onze buren waar we met de garage aan vast zitten ook aan het kijken voor zonnepanelen, dus wellicht dat daar bij de installatie nog een korting in uren uit te halen is als ze maar één keer het dak op hoeven om te leggen. Al zal de bulk van het werk in het ophangen van de omvormer en trekken van de kabels zitten, dus daar heb ik geen grote verwachtingen over.

Dat was het eigenlijk qua zonnepanelen. Ik vroeg me hierover vooral af of mijn redenatie logisch is. Daarnaast ben ik wel benieuwd wat ik kan verwachten aan extra gedoe (is onze meterkast geschikt, is de lokatie in de garage waar een omvormer kan hangen geschikt en logisch, andere opmerkingen).
Slotwoord
Dit alles is toch wel echt enigszins overweldigend als je er niet in thuis bent. Ik ben redelijk handig, als het echt nodig was dan zou het zelf veilig aansluiten van zonnepanelen me zelfs nog wel lukken, maar vooral het stukje wat is rendabel en bekijken wat we nodig hebben en wat logisch is qua zonnepanelen is waar mijn kennis echt ophoudt.
Ik verbaas me er ook wel over hoe weinig concrete info direct vanuit de provincie/overheid beschikbaar is hierover, en hoe weinig begeleiding je krijgt. Hetzelfde met de partijen die we om een offerte vragen, die hebben het liefst dat ze die offerte op afstand kunnen maken zonder langs te komen voor controle of meten. Ik snap dat ze het allemaal druk hebben en er genoeg mensen zijn die wel de kennis hebben (of een kennis met kennis hebben :+ ), maar ik had hier toch wel verwacht dat er een contactpersoon of een checklist zou zijn bij provincie Limburg voor de belangrijkste vragen.

In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen. Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gedeeld voor degene die er verstand van hebben om mij weer een stapje verder te kunnen helpen, en ook dat ik niet per ongeluk te veel informatie heb gedeeld.. (Mocht dat wel zo zijn, je bent welkom, koffie staat klaar :+)

We zouden graag op korte termijn in ieder geval de offerte voor de zonnepanelen kunnen afronden zodat we het totaalplaatje hebben. Wat mij betreft is zonnepanelen prioriteit #1, want een significant deel van onze stroomkosten gaan naar de mobiele airco die vooral aan staat als de zon schijnt. Daarnaast zou het ook heel mooi zijn als we tzt een echte airco kunnen laten plaatsen, maar dat valt buiten de scope van die lening omdat het niet als verduurzaming telt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:39
Oon schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:44:

Intro

Wij zijn bezig met aanvragen van offertes voor verduurzaming van onze huurwoning voor de Duurzaam Thuis lening die wij als huurder kunnen krijgen, met (omdat we geen koopwoning hebben) een maximum van 25k. Normaal gesproken zou ik niet willen investeren in een huurwoning, maar onze verhuurder is bereid op papier te zetten dat zij de lening overnemen of afbetalen als wij gaan verhuizen en het is goedkoper dan als zij investeren en de huur omhoog gooien.
Dit alles staat nog niet 100% vast en we moeten nog om tafel om dit alles af te spreken en vast te leggen, maar de eerste stap is dat we een aantal offertes moeten zoeken.
Als verhuurder zou ik ook wel zulke huurders willen hebben.
Maar zonder gekkigheid. Dit is belachelijk.

De kozijnen (rot) en voordeur zijn 50 jaar oud en volledig afgeschreven. Die vallen volledig voor de verhuurder voor vervanging. Dat is regulier onderhoud waar je huur voor betaald !

Spouwmuurisolatie zijn de kosten niet en kan die mooi opvoeren als 2e isolatie maatregel.

Vloerisolatie is een optie en ook weer de kosten niet.

Dakisolatie heeft meer prioriteit en in principe ook voor de verhuurder.

