Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offertes zonnepanelen icm hoge bomen aan de zuid-west kant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:18
Inleiding
Ik heb een enorm ongunstig gelegen situatie door enorme bomen voor de deur.

Veel aanbieders laten zien dat het best meevalt met het verlies: 6%, 15% en 28%. Nu zou je misschien zeggen 28% is best veel maar als ik het modeleer in SolarEdge designer dan komt er nog veel minder uit, namelijk tussen de 30% en 55% opbrengst, zie plaatje hieronder, 42% opbrengst in het midden.

Ze nemen tussen de 18-20m voor de hoogte van de bomen, ik kom op 19.5m, dus dat klopt wel aardig.

Ik hoop dat iemand wat advies heeft wat betreft het kiezen van de beste layout. Advies wb de bomen hoor ik ook graag!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via Megalomania op 05-08-2022 18:26)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Megalomania schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:07:
@Ronald ook wel interessant alleen zijn die microomvormers wel best prijzig momenteel (250,- tot -300,- per stuk).
Is dat zo?

https://www.winkelman-zon...-1-fase-10-jaar-gara.html
Denk je dat de setup hierboven met 7 om 7 ook goed gaat?
Simulatie vind dat erg marginaal. En dat is met 7x80... Kijk even serieus naar die APS...

Maar leg het nou vol... Als de schaduw echt zo erg uit pakt heb je alle hulp nodig...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
Schaduw gaat nooit gecompenseerd worden. Je gaat hooguit het verlies enigszins beperken. Dat kunnen SolarEdge en micro-omvormers het beste.

Je eigen designer simulatie is waarschijnlijk met afstand de beste: Als je hem net als je SketchUp tekening hebt gedaan dan heb je tenminste de relevante bomen getekend... Dat zullen de meeste installateurs niet gedaan hebben.

Post het verlies diagram eens uit je simulatie? Welke optimizers heb je in het ontwerp gezet?

Vooralsnog duidelijk optie 5: Prima prijs in absolute zin.

Budget over dus wat past er op je NO dak?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:42
Hoogte van bomen kun je best prima bepalen adhv het actuele hoogtebestand:
https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/

Hoogste punt van een boom aanklikken en een punt op straat of juist de nok van je huis en het verschil berekenen.

Als je nu 3,3MWh/jr gebruikt, nog een WP wil en schaduw hebt, dan zou ik zeker dat extra budget gebruiken om nog wat extra panelen te leggen op het andere dakvlak!

• Megalomania
@Ronald Ik heb nu de volgende 4 setups erin gezet, allemaal met Trina 400wp. Is setup 2 eigenlijk haalbaar denk je? Een van die verkopers had het over een te lage opstart spanning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WZQ7PpMwQPsAq-2-YbrM5hmdnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kGnd1YVUCAAzJ9VWEnYz5HlM.png?f=fotoalbum_large

1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drbk30ne4cYWTMJAK0fYH9p4dkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhRwhPUVPcgg9ynx9HwuA5Aa.png?f=fotoalbum_large

2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieB34XnN7DMSLRE9dwz9uNReSNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/euK5okG4KZ4n6XMKgagqHevh.png?f=fotoalbum_large

3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-WBzdcYmrayoHFOl8F3xnNlW80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BqSpoJOpIL94y7rnJnrxR0TT.png?f=fotoalbum_large

4)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MU7mt9-xBZ741E0J8zxXmwRAp58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VzVz79QugPoP492lVSYFfgOb.png?f=fotoalbum_large

@Paul C Interessant! Verschil tussen nok en boom is nu 8m in mijn model, en op basis van deze site zou het 6m zijn. Dat scheelt nogal. Ik kon geen datum van de data vinden alleen, misschien groeien die bomen wel heel hard. Loopt echt uit de hand in dat geval.

• Ronald
Jouw Ontwerp 2 is inderdaad niet goed. Uitleg in de start van het SolarEdge topic. (Het woord 'opstartspanning' is niet correct... maar kans dat die installateur het zomaar een beetje snapt)

Die s500b optimizers heb je ook echt nodig blijkt uit alle ontwerpen.

Ik denk dat Ontwerp 1 is waar je voor zou moeten gaan...

Ik steek even een vinger in de lucht: kostprijs per kWh afgeschreven over 20 jaar zou iets van 12ct moeten zijn... (incl 1000 euro reservering voor vervangende omvormer) Dus zo goed als zeker rendabel ;-)

• Megalomania
Klopt, er zijn wel echt een 85V optimizers nodig. Zelfs op de voorkant loop ik nog wel het risico teveel shaduw te hebben op bepaalde delen van de dag / deel van het jaar. Zie plaatjes hieronder.

Is het niet toch wijsheid om voor micro omvormers te gaan?

Ik hik toch een beetje aan tegen de investering van 18 panelen. HR++ glas bv op alle verdiepingen gaat ook enorm besparen.

Members only:

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Zelden zo'n uitgebreide analyse gezien, complimenten!

• Ronald
@Megalomania micro’s is zeker een optie om te overwegen, alleen ga je boven de SolarEdge prijs uitkomen.

Als ik zou moeten kiezen zou ik glas uitstellen ten gunste van panelen, glas is een van de duurste bespaar maatregelen, panelen na spouw zo’n beetje de goedkoopste.

• Megalomania
@Ronald Ik wil ook 4 panelen op de schuurtjes leggen, dat doe ik zelf. Die 4 aan de string toevoegen schiet niet op, dus daar was ik wel Enphase van plan.

