Opstook/opstart protocol gevreesde vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:49
Recent hebben wij ook een nieuwe woning gekocht (bouwjaar 2006). Besloten om de benedenverdieping te voorzien van vloerverwarming. Hiervoor zijn sleuven gefreesd
in de bestaande dek vloer (denk zandcement). Vervolgens is de vloerverwarming aangelegd en aangesloten.

Nu krijgen we als afwerking een PVC visgraat vloer. Vandaag zijn de sleuven dichtgesmeerd en vervolgens gaat er nog geëgaliseerd worden en daarna word die pvc vloer gelegd/verlijmd.

Nu is er wat verwarring over het wel of niet uitvoeren van een opstart/opstook protocol. De stoffeerder geeft aan dat we een opstook protocol moeten uitvoeren (voordat de egalisatie aangebracht wordt) om te zorgen dat er geen scheuren of beschadigingen ontstaan en deze eventueel nog hersteld kunnen worden. Nu kom ik online vooral tegen dat een opstook protocol enkel nodig is als de vloerverwarming aangelegd word tijdens de bouw en er nog een dekvloer overheen komt. Voor ingevreesde vloerverwarming zou zo’n protocol niet nodig zijn of zou een ‘opstart’ protocol voldoende zijn.

Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven? Zit er verschil tussen opstook en opstart?
Garantie technisch naar de stoffeerder zullen we vast een opstook protocol moeten doen. Maar we zitten met wat tijdsdruk en benieuwd naar het risico bij het niet uitvoeren van het opstook protocol voor het leggen van de pvc vloer.

Beste antwoord (via CatchEmAll op 04-08-2022 06:59)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
De bedoeling van een opstookprotocol (waarbij het afkoelen trouwens het belangrijkste is) is om de vloer te doen scheuren/barsten. Dat moet normaal in de voorziene uitzetvoegen gebeuren, en geeft dus geen problemen. Als je er dan een harde bedekking (keramische tegels) over plaatst, die ook de uitzetvoegen doorzet, kan die niet gekneld geraken en al dan niet met geweld loskomen.

Bij infrezen in bestaande vloer zal enkel de kleine bedekking van de buizen nog kunnen barsten, dat zou miniem moeten zijn. Wellicht leg je ook geen centimeters egaline.

Ook is PVC zacht, dus zal dat niet losbreken. Misschien zou je wel een barst zien doorkomen in het oppervlak, of is er nog vocht dat onder het PVC opgesloten blijft en schadelijk is (bij een gietvloer is dit problematisch, dan komt ie lost, dus gietvloer moet je wel zeker opstoken om uit te drogen).

Je hebt 2 opties: ofwel geef je schriftelijk aan dat je alle risico zelf draagt, of je volgt de stoffeerder en doet opstookprotocol.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:48
En ik maar denken dat je bang was voor de vloerverwarming of het opstarten ervan. Misschien is dat ook wel zo, maar vond het een grappige titel op deze manier! :)

Bij mijn weten is het langzaam opstarten van de vloerverwarming er voor bedoeld om geen scheuren in je voegwerk/tegels te krijgen. Met pvc lijkt me dat veel minder aan de orde vanwege een zekere elasticiteit (ten opzichte van tegels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:01
Protocol is pure onzin bij ingefreesde vloerverwarming. Hier hebben ze de freesbanen dichtgezet met tegellijm en daarna egaline erover. Daarna gewoon hatsjekidee die PCV vloer erop laten plakken. Heb me nergens niks van aangetrokken verder want ik bepaal zelf wel wat ik met mijn vloer doe. Zowieso ga je toch niet stoken nu mag ik hopen de komende tijd, hoogstens koelen als je een warmtepomp heb ;-)

Als je 10 cm zandcement dekvloer laat leggen zou ik inderdaad wel een protocol volgen en niet als een holbewoner 75C water de vloer insturen (hebben ze gedaan bij mijn vorige nieuwe bouwwoning, foutje van die loodgieter). Daar kwam giga scheuren in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mijn stoffeerder wilde niet leggen tot de vloer al een keer opgestart was, dus ik heb het wel eerst gedaan. Vloerverwarmingsboer zei ook dat het prima daarna kan maar de stoffeerder wilde niet aansprakelijk zijn als er daarna nog lekkage was.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
De bedoeling van een opstookprotocol (waarbij het afkoelen trouwens het belangrijkste is) is om de vloer te doen scheuren/barsten. Dat moet normaal in de voorziene uitzetvoegen gebeuren, en geeft dus geen problemen. Als je er dan een harde bedekking (keramische tegels) over plaatst, die ook de uitzetvoegen doorzet, kan die niet gekneld geraken en al dan niet met geweld loskomen.

Bij infrezen in bestaande vloer zal enkel de kleine bedekking van de buizen nog kunnen barsten, dat zou miniem moeten zijn. Wellicht leg je ook geen centimeters egaline.

Ook is PVC zacht, dus zal dat niet losbreken. Misschien zou je wel een barst zien doorkomen in het oppervlak, of is er nog vocht dat onder het PVC opgesloten blijft en schadelijk is (bij een gietvloer is dit problematisch, dan komt ie lost, dus gietvloer moet je wel zeker opstoken om uit te drogen).

Je hebt 2 opties: ofwel geef je schriftelijk aan dat je alle risico zelf draagt, of je volgt de stoffeerder en doet opstookprotocol.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:25
Mag ik hier aanhaken met een vergelijkbare vraag?

RTL vloerverwarming rustig opstarten?

Toch maar even een eigen gemaakt..

[ Voor 79% gewijzigd door S0epkip op 17-09-2022 16:05 ]

PVO

Pagina: 1