De enige investering waar jij de rechtstreekse vruchten van plukt zijn de zonnepanelen.
Maar die kan de verhuurder ook aanschaffen en afspreken dat je daarvoor een extra bedrag aan huur betaald.

Dus mijn advies zou zijn dat de kozijnen gewoon betaald worden uit de reservering voor onderhoud.
Spouwmuurisolatie, Vloerisolatie en Dakisolatie mag de verhuurder een duurzaamheidslening voor afsluiten. Er kan uiteraard gesproken worden over een kleine huurverhoging of desnoods 50 - 50 qua kosten.

Zonnepanelen blijven over en daar geld hetzelfde voor.
- Jij sluit een duurzaamheidslening af en de baten volledig voor jou en verhuurder neemt de restschuld over.
- Verhuurder plaatst de panelen en kleine huurverhoging is mogelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 12:32

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Niet aan beginnen als huurder. Er komen wijzigen aan in het huurbeleid en toeslagen systeem, die verhuurders zwaar treft als hun woningen niet voldoen aan strenge voorwaarden. Al die punten die jij noemt hoort de verhuurder voor zijn rekening te nemen. Je verhuurder heeft gewoon structureel slecht onderhoud gedaan aan de woning. Daar ga je toch zelf niet voor lenen? Ga maar met je verhuurder om tafel zitten om te bespreken wat hij denkt te gaan doen om de achterstanden in te lopen. En dat slechte onderhoud kaart je maar aan bij de huurcommissie. Dan gaat je huur fors omlaag tot de verhuurder alle problemen heeft aangepakt.

Over een paar jaartjes mogen er ook geen nieuwe cv ketels verkocht worden. Als je ketel dan stuk gaat dan zal er ongetwijfeld ook in het hele huis een aanpassing moeten komen (vloerverwarming, radiatoren..)

En wat gaat er gebeuren als het fout gaat en er schade ontstaat, of slecht werk geleverd wordt? Of je aanbetaling verdwijnt in de zakken van een foute aannemer die de klus niet af maakt? Kan je de lening dragen als je ziek of arbeidsongeschikt wordt?

[ Voor 51% gewijzigd door Nijl op 28-07-2022 20:00 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
@Nijl en @D-dark:

Prima advies, maar in dit geval is het nog niet mogelijk om een investering vanuit de verhuurder af te dwingen, en die investering zou leiden tot een huurverhoging ver boven wat het afbetalen van zo'n lening kost. Uiteindelijk zouden wij als huurder dus meer geld kwijt zijn.

Onderhoud is inderdaad enigszins achterstallig, ze hebben een keer een schilder laten langskomen die heeft aangegeven dat alle kozijnen eigenlijk aan vervanging toe zijn maar nog de moeite waard waren om toen een keer een opfrisbeurt te geven, omdat ze nog de regen buiten houden kunnen we daar verder weinig mee. Hetzelfde geldt voor andere issues; verduurzaming is nodig, maar het huis houdt de regen binnen, met (flink) stoken is het in de winter nog rond de 18 graden te houden.

Ik verwacht dat de verhuurder op korte termijn een nieuwe CV ketel laat plaatsen om die nieuwe wetgeving voor te zijn (zoals vele anderen ook doen), tegen de tijd dat dus een warmtepomp oid een harde eis wordt hoop ik uit deze woning te zijn.

Qua risico's is het allemaal wel te overzien. Degene die de kozijnen zou doen is iemand die altijd goed werk levert en ook door de verhuurder een keer is ingehuurd om de rolluiken na te kijken (ook daar was het zo dat ze eigenlijk allemaal aan volledige vervanging toe zijn, geen vering meer hebben, klemmen, banden versleten zijn e.d. maar zijn alleen nieuwe dopjes gezet en hier en daar een casette vervangen of weer goed vastgezet).