Wat zou het minimaal aantal panelen zijn voor op het dak? 7 op elke kant bv? Of toch een stuk op 8 alleen op zuid west? 380 / 85V = 4.5 dus er moeten er altijd 5 redelijk vol zon pakken of is dat te kort door de bocht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bG620TYOUiBUqSDPs93HnakZa08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6V0mrTuPiVM8OVLDVmyRcdTn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cL96h6uP_pqcdWyP52uWIX4LoeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlVUFsXYpQ5XOAyls0K8rMm5.png?f=fotoalbum_large

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Megalomania schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:19:
@Ronald Ik wil ook 4 panelen op de schuurtjes leggen, dat doe ik zelf. Die 4 aan de string toevoegen schiet niet op, dus daar was ik wel Enphase van plan.

Wat zou het minimaal aantal panelen zijn voor op het dak? 7 op elke kant bv? Of toch een stuk op 8 alleen op zuid west? 380 / 85V = 4.5 dus er moeten er altijd 5 redelijk vol zon pakken of is dat te kort door de bocht?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Optimisers doen tegenwoordig max 80V.

En waarom ga je niet voor maximale dakbedekking? Nu heb je links nog wel ruimte voor 3 en rechts voor 2 extra.

• Ronald
@Megalomania APSystems kost minder, en met 4 panelen kun je de goedkope Ecu van 6 tientjes gebruiken en heb je nog inzicht ook

• Megalomania
@Ronald ook wel interessant alleen zijn die microomvormers wel best prijzig momenteel (250,- tot -300,- per stuk).

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Megalomania schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:07:
Is dat zo?

https://www.winkelman-zon...-1-fase-10-jaar-gara.html
Simulatie vind dat erg marginaal. En dat is met 7x80... Kijk even serieus naar die APS...

Maar leg het nou vol... Als de schaduw echt zo erg uit pakt heb je alle hulp nodig...

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
Mijn situatie was niet vergelijkbaar, maar ik wil me wel even aansluiten bij het advies om het dak zo vol mogelijk te leggen. Voor zover het budgettair kan natuurlijk.

Ik kwam op het forum met de gedachte, 10 is méér dan voldoende, voor eigenverbruik had ik met 5 al voldoende, dus 10 was al een verdubbeling. Op advies van de mede-Tweakers uiteindelijk gegaan voor het dak vol (een kant van het dak), 12 stuks.
En ik zal er wellicht spijt van krijgen dat ik niet de andere kant van het dak ook gelijk vol heb gelegd, maar dat zat er bij mij budgettair helaas echt niet in.

• Megalomania
Dank voor de info allemaal! Ik ga vanavond met een drone de hoogte van die bomen meten, dan weet ik meer!

[ Voor 68% gewijzigd door Megalomania op 01-08-2022 10:45 ]

• Megalomania
Nou eindeloos veel scenarios gemaakt maar het lijkt er inderdaad op dat het dak volleggen icm solaredge het meest gunstig is.

@Ronald Zo ziet het er dan uit, er kunnen er maar 7 op de noord oost kant. Gaat dit goed denk je?

Members only:

• MDsvs
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-11 09:39
Is het geen optie om de riool ontluchting te verplaatsen of de volgende dakdoorvoer te gebruiken?

https://www.installatieva...OsFP8jcXvN1saAi0SEALw_wcB

Dan kunnen er weer 2 panelen extra op de noord oost kant

• Ronald
@Megalomania Technisch gaat het goed, post om op te letten is opbrengst factor verlies: dat is de Solaredge naam van optimizer clipping.

Omdat dat verlies plaats vind op panelen in de zon wil je dat liefst geheel niet zien in je simulatie. Kleine afwijkingen in de praktijk pakken soms sterk negatief uit

• Megalomania
@Ronald ok goeie. Wel lastig om die omlaag te krijgen zie ik al: als ik bv panelen op de schuurtjes zou meenemen komt er nog steeds wat verlies uit. Wel minder. Wat is nog acceptabel? Zo'n lange string naar beneden helemaal gaat zeker niet werken of wel?

Members only:

@MDsvs het is de mechanische ventilatie doorvoer, zit flink in de weg idd maar verplaatsen is niet zomaar gedaan. Met de kennis van nu had ik hem zeker wat verder naar de zijkant gezet..

• Ronald
Je blijkt best veel kabel te kunnen leggen: Zonnepanelen plat dak & garage

Kans dat jouw verlies door de schaduw aan de zw kant komt, doe je dan weinig aan.

• Megalomania
@Ronald aha jij hebt die schuur daarachter ook aan dezelfde omvormer hangen? Die van mij komt op de vliering dacht ik maar zou ook ergens anders kunnen, bijvoorbeeld in een van de schuurtjes.

Ben toch nog een beetje huiverig aangezien de instraling zo laag is voor die onderste rij panelen: 31%. Maarja, als de designer zegt dat het goed gaat moet het goed zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yr0uFjVdfh0ZGEsKchH673mldqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VjMvNNmVVFAFqFTTUcN1X3NR.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Dat zal de verklaring zijn voor het restant clipping.

Veel schaduw, weinig opbrengst. Die panelen onderop doen dus 300kWh/kWp/jaar. Met de huidige stroom prijzen is dat nog rendabel ook. Aan jouw de afweging

Pagina: 1