Maar hoe dan ook blijft dus dat als de verhuurder gaat investeren wij meer geld kwijt zijn. De situatie is in alle gevallen niet ideaal, maar een koophuis zit er op het moment niet in en een huurhuis is ook zo goed als onmogelijk hier in de buurt zonder veel meer huur te gaan betalen.

Misschien dat we nog eens met de verhuurder kunnen overleggen wat de daadwerkelijke kosten zijn als zij moeten investeren en welke investeringen ze dan evt. zouden willen doen, maar het zijn mensen die dit huis voor een mooie prijs cash hebben kunnen kopen om het particulier te verhuren en eigenlijk weinig investering willen doen. Aan de ene kant een ideale verhuurder omdat we zo goed als alles mogen wat we zelf willen en ze wel gewoon dingen als ketelonderhoud laten uitvoeren en nooit moeilijk doen als er iets écht kapot is, maar aan de andere kant dus wel een duur huis waar weinig aan verbeterd wordt.

Als ik zelf met een lening van 25k kan zorgen dat we naar een termijnbedrag van 150 euro gaan, de piek er in de zomer (airco) en in de winter (stookkosten) een beetje af halen en meer wooncomfort overhouden, en dan weer 250 euro per maand in het afbetalen van die lening stoppen, dan vind ik dat prima, maar ik snap ook dat wij dan wel een stuk risico op ons nemen dat eigenlijk niet onze verantwoordelijkheid zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:51
Oon schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 03:51:
Als ik zelf met een lening van 25k kan zorgen dat we naar een termijnbedrag van 150 euro gaan, de piek er in de zomer (airco) en in de winter (stookkosten) een beetje af halen en meer wooncomfort overhouden, en dan weer 250 euro per maand in het afbetalen van die lening stoppen, dan vind ik dat prima, maar ik snap ook dat wij dan wel een stuk risico op ons nemen dat eigenlijk niet onze verantwoordelijkheid zou moeten zijn.
Dus jij blijft er zeker nog 8 jaar wonen, zonder dat de huur verhoogd wordt?
Want in principe verhoog jij zelf je 'huur' al met €250/mnd. Daar moet de verhuurder echt een behoorlijke investering voor doen, zou die jouw huur met dat bedrag verhogen.
Nu ga je zelf voor die verhoging, en duurt het, eer je die 25K betaald hebt, zeker 8 jaar. (25000/(250*12)=8,3 en dat is nog zonder de rente die je op die lening moet betalen.)
Ik zou het niet doen. Dadelijk heb je geïnvesteerd en besluit de huurder je eruit te zetten. Kan niet zomaar, maar kan wel. En dan?
Ik zou minimaal een heleboel extra garanties van de huurder willen, eer ik 25K zou investeren in een huis wat niet van mij is, waarbij zelfs duidelijk is, dat de huurder dit eigenlijk zou moeten doen en 'binnenkort' verplicht wordt om te doen.
Je hebt best wel wat rechten als huurder, ook om de verhuurder eea te verplichten.

Ik zou eventueel nog met de verhuurder om tafel gaan en de huurprijs 'all in' maken en die €150 aan de verhuurder te gaan betalen. Als het verbruik dan hoger is, doordat hij niet aan onderhoud en verduurzaming doet, betaald hij zelf de rest. Zo wordt hij gedwongen die punten aan te pakken.
Maar ja, daar zal hij juist daarom ook niet mee akkoord gaan, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Oon schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 03:51:
@Nijl en @D-dark:

Prima advies, maar in dit geval is het nog niet mogelijk om een investering vanuit de verhuurder af te dwingen, en die investering zou leiden tot een huurverhoging ver boven wat het afbetalen van zo'n lening kost. Uiteindelijk zouden wij als huurder dus meer geld kwijt zijn.

Onderhoud is inderdaad enigszins achterstallig, ze hebben een keer een schilder laten langskomen die heeft aangegeven dat alle kozijnen eigenlijk aan vervanging toe zijn maar nog de moeite waard waren om toen een keer een opfrisbeurt te geven, omdat ze nog de regen buiten houden kunnen we daar verder weinig mee. Hetzelfde geldt voor andere issues; verduurzaming is nodig, maar het huis houdt de regen binnen, met (flink) stoken is het in de winter nog rond de 18 graden te houden.

Ik verwacht dat de verhuurder op korte termijn een nieuwe CV ketel laat plaatsen om die nieuwe wetgeving voor te zijn (zoals vele anderen ook doen), tegen de tijd dat dus een warmtepomp oid een harde eis wordt hoop ik uit deze woning te zijn.

Qua risico's is het allemaal wel te overzien. Degene die de kozijnen zou doen is iemand die altijd goed werk levert en ook door de verhuurder een keer is ingehuurd om de rolluiken na te kijken (ook daar was het zo dat ze eigenlijk allemaal aan volledige vervanging toe zijn, geen vering meer hebben, klemmen, banden versleten zijn e.d. maar zijn alleen nieuwe dopjes gezet en hier en daar een casette vervangen of weer goed vastgezet).

Maar hoe dan ook blijft dus dat als de verhuurder gaat investeren wij meer geld kwijt zijn. De situatie is in alle gevallen niet ideaal, maar een koophuis zit er op het moment niet in en een huurhuis is ook zo goed als onmogelijk hier in de buurt zonder veel meer huur te gaan betalen.

Misschien dat we nog eens met de verhuurder kunnen overleggen wat de daadwerkelijke kosten zijn als zij moeten investeren en welke investeringen ze dan evt. zouden willen doen, maar het zijn mensen die dit huis voor een mooie prijs cash hebben kunnen kopen om het particulier te verhuren en eigenlijk weinig investering willen doen. Aan de ene kant een ideale verhuurder omdat we zo goed als alles mogen wat we zelf willen en ze wel gewoon dingen als ketelonderhoud laten uitvoeren en nooit moeilijk doen als er iets écht kapot is, maar aan de andere kant dus wel een duur huis waar weinig aan verbeterd wordt.

Dat maakt de situatie behoorlijk duidelijk.
Dat de verhuurder het huis voor een mooie prijs cash heeft kunnen kopen en het liefst zo min mogelijk wil investeren is duidelijk. Maar de staat van onderhoud was bekend en dat verklaart de goede prijs.
Men wist dat er investeringen aan komen op korte termijn en daar hadden ze rekening mee moeten houden.
Bij het bepalen van de koopprijs houd je met dat soort investeringen rekening en bied je dus minder.

Dat de kozijnen en rolluiken even zijn opgeknapt dat kan. Daar kan je vervanging misschien 5 jaar mee rekken maar niet eindig. Daar hangen ze aan.

En dat je zegt dat je het huis met moeite op 18 graden kan houden is niet echt positief.
Dat betekend dat onderhoud dringend nodig is.

Het siert je dat je wil meedenken in oplossingen en mogelijkheden aandraagt.
Maar die lening van 250 per maand wat laten we zeggen 100 a 150 euro in de maand bespaart kan je ook gebruiken voor de hogere energiekosten en wat anders zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je jaarverbruik elektriciteit doet vermoeden dat daar nog wat laaghangend fruit is - mijn all electric huishouden doet minder en dan heb ik dus ook gas en benzine vervangen.
Heb je een digitale meter met P1 poort? Je gebruikt al SlimmeMeterPortal, dat is alvast iets.
Je hebt ook 3fase, dus met wat geluk kan je het vermogen per fase elke 10 seconde loggen. Dan haal je hoog standbyverbruik, kapotte vriezers, oude buitenlampen en dergelijke er zo uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 31-07-2022 10:43 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:57:
Je jaarverbruik elektriciteit doet vermoeden dat daar nog wat laaghangend fruit is - mijn all electric huishouden doet minder en dan heb ik dus ook gas en benzine vervangen.
Heb je een digitale meter met P1 poort? Je gebruikt al SlimmeMeterPortal, dat is alvast iets.
Je hebt ook 3fase, dus met wat geluk kan je het vermogen per fase elke 10 seconde loggen. Dan haal je hoog standbyverbruik, kapotte vriezers, oude buitenlampen en dergelijke er zo uit.
Naast SlimmemeterPortal heb ik ook een HomeWizard P1-meter, maar er blijft veel verbruik hangen dat we niet echt opgespoord krijgen. Zojuist teruggekomen van een weekend weg, en van daar eens een paar keer gekeken (met alles op mijn thuiskantoor uit, alle lampen uit e.d.) maar dan blijven we op 500W hangen, waarvan ongeveer 300W mijn thuisserver is. Blijft dus nog 200W over.
We hebben wel dingen zoals een oude koelkast in de garage die zeker niet efficiënt zal zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dat 200W is, en we hebben ook niet echt het geld om die te vervangen voor een jonger model.

Iets om ooit nog een keer uit te zoeken, maar voor nu maar ik me meer druk om de stookkosten. Nav de reacties van @D-dark en @Truus01 nog eens op zoek gegaan naar wat informatie over wat we zouden kunnen verwachten aan besparing en wat we zouden kunnen verwachten aan extra kosten als de verhuurder deze investering doet. Kan er niet echt veel over vinden, maar als het inderdaad zo is dat die lening ons €200-250/maand zou kosten (wat ik ongeveer verwacht aangezien het geen lening van 35 jaar is) en de besparing maar €150/maand is, dan is dat natuurlijk niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Oon schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:29:
[...]

Iets om ooit nog een keer uit te zoeken, maar voor nu maar ik me meer druk om de stookkosten. Nav de reacties van @D-dark en @Truus01 nog eens op zoek gegaan naar wat informatie over wat we zouden kunnen verwachten aan besparing en wat we zouden kunnen verwachten aan extra kosten als de verhuurder deze investering doet. Kan er niet echt veel over vinden, maar als het inderdaad zo is dat die lening ons €200-250/maand zou kosten (wat ik ongeveer verwacht aangezien het geen lening van 35 jaar is) en de besparing maar €150/maand is, dan is dat natuurlijk niet de moeite waard.
Als je kijkt naar besparing versus terugverdientijd
1 Zonnepanelen. 5 a max 8 jaar voor winst
2 Dakisolatie 10 a 15 jaar
3 Spouwmuur en vloerisolatie 10 a 20 jaar
4 Vervangen kozijnen en ramen 20 a 30 jaar

Kijk je naar de termijnen dan is 1 voor jullie (zonnepanelen) iets waar je prima een lening voor kan afsluiten. Dat verdient zichzelf terug. Voor de rest geld dat het ook een lange termijn investering is. En ga je inflatie meerekenen dan kan de tijd ook nog verkorten. Maar de vraag is meer hoelang wil je nog in het huis wonen?

2 en 3 Doe je voor meer comfort en om je totale gasverbruik omlaag te brengen. (Ook omdat het verhoudingsgewijs goedkoop is en gedeeltelijk zelf uitvoerbaar is.)
4 Bespaart veel, zeker als je nog oud glas hebt. Maar wil je zoveel mogelijk met regulier onderhoud doen. Evt iets naar voren halen. Het is geen optie om alleen de glazen te vervangen daar het kozijn in te slechte staat is.

Wat 2,3,4 gecombineerd wel mogelijk maken is een lager gasverbruik en de optie om op een lagere temperatuur te verwarmen. Dat wordt vooral van belang als je in de toekomst naar een warmtepomp overgaat.

Daar ik vind dat 4 voor de verhuurder is en 2 + 3 evt gezamenlijk uitgevoerd moeten worden blijft er nog 1 kortetermijnoplossing over om gas te besparen. Verwen jezelf en laat een airco plaatsen. Die gebruik je dan in de winter als extra verwarming waardoor je gas uitspaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jouw sluipverbruik van stroom (500w) kost je met de huidige energie tarieven al 2000€ per jaar (4400kWh). Dat is serieus bijna 2x zo veel als wat wij aan stroom gebruiken met een gezin in een heel JAAR! Ik zou me daar eerst eens druk om maken en dan pas over je stookkosten. Die kun je namelijk prima betalen met deze besparing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
We hebben wel dingen zoals een oude koelkast in de garage die zeker niet efficiënt zal zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dat 200W is, en we hebben ook niet echt het geld om die te vervangen voor een jonger model.
Ik weet niet of het 200W is, maar zou zomaar kunnen. Ik had een oude slurpende diepvries, maar had ook geen geld voor een nieuwe. Ik heb toen een iets minder moderne, maar wel zuiniger dan de oude, via Marktplaats gekocht voor een paar tientjes. En die heb ik geloof ik ondertussen al bijna terugverdiend. Deze nieuwe verbruikt 168kWh/jr (48W), wat de oude deed, weet ik niet.

Ik zou zeggen, trek die koelkast eens uit en kijk of die het inderdaad is. Vooral in een schuur, met deze warme dagen, zal die echt wel wat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
[...]

maar dan blijven we op 500W hangen, waarvan ongeveer 300W mijn thuisserver is.
Wat doet je thuisserver voor gigantisch belangrijke zaken, dat het €600-1200 per jaar mag kosten aan stroomkosten..?
Blijft dus nog 200W over.
Zelfs al kan je het niet voorstellen: ik zou toch maar even controleren hoeveel je oude koelkast verbruikt ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Mnja je doet gemiddeld 1kWh dus afgezien van je server en andere domotica gebruik je normaal ook nog 500 Watt er boven op. En dat dus 24 uur per dag.

Kan je wel zonnepanelen nemen, maar gezien je geen idee hebt waar het vandaan komt is het toch interessant om dat eerst helder te hebben.

En komt je gas verbruik ook grotendeels uit verwarming of zitten jullie ook 2x per dag in bad?
En werk je thuis en stook je voor je werkkamer? Of werken jullie buitenhuis?

Dus zou echt eens kijken waar het verbruik vandaan komt ipv maar even willekeurig op zich logische maatregelen te treffen, maar als er een groot stuk gedrag in zit is dat goedkoper op te lossen (niet makkelijker waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:00:
En komt je gas verbruik ook grotendeels uit verwarming of zitten jullie ook 2x per dag in bad?
En werk je thuis en stook je voor je werkkamer? Of werken jullie buitenhuis?
Gasverbruik is grotendeels verwarming, maar met 5 man wordt er ook wel wat warm water verbruikt. Totaal was in juni zo'n 33m3, in juli zo'n 25m3.
Koken gebeurt ook op gas, maar dat is natuurlijk geen significant deel hiervan.

Ik werk gemiddeld 5 dagen per week thuis maar heb de verwarming bijna nooit aan staan. In de winter de verwarming een klein beetje open, en soms 's ochtends een minuut of 5 een elektrisch kacheltje aan om even mijn plek te verwarmen als het zelfs met sokken en sloffen aan nog te koud is.

We hebben achter alle radiatoren al radiatorfolie gehangen overigens, en in de woonkamer en badkamer hebben we slimme radiatorknoppen. Dat tweede heeft echt heel veel gescheeld in het verbruik afgelopen winter, maar daar heb ik nog geen volledig jaar aan statistieken van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou echt je stroomverbruik aanpakken, daar is 60-70% winst te behalen. Dat is al snel 2500-3000 euro bij de huidige tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

30 kuub om te douchen per maand is bij 2000 kuub niet je probleem dus. Dan zitten blijkbaar je mussen er warm bij in de winter.

En met z'n 5en is dat met 3 pubers die allemaal een game pc /Xbox op een TV hebben staan? Of 3 wassen per dag en 3x de niet warmtepomp droger aan? Je verbruik zit m namelijk in de daluren. Vooralsnog kan je nog salderen, maar wederom besparen zal je meer op gaan brengen de zon schijnt in de piekuren meer dan in de daluren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:34:
30 kuub om te douchen per maand is bij 2000 kuub niet je probleem dus. Dan zitten blijkbaar je mussen er warm bij in de winter.

En met z'n 5en is dat met 3 pubers die allemaal een game pc /Xbox op een TV hebben staan? Of 3 wassen per dag en 3x de niet warmtepomp droger aan? Je verbruik zit m namelijk in de daluren. Vooralsnog kan je nog salderen, maar wederom besparen zal je meer op gaan brengen de zon schijnt in de piekuren meer dan in de daluren.
3 kleine kinderen, dus geen extra TV's ofzo. Ik heb ook niet de mogelijkheid om het verbruik per groep bij te houden, alleen het totaal en een aantal slimme stekkers.

Het plan is om nog eens een keer gewoon alle groepen uit te gooien, een voor een aan te zetten en dan (na een kwartiertje) eens te kijken wat het verbruik is, maar daar heb ik de tijd nog niet voor gehad.

Ik heb inmiddels wel duidelijk dat mijn kantoor met airco 'idle' zo'n 600 watt verbruikt, en wanneer de airco aan springt dan komt daar nog eens 800 watt bij. De airco alleen heeft in juli 161 kWh verbruikt, maar het is ook wel een enorm hete maand geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hier onderaan (onder kopje Huis laten verduurzamen kan interessant zijn) vind je nog wat interessante info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Om dit nog even netjes af te ronden:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu dus aan het denken of er meer dingen zijn die interessant zijn om meteen mee te pakken. Dak isoleren of helemaal van het gas af zal niet haalbaar zijn, maar weet iemand of er andere dingen zijn die wel haalbaar zouden zijn, en ook vallen onder verduurzaming (dus airco bijv. zal niet haalbaar zijn)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:55
Voor het vervangen van rotte kozijnen door nieuwe mogen ze je huur helemaal niet verhogen.

Voor verbeteringen: ja. Maar voor normaal onderhoud c.q. inhalen van achterstallig onderhoud: nee.

[ Voor 36% gewijzigd door Glenfiddich op 12-09-2022 15:44 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Oon kijk in de Transitievisie Warmte wat de gemeente voor in de toekomst verwacht. Als daar geen warmtenet voor je wijk is verwacht, dan kan je ook vloerverwarming overwegen als voorbereiding op een warmtepomp. Dat kan ook een leuk gesprek worden met de verhuurder ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Glenfiddich schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:43:
Voor het vervangen van rotte kozijnen door nieuwe mogen ze je huur helemaal niet verhogen.

Voor verbeteringen: ja. Maar voor normaal onderhoud c.q. inhalen van achterstallig onderhoud: nee.
De kozijnen zijn enigszins versleten, maar houden regen tegen. Lastig af te dwingen dat ze op hun kosten vervangen moeten worden, en die paar tientjes per maand die erbij komen aan huur zijn niks tegenover de totale huur en het geld dat we ermee besparen.

Snap dat het in principe hun probleem is, maar ik heb het liever gewoon opgelost zonder gezeik met de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:04:
@Oon kijk in de Transitievisie Warmte wat de gemeente voor in de toekomst verwacht. Als daar geen warmtenet voor je wijk is verwacht, dan kan je ook vloerverwarming overwegen als voorbereiding op een warmtepomp. Dat kan ook een leuk gesprek worden met de verhuurder ;)
Gemeente heeft geen plannen voor zover ik kan zien op de kaartje.

Vloerverwarming zou leuk zijn, maar er ligt een (redelijk nette) ouderwetse parketvloer in. Zullen vast ook mogelijkheden mee zijn, maar van wat ik zo lees is het toch best wel duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Oon schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:32:
Om dit nog even netjes af te ronden:

***members only***

Nu dus aan het denken of er meer dingen zijn die interessant zijn om meteen mee te pakken. Dak isoleren of helemaal van het gas af zal niet haalbaar zijn, maar weet iemand of er andere dingen zijn die wel haalbaar zouden zijn, en ook vallen onder verduurzaming (dus airco bijv. zal niet haalbaar zijn)?
In gedachte houdend met de goede verstandhouding die jij met de verhuurder hebt, en dus eea niet op de spits wilt drijven en de huurder willen verplichten tot allerlei zaken, klinkt dit als een hele nette oplossing,
Ik denk inderdaad dat de huurverhoging er makkelijk uit hebt.
Succes bij het uitzoekwerk en de uiteindelijke realisatie.
Misschien kun je ook een en ander nog zelf doen, dat je wel de materiaalkosten in die 25K telt, maar het werk niet. Wellicht willen bedrijven ook wel hun rekening splitsen, om zo onder die 25K te blijven (dus dat jij een deel betaald en de verhuurder een (substantieel) deel). Ook kun je op deze manier zorgen dat je zelf de BTW-teruggaaf krijgt en niet de verhuurder (of je telt dat weer bij/af van die 25K). Etc.
Wel zou ik nu snel beginnen. Bv met die isolatie, want alles wat je deze winter al uit kunt sparen, hoef je niet meer terug te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:39:
[...]

In gedachte houdend met de goede verstandhouding die jij met de verhuurder hebt, en dus eea niet op de spits wilt drijven en de huurder willen verplichten tot allerlei zaken, klinkt dit als een hele nette oplossing,
Ik denk inderdaad dat de huurverhoging er makkelijk uit hebt.
Succes bij het uitzoekwerk en de uiteindelijke realisatie.
Misschien kun je ook een en ander nog zelf doen, dat je wel de materiaalkosten in die 25K telt, maar het werk niet. Wellicht willen bedrijven ook wel hun rekening splitsen, om zo onder die 25K te blijven (dus dat jij een deel betaald en de verhuurder een (substantieel) deel). Ook kun je op deze manier zorgen dat je zelf de BTW-teruggaaf krijgt en niet de verhuurder (of je telt dat weer bij/af van die 25K). Etc.
Wel zou ik nu snel beginnen. Bv met die isolatie, want alles wat je deze winter al uit kunt sparen, hoef je niet meer terug te verdienen.
Het nadeel is dat dit vooral dingen zijn die ik niet zomaar even doe, en dingen die wel goed moeten gebeuren. Kruipruimte isoleren zou ik zelf nog wel kunnen (al weet ik niet of ik de kruipruimte in durf :+ ), maar een kozijn + raam vervangen en spouwmuur isolatie daar heb ik dan weer weinig kaas van gegeten. Ook dat zou ik best aandurven voor een schuurtje oid, maar het is niet mijn huis en dit zijn wel flinke structurele dingen.

Maar de kosten vallen ook wel heel erg mee moet ik zeggen, het materiaal is gewoon heel duur. We hebben voor de kozijnen en spouwmuur verzoek gedaan voor een (nieuwe/echte) offerte en planning, en voor zonnepanelen komt er vrijdag iemand kijken.

• Truus01
Ik lees net dit:
https://www.nu.nl/klimaat...sidie-om-te-isoleren.html
Is denk ik ook nog iets om verder mee te komen in jullie situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:41:
Ik lees net dit:
https://www.nu.nl/klimaat...sidie-om-te-isoleren.html
Is denk ik ook nog iets om verder mee te komen in jullie situatie.
Zag ik ook inderdaad, gaan we zeker naar kijken :)
Pagina: